Welk boek (of andere lectuur) lees je momenteel?

Bar is open!
Plaats reactie
Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 19 jun 2006 12:09

Nadat het me werd aangeraden door één van de mensen waarmee ik laatst in Auswitz was,ben ik begonnen in Is dit een mens van Primo Levi. Hoewel ik pas rond blz. 40 ben, vind ik het nu al indrukwekkend. Zoals de schrijver in het voorwoord al aangeeeft, is de stijl af en toe fragmentarisch, maar dit is juist interessant, en niet storend. Ik verwacht veel van de rest van het boek. Wel jammer dat ik nooit Dante heb gelezen, dan had ik de onderliggende symboliek waarschijnlijk beter kunnen begrijpen.

Verder heb ik laatst De Stenen Bruidsstoet van Ismail Kadare, een genuanceerde eye-opener over de studentenopstanden in een verscheurd Kosovo.
Ook Taveerne de Zwarte Kat van Nagieb Mahfoez heb ik niet zo lang geleden uitgelezen. Dit is een bundel van korte, surrealistische verhalen. Het einde van deze verhalen is vaak soms spottend, soms hard en soms zelfs beide. Combineer dit met vele prachtige dialogen, en je hebt een prima boek. :Y

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 19 jun 2006 12:29

Ben even gestopt met Thomas Mann en overgegaan op Running With Scissors van Augusten Burroughs. Een autobiografisch verhaal dat te zot is voor woorden. Komt er op neer dat, omdat zijn ouders elkaar dreigen te vermoorden, de hoofdpersoon geadopteerd word door zijn psychiater. Hij krijgt een relatie met een 20 jaar oudere pedofiel die in het tuinhuisje woont, hij raakt zwaar aan de drugs en zelfs het gezin van de psychiater is helemaal geflipt. Denk aan dingen als valium slikken als snoepjes, met een elektroshockmachine de verveling verdrijven, communiceren met je kat, eten van hondebrokjes als snack, de toekomst voorspellen via drollen en dat soort dingen. Schokkend, vaak hilarisch en het leest erg goed weg. Helaas is de stijl een beetje shallow. Wel een aanrader voor mensen van absurde, humoristische verhalen.

Ben trouwens ook een anekdotisch boek tussendoor aan het lezen: Een normaal boek, heet het en het gaat uit van twee absurdisten van www.absurd.nl. Denk aan verhaaltjes als, wat moet een hond doen wil hij een lantaarnpaal worden, de verzamelde autocueteksten van ron brandsteder, krantenberichten als "Hans Utelenstein gekroond tot koning der hetero's", de comingout van een clown (vader: ïk had het kunnen weten, ik had nooit zo'n grote maat schoenen voor hem moeten kopen. Het komt vast door zijn broer, met zijn jongleerfratsen... Nee, geen clown in mijn huis") of een autobiografie van de zwolse hollywoodster Teddy Neroe. het is een soort monthy python meets jiskefet maar dan op papier. Bij vlagen erg hilarisch.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 21 jun 2006 20:23

Loop ik in de bibliotheek, op zoek naar een boek van Bukowski. Het enige wat dat zoekprogramma tegen komt is echter geen exemplaar van het enige gevonden boek: Pulp. Al vloekend bevind ik me maar richting de Science-Fiction en beloof ik mezelf de gehele Discworld serie te gaan lezen (van Terry Pratchet).
Op mijn weg naar buiten kom ik langs een immense stellage met allerlei boeken, daaronder een blaadje gehangen "Geen prijs op de kaft? 0,75 euro!" Genoeg reden om daar eventjes door te zoeken. Het eerste dat ik tegen kom is een boek van Twin Peaks, de dagboeken van Laura nog wat. Heb de serie nooit gezien, dus heb die maar laten liggen (waarschijnlijk koop ik die volgende week wel). Verder zoekend zie ik een bekende naam: Bukowski! En raad eens welk boek ik daar aantref, precies: Pulp

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 21 jun 2006 21:54

Ik liep vandaag in de Slegte, op zoek naar zomaar wat boeken, loop mijn standaard plekjes af op zoek naar boeken die ik al een tijdje wil... en natuurlijk vind ik daar het boek 'Dune' van Herbert, dat ik laatst voor de volle prijs gekocht heb.. hier precies dezelfde uitgaven, met 1 deukje, 1 krasje, voor 3.50... heb ik ook maar gekocht, leuk bday kday. (maar had ik al gepost)

En ik lees nu in een Engels boekje van de middelbare school met een redelijk serieus onderwerp.. omdat ik meer zin heb in kleine boekjes op het moment.

Als iemand me kan vertellen waar ik een betaalbare versie van dat boek van Dante (de goddelijke dinges) kan vinden, ben ik een en al oor. Ik stond met deel twee in mijn handen, maar bedacht me dat ik 1&3 nooit zou vinden, maar het geheel wel en dus maar beter kon wachten tot ik het geheel kon kopen.

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 21 jun 2006 22:11

Chrissus schreef:Als iemand me kan vertellen waar ik een betaalbare versie van dat boek van Dante (de goddelijke dinges) kan vinden, ben ik een en al oor. Ik stond met deel twee in mijn handen, maar bedacht me dat ik 1&3 nooit zou vinden, maar het geheel wel en dus maar beter kon wachten tot ik het geheel kon kopen.
Ik heb dus de laatste vertaling uit 2000. Uitgegeven door Athaneum Polak & Van Gennep, vertaald door Ike Cialona en Peter Verstegen. 27,50 in paperback en in hardcover (met prachtige platen en casette) 68 euro.

Ik moet zeggen dat deze vertaling meer dan 100% aan te raden is! Ik heb hem nu bijna uit (that is, de 600 pagina's aan de goddelijke komedie zelf. Ik ben bij vers 25 van de 33 verzen van het paradijs, en dat is dus pagina 550...dat in 1 week tijd... :o ) en dan volgen nog 350 pagina's aan toelichtig die ik al vluchtig heb doorgekeken en die beloven erg veel opheldering en juiste uitleg bij dit epische werk.

€27,50 voor dit briljante werk is gewoon echt niks, en geloof me, ik heb een oudere vertaling proberen te lezen maar deze is toch wel erg goed, vooral omdat bij het vertalen erg is gelet op de vorm van het uiteindelijke werk, alles rijmt en het woordgebruik is hier en daar plechtig maar nooit onbegrijpelijk.
Chris, als je een ding in je leven moet doen, dan is het dit boek kopen!

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 21 jun 2006 22:20

Teehee, wat een enthousiasme, iets dat ik zeker moet doen dus. Nou, goed, volgende keer dat ik het boek zie koop ik het. Op zoek in de Slegte dus, maar waarschijnlijk wel die in Utrecht of zo, Tilburg zal hem wel niet hebben. Word aan gewerkt dus!

Ik sprak daarstraks mijn tante (die van die oom) en die is dus directrice van 3 bibliotheken ( O_O ) .. die zei dat ik niet genoeg tijd had om alles te lezen dat ik nog moest lezen... ;d

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 21 jun 2006 22:27

Chrissus schreef:Teehee, wat een enthousiasme, iets dat ik zeker moet doen dus. Nou, goed, volgende keer dat ik het boek zie koop ik het. Op zoek in de Slegte dus, maar waarschijnlijk wel die in Utrecht of zo, Tilburg zal hem wel niet hebben. Word aan gewerkt dus!

Ik sprak daarstraks mijn tante (die van die oom) en die is dus directrice van 3 bibliotheken ( O_O ) .. die zei dat ik niet genoeg tijd had om alles te lezen dat ik nog moest lezen... ;d
Lieverd, a) je hebt een pb.

b) tuurlijk heb je niet genoeg tijd om alles te lezen dat je moet lezen. ik ben 5 jaar jongen (iig, dat vind ik), ik heb al een enorme voorsprong op je en ik kom ook tijd te kort om alles te lezen dat ik wil lezen voor m'n 80ste

c) Waar ik t over heb met de Goddelijke Komedie vind je niet bij de slechte maar gewoon niet bij boekhandels met een ster, Gianotten in tilburg dus, en anders zeker wel bij de Livius (nieuwlandstraat). Succes, en erg veel leesplezier ermee, ik ben er iig enorm door betoverd!

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 21 jun 2006 22:40

Een pb?

En ik lijk zo wel een oude zak joh.. ik ben maar drie jaar ouder hoor..;d
Maar goed, genoeg te lezen jah... en poch niet te veel meer met die achterstand! Ik kom er wel>P
(alleen zit ik vooral met vakliteratuur op het moment... enneagrammen zijn best okay)

Maar goed, ik zal de Gianotten eens proberen. Die mijd ik vaak, ze zijn redelijk duur en ik vind daar maar een aantal schrijvers waar ik veel van lees (Jordan, Pratchett (<-- moet nog beginnen), Dune hadden ze niet eens.. maar de uitverkoopafdeling is soms wel leuk.
Kost veel tijd, lezen als hobby..

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 21 jun 2006 22:53

Chrissus schreef:Een pb?

En ik lijk zo wel een oude zak joh.. ik ben maar drie jaar ouder hoor..;d
Maar goed, genoeg te lezen jah... en poch niet te veel meer met die achterstand! Ik kom er wel>P
(alleen zit ik vooral met vakliteratuur op het moment... enneagrammen zijn best okay)

Maar goed, ik zal de Gianotten eens proberen. Die mijd ik vaak, ze zijn redelijk duur en ik vind daar maar een aantal schrijvers waar ik veel van lees (Jordan, Pratchett (<-- moet nog beginnen), Dune hadden ze niet eens.. maar de uitverkoopafdeling is soms wel leuk.
Kost veel tijd, lezen als hobby..
pb...oh, wacht ik zie al dat je er 1 terug hebt geschreven:)

en ja, boekhandels met een ster *) zijn redelijk prijzig ja, ik zou dus vooral voor livius gaan, daar vind je veel meer toffe dingen vaak wat scherper geprijst.

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 21 jun 2006 23:33

Gaan we die zoeken, was ik nog nooit geweest. Bedankt voor de tip!

En heb gereageerd idd. =]

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 22 jun 2006 00:15

Chrissus schreef:Gaan we die zoeken, was ik nog nooit geweest. Bedankt voor de tip!

En heb gereageerd idd. =]
Terry Pratchett de serie Schijfwereld is echt leuk! Vreemd overigens dat ze in bibliotheken het SF noemen terwijl het Fantasy is, als je van Fantasy houdt heb ik nog wel wat tips, ik verzamel alles op dat gebied terwijl ik helemaal niet van SF hou. :wink:

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 22 jun 2006 08:38

Tips zijn altijd welkom! En fantasy is (met filosofie) mijn favoriete genre. Maar de laatste tijd moet ik al zoveel nadenken dat de wat simpelere (dus fantasy) boeken even de voorkeur genieten.

Voor de vakantie staan nu op mijn lijstje:
Dune (Frank Herbert) (eerste boek)
The mists of Avalon (Marion Bradley)
Magician (Feist, moet ik nog kopen)
Discworld 1 (Pratchett) (moet ik nog kopen) (ik weet niet welke deel 1 is ;d )
Als je nog andere aanraders hebt hoor ik het graag.:D

Maar het verschil tussen SF en fantasy is voor veel mensen niet duidelijk... hoewel de naam het al zegt, science fiction en fantasie ... Erg moeilijk zou het niet moeten zijn.

Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Kimon » 22 jun 2006 11:18

"Mozart en de anderen" van Maarten t' Hart
Veel boeinde verhalen over Mozarts' leven en vooral over zijn muziek. Daarnaast gelukkig ook veel aandacht voor andere grootmeesters en de wat minder bekende componisten. En hoe hij in een van de laatste hoofdstukken uithaalt naar de verschrikkelijke daverdreun van een popmuziek...Meesterlijk!

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 22 jun 2006 13:32

Chrissus alle boeken van Marion Bradley zijn heerlijk om te lezen, maar ook alle boeken van Wim Gijsen een heel goede fantasy schrijver, maar je hoort haast nooit wat van hem en toch heeft hij heel wat boeken geschreven o.a. Iskander De dromendief - Het Huis Van De Wolf en Deirdre, Guy Gavriel Kay kan ik je zeker aanraden, o.a. de trilogie Het Fionavar Tapijt is heel goed, maar ook Tigana en Een Lofzang Voor Arbonne, ook de boeken van Peter Schaap zijn goed en niet te vergeten Ursula Le Guin, o.a. Malafrena, Aardzee en Aan Gene Zijde. Je kunt weer even vooruit. :D

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 22 jun 2006 14:25

Dat schiet op inderdaad. Gijsen heb ik wel veel zien staan, maar nog niks van gekocht, volgende keer zal ik er aan denken!

Van Aardzee heb ik de miniserie gezien, die was simpelweg briljant in zijn slechtheid. Het verhaal was best matig, maar met een melige groep zijn daar heel wat leuke grappen uit gekomen. 'en je ware naam isssss...'... Jammer dat niemand hier het zal snappen.

Merci pour les tips;]

Plaats reactie