Welk boek (of andere lectuur) lees je momenteel?

Bar is open!
Plaats reactie
JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 18 okt 2003 13:18

Peter schreef: Alhoewel, ik heb even een pauze ingelast waarin ik 1984 van Orson Welles ben gaan lezen.
Bedoel je niet George Orwell? :-?

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 18 okt 2003 13:55

JB schreef:Bedoel je niet George Orwell? :-?
oeps, ik haal ze altijd doorelkaar. inclusief H.G. Wells :oops:

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 18 okt 2003 14:33

Peter schreef:Alhoewel, ik heb even een pauze ingelast waarin ik 1984 van Orson Welles ben gaan lezen.
_O_ Blijft een zeldzaam briljant geschreven boek, en wat mij betreft onverminderd huiveringwekkend.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 18 okt 2003 16:42

Bolo schreef:
Peter schreef:Alhoewel, ik heb even een pauze ingelast waarin ik 1984 van Orson Welles ben gaan lezen.
_O_ Blijft een zeldzaam briljant geschreven boek, en wat mij betreft onverminderd huiveringwekkend.
Helemaal mee eens. Na het lezen van Orwell's ernstig verontrustende maar o zo realistische toekomstvisie is het goed mogelijk dat je bij je zelf denkt, "O my God! Its allready 1984"

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 18 okt 2003 17:13

Rooster schreef:Helemaal mee eens. Na het lezen van Orwell's ernstig verontrustende maar o zo realistische toekomstvisie is het goed mogelijk dat je bij je zelf denkt, "O my God! Its allready 1984"
Ik denk dat de geschetste situatie, zeker vanaf dit moment, niet meer voor kan komen, of in elk geval erg moeilijk. Moderne technologie maakt het steeds makkelijker om directe communicatie van persoon tot persoon mogelijk te maken, en de mogelijkheid om niet met elkaar te kunnen communiceren (zonder dat er iemand meeleest/kijkt/luistert) is volgens mij een van de belangrijkste punten waarom de samenleving in dat boek in stand gehouden kon worden.

De op die manier onderdrukte samenlevingen die er momenteel nog zijn, brokkelen door dit soort moderne middelen, die de inwoners andere informatie kan geven dan die de overheid hen geeft, langzaam maar zeker af.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 18 okt 2003 18:59

Peter schreef:
Rooster schreef:Helemaal mee eens. Na het lezen van Orwell's ernstig verontrustende maar o zo realistische toekomstvisie is het goed mogelijk dat je bij je zelf denkt, "O my God! Its allready 1984"
Ik denk dat de geschetste situatie, zeker vanaf dit moment, niet meer voor kan komen, of in elk geval erg moeilijk. Moderne technologie maakt het steeds makkelijker om directe communicatie van persoon tot persoon mogelijk te maken, en de mogelijkheid om niet met elkaar te kunnen communiceren (zonder dat er iemand meeleest/kijkt/luistert) is volgens mij een van de belangrijkste punten waarom de samenleving in dat boek in stand gehouden kon worden.

De op die manier onderdrukte samenlevingen die er momenteel nog zijn, brokkelen door dit soort moderne middelen, die de inwoners andere informatie kan geven dan die de overheid hen geeft, langzaam maar zeker af.
Je naieviteit is vertederend Peter :)
Maar het is bijna onmogelijk een illusie te doorzien waarvan we zelf deel uit maken. :(

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 18 okt 2003 19:17

Rooster schreef:Je naieviteit is vertederend Peter :)
Maar het is bijna onmogelijk een illusie te doorzien waarvan we zelf deel uit maken. :(
Daar heb je inderdaad een goed punt, maar toch denk ik dat een zo groots, geforceerde en doelbewust opgezette onderdrukte samenleving als in 1984 steeds lastiger wordt, onder andere (of misschien zelfs met name) doordat je steeds minder afhankelijk bent van bv (staats)omroepen, -kranten e.d. om meningen en gedachten onder een bevolking te verspreiden.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 18 okt 2003 19:30

Peter schreef:
Rooster schreef:Je naieviteit is vertederend Peter :)
Daar heb je inderdaad een goed punt, maar toch denk ik dat een zo groots, geforceerde en doelbewust opgezette onderdrukte samenleving als in 1984 steeds lastiger wordt, onder andere (of misschien zelfs met name) doordat je steeds minder afhankelijk bent van bv (staats)omroepen, -kranten e.d. om meningen en gedachten onder een bevolking te verspreiden.
Zo erg als in het boek zal het inderdaad nooit worden. Dat geeft natuurlijk wel een heel erg duister en uitzichtsloos beeld. Maar bepaalde aspecten eruit zie ik nu toch keer op keer weer terug in onze samenenleving. Dan doel ik met name op de informatievoorziening (want meer dan ooit geld dat informatie macht is). Hoe gaat de media om met de waarheid?. En dan het "big brother" aspect. Dat is al zo alomvertegenwoordigd dat we er al helemaal niet meer van opkijken of het gek vinden. :}

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 18 okt 2003 19:57

Rooster schreef:Maar bepaalde aspecten eruit zie ik nu toch keer op keer weer terug in onze samenenleving. Dan doel ik met name op de informatievoorziening (want meer dan ooit geld dat informatie macht is). Hoe gaat de media om met de waarheid?.
Maar dat is juist waar ik op doel, de media in zijn oude vorm bestaat niet meer. Waar vroeger (en ook nu nog, dit verschuift nu langzaam) 'de media' bijna een instituut op zich was, met slechts een paar verzuilde stromingen die zo hun achterban konden bereiken en waar niemand ook even tussen die media kon gaan zitten om zijn/haar mening uit te dragen (tenzij je erg veel geld had), kan iedereen nu een medium zijn dus onderdeel van 'de media'.

Met bv een website (of andere middelen) die je in je eentje maakt kun je duizenden, miljoenen mensen bereiken, en dit zal in de toekomst alleen maar eenvoudiger worden.
En dan het "big brother" aspect. Dat is al zo alomvertegenwoordigd dat we er al helemaal niet meer van opkijken of het gek vinden. :}
Dit is inderdaad iets dat tegenwoordig al aardig ingeburgerd begint te raken, maar ik moet zeggen dat ik voor dat middel op zich niet bang ben. Net als andere nieuwigheden uit het verleden kun je ze op een goede en een slechte manier gebruiken. Openheid van overheden en instanties die dit soort middelen gebruiken is denk ik belangrijker om voor te waken dan bv het verbieden van cameratoezicht. Maarja, die openheid is niet meer dan wat die desbetreffende overheden en instanties je toespelen, daarin heb je inderdaad gelijk...

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 18 okt 2003 20:40

Peter schreef:Waar vroeger (en ook nu nog, dit verschuift nu langzaam) 'de media' bijna een instituut op zich was, met slechts een paar verzuilde stromingen die zo hun achterban konden bereiken en waar niemand ook even tussen die media kon gaan zitten om zijn/haar mening uit te dragen (tenzij je erg veel geld had), kan iedereen nu een medium zijn dus onderdeel van 'de media'.
Ja okay, Vroeger was het niet beter maar waren de belangen in de informatievoorziening nog niet zo groot. En nu met een veelheid aan bronnen weet ik eigelijk niet of we zoveel wijzer zijn? soms denk ik hoe meer informatie we krijgen, des te minder we weten. maar ik ben misschien iets te pesimistisch (zelf zeg ik liever realistisch) wat dat betreft. Feit is wel dat manipuleren van informatie omwille van macht of geld (nog steed) aan de orde van de dag is. Ik noem als mooi voorbeeld de Irakoorlog en de reden daarvoor...(?)...
Peter schreef:Dit is inderdaad iets dat tegenwoordig al aardig ingeburgerd begint te raken, maar ik moet zeggen dat ik voor dat middel op zich niet bang ben. Net als andere nieuwigheden uit het verleden kun je ze op een goede en een slechte manier gebruiken. Openheid van overheden en instanties die dit soort middelen gebruiken is denk ik belangrijker om voor te waken dan bv het verbieden van cameratoezicht. Maarja, die openheid is niet meer dan wat die desbetreffende overheden en instanties je toespelen, daarin heb je inderdaad gelijk...
Tuurlijk heeft het veel voordelen en zitten er positiefe dingen aan maar het is grappig (verontrustend) om te zien hoe gemakkelijk we onze vrijheden in dat opzicht hebben opgegeven....

semisane
Hoofdrol
Hoofdrol

Re: Welk boek (of andere lectuur) lees je momenteel?

Bericht door semisane » 19 okt 2003 13:13

Rooster schreef:In navolging op het "wat luister je nu" en het "wat kijk je nu" topic....
Steven King's - The Drawing Of The Three "The Dark Tower II"

In het engels, want ik heb een bloedhekel aan Nederlandse vertalingen, die over het algemeen gruwelijk slecht zijn.

En hierna ligt Plato's Politeia of wel De Republiek
Deze maar wel in het Nederlands omdat mijn oud-grieks "non-existing" is ;)
Geen idee waar ik aan begin, maar m'n vriend rade me dit boek aan. :oops: :D

Saartje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Saartje » 31 okt 2003 23:31

The Hogfather van Terry Pratchet... nog altijd :oops:
ben ik een anderhalf jaar geleden aan begonnen en heb ut toen latn liggen, midden van vorig schooljaar weer aan begonnen en heb het bijna uit, veel tussenpauzes...
en dat terwijl ik normaal veel lees

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 01 nov 2003 12:03

Momenteel ben ik bezig in de "City Watch Trilogy" van Terry Pratchett, niet dat het opschiet want ik val de helft van de tijd in slaap (niet dat 't aan het boek ligt hoor, maar meer aan het tijdstip waarop ik begin te lezen :))

-Zeur-

atomdude
Bijrol
Bijrol

Bericht door atomdude » 01 nov 2003 12:24

Ideetje voor (weer) een nieuwe (verwante) topic: "welk boek moet volgens jou zo snel mogelijk verfilmd worden?".
Lijkt me leuk, meteen een beetje fantaseren over de cast en regisseur. Of bestaat dat topic al?

Reden dat ik hierover begin: Naast mijn bed ligt Carl Hiaasen's "Skin Tight", http://www.carlhiaasen.com/books/skin.html , en dit is nou tipysch zo'n auteur die naar mijn idee "straight-to-silverscreen"- boeken schrijft.
Spanning, romantiek en humor, allemaal in het decor van het corrupte bejaardenoord Miami.

Net Harlan Coben's "One false move" uit, ook uitstekend filmmateriaal...

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 01 nov 2003 12:32

Eh, dat topic bestond geloof ik al, maar naar een kwartier zoeken heb ik het nog niet kunnen vinden :) Iemand een link?

-Zeur-

Plaats reactie