Welk boek (of andere lectuur) lees je momenteel?

Bar is open!
Plaats reactie
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Welk boek (of andere lectuur) lees je momenteel?

Bericht door Ed Crane » 29 sep 2015 16:59

Je bent Vlaming toch? Zoals je allicht weet behoort Hermans tot 'De Grote Drie' (der Nederlandse naoorlogse schrijvers), wordt vaak ook als de beste van die drie genoemd, in principe heeft al z'n werk dan ook niveau en hangt het denk ik vooral van eigen voorkeuren af voor onderwerpen/ thema's/ type romans etc.

'Au Pair' kom ik erg veel tegen bij de kringloopwinkel, is dus populair/ veel verkocht geweest, maar of 'ie bovengemiddeld goed is in zijn oeuvre weet ik niet. Heb'm zelf niet gelezen, dus hou me op de hoogte :)

Hermans heeft naast romans ook redelijk wat novelles en korte verhalen geschreven, dus als je meer van'm wil proeven zonder meteen aan romans vast te zitten. 'Het Behouden Huis' vaak genoemd (die zit ook in de bundel 'Paranoia'). Misschien hebben ze bv. ook de bundels 'Moedwil en Misverstand', 'Een Wonderkind Of Een Total Loss' of 'De Laatste Roker' in de bibliotheek.

Qua romans... tja, 'De Donkere Kamer Van Damokles' wordt vrij algemeen gezien als zijn meesterwerk, dus of het nog even goed wordt... Twee andere veelgenoemde/ geroemde romans zijn 'De Tranen Der Acacia's' en vooral de roman 'Nooit Meer Slapen', dus die laatste raad ik dan maar het sterkst aan.

Zelf vond ik 'Een Heilige Van De Horlogerie' heerlijk. Een beetje kafkaiaanse (en qua omvang bescheiden) roman over een mislukte filosoof die als werk permanent een enorme verzameling klokken in een monumentaal gebouw moet opwinden en gelijk moet laten lopen. Maar het moet wel je ding zijn, ik weet dus niet of ik je die meteen zou aanraden.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 30 sep 2015 12:11

Wat ik las in het tweede en derde kwartaal van 2015 (niet Engelse boeken met de titel in de taal waarin ik ze las):

1. R.K. Narayan – Malgudi Days - fantastische verzameling korte verhalen over de inwoners van de fictieve Indiase stad Malgudi.
2. Suketu Mehta – Maximum City: Bombay Lost and Found - Fantastisch portret van de inwoners van de niet fictieve stad Mumbai.
3. Ta-Nehisi Coates – Between the World and Me - Indringend relaas over het fysieke en mentale geweld dat het lichaam van de zwarte man in Amerika ondergaat.
4. Albert Camus – The Plague - Duurde even voordat ik er in kwam, maar eigenlijk toch wel briljant.
5. César Aira – Shantytown - Aira doet pulp detective, maar blijft Aira de vreemde fantast
6. James Baldwin – Giovanni's Room - zelfverloochening van een homo die hetero wil zijn maar dat niet lukt.
7. Matt Zoller Seitz – The Grand Budapest Hotel - mooi vormgegeven boek dat de film van alle mogelijke hoeken bestudeerd.
8. R.K. Narayan – The Painter of Signs - Narayans ironie ook fijn als het op seksuele mores van jaren zestig India aankomt.
9. Elmore Leonard – Killshot - betrouwbaar Leonard
10. David Sedaris – Dress Your Family in Corduroy And Denim (audioboek) - Sedaris is altijd vermakelijk
11. Raymond Carver – Cathedral - lekker deprimerend
12. David Sedaris – When You Are Engulfed In Flames (audioboek) - Sedaris is altijd vermakelijk
13. Jack Weatherford – Genghis Khan & the Making of the Modern World (audioboek) - goede vertelling van fascinerend stuk geschiedenis
14. Keith Richards - Life (audioboek)
15. David Potter – The Emperors of Rome - het begin van veel boeken over Romeinse geschiedenis dit najaar voor mij.
16. Albert Camus – De Val - viel met een beetje tegen in vergelijking met wat ik nog meer van hem las.
17. Crime Never Pays (Short Stories, edited by Clare West, ft. Christie, Highsmith, Doyle & Greene amongst others) - geinig tussendoortje
18. Charles Williams – Petain: How the hero of France became a convicted traitor and chaged the course of history - titel zegt eigenlijk alles...
19. Saratchandra Chattopadhyay – Devdas - Ik snap de populariteit van dit verhaal niet na het zien van enkele verfilmingen, en het boek lezen hielp daarbij ook niet.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 30 sep 2015 17:21

Maar geen enkel Nederlands boek? Als je langskomt kiezen we wel iets moois voor je uit :)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 30 sep 2015 20:10

Pffft... eerst War of the Air nog. :P

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 30 sep 2015 21:04

Okay, krijg je die mee op voorwaarde dat je ook een Nederlands boek meeneemt. And I know just the thing... (om maar eens een mooie Nederlandse zin te gebruiken).

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 01 okt 2015 11:32

Herman Brusselmans - Het Mooie Kotsende Meisje

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 okt 2015 16:26

Het Mooie Kotsende Meisje was nog een bundeltje collumns, korte verhaaltjes, een toneelstuk etc. en nu wil ik wel eens een roman van Brusselmans lezen. Vreemd dat ik dat nooit eerder gedaan heb. Keuze genoeg met meer dan 60 romans op z'n naam. Eens effe langs de kringloop gegaan en zodoende ben ik nu begonnen in Plotseling Gebeurde Er niets, de bundeling van Brusselmans' Ex-trilogie - Ex-schrijver, Ex-minnaar en Ex-drummer - en, hoe voor de hand liggend, ik ben begonnen met Ex-schrijver. Leest lekker.

MargotT
Figurant
Figurant

Bericht door MargotT » 25 okt 2015 10:43

La Superba van Ilja Leonard Pfeijffer

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 jan 2016 18:14

Mijn leeslijst voor het najaar van 2015, duidelijk beïnvloed door mijn reis naar Rome in september:

1. Nezami Gandzjawi – Het liefdesverhaal van Layla en Majnun - Zelfs door twee vertalingen heen klinkt de kracht van de 12de-eeuwse Perzische poëzie door in dit narratief. Love makes you do the crazy.

2. Marguerite Yourcenar – Herinneringen van Hadrianus
3. Adrienne Mayor – The Poison King: The Life and Legend of Mithradates, Rome's Deadliest Enemy (audio)
4. Joseph Jacobs - Indian Fairy Tales (audio)
5. Nezami Gandzjawi – De zeven bruiden
6. Pat Southern – The Roman Empire from Severus to Constantine
7. Julian Bennett – Trajan: Optimus Princeps
8. Tacitus – Historiën / Histories
9. HG Wells – The War in the Air
10. Charles Phillips – De eeuwige kringloop: Indiase mythen
11. Donald Richie – Ozu
12. Mindy Kaling – Why Not Me? (audio)
13. Anton van Hooff – Marcus Aurelius, de keizer-filosoof
14. Peter Heather – The Fall of the Roman Empire: A New History of Rome and the Barbarians (audio)
15. Anthony Everitt – Hadrian and the Triumph of Rome (audio)
16. Anthony Everitt – The Rise of Rome: The Making of the World's Greatest Empire (audio)
17. Suetonius – Keizers van Rome / The Twelve Caesars

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 31 mar 2016 11:44

Eerste kwartaal 2016:

Voor de eerste keer meer audioboeken dan leesboeken, dankzij mijn werk...

Ik heb veel boeken van en over zwarte Amerikanen gelezen en beluisterd de afgelopen maanden, een plan van vorige herfst dat ik nu eindelijk doorzette. En nog wel even mee doorga, met werk van Zora Neale Hurston, Toni Morrison, James Ellison, Eldridge Cleaver en Olaudah Equiano nog in het vooruitzicht. Op Morrison en Baldwin na is het meer de inhoud dan de vorm die me interesseert, maar het doet wel wat met me.

Verder ivm de China maand bij Salon Indien ook wat ik nog aan Chinese boeken had liggen gelezen/beluisterd, is me beter gelukt dan in maart daadwerkelijk veel Chinese films kijken...

Geweldig:
1. Malcolm X & Alex Haley – The Autobiography of Malcolm X (audio)
2. James Baldwin – Go Tell It on the Mountain (audio)
3. J.G. Ballard – High-Rise (audio)
4. Maya Angelou – A Song Flung Up to Heaven (audio)
5. John Man – Kublai Khan
6. Toni Morrison – Beloved (audio)

Goed:
7. Richard Wright – Black Boy
8. Maya Angelou – I Know Why The Caged Bird Sings (audio)
9. Maya Angelou - The Heart of a Woman (audio)
10. James Baldwin – Going to Meet the Man
11. David Sedaris - Let's Explore Diabetes with Owls
12. Sun Tzu - The Art of War (audio)
13. Pu Songling – Wailing Ghosts
14. Xiao Hong – Market Street

OK:
15. Chen Lianshan – Chinese Myths and Legends
16. Samuel Beckett – Waiting for Godot
17. Marco Polo – Travels in the Land of Serpents and Pearls (uittreksel uit Travels over India, apart uitgegeven door Penguin)
18. Aziz Ansari – Modern Romance (audio)
19. Jackie Chan - I Am Jackie Chan (audio)

Eh:
20. Jon Savage – The Kinks: The Official Biography
21. Wendy Leigh – Bowie: The Biography (audio) - slechtste bio ooit?

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 01 apr 2016 09:45

Onlangs gelezen
High Fidelity (Nick Hornby)
Sinds mijn twaalfde lees ik nog maar weinig boeken (gemiddeld zo'n 15 per jaar), strips daarentegen ben ik veel meer beginnen lezen. Maar dit is toch een boek dat ik iedereen zou willen aanraden. Zet je gewoon rustig in een hoek, met een drankje en je favoriete muziek op de achtergrond, zolang het maar geen Simple Minds is :wink:

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 apr 2016 09:38

Dit weekend uitgelezen: Lady Susan (Jane Austen, 1794/1871*)

Het eerste wat ik van Austen gelezen heb, toevallig wat waarschijnlijk haar eerste volwaardige werk was, hoewel het pas lang na haar dood werd uitgebracht. Een leuke novelle die ik las n.a.v. Whit Stillmans adaptatie Love & Friendship - die ik op het IFFR zag maar die in mei nog landelijk uitkomt. Ik heb niet alleen op zichzelf genoten van de ironische humor van Austen, maar ook meer waardering gekregen hoe perfect Stillman in de film de toon van het boek weet te vangen, en tegelijk geheel zijn eigen stempel drukt op de film met o.a. de scherpe en hilarische one-liners die wel verwijzen naar zinnen uit het boek maar toch net even anders zijn. Ik vraag me wel af of ik sommige van de humor er zonder de film ook had uitgehaald... He smaakt desalniettemin wel naar meer.

Door een discussie over historische romans op een ander forum vroeg ik me ook af hoe het zou zijn als dit boek vandaag de dag door iemand was geschreven. De impliciete kritiek op sociale mores en de positie van de vrouw zouden waarschijnlijk een stuk belerender en gemakkelijker overkomen, denk ik. Hoewel het moralisme van Austen in het slot van de novelle (het enige dat niet in lettervorm is geschreven) dan weer niet van deze tijd is, en in de film dan ook ietsje is afgezwakt of in ieder geval minder expliciet is. Een beetje het literaire equivalent van Charlie Chaplin die aan het eind van The Great Dictator min of meer als zichzelf een speech van vijf minuten houdt. Hoewel er daar dan weer niks mis is met de boodschap opzich, had ik daar toch wel moeite mee en kan ik me niet voorstellen dat als een filmmaker dat nu zou doen, hij of zij dezelfde lof zou krijgen die Chaplin toen maar ook zeker nu nog krijgt. Maar goed, dat is eigenlijk iets voor een ander topic. :)

*Vermoedelijk geschreven in 1794, maar pas in 1871 voor het eerst uitgegeven.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 apr 2016 11:05

Zora Neale Hurston - Their Eyes Were Watching God (1937)
Het is even wennen, de schrijfstijl vol vroeg 20ste eeuwse Afrikaans-Amerikaanse slang en spreektaal, maar zodra ik daaraan gewend was voegde het zeker authenticiteit en sfeer toe (I = Ah, my - mah, to = tuh, like = lak, hungry = hongry, etc.) En dan onthuld zich een mooi verhaal over Janie, een zwarte vrouw van haar 17de tot in de 40, die tijdens de eerste eeuwen van de 20ste eeuw in het Zuiden van de VS in drie huwelijken geluk en liefde zoekt, in een tijd een op een plek waar velen dat voor zwarte vrouwen als overbodige luxe zien. Het lukt dan ook pas met een derde huwelijk, in de eerste twee blijken de mannen haar als eigendom en/of plaatje te zien, niet als persoon met eigen gevoelens en gedachtes. Pas de derde man, arm en jonger dan haar, waardeert haar voor wie ze is, en dan kan echte liefde opbloeien. Uit liefde doet ze dan wat ze in het eerste huwelijk nog vertikt: samen met haar man in het veld werken. Een cliché misschien, dat rijkdom niet gelukkig maakt maar de leuke arme jongen wel, maar Hurston maakt dat invoelbaar en meeslepend. En af en toe verwoordt ze het innerlijk leven van haar hoofdpersonage Janie erg treffend:

"Janie stood where he left her for unmeasured time and thought. She stood there until something fell off the shelf inside her. Then she went inside there to see what it was. It was her image of Jody tumbled down and shattered. But looking at it she saw it never was the flesh and blood figure of her dreams. Just something she had grafted up to drape her dreams over."

En:

"Of course he wasn't dead. He could never be dead until she herself had finished feeling and thinking. The kiss of his memory made pictures of love and light against the wall. Here was peace. She pulled in her horizon like a great fish-net. Pulled it from around the waist of the world and draped it over her shoulder. So much of life in its meshes! She called in her soul to come and see."

Beau
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Beau » 20 apr 2016 16:01

Ik ben vandaag begonnen aan Boer Gilles van Ham van J.R.R. Tolkien.

Afbeelding

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 apr 2016 10:39

Julio Cortázar - We Houden Zo Van Glenda (bundel)
Een aantal van de korte verhalen in deze bundel bevestigen weer waarom ik zo van Cortázars subtiele humor en magisch realisme houd. Zoals de eerste hier, 'Gerichtheid van katten', waarin een kat of liever gezegd de afbeelding van een kat tussen man en vrouw komt. Een mooi verhaal over liefde, hoe moeilijk het is om een echte connectie tussen twee mensen te maken en hoe kunst daarbij zowel brug als barrière kan dienen. Af en toe wervelend poëtisch.

Het titelverhaal is ook een hoogtepunt, over een groep mensen die zo van de actrice/icoon 'Glenda' houden dat ze alle films van haar ter wereld verzamelen om door hermontages alle problemen en imperfecties eruit (waar zijzelf uiteraard nooit voor verantwoordelijk is) en ze dan opnieuw uit te brengen, zodat zij een perfect oeuvre krijgt. Totdat ze aankondigt dat ze een comeback gaat maken, in een riskant project... met haar dood als gevolg en het ontbinden van de groep, die nu hun missie van het perfect maken van haar werk voltooid heeft. Mooie en grappige metafoor voor fanatieke fans uit 1981, lang voordat het internet duidelijk maakte hoe realistisch dit surrealistische verhaal is.

Andere sterke verhalen zijn “Tekst in een aantekenboekje”, over een ondergronds volk dat in het metronetwerk van Buenos Aires woont, en “Kranteknipsels”, over de onmacht van ex-pats t.o.v. De wreedheid van het militaire regime in Argentinië, die resulteert in een droom die geen droom is waarin de protagonist toch iets aan die frustraties kan doen.

Verder veel verhalen over overspel in verschillende vormen, inclusief het 'gecomponeerde' verhaal “Kloon”, geschreven naar model van Bachs “Das muzikalischer Opfer”.

Het enige verhaal dat me niet aanstond was het laatste, “Het lint van Moebiüs”, waarin een meisje verkracht en vermoord wordt door een vreemdeling en dan opeens in het hiernamaals naar hem gaat verlangen, terwijl hij ter dood veroordeeld wordt.

Plaats reactie