Welk boek (of andere lectuur) lees je momenteel?

Bar is open!
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Welk boek (of andere lectuur) lees je momenteel?

Bericht door Ed Crane » 26 okt 2016 17:45

JamesBond schreef:Tot nu toe is dit de lijst van boeken die ik dit jaar gelezen heb:

- The Snowman (Jo Nesbo)
- The Leopard (Jo Nesbo)
- Phantom (Jo Nesbo)
- Police (Jo Nesbo)
- Breakfast At Tiffany's (Truman Capote)
- Star Wars: The Force Awakens (Alan Dean Foster)
- Room (Emma Donoghue)
- American Psycho (Bret Easton Ellis)
- The Night Manager (John Le Carré)
- 2001: A Space Odyssey (Arthur C. Clarke)
- Star Wars: Splinter Of The Mind's Eye (Alan Dean Foster)
- Inferno (Dan Brown)
- Fight Club (Chuck Palahniuk)
- Star Wars: Specter Of The Past (Timothy Zahn)
- BFI Film Classics: The Shining (Roger Luckhurst)
- Alice's Adventures In Wonderland (Lewis Carroll)

Momenteel bezig met Cal van Bernard MacLaverty.
En wat vond je van 2001 zo naast de film?

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 29 okt 2016 10:39

Het boek maakt bepaalde zaken uit de film wel een heel stuk duidelijker (met name wat betreft het einde). Dat is ook de voornaamste reden dat ik het boek ben gaan lezen. En ondanks dat ik het een bijzonder intrigerend, maar moeilijk boek vond, miste het voor mij toch een beetje de poëzie die de film zo sterk maakte.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 06 nov 2016 21:02

Vandaag ben ik begonnen met het lezen van The Big Sleep van Raymond Chandler, en ik heb het dan ook maar direct uitgelezen. :P
Gewoonweg verslavende lectuur, machinegeweerzinnen doordrongen met sarcasma, I love it! Zal binnenkort de film ook eens kijken.

Trouwens, ik ben, naast filmliefhebber, ook een grote liefhebber van strips, comics en andere graphic novels. Als er wat amino is zou ik die hier ook wel willen reviewen, uiteraard in de strips-draad, heb alleen schrik dat het te incrowd zou worden en dat daar geen behoefte aan is op dit forum. :)

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 09 dec 2016 00:25

Ken je James M. Cain? Als je Chandler goed vind is dat ook wel iets voor je. Hij wordt gezien als één van de grondleggers van het hard-boiled genre.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 09 dec 2016 08:44

Zeppelin schreef:Ken je James M. Cain? Als je Chandler goed vind is dat ook wel iets voor je. Hij wordt gezien als één van de grondleggers van het hard-boiled genre.
Ik kende hem nog niet, maar bedankt voor de tip! :+
Zou je mij trouwens, als ik Chandler goed vind, ook James Ellroy aanraden? Daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 dec 2016 10:35

Dé grondlegger van het hard-boiled detective genre is overigens Dashiell Hammett, met boeken als Red Harvest, the Glass Key en The Maltese Falcon.

Ellroy is ook goed, maar wel een stuk viezer, gemener en harder. Geen helden als Marlowe bij hem. En de stijl wordt gaandeweg zijn carrière steeds meer staccato. Korte zinnen. Snel. Grijpt bij keel. Laat woorden weg. Dat werk. Het werkt wel, maar is daardoor iets meer een "acquired taste" dan Chandler.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 09 dec 2016 10:52

Colonel_Kurz schreef:Dé grondlegger van het hard-boiled detective genre is overigens Dashiell Hammett, met boeken als Red Harvest, the Glass Key en The Maltese Falcon.

Ellroy is ook goed, maar wel een stuk viezer, gemener en harder. Geen helden als Marlowe bij hem. En de stijl wordt gaandeweg zijn carrière steeds meer staccato. Korte zinnen. Snel. Grijpt bij keel. Laat woorden weg. Dat werk. Het werkt wel, maar is daardoor iets meer een "acquired taste" dan Chandler.
Bedankt, ik zal je tips in gedachten houden :+ :T

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 dec 2016 11:01

Van Ellroy raad ik dan in eerste instantie de L.A. Quartet aan, er als je er maar eentje leest L.A. Confidential.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 09 dec 2016 12:48

Colonel_Kurz schreef:Van Ellroy raad ik dan in eerste instantie de L.A. Quartet aan, er als je er maar eentje leest L.A. Confidential.
Ok, ik ga hier binnenkort eens naar zoeken in de bibliotheek :T

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 09 dec 2016 22:14

Wat Kurz zegt, snel en grimmig. Maar absoluut proberen. Zijn autobiografie vond ik ook erg goed, maar wel zeer confronterend.

James M. Cain is niet zo zeer de grondlegger van het genre maar één van de auteurs die het verder hebben ontwikkeld. Was niet zo'n goede woordkeuze van mij kant. Carroll John Daly is de echte grondlegger van het genre, met zijn The False Burton Combs. Een kort verhaal uit 1922.

Wat je ook zou kunnen proberen is een serie genaamd, Hard Case Crime Novels. Het is een lopende serie van nieuwe en her-uitgaves van het genre. Onder andere Stephen King heeft een boek geschreven voor de serie, Joyland. Joyland is in het Nederlands verkrijgbaar, de rest voor zover ik weet alleen in het Engels. Hier is de link naar de site http://www.hardcasecrime.com/

Ken je trouwens het Film Noir genre? Op YouTube kun je daar veel van vinden.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 09 dec 2016 23:00

Zeppelin schreef:Wat Kurz zegt, snel en grimmig. Maar absoluut proberen. Zijn autobiografie vond ik ook erg goed, maar wel zeer confronterend.

James M. Cain is niet zo zeer de grondlegger van het genre maar één van de auteurs die het verder hebben ontwikkeld. Was niet zo'n goede woordkeuze van mij kant. Carroll John Daly is de echte grondlegger van het genre, met zijn The False Burton Combs. Een kort verhaal uit 1922.

Wat je ook zou kunnen proberen is een serie genaamd, Hard Case Crime Novels. Het is een lopende serie van nieuwe en her-uitgaves van het genre. Onder andere Stephen King heeft een boek geschreven voor de serie, Joyland. Joyland is in het Nederlands verkrijgbaar, de rest voor zover ik weet alleen in het Engels. Hier is de link naar de site http://www.hardcasecrime.com/

Ken je trouwens het Film Noir genre? Op YouTube kun je daar veel van vinden.
Die Hard Case Crime Novels lijken me wel interessant, alhoewel ik mijn boeken meestal uit de bib haal, dus ga ik daar wel eens naar moeten zoeken, maar toch bedankt voor de tip :)
Wat bedoel je precies met Film Noir genre? Gewoon films? Ik wil me daar wel wat meer in verdiepen, ik heb onlangs trouwens de Howard Hawks-verfilming van The Big Sleep gezien, en die is echt machtig (na die film en The Maltese Falcon ontpopt Bogart zich tot een mancrush van mij...) Of bedoel je iets anders?

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 09 dec 2016 23:07

The Maltese Falcon en The Big Sleep vallen beide in de Film Noir categorie. Misschien kun dit het best lezen, het wordt hier zeer goed beschreven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Film_noir

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 09 dec 2016 23:30

Zeppelin schreef:The Maltese Falcon en The Big Sleep vallen beide in de Film Noir categorie. Misschien kun dit het best lezen, het wordt hier zeer goed beschreven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Film_noir
Thanks for the good read :+ Ja, (al dan niet neo-) noir intesseert me wel. Tips zijn altijd welkom :D

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 dec 2016 12:08

Die moeten dan eigenlijk wel even in een ander topic. :P

Daarom heb ik hier een bericht geplaatst voor je: http://forum.filmtotaal.nl/viewtopic.ph ... 12#p712312
Laten we de discussie over films daar voortzetten en het hier bij boeken en dergelijke houden. :)

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 10 dec 2016 13:08

Colonel_Kurz schreef:Die moeten dan eigenlijk wel even in een ander topic. :P

Daarom heb ik hier een bericht geplaatst voor je: http://forum.filmtotaal.nl/viewtopic.ph ... 12#p712312
Laten we de discussie over films daar voortzetten en het hier bij boeken en dergelijke houden. :)
Mijn excuses, ik zal daar in het vervolg mee rekening houden :oops:

Dat gezegd zijnde, heb ik Generation X : tales for an accelerated culture van Douglas Coupland gelezen, zeer aangenaam, maar het is wel typisch Coupland. :)

Plaats reactie