De Kunsthoek

Bar is open!
Plaats reactie
gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

De Kunsthoek

Bericht door gert » 12 feb 2004 11:02

Om ieder aan zijn/ haar trekken te laten komen, is er ruimte gemaakt voor een Kunsthoekje. Alles met betrekking tot kunst kun je hier in de groep gooien, maar wees voorzichtig kunst is vaak uiterst breekbaar :wink:

Ik zal maar beginnen met mijn lievelingskunstwerk: het beeldhouwwerk van Apollo & Daphne van Bernini (te bezichtigen in Villa Borghese, Rome). De afbeelding is geïnspireerd door Ovidius verhaal, waarin de God Apollo bezeten is van de bosnimf Daphne. Apollo achtervolgt haar om haar aan te randen, maar Daphne wordt gered door haar vader (een riviergod), die haar verandert in een laurierboom. Het beeldhouwwerk is een momentopname van het begin van de metamorphose:
Afbeelding

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 feb 2004 11:03

ah, kunst...

ik snap kunst niet. misschien valt het ook niet te snappen. maar wat is kunst dan? verdieping van de werkelijkheid of gewoon een manier om subsidies binnen te slepen?

zie je, ik begin meteen wartaal uit te slaan!
nee, ik snap het niet.

Saartje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Saartje » 12 feb 2004 11:14

Ik snap kunst ook niet :D maar ik vind het heerlijk om er naar te kijken en dat lijkt me de voornaamste bedoeling. Mijn zusje studeert schilderkunst in Gent en ze heeft al in een dip gezeten maar ze maakt nu al weer vorderingen. Laatst heeft ze paps nog getekent, het lijkt sprekend...

Afbeelding

Zelf heb ik ook wel eens wat geschildert maar ik ben niet zo'n multi-talent als mijn zusje :D

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 12 feb 2004 11:25

ruben schreef:ah, kunst...

ik snap kunst niet. misschien valt het ook niet te snappen. maar wat is kunst dan? verdieping van de werkelijkheid of gewoon een manier om subsidies binnen te slepen?

zie je, ik begin meteen wartaal uit te slaan!
nee, ik snap het niet.
Hoeft toch ook niet? Laat gewoon zien wat je mooi vindt.

Ik blijf even bij de Griekse mythologie.

Correggio, Jupiter en Io, ca. 1531 (beetje groot plaatje, maar dat mag in dit topic toch wel?):
Afbeelding
Kijk hoe mooi Jupiter schuilgaat in de wolk. Correggio is wel een beetje zoet, maar ik vind het prachtig.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 feb 2004 11:32

ja maar ik kan 'r niks mee. Kunst...alleen het woord al...kunst...Wat is het? Wat doet het? Was Warhol kunst? Maar waarom is het kopje thee dat voor me staat dan geen kunst, als ik zeg dat het kunst is...

Maar wat ik mooi vind...

De wolkenpartijen van Willink...dat vind ik erg mooi!

Afbeelding

of de videokunst van Bill Viola

Afbeelding

Maar ook Bosch en Da Vinci

JeXus
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door JeXus » 12 feb 2004 12:12

Je moet het zo zien Ruben, het is al een kunst om iedereen te laten denken dat een theekopje kunst is... :Y

En was het niet William Carlos Williams die zei:
So much depends
upon

a red wheel
barrow

glazed with rain
water

beside the white
chickens.

Oftewel stilstaan bij de alledaagse dingen en erover nadenken kan ook interessant zijn.

Het werk van Bruegel kan erg mooi zijn:
Afbeelding

En dat van Dali ooooook :Y
Afbeelding

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 12 feb 2004 13:04

JeXus schreef:En dat van Dali ooooook :Y
Ja, ik hou ook zeker van Dali :Y Maar de enige, die ik ooit in m'n handen heb gehad (en de enige die ik in het echt gezien heb), was helemaal niet mooi...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Kunst hoekje

Bericht door Ann McDunn » 12 feb 2004 14:28

Nadat Emperor en ik alle berichtjes omtrent kunst kwijtgeraakt zijn, en het me toen al een leuk idee leek om een kunst hoekje als onderwerp te hebben, begin ik maar weer opnieuw.

Eerst even schrijven dat ik genoten heb van de prachtige afbeeldingen hierboven, dat is voor mij kunst met een grote K. :Y

Kunst is volkomen individueel, wat de één prachtig vindt, zal de ander afschuwelijk vinden, en waarom zou iemand een theekopje geen kunst vinden? Kijk b.v. maar eens naar allerlei vazen e.d. van Coupier, de unica's, daar zitten echt héél mooie dingen bij. En Victoriaanse kop en schotels? Daar zitten ware kunststukjes bij.

Ik vind persoonlijk dat wat iemand ècht mooi vindt, is voor diegene kunst!

Elke kunstcriticus heeft een eigen mening, die voor veel anderen weer niet opgaat. Vergeet niet dat het grote geld ook een rol speelt, en niet zo'n kleine ook. Er zijn zat verkopers van kunst, die je wel even helemaal zullen vertellen wat de kunstenaar met zijn werk bedoeld heeft, en dat is vaak nattevingerwerk. Ze wijzen je op de penseelvoering, waaruit je dan kan opmaken dat het werk van de èchte schilder is, en als dan later blijkt dat het een vervalsing is, hoor je ze ook niet meer.

Ik kan me dan ook best begrijpen waarom heel veel mensen zeggen "ik heb geen verstand van kunst", wie eigenlijk wel? Kijk naar een beeld, een schilderij, een tekening, maakt allemaal niets uit, als je het mooi vind, heeft degene die het gemaakt heeft zijn doel bereikt.

Voor mij moet kunst herkenbaar zijn, terwijl een ander blij wordt van b.v. een schilder die een bepaalde kleurentechniek gebruikt, en waar ik dan weer geen brood van kan bakken.

Zo, eerst genoeg, er zullen nog genoeg berichtjes hier komen, dat weet ik zeker. _O_ _O_ _O_

JeXus
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door JeXus » 12 feb 2004 14:33

gert schreef:
JeXus schreef:En dat van Dali ooooook :Y
Ja, ik hou ook zeker van Dali :Y Maar de enige, die ik ooit in m'n handen heb gehad (en de enige die ik in het echt gezien heb), was helemaal niet mooi...
Hehe, dat kan gebeuren

Ik ben een keer in Salvator Dali museum geweest in Spanje. Zitten echt geniale stukken tussen. 1 kunstwerk bestaat uit allemaal voorwerpen van een woonkamer (bank, openhaard, schilderijen etc.) dat op een afstand gezien, als geheel een gezicht vormt. _O_

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 12 feb 2004 14:37

Ik ben zelf helemaal fan van Autofasürer (www.autofasurer.net) :wink:

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Kunst hoekje

Bericht door gert » 12 feb 2004 14:38

Ann McDunn schreef:....Kijk b.v. maar eens naar allerlei vazen e.d. van Coupier, de unica's, daar zitten echt héél mooie dingen bij....
Ik ben niet echt een fan van Coupier; maar er zitten wel alleraardigste stukjes tussen. Helaas kan ik niet scannen anders had ik wel wat laten zien. Ik ben sowieso een liefhebber van glas (dankzij mijn ouders, die mij vroeger naar allerlei musea en galeries meenamen).

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 feb 2004 14:39

ik vind het veel te makkelijk om te zeggen 'kunst is dat wat je mooi vindt'.

het gaat verder dan dat...het gaat om wat je esthetisch raakt...niet alleen wat je mooi vindt. Er zijn bepaalde werken die ik verschrikkelijk vind, maar die me wel een andere blik op de werkelijkheid geven, in al hun verschrikking. Dát is toch ook kunst?

Goed voorbeeld. Muziek. Er bestaat een band Brighter Death Now. Een eenmansproject dat vooral lage, enge, industriele soundscapes maakt. Dit vind ik niet bepaald 'mooie muziek'. Maar het raakt me wel, zij op een bijna negatieve manier. Nachtmerriegeluiden.

Andere werken zijn b.v. niet ontzettend toegankelijk. Voor bepaalde kunst moet je moeite doen om het te waarderen. Je moet het zeg maar leren.

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 12 feb 2004 14:47

ruben schreef:of de videokunst van Bill Viola

Afbeelding
Komt die still uit 5 Angels For the Millennium (http://www.5angels.net/english.htm)? Die heb ik in Duitsland in een oude gasopslag-silo (Gasometer) gezien, maar kan me dit beeld zo even niet herinneren....of maakt-ie meer van dergelijke beelden met water en mensen

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Het kunsthoekje

Bericht door Ann McDunn » 12 feb 2004 14:50

Als je iets echt mooi vind, dan raakt het je toch? En je hebt gelijk als je zegt dat je iets helemaal niet mooi hoeft te vinden, maar dat het je dan op een andere manier raakt, en dan is dat voor jou toch kunst, of je vind het gewoonweg indrukwekkend of kunstig. :Y

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 feb 2004 14:53

Peter schreef:
ruben schreef:of de videokunst van Bill Viola

Afbeelding
Komt die still uit 5 Angels For the Millennium (http://www.5angels.net/english.htm)? Die heb ik in Duitsland in een oude gasopslag-silo (Gasometer) gezien, maar kan me dit beeld zo even niet herinneren....of maakt-ie meer van dergelijke beelden met water en mensen
ik heb het in '98 gezien in het Stedelijk

The Crossing heet het, uit '96

Plaats reactie