Een bier topic

Bar is open!
Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Een bier topic

Bericht door Silenzio » 03 nov 2011 12:51

zvorod schreef:Ik zal bovenstaande massahysterie maar aan me voorbij laten gaan en heel binnenkort nog eens een bak (of meerdere, als het meezit) gaan halen in de abdij :)
In Laken viel het heel goed mee (ook niet echt een bierdrinkende gemeenschap daar en de campagne werd vooral in Vlaanderen gevoerd). Het voorbije jaar is het ons slechts 1 keer gelukt om de telefooncentrale binnen te geraken.

Uiteindelijk kan je ook een St Bernardus Abt 12 uit Watou drinken. Dat is toch bijna hetzelfde als de Westvleteren 12 (en ze delen dezelfde geschiedenis als Westvleteren) en makkelijk verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door Silenzio op 03 nov 2011 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 03 nov 2011 12:51

PascalE schreef:Is die goddelijkheid ook buiten Vlaanderen te verkrijgen? Ben nu toch wel benieuwd :D
In principe enkel aan de abdij van Westvleteren (maar dan moet je op voorhand bellen). Nu uitzonderlijk een actie in de Colruyt supermarkten in België.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 03 nov 2011 12:55

Helaas, dat is me te veel moeite :(

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 03 nov 2011 13:04

PascalE schreef:Helaas, dat is me te veel moeite :(
St. Bernardus 12 en Rochefort 10 zijn waardige alternatieven en waarschijnlijk ook te verkrijgen in Nederland. :+

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 03 nov 2011 16:19

Silenzio schreef:In Laken viel het heel goed mee (ook niet echt een bierdrinkende gemeenschap daar en de campagne werd vooral in Vlaanderen gevoerd).
Welja, dat ligt een beetje anders hier, in een deelgemeente van studentenstad Leuven :)

Maar inderdaad, die alternatieven die je opnoemt zijn ook prima.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 nov 2011 19:59

@zvorod Kan je niet 2 kratjes Westvleteren 12 voor me meenemen als je toch die kant opgaat?..ik zou je eewig dankbaar zijn. :8
het is een bier dat net zoals goede wijn rijpt en beter wordt van smaak naarmate de tijd verstrijkt..ik denk dat na 3-4 jaar de westvleteren 12 van nu op zijn best zal zijn.

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 04 nov 2011 22:46

Je weet dat de verkoop meestal beperkt is tot 2 bakken per persoon, en soms zelfs slechts 1? :P

En het vanuit hier bovendien dan nog helemaal naar Cyberspace krijgen, lijkt me ook niet vanzelfsprekend...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 nov 2011 07:08

zvorod schreef:Je weet dat de verkoop meestal beperkt is tot 2 bakken per persoon, en soms zelfs slechts 1? :P

En het vanuit hier bovendien dan nog helemaal naar Cyberspace krijgen, lijkt me ook niet vanzelfsprekend...
Ik heb een faxnummer..

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 05 nov 2011 21:48

Oh ok, dan hoef je me alleen nog enkele postzegels door te bellen om deze transactie rond te krijgen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 nov 2011 22:11

zvorod schreef:Oh ok, dan hoef je me alleen nog enkele postzegels door te bellen om deze transactie rond te krijgen.
..als jij ze nou opdrinkt gekoppeld aan een VR headset, doe ik mijne ook op genieten we samen. :+

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 08 nov 2011 15:22

Trappisten: Koop alsjeblieft minder bier!

De trappisten hebben last van ruimtegebrek. De zeven erkende brouwers in België en Nederland kunnen de vraag van hun bier amper aan. De krant De Tijd noemt het een ware trappistenhype.

De van nature kleinschalige brouwers hebben al sinds februari problemen om de vraag bij te benen. Volgens de zakelijk directeur van abdij Orval, François de Harenne, is de vraag sindsdien alleen maar toegenomen. In zes jaar tijd is het marktaandeel van de trappisten met 8 procent gestegen naar 12,8 procent.

Bij Orval ging de productie in tien jaar omhoog met 25 miljoen liter tot 65 miljoen liter bier, maar klanten moeten soms tot wel twee weken wachten op hun bestelling.

Bij La Trappe, gebrouwen op het Tilburgse Koningshoeven, zijn er ook flinke problemen: "Iedere week is er bij ons wel een bepaald biertje op en wordt de levering vertraagd," zegt directeur Thijs Thijssen. "Speciaal bieren worden steeds populairder en wij merken dat behoorlijk in de vraag naar La Trappe."

In Tilburg gaan de brouwers nu extra gisttanken plaatsen, waarmee ze meer bier kunnen brouwen. Daar is dus nog ruimte, want de monniken kunnen niet zomaar buiten het klooster gaan produceren. Dan raken ze namelijk hun 'Authentiek Trappist Product'-keurmerk kwijt.

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 08 nov 2011 19:44

Dat ze gvd eens de handen uit de mouwen steken. Ik dacht dat die een werk-eed hadden afgelegd of iets in die aard? :lol:

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 09 nov 2011 13:06

Hier nog een interessant artikel over Westvleteren 12 en St Bernardus Abt 12.
Maar nu komt de kat op de koord: blijkt namelijk dat de Westvleteren XII al tientallen jaren een tweelingbroer heeft die zowat overal - en goedkoper - verkrijgbaar is. Volgens de Vlaamse trappistenexpert Jef van den Steen wordt de St. Bernardus Abt 12 volgens het identieke recept als de Westvleteren XII gebrouwen. Als expert in trappistenbieren geeft hij openlijk toe dat hij zelf bij een blinde smaaktest het verschil niet kan proeven.
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=8384

Binnenkort eens wat flesjes St Bernardus Abt 12 halen en zelf de smaaktest doen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 09 nov 2011 16:40

Silenzio schreef:Hier nog een interessant artikel over Westvleteren 12 en St Bernardus Abt 12.
Maar nu komt de kat op de koord: blijkt namelijk dat de Westvleteren XII al tientallen jaren een tweelingbroer heeft die zowat overal - en goedkoper - verkrijgbaar is. Volgens de Vlaamse trappistenexpert Jef van den Steen wordt de St. Bernardus Abt 12 volgens het identieke recept als de Westvleteren XII gebrouwen. Als expert in trappistenbieren geeft hij openlijk toe dat hij zelf bij een blinde smaaktest het verschil niet kan proeven.
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=8384

Binnenkort eens wat flesjes St Bernardus Abt 12 halen en zelf de smaaktest doen.
ja..ik ken dat uit het absint wereldje.."deze is het niet, maar wordt volgens hetzelfde authentieke receptuur gedestilleerd is goedkoper, maar smaakt net zo".. :O

Het zal ongetwijfeld een goed biertje wezen, daar niet van.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 09 nov 2011 17:49

Wel Emperor, misschien moet je je zelf ook eens aan een blinde smaaktest onderwerpen. :)

Het verhaal klinkt in elk geval plausibel (en ik had het ook al gehoord van verschillende mensen uit de streek). Beide brouwerijen hebben een gemeenschappelijke geschiedenis en liggen ook niet ver van elkaar. De ene wordt binnen de abdij gebrouwen, de andere er buiten.

Plaats reactie