Ik heb sinds een maand of vijftien een redelijk budgetsmartphone Wolfgang (Aldi, €199) dat heel redelijk specificaties heeft (Quad core, hd display, bla bla).
Niets over te klagen gehad totdat ik pakweg een maand geleden wat problemen kreeg met het automatisch installeren van app updates wegens 'Insufficient memory'.
Nu heb ik een vrij bescheiden aantal apps geïnstalleerd die ook allesbehalve megagroot zijn. Ook ben ik ik geen app eater die downloadt, installeert, gebruikt en eraf dondert.
Dus eigenlijk een (wat saai) functioneel gebruik die niet het uiterste vergt van de hardware.
Verder heb ik een 16 GB sdkaart waarop de meeste apps staan zodat de interne opslagcapaciteit ook nog grotendeels vrij is.
Wat de neuk dus het geklaag over te weinig geheugen?
Voor een paar weken kon ik de updates alsnog geïnstalleerd krijgen door de cache(s) te legen. Daarna moest ik de cache legen en een aantal data bestanden verwijderen. Dat is geen probleem als je een beetje bedenkt wat voor data de meeste apps opslaan. Geen info die je kwijt bent maar meer info die de app opslaat het in staat stelt om goed te kunnen functioneren. Hoewel ik eigenlijk zo goed als geen nadelig effect heb geconstateerd.
Daarna had ik een aantal system apps (voornamelijk Google apps) teruggezet naar de orginele fabrieksinstelling wat tientallen tot ruim honderd MB scheelde en mijn Wolfy dus even lucht gaf.
Ik weet/snap niet hoe het technisch precies zit maar blijkbaar heb je (náást de interne en externe opslagcapaciteit) ook nog te maken met een intern geheugen (werkgeheugen?) van 1,5 GB. Als daarvan nog meer dan pakweg 5% vrij was kon ik nog apps laten updaten.
Afgelopen week had ik dezelfde problemen maar net wat hardnekkiger. Ik kreeg updates niet meer geïnstalleerd en zelfs de (fabuleuze) Gmail app had problemen met het syncen en het versturen van berichten.
Ik had de vorige maatregelen nu uitgebreid met het verwijderen van een aantal apps en ik had inmiddels alweer ruim 100 MB (7,4%) werkgeheugen vrij. Maar zelfs de kleinste update wilde zich niet meer laten installeren. What does the bitch want?
Enige zoektochten op internet brachten mij niet verder.
Gottverdegottver, dit was niet meer leuk en niet meer acceptabel!
Ik stond op het punt om op korte termijn een nieuwe tweedehandse voormalig high-end smartphone van de mobiele Turk aan te schaffen maar vond eigenlijk dat het niet nodig zou moeten zijn...
Leuk spul mag best wat geld kosten maar ook een bescheiden toestel van € 199 moet niet praktisch onbruikbaar worden na ruim een jaar.
En ik begreep ook niet waar al dat werkgeheugen bleef.
Gisteren heb ik als last resort mijn toestel teruggezet naar fabrieksinstellingen nadat ik een bescheiden hoeveelheid gegevens en apps had veiliggesteld.
Daarna heb ik zo goed als alle oude apps teruggezet en HALLELUJAH mijn werkgeheugen van 1,5 GB is nu voor ruim 2/3 leeg en het toestel is met alle laatste appversies weer quick and smooth as a horny pony !

Denk ik dat ik daarmee weer minimaal een jaar vooruitkan? Ja, dat doe ik!

Dit relaas als tip dus mocht u iets vergelijkbaars overkomen.
Nu ik dit van me af heb geschreven zal ik ik in het weekend wat gaan posten over Better Call Saul !