Wat voor mobiel heb je?

Bar is open!
Plaats reactie
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Re: De Happymuur.....

Bericht door Dr. Strangelove » 21 feb 2015 00:38

Even een vrolijk berichtje over mijn smartphone. Of eigenlijk - zo verwacht ik - een vrolijkheidje voor mensen wier (android) smartphone verdrinkt in de constante stroom van updates.

Ik heb sinds een maand of vijftien een redelijk budgetsmartphone Wolfgang (Aldi, €199) dat heel redelijk specificaties heeft (Quad core, hd display, bla bla).

Niets over te klagen gehad totdat ik pakweg een maand geleden wat problemen kreeg met het automatisch installeren van app updates wegens 'Insufficient memory'.

Nu heb ik een vrij bescheiden aantal apps geïnstalleerd die ook allesbehalve megagroot zijn. Ook ben ik ik geen app eater die downloadt, installeert, gebruikt en eraf dondert.
Dus eigenlijk een (wat saai) functioneel gebruik die niet het uiterste vergt van de hardware.
Verder heb ik een 16 GB sdkaart waarop de meeste apps staan zodat de interne opslagcapaciteit ook nog grotendeels vrij is.
Wat de neuk dus het geklaag over te weinig geheugen?

Voor een paar weken kon ik de updates alsnog geïnstalleerd krijgen door de cache(s) te legen. Daarna moest ik de cache legen en een aantal data bestanden verwijderen. Dat is geen probleem als je een beetje bedenkt wat voor data de meeste apps opslaan. Geen info die je kwijt bent maar meer info die de app opslaat het in staat stelt om goed te kunnen functioneren. Hoewel ik eigenlijk zo goed als geen nadelig effect heb geconstateerd.
Daarna had ik een aantal system apps (voornamelijk Google apps) teruggezet naar de orginele fabrieksinstelling wat tientallen tot ruim honderd MB scheelde en mijn Wolfy dus even lucht gaf.

Ik weet/snap niet hoe het technisch precies zit maar blijkbaar heb je (náást de interne en externe opslagcapaciteit) ook nog te maken met een intern geheugen (werkgeheugen?) van 1,5 GB. Als daarvan nog meer dan pakweg 5% vrij was kon ik nog apps laten updaten.

Afgelopen week had ik dezelfde problemen maar net wat hardnekkiger. Ik kreeg updates niet meer geïnstalleerd en zelfs de (fabuleuze) Gmail app had problemen met het syncen en het versturen van berichten.
Ik had de vorige maatregelen nu uitgebreid met het verwijderen van een aantal apps en ik had inmiddels alweer ruim 100 MB (7,4%) werkgeheugen vrij. Maar zelfs de kleinste update wilde zich niet meer laten installeren. What does the bitch want?
Enige zoektochten op internet brachten mij niet verder.

Gottverdegottver, dit was niet meer leuk en niet meer acceptabel!
Ik stond op het punt om op korte termijn een nieuwe tweedehandse voormalig high-end smartphone van de mobiele Turk aan te schaffen maar vond eigenlijk dat het niet nodig zou moeten zijn...
Leuk spul mag best wat geld kosten maar ook een bescheiden toestel van € 199 moet niet praktisch onbruikbaar worden na ruim een jaar.
En ik begreep ook niet waar al dat werkgeheugen bleef.

Gisteren heb ik als last resort mijn toestel teruggezet naar fabrieksinstellingen nadat ik een bescheiden hoeveelheid gegevens en apps had veiliggesteld.
Daarna heb ik zo goed als alle oude apps teruggezet en HALLELUJAH mijn werkgeheugen van 1,5 GB is nu voor ruim 2/3 leeg en het toestel is met alle laatste appversies weer quick and smooth as a horny pony ! :T
Denk ik dat ik daarmee weer minimaal een jaar vooruitkan? Ja, dat doe ik! 8)

Dit relaas als tip dus mocht u iets vergelijkbaars overkomen.
Nu ik dit van me af heb geschreven zal ik ik in het weekend wat gaan posten over Better Call Saul ! :D

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Wat voor mobiel heb je?

Bericht door WizardOfOss » 23 feb 2015 20:09

Klinkt wel herkenbaar, bij mijn oude Wolfgang had ik na een tijdje ook steeds ruimtegebrek. Volgens mij zat de oorzaak in het feit dat het interne geheugen (8GB) nog in twee delen was gesplitst, 4GB echt interne opslagruimte, en 4GB wat in feite een geïntegreerd SD-kaartje is (daarnaast had ik er nog 16GB bij geprikt). In het bestandsbeheer zag je ook zonder extra SD-kaartje dan ook altijd twee "schijven". Veel apps en sowieso alle systeembestanden moeten in dat echte interne geheugen staan (en hebben dan ook niet de optie ze naar de SD te verplaatsen), en dat loopt na een paar jaar aan updates toch langzaam maar zeker vol.

Heb het probleem een tijdje geleden overigens anders opgelost: ik zag bij een dagaanbieding een mooie Sony Xperia ZL voor een vlijmscherpe prijs, en ben daar nu toch alweer een paar maanden heel gelukkig mee. Hooguit jammer dat ie wit is, dat toch altijd weer aan die fruitboer denken...

Afbeelding

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 24 feb 2015 00:16

Is dat niet het beruchte toestel waarbij je beter niet kunt gaan zitten wanneer je 'm in je broekzak hebt gestopt ?

Ik heb ook een wit toestel en die is ook niet van die fruitteler. :wink: Een Galaxy Note 3 van Samsung. Hiervoor had ik een ZTE Blade maar die liep op een gegeven moment ook ramvol. Wat niet zo gek is voor een low end budgettoestel van om en nabij de 100 euro met slecht 4 GB aan internal storage.

Wat dezelfde capaciteit is als van bijvoorbeeld m'n smartwatch:
Smartwatch.png
All Geared up and ready to go...
Smartwatch.png (52.27 KiB) 5482 keer bekeken

De Note 3 is daarna dan toch wel een verademing (en okay; een aderlating) maar ben er heel blij mee (en voorzichtig.)
NakedNoteNeedsPampering.png
Blote Noot
NakedNoteNeedsPampering.png (391.69 KiB) 5492 keer bekeken
Pampers.png
... like a baby
Pampers.png (79.96 KiB) 5492 keer bekeken
Bovendien wissel ik niet zo vlug van toestel.

Welkom terug trouwens, Wizard!

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 24 feb 2015 00:29

Touchwood schreef:Is dat niet het beruchte toestel waarbij je beter niet kunt gaan zitten wanneer je 'm in je broekzak hebt gestopt ?
Dat was toch juist het probleem met de iPhone's? Al weet ik wel dat het luxe broertje van mij toestel, gemaakt van glas en metaal, toch ook niet zo sterk bleek. Deze is gewoon van plastic, dat is uiteindelijk toch het sterkst.
Touchwood schreef:Welkom terug trouwens, Wizard!
Zag ik het nu goed dat je nu bij aankomst alweer stond te zwaaien? Of nog steeds? :D

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 24 feb 2015 00:41

Wizard schreef:Deze is gewoon van plastic, dat is uiteindelijk toch het sterkst.
Just one word...
WizardOfOss schreef:Zag ik het nu goed dat je nu bij aankomst alweer stond te zwaaien? Of nog steeds? :D
We speak no more of it... Afbeelding So what wanneer mijn ene arm nu langer is dan de andere.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 12 jun 2015 08:15

Pfff, krap vier maanden na dit relaas ben ik alweer, veel eerder dan verwacht/gehoopt gedwongen om het toestel wederom terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
Op zich ging dat de vorige keer goed en vrijwel probleemloos maar toch is het een klusje dat even tijd vergt en waarbij je data veilig moet zien te stellen.
Mijn telefoon- en What's-apphistorie gaan er gedeeltelijk aan en dat kan al wat lastig zijn.

Maar goed, updates laten zich niet meer installeren en als Google Calendar zich hierom al niet meer synct dan wordt het toch tijd om het bittere pilletje te slikken.

Ik had overigens een tijdie geleden Cleanmaster geïnstalleerd maar behalve wat kekke animaties en ultrasmart wizardgegoochel omtrent ruimte, bestanden, caches en trash heb ik niet echt een verbetering kunnen constateren. :N
Toch denk ik dat er een echt slimme manier moet zijn om je werkgeheugen schoon/leeg te houden.

Dank, schaap Mark, het was inderdaad beschamend slecht. Pfff, ik kan niet tegen die halfliterblikken Tequila flavoured beer van Schultenbrau
.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 14 jun 2015 11:58

Hij heb die berichten verwijderd omdat ie zich schaamt, wat schattig :)

Plaats reactie