Strips-hoekje

Bar is open!
Plaats reactie
Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Strips-hoekje

Bericht door Chimichanga » 11 mar 2017 17:07

Vandaag nog wat strips gelezen:

Ten eerste een mooie graphic novel door de Noorweegse cartoonist Jason

I KILLED ADOLF HITLER

Ik had nooit gedacht dat je zoveel emotie, zoveel diepgang, zoveel humor, zoveel verbeelding en zoveel stilte kon kwijtgeraken in een strip van een luttele 48 pagina's. Straf.

En nog 2 manga

HOTEL HARBOUR VIEW
Mijn eerste Taniguchi, die niet eens door hem geschreven blijkt te zijn. Het boek bevat twee halfweg-gelinkte verhalen, het eerste beter dan zijn opvolger, gecentreerd rond een vrouwelijke huurmoordenares. Filosofisch, doch to the point. Ik weet niet goed waarom maar het deed me denken aan de reeks Jerome K. Jerome Bloks, en hoe on-Westers die serie eigenlijk is.

NIJIGAHARA HOLOGRAPH
Uitleggen waar dit verhaal over gaat, is moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk. Het gaat over daden en consequenties. Al is dat te vaag. Het gaat over liefde, leven en de dood. Het gaat over de mens. Het menselijke bestaan. Het einde daarvan...

De enige zekerheid die ik je met dit one-shot kan geven is dat je er niet vrolijk van wordt.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 05 apr 2017 09:48

Ben ik hier de enige die strips leest? :wink:

Zandkasteel
door Frederik Peeters en Pierre-Oscar Lévy
Een rustig dagje op het strand draait voor enkele families toch anders uit dan gedacht als blijkt dat ze in een soort van tijdpoort gevangen zitten waar ze ongewoon snel verouderen.

Enkele nachten geleden kon ik niet in slaap geraken. Dat heb ik wel eens vaker. Zoals ik dat al eerder deed begon ik dan maar iets te lezen. Ik koos voor Zandkasteel. Slechtste idee ooit...
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind deze strip fantastisch. Maar op dit late tijdstip kan deze ultieme verbeelding van de vergankelijkheid van het leven enkel leiden tot een kwieke depressie...

Friend With Boys door Faith Erin Hicks
Best leuk, Hicks kan haar personages laten acteren als geen ander.

Snotgirl door Leslie Hung en Bryan Lee O'Malley
Dit was een zware teleurstelling. Al zou iedereen die de titel leest waarschijnlijk al verwachten dat dit pure shit is. Man, ik ben niet iemand die vind dat personages sympathiek moeten zijn, maar hier kreeg ik het vliegend schijt. En niet op een goede manier.

Nu ook herbegonnen in Scott Pilgrim. Dragon Ball meets Rushmore...

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 05 apr 2017 10:10

Chimichanga schreef:Ben ik hier de enige die strips leest? :wink:
Ik heb wel een paar graphic novels gelezen, en heb er nog een paar staan thuis die ik moet lezen (V For Vendetta, Watchmen) en er zijn nog wel een aantal graphic novels die ik graag wil lezen, maar ik kom er maar niet aan...

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 05 apr 2017 11:10

Tja, Watchmen kan ik al zeker aanraden, één van mijn favorieten. Ik kan begrijpen dat strips, als het niet direct je medium is, nooit je eerste keuze is als je het druk hebt. Ik heb dat met proza :P

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 05 apr 2017 21:32

Chimichanga schreef:Ben ik hier de enige die strips leest? :wink:
Wellicht. Ik ben al een tijdje beter in het kopen van manga dan in het lezen ervan. En Watchman staat ook al een paar jaar ongelezen in de kast :oops:

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 06 apr 2017 10:34

Watchmen is erg aan te raden. Hij is ingedeeld in twaalf duidelijke hoofdstukken/ delen, dus je kunt'm makkelijk in gedeeltes tot je nemen. Het interessante aan de strip is de (destijds) erg baanbrekende striptaal, hoe complex en doordacht die wordt ingezet zonder dat je het misschien eerst doorhebt. Dan blijkt elk hoofdstuk een eigen opzet te hebben: zo blijkt één hoofdstuk symmetrisch te zijn opgebouwd, min of meer alsof in het midden een spiegel staat :) Toch leest de strip gewoon prima weg. Uiteindelijk werkt de strip ook anders naar het einde toe dan de film, dus voor wie alleen de film gezien heeft staat nog een interessante verrassing te wachten.
Laatst gewijzigd door Ed Crane op 06 apr 2017 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 06 apr 2017 11:01

@WizardOfOss
Ik ken veel mensen met dat probleem ;)

En ik kan Ed Crane alleen maar bijtreden. :)

Winchester73
Filmster
Filmster

Bericht door Winchester73 » 25 jan 2018 06:26

Voor 2018:
In maart nieuwe thriller-serie van Metz en Xavier: Tango. (ook in hardcover verkrijgbaar)

In mei nieuwe Westernserie van Yves Swolfs: Lonesome. (ook in hardcover verkrijgbaar)

Beide (56 pagina's omvattende) stripalbums zijn in Frankrijk al eerder verschenen en goed ontvangen. In stripmagazine Casemate nr. 110 (jan. 2018) een 32 pag. tellende Lonesome supplement met 22 bladzijden (!) preview.
Magazine is onderweg, 1e impressie z.s.m..

Uitgever Dupuis komt begin februari met nieuwe pilotenstrip: Team Rafale. (Ook in hardcover verkrijgbaar.)
Nieuw in zoverre, dat de door Dupuis-Brussel overgenomen uitgever Zéphyr-Parijs sedert 2007 al 9 albums van Team Rafale heeft uitgegeven, met inmiddels spin-off Rafale Leader.
Little England leek aanvankelijk de nieuwe pilotenstrip bij Dupuis, maar op 2e album is cyclus 1 weggelaten en lijkt het bij 1 tweeluik te blijven. Het 2e deel straalt ook al niet het elan uit van het 1e deel.

Uitgever Silverster komt binnenkort met Westernreeks Sam Bass (hardcover). In Frankrijk inmddels 2 delen verkrijgbaar.

En ondanks recente gezinsuitbreiding werkt Romain Hugault verder aan 5e Angel Wings album: Iwo-Jima.
Op zijn Feestboekpagina zijn al weer diverse previews te zien (album in oktober).

Thorgal spin-off De Jonge jaren van deel 6 verschijnt in dit najaar (scenario: Yann).
Voor deel 36 van de Thorgal hoofdreeks is nog steeds geen scenarist. Scenarist Yann (65), die al voor (te) veel stripreeksen en oneshots schrijft doet het na een recente hartoperatie rustiger aan. Hij heeft bedankt voor scenario Thorgal #36.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie