WizardAwayFromOss (a.k.a. reisverhalen)

Bar is open!
Plaats reactie
WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

WizardAwayFromOss (a.k.a. reisverhalen)

Bericht door WizardOfOss » 15 jun 2005 22:59

Met net een reisje achter de rug en een trip naar New York over een goede maand nog voor de boeg toch maar een topic voor wat reisverhalen en foto's aangemaakt. Hoewel ik me meestal beperk tot korte berichten is dit toch een belachelijk lang verhaal geworden. Doorskippen naar de foto's is toegestaan :D

Parijs, 11-06-05

Zaterdagochtend vroeg op, om half vijf staat Marcel voor de deur. Een kwartiertje later staan we bij Roger en Manon voor de deur, en is het gezelschap compleet. Wel moeten we eerst nog de overbezorgde moeder van Manon af zien te schudden, die mag het weekend op hun dochtertje passen. Iets na vijven zitten we dan toch in de auto en kan de reis beginnen. Het begint al meteen goed, het plan was om net voor de grens de tank nog een keer vol te gooien, dan gaat het namelijk nog op rekening van Philips. Drie man (ik was de uitzondering, ik kom daar niet zo vaak) waren ervan overtuigd dat de laatste pomp voor de grens een Shell moest zijn, die Gulf rijden we dus maar snel voorbij. Foutje blijkt even later wanneer de borden van de Belgische grens opduiken. Toch maar niet terugrijden, kost een hoop tijd, dan betalen we zelf maar een tank.

De tocht naar Parijs verloopt verder vlot, alleen rond Brussel is het even opletten, maar nog voor tien uur rijden we de Périférique op. Maar dan begint de lol pas echt: we hadden besloten de dag af te sluiten op de Tour Montparnasse, ten zuiden van de Seine, en het leek ons dan ook het handigst om daar dan ook de auto maar te parkeren en verder de metro te pakken. Je kan natuurlijk een half rondje over de Périférique rijden en dan ergens aan de zuidkant de stad inrijden, maar dat is natuurlijk veel te makkelijk. We slaan dus direct de eerste afslag af de stad in (Roger had alvast het kaartlezen van me overgenomen, snelweg oké, maar zo in de stad maar een ander blunderen), en proberen zo dwars door de stad heen te rijden. Toch niet zo'n beste keuze, bij het eerste grote verkeersplein hebben we een verkeerde afslag te pakken, en raken we behoorlijk verdwaald in de boulevards en eenrichtingsstraten van Parijs, waarbij de rijstijl van de Fransozen ook niet heel erg meehelpt. Ook lastig trouwens als blijkt dat de stadsplattegrond minder volledig blijkt te zijn dan verwacht. Na een klein uurtje dolen door de stad steken we dan eindelijk de Seine over, waarna we onze bestemming (een 200 meter hoge toren te midden van hoofdzakelijk laagbouw) al snel gevonden hebben. Nu alleen de ingang van de parkeergarage nog...

Als we de auto kwijt zijn meteen de volgende uitdaging: metrokaartjes kopen. Wat willen we: een dagkaart voor 3 zones. Simpel. Maar niet als alle loketten gesloten zijn, en er een totaal onbegrijpelijke, uitsluitend Franstalige automaat staat. Net toen we echt gek begonnen te worden ging er een loket open bleek er zowaar iemand te zitten die iets van onze combinatie van Havo-Frans en Engels iets wist te maken. Vervolgens snel richting de eerste bestemming: de Eiffeltoren.

Eerst even een korte toelichting hoe dit reisje tot stand is gekomen: ooit is een gesprek tussen Marcel en Manon op hoogtevrees uitgekomen, waar ze beiden last van bleken te hebben. Hieruit is een idee voor een 'hoogtestage' ontstaan, Marcel was al eens eerder op de Eiffeltoren geweest, hij zou Manon wel mee naar boven sleuren. Uiteraard mag Manon d'r vriend ook mee, en aangezien een leuke fotocamera altijd handig is mocht ik ook nog mee :D
(als ik dan dat ding dan regelmatig maar even af sta...)

Verder met het verhaal, mooi weer, dus druk bij de Eiffeltoren, anderhalf uur in de rij staan. Vervolgens direct door naar de top, terwijl ik al druk sta te fotograferen zie ik Manon net heel voorzichtig een kijkje nemen. Na een paar minuten blijkt het allemaal wel mee te vallen, en loopt ze zowaar redelijk ontspannen rond te kijken. Ondertussen geniet ik zelf van het fantastische uitzicht over de stad (ik ben hier een jaar of 8 geleden ook al geweest, maar van dit soort panorama's krijg ik nooit genoeg), en probeer meteen de mogelijkheden van een 450mm zoomlens uit.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Vervolgens een etage (zijnde 150 meter...) naar beneden met de lift, meer foto's gemaakt, meer genieten van het uitzicht. Vooral de Sacre Coeur komt op deze hoogte veel mooier uit, steekt nu echt boven de stad uit. Nog een leuk kaartje gekocht met het Vrijheidsbeeld (de kleine versie van dat geval in mijn favoriete stad) met op de achtergrond de Eiffeltoren. Vervolgens met de trap naar beneden gelopen, hier zie je pas hoe prachtig de constructie van de toren is. Jammer dat er overal hoge hekken staan, anders had ik hier nog veel meer prachtige foto's kunnen maken. Manon en Marcel vonden dit achteraf toch niet zo'n goed idee, en nemen voor het restant de lift, Roger en ik nemen voor het laatste stuk nogmaals de trap, ik ben dan misschien lui, maar de bewondering voor al het ijzerwerk wint het toch...
Afbeelding

Volgende stop is La Defènse, de hypermoderne kantoorwijk met als middelpunt de Grande Arc. Eerst nog snel even een hamburgertje naar binnen schuiven, en vervolgens weer genieten van de architectonische hoogstandjes buiten. Het plan was om ook hier op het dak te gaan staan, maar bij het zien van de volledig glazen, vrijstaande lift haakt Manon toch definitief af. Maakt op zich ook niet uit, ook vanaf de trappen van de Grande Arc heb je een prachtig uitzicht, met in de verte zijn kleine broertje, de Arc de Triomphe. Ook weer goed voor de nodige foto's...
AfbeeldingAfbeelding

Nog even shoppen in La Defènse, en vervolgens met de metro naar Montmartre. Kleine misrekening: bij de metrohalte hadden ze niet voor niets een grote dubbele lift, wij waren echter eigenwijs en lopen de eindeloze wenteltrap op. Vooral vervelend dat je iedere keer als je bovenaan een trap komt denkt er te zijn, maar als je dan net even twee stappen zet zie je alweer de volgende trap. Na een stevige klim staan we dan toch weer in de buitenlucht, maar wel met nog de nodige trappen te gaan naar de Sacre Coeur. Nogmaals een flinke klim later (ik moet echt iets aan m'n conditie gaan doen...) staan we dan eindelijk helemaal boven op de berg. Ook hier is het uitzicht wederom overweldigend, alleen ben ik zelf even te vermoeid om daar echt actief van te genieten. Camera dus maar even afgegeven en lekker op de trapjes gaan zitten uitrusten. Vervolgens uiteraard nog een verplicht rondje over Place du Tertre, en bij een restaurantje een heerlijke crepe naar binnen gewerkt. Opvallend voor zo'n typische tourist trap: prijzen vielen heel erg mee, drinken was zelfs ronduit goedkoop voor Parijse begrippen.
Afbeelding

Met een gevulde maag weer terug naar de metrohalte, deze keer wel de lift genomen. Snel weer terug naar ons beginpunt, de Tour Montparnasse. Kaartjes gekocht, de lift opgezocht en naar boven toe. Opvallend: geen enkele vorm van beveiliging, Frankrijk is duidelijk niet bang voor aanslagen. Dit is bij wolkenkrabbers in de USA (ook voor 9/11 al) wel anders, je komt niet eens bij de kaartverkoop zonder eerst een uitgebreide controle ondergaan te hebben. Eerst binnen op de 56e etage genieten van het uitzicht, toen ik echter de zon onder zag gaan net naast de Eiffeltoren toch maar snel de trap op gerend naar het uitzichtplatform op het dak, 210 meter hoog. Geen minuut te laat, nu valt pas op hoe snel de zon onder gaat, zo zie je hem nog mooi aan de horizon staan, en vijf minuten later is ie volledig verdwenen. Toch nog een paar mooie foto's kunnen maken, met zo'n uitzicht is de vermoeidheid ook direct verdwenen. Als vervolgens de Eiffeltoren in z'n geheel begint te flikkeren en later prachtig opgloeit is het plaatje helemaal compleet. Ook wordt het al snel duidelijk waarom Parijs de lichtstad wordt genoemd, hoe donkerder het wordt, hoe mooier het uitzicht.

Eén ding moet ik nog wel even aan wennen: waar je bij een analoge camera vast zit aan een bepaalde gevoeligheid van de film kan je dit bij een digitale camera natuurlijk continu aanpassen. Ik heb nu de hele dag, zowel 's middags in de volle zon als om 11 uur 's avonds op 200 ISO gefotografeerd, zonder statief, dus de foto's waarbij ik op de railing heb geleund zijn vrijwel allemaal wel gelukt, alles uit de losse hand is uiteraard bewogen. Op 800 of 1600 ISO zouden de resultaten waarschijnlijk een heel stuk beter geweest zijn, dus ik moet gewoon nog een keer terug :wink:

Hoewel het uitzicht nooit zou gaan vervelen toch maar weer naar beneden gegaan, het werd door de harde wind nu toch echt veel te koud, en we moesten ook nog op zoek naar het hotel. Terug in de parkeergarage weer een probleempje: waar staat in hemelsnaam de betaalautomaat? Even gezocht, en vervolgens toch maar richting de uitgang gereden. Nog steeds nergens een automaat gezien, dus maar even bij een loket gevraagd. De man daar wees vervolgens alle kanten op waar waarschijnlijk allemaal automaten zouden moeten zitten, maar we konden ook wel bij hem afrekenen, probleem opgelost. Ons hotel zat in Marne-la-Vallée, precies tussen Parijs en Disney in, we waren hier al twee keer eerder geweest dus eenmaal op de snelweg was dit makkelijk gevonden. Uitgeput maar voldaan het bed in gedoken, en als een blok in slaap gevallen.

Disneyland, 12-06-05

Volgende ochtend weer vroeg op, snel ontbeten in het hotel (prima buffet, en daar hebben we dan ook goed van geprofiteerd...), en snel in de auto naar Disney. We hadden een passe-partout waarmee we beide parken in mochten, aangezien Roger en Manon nog niet in het Disney Studios Park waren geweest eerst daar maar heen. Het weer was grandioos (al hoeft het van mij niet zo heel erg warm), dus daar waren helaas ook veel mensen op afgekomen. bij de Aerosmith moesten we al meteen 20 minuten wachten, terwijl we daar bij eerdere bezoeken nog nooit langer dan vijf minuten in de rij hebben gestaan. Gelukkig zitten in dit park hoofdzakelijk shows, dus weinig wachttijden, wel behoorlijk volle zalen. Ondanks dat ik alles nu al minstens voor de derde keer zag (het was m'n tiende dag in Disneyland en vierde in Studios) blijven ze toch erg goed. Vooral Cinemagique was wederom geweldig, Martin Short die met z'n mobiele telefoon de historie van de film meemaakt, echt hilarisch.

Na een voedzame hamburger naar het echte park gegaan. Voor wie er nog niet geweest is, Studios is best leuk, maar veel te klein voor een hele dag. Als je een normale dagkaart (waarmee je maar één park in mag) heb, gebruik die dan lekker voor Disneyland. Hier werd pas echt duidelijk hoe druk het was: onze eerste bestemming was Space Mountain 2.0 (het enige nieuwe t.o.v. de vorige keer), wachttijd een uur, alle fastpasses voor de hele dag al vergeven. En het was pas net na het middaguur. Hierdoor toch maar even gaan strepen, 2 uur wachten voor Thunder Mountain is wel erg lang (ook als het rustig is zijn de fastpasses hier al erg bruikbaar), de Indiana Jones rijdt tegenwoordig weer vooruit en is daarmee ook meteen hartstikke druk, die hebben we dus ook maar overgeslagen. Opvallend genoeg was het erg rustig bij Pirates of the Caribbean, die dus maar voor de zoveelste keer met een bezoek vereerd, blijft erg mooi.

Na een pizza'tje op zoek naar andere rustige attracties, Phantom Manor bleek hieraan te voldoen, en ondanks dat ik hier ook al tig keer geweest ben was ie ook deze keer weer geweldig. Aangezien het nu toch al richting het einde van de dag liep hadden we nu nog een keer in Space Mountain willen gaan, de ingang bleek vanwege de wachttijd al anderhalf uur voor sluitingstijd van het park gesloten. Dit kwam wel weer mooi uit, bij Honey, I Shrunk The Audience konden we weer zo doorlopen. Hierna nog even winkelen en het was weer mooi geweest.

Terug naar de auto, we besloten onderweg wel ergens iets te eten. Rond een uur of zeven reden we weg, met de verwachting tegen een uur of één 's nachts thuis te zijn. Helaas verliep de terugreis wat minder voorspoedig. Eerst bleek het verkeer rond Charles de Gaulle helemaal vast te staan, en pogingen om dit te omzeilen liepen op niets uit. Vervolgens bleek de vermoeidheid, het warme weer en het onregelmatige eten toch z'n tol geëist te hebben, en begon m'n maag ernstig te protesteren. Volgens mij hebben we tussen Lille en Antwerpen bij elk tankstation even langs de kant gestaan, even een beetje rondlopen, beetje frisse lucht en ik kon er weer een paar kilometer tegen. Vreemd genoeg was de ellende ergens bij Antwerpen weer grotendeels verdwenen, al durfde ik het nog niet aan iets te eten. Door al het oponthoud waren we uiteindelijk pas tegen drie uur thuis, de volgende ochtend moest ik gewoon werken, toch m'n baas maar even een mailtje gestuurd dat ik wat later kwam...

NB: in Disney heb ik de camera maar in de auto gelaten, niet zo handig in de rollercoaster. Opbrengst van die ene dag Parijs: 269 foto's, hoewel ik ze lang niet allemaal zelf heb gemaakt moet het volgens mij toch een PR zijn 8)
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 16 jun 2005 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 16 jun 2005 00:21

Wizard wat een leuk reisverhaal, met jouw belevenissen plus foto's, en mijn fantasie een beetje mee op reis geweest. _O_

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 16 jun 2005 08:59

Leuk verhaal hoor Wizzard :T , ben benieuwd ik ga vrijdag, maar zo'n boeiend stukje zal er niet uit mijn mouw komen. Voornamelijk een Disney tripje dus tjaaaa. Maar heel leuk gedaan.

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 16 jun 2005 14:24

Mooie... plaatjes... :D

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 08 aug 2005 23:24

New York City, 27/7 - 3/8 (deel 1)

Deze keer geen lang verhaal, maar gewoon een kleine selectie uit m'n foto's met een korte toelichting...

Even kort vooraf, ik ben met drie vrienden naar NYC geweest, zij waren reeds aan de westkust geweest, maar New York was voor hen alledrie nieuw. Voor mijzelf was het reeds m'n derde bezoek, ik was dus aangewezen als reislijder (en da's geen typo...). We hadden dan ook een zeer drukke planning, we zouden wel zien hoeveel we ook daadwerkelijk zouden kunnen zien.

De foto's zijn genomen met een Nikon D70, met een 18-70mm en een 70-300mm objectief. In kleinbeeld-taal levert dit een zoombereik van 27-450mm op, daar heb ik best gebruik van weten te maken. De foto's zijn alleen verkleind naar 1280x851, verder onbewerkt. Indien je interesse hebt in een grotere afbeelding, stuur me een PB'tje...

Woensdag 27/7
De eerste dag van onze vakantie, eerst een lange vlucht, lange rijen bij de douane, met een lange stretch limo naar het hotel. Vervolgens een licht programma voor de rest van de dag, namelijk vanaf het hotel (Beacon, Broadway & 74th) via Columbus Circle naar midtown lopen. Helaas zat het weer nog niet heel erg mee, sombere wolken en af en toe een stevige bui.

AfbeeldingAfbeelding
Trump International Hotel & Tower, met een klein wereldbolletje ervoor...

AfbeeldingAfbeelding
Time Warner Center, en het zicht van binnen uit op Colombus Circle. De fonteinen weten heel effectief het geluid van het verkeer te maskeren.

Afbeelding
Carnegie Hall Tower

Donderdag 28/7
Het weer was een stuk beter, lekker zonnig, maar ook meteen bloedheet, dit zou de rest van de vakantie zo blijven. We zijn de dag begonnen met een 3 uur durende rondvaart rond Manhattan, dit had ik 4 jaar geleden ook al gedaan, het blijft een van de mooiste manieren om New York te bekijken.

Enkele panorama's van lower Manhattan/Financial District

Brooklyn Bridge; Manhattan Bridge

Empire State Building; Chrysler Building; United Nations

AfbeeldingAfbeelding
Queensboro Bridge (jawel, uit Spider-man 1)

AfbeeldingAfbeelding
Achtereenvolgens Washington Bridge, Alexander Hamilton Bridge, High Bridge; subway op de Triborough Bridge

Hudson River upstate; vuurtoren onder de George Washington Bridge; Harlem vanaf de Hudson River

Vervolgens hebben we nog een rondje lower Manhattan gemaakt, uiteraard ook bij Ground Zero geweest. Ik vond het er vier jaar geleden toch mooier uitzien }:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Woolworth Building (koperen dak wordt momenteel vernieuwd, hoort eigenlijk groen te zijn); World Financial Center; Winter Garden van het WFC; WTC 7, de eerste nieuwe toren van het WTC

Vrijdag 29/7
Vandaag 'de stad' uit, dat wil zeggen weg van Manhattan. Eerst dus maar een uur in de subway gaan zitten naar Coney Island.

Afbeelding
Monument voor Martin Luther King bij Lincoln Center

Coney Island boardwalk; Shoot the Freak met levend doelwit; een strand wat wel zeer schoon zou moeten zijn...

Zeer nette elektra bij Nathan's, de toko waar ze de hotdog uitgevonden beweren te hebben; Parachute Tower; de Cyclone, een 78 jaar oude rollercoaster, geloof me, niet geschikt als je een zwakke maag of rug hebt...

Vervolgens weer een lange rit met de subway naar Queens, om precies te zijn naar Flushing Meadows-Corona Park, waar nog de restanten staan van twee wereldtentoonstellingen.

Afbeelding
Blinkende subway-treinstellen, met op de achtergrond het Arthur Ashe Stadium waar de US Open wordt gespeeld

De Unisphere, een iets groter wereldbolletje dan op een van de eerste foto's...

In Men in Black zagen ze er toch een stuk minder roestig uit...

deel twee, met o.a. Washington DC, Atlantic City, Central Park, Statue of Liberty en Ellis Island volgt nog...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 09 aug 2005 00:39

Wizard weer een mooi verslag met prachtige foto's, ik ben erg benieuwd naar het vervolg. _O_

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 09 aug 2005 17:20

Mooie foto's Wizard..
Ik heb nu Manhattan als achtergrond :T Prachtig..

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 09 aug 2005 18:34

Heel uitgebreid en mooi in mekaar gezet verslag...jij zou reisbrochures moeten gaan maken.. :wink:

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 aug 2005 00:16

New York City, 27/7 - 3/8 (deel 2)

Zaterdag 30/7

Was het al gewaagd om Manhattan te verlaten, deze dag gingen we nog een stukje verder: echt de stad uit, namelijk naar Washington DC en Atlantic City. We hadden een auto gehuurd, om half 8 's morgens opgehaald, in totaal ruim 900 km voor de boeg. En dan ondertussen ook nog proberen een beetje toeristje te spelen...

Eerste stop was Washington, we hebben ons hier gezien de beperkte tijd (3-4 uur) beperkt tot de bezienswaardigheden op en rond The Mall.

Washington Monument; Lincoln Memorial van buiten en van binnen

AfbeeldingAfbeelding
Korean War Memorial; Vietnam Memorial, de hele muur staat vol met priegelig klein geschreven namen, en dan zijn dit nog alleen de Anerikaanse slachtoffers...

AfbeeldingAfbeelding
De tijdelijke woning van George W. Bush; Het Pentagon, vanuit een rijdende auto genomen. Als je dichterbij wilde komen moest je eerst door een uitgebreide veiligheidscontrole.

Vervolgens de tweede etappe van de dag, naar Atlantic City, een gokstad aan de kust. Jarenlang is het allemaal tamelijk verloederd, maar sinds Donald Trump er drie mega-casino's heeft neergeplant bloeit het weer behoorlijk op. Maar voorlopig hoeft Las Vegas zich nog geen zorgen te maken. Het voordeel is dat het allemaal 24 uur per dag onverminderd door gaat, we kwamen namelijk pas na middernacht aan...

AfbeeldingAfbeelding
Onze huurauto, op de parkeerplaats bij Friday's, onderweg naar Atlantic City. Toch handig dat je met de afstandsbediening de verlichting kon inschakelen. Overigens rijdt het wel gruwelijk relaxt, en een verbruik van ruim 1:11 valt ook zeker niet tegen voor zo'n grote bak. Jammer dat het met zo'n sloep zo lastig parkeren is in Nederland...

Enkele foto's van de kitscherige Trump Taj Mahal, het grootste en spectaculairste hotel/casino van de stad. Binnen fotograferen was helaas niet mogelijk, een geluidsopname was ook wel leuk geweest, je wordt echt knettergek van het gebliep en gepingel om je heen. De witte stipjes op de linkse foto zijn trouwens meeuwen, je zit nu eenmaal aan de oceaan.

Vervolgens weer terug naar New York, op de weg was het nog verbazingwekkend druk, maar rond een uur of half zes 's ochtends reden we door een bijna uitgestorven Manhattan. We konden de auto pas om half zeven inleveren, gelukkig is er rond die tijd altijd wel een Mac open...
AfbeeldingAfbeelding

Zondag 31/7

Na bijna 24 uur onderweg te zijn geweest eerst maar eens lekker uitgeslapen, de rest van de dag stond ingepland als rustdag, en op een zomerse zondag is daarvoor geen betere plaats te bedenken dan Central Park. Dat dacht duidelijk half New York, het was gezellig druk in het park.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Enkele sfeerplaatjes...

Belvedere Castle; Cleopatra's Needle; vogeltje, merk en type onbekend

Vervolgens langs het Guggenheim, via Grand Central Terminal naar Times Square, alwaar we in de luidruchtige sfeer van ESPN-zone een prima maaltijd naar binnen gewerkt hebben. Na afloop nog even een kort rondje over Times Square, en vervolgens vroeg naar bed, de vermoeidheid van de vorige dag was nog niet verdwenen...

Solomon R. Guggenheim Museum; Main Concourse van het Grand Central Terminal; Times Square

Deel 3 volgt...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 11 aug 2005 01:27

Wizard het vogeltje (?) is wel een roofvogel en waarschijnlijk een soort havik, erg jammer dat die foto te hoog is voor desktop, anders had die bij mij al op het scherm gestaan. Maar ik begrijp nu wel waarom je zoveel foto's hebt gemaakt, want ze zijn stuk voor stuk prachtig. :Y

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 aug 2005 18:05

Past ie zo wel?
Afbeelding

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 11 aug 2005 18:09

WizardOfOss schreef:Past ie zo wel?
Afbeelding
Bedankt Wizard, erg mooi! Ga de foto direct als screensaver gebruiken. :T

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 14 aug 2005 22:42

New York City, 27/7 - 3/8 (deel 3)

Maandag 1/8

Op m'n beide voorgaande trips was het er steeds niet van gekomen om misschien wel de meeste bekende toeristische atractie van New York te gaan bekijken. Hoog tijd dus om mevrouw Vrijheid eens van dichtbij te gaan bekijken...

Commentaar overbodig...

Ellis Island met op de achtergrond Jersey City; Goldman Sachs Building in Jersey City; Lower Manhattan.

Vervolgens door naar Ellis Island, waar in het vroegere immigrantencentrum een mooi beeld wordt gegeven van immigranten door de eeuwen heen in de VS.

Ingang van het museum; spotprent over de toenemende aantallen immigranten; Registration room

AfbeeldingAfbeelding
Een meeuw die blijkbaar het bordje niet heeft gelezen; De volgende lading komt er al weer aan...

Terug op Manhattan:
Kunstwerk wat tussen de beide WTC-torens heeft gestaan, en bij de aanslagen dan ook zwaar is beschadigd. Nu staat het, ongerepareerd, in Battery Park; 17 State Street; Restanten van ons avondeten...

's Avonds naar het Empire State Building, helaas kwam ik er daar pas achter dat de accu van m'n camera totaal leeg was. En dan baal je van je SLR die geen gewone penlites lust...
(m'n eigen stomme schuld, ik had hem vrijdagavond voor het laatst opgeladen)

Afbeelding

Dinsdag 2/8

Enkele plaatjes vanuit onze hotelkamer op de 18e etage:
Ansiona Hotel; Waarom een plat dak als je er ook iets creatiefs mee kunt doen...

Vandaag stond midtown op het programma, te beginnen op 5th Avenue.
Plaza Hotel, ietsje duurder dan ons hotel; atrium van Trump Tower; er staan niet alleen wolkenkrabbers...

Skyscraper canyon; Sony Building; Cityspire; 885 3rd Avenue, beter bekend als het Lipstick Building

Atlas voor het Rockefeller Center; twee keer GE Building, helaas gaat het uitzichtplatform pas over enkele maanden open, goede reden voor een 4e bezoek...

's Avonds zijn we naar de musical Chitty Chitty Bang Bang in het Hilton Theater geweest, achter de wat vervallen ogende ingang bleek een prachtige zaal te zitten. Ook de musical was geweldig, al mag dat ook wel voor $120 per persoon. Helaas gold er een zeer streng fotografeerverbod, dus alleen een plaatje van de ingang.

Afbeelding

Woensdag 3/8

Laatste dag van de vakantie, dus koffers pakken en uitchecken, om twee uur zou de shuttle voor het hotel staan. De laatste paar uur hebben we in South Street Seaport en Pier 17 besteedt.

South Street Seaport:
Hoogbouw vs. laagbouw; dit is echt nog New York...

Vanaf Pier 17:
o.a. 60 Wall Street en American International Building; nogmaals American International Building; Woolworth Building; Oude bootjes en moderne wolkenkrabbers.

Helaas zat hiermee onze vakantie er weer op, wel leuk was dat de shuttle naar JFK toevallig langs de beide hotels van m'n vorige trips reed. Nog een laatste plaatje van ons vliegtuig:
Afbeelding

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 15 aug 2005 00:30

Wizard jammer dat er nog niet meer komt, ik heb er van genoten! Wanneer ga je met vakantie naar Engeland en Schotland? Wat kan je daar mooie foto's maken van kastelen, tuinen, bergen enz. :oops:

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 15 aug 2005 22:07

Ann McDunn schreef:Wizard jammer dat er nog niet meer komt, ik heb er van genoten! Wanneer ga je met vakantie naar Engeland en Schotland? Wat kan je daar mooie foto's maken van kastelen, tuinen, bergen enz. :oops:
Ik heb nog zo'n 1600 al dan niet geslaagde foto's over, maar het is zo'n werk om ze allemaal bij te schalen en vervolgens stuk voor stuk te uploaden. Maar misschien zet ik er in een goede bui nog wel een paar neer, een van m'n reisgenoten had zowieso ook nog wel een paar leuke foto's gemaakt.

Ik had nog wel plannen voor nog een korte trip tegen het einde van het jaar, maar waarschijnlijk gaat dit toch niet door. London staat hoog op m'n lijstje, al is dat natuurlijk niet helemaal wat je bedoelde. Ik ben nu al wel drie keer in New York en een keer in Boston geweest, maar dichter bij huis heb ik eigenlijk nog nauwelijks iets gezien...

Plaats reactie