WizardAwayFromOss (a.k.a. reisverhalen)

Bar is open!
Aston
Regisseur
Regisseur

Re: WizardAwayFromOss (a.k.a. reisverhalen)

Bericht door Aston » 08 mar 2015 12:24

WizardOfOss schreef:Ooit dachten ze dat het maar beter was dat weglekkende gas te verbranden, toch niet zo'n handige zet achteraf :D

Nog zoiets aparts in dat land: gas is er gratis. Lucifers kosten geld. gevolg: de meeste mensen laten permanent het fornuis branden...
Gas is gratis... O+ Ik vind energie hier al belachelijk goedkoop. Vooral elektra, warm water is minder goedkoop. Besparen op elektra heeft met wat ik betaal weinig zin. Ongeveer 40 eu per jaar. En ik kook elektrisch. Dat is het enige voordeel van DUWO, ze kopen echte rete goedkoop energie in en 1 jaar betaalde iemand (niet ik) zelfs 1 cent per kWh.
WizardOfOss schreef:En uiteraard is er een hele persoonscultus rond voormalig dictator Saparmurat Niyazov. Toen hij stopte met roken werd het direct geheel verboden. Uiteraard heeft ook hij hele boeken vol (on)wijsheden geschreven welke verplichte kost voor de bevolking zijn. Er is een gouden standbeeld van hem dat de hele dag met de zon meedraait. En dan zullen we het nog maar niet hebben over de talrijke maffe wetten die hij heeft ingevoerd.
Ik zie gelijkenissen met NK, opeens begrijp ik je interesse. :8

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 08 mar 2015 12:40

Turkmenistan wordt inderdaad vaak met Noord-Korea vergeleken, al heb je er zeker als toerist wel een stuk meer vrijheid. Ook de lokale bevolking zal er toch een wat beter leven hebben dan in Noord-Korea, maar het blijft in dat opzicht toch een van de slechtste plaatsen op deze aardkloot.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 08 mar 2015 12:45

Nou, ik lees net dat zout, water en elektriciteit er ook gratis zijn. O+ Alhoewel er in 2013 een limiet is ingesteld van 25 kW pp per maand. Maar blijkbaar verandert dat niets omdat de meters het niet doen oid. Ook benzine is er gratis tot 120 liter per auto per maand. En brood voor 11 cent. :) Het brood schijnt er goedkoper te zijn dan meel. http://centralasiaonline.com/en_GB/arti ... feature-01

Zo slecht hebben die mensen het daar niet hoor. :o :P

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 08 mar 2015 12:48

In tegenstelling tot in Noord-Korea zal je er inderdaad niet doodgaan van de honger of kou. Dat is toch al heel wat...

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 mar 2015 00:05

Het heeft even geduurd, maar dan toch eindelijk foto's van de souvenirs. Allereerst een overzicht, "We're gonna need a bigger table!":

Afbeelding
(klik op de foto voor een grotere versie)

Zoals gebruikelijk veel magneten, snoep en drank. Nieuw deze keer was ook het een en ander aan glaswerk. Uiteraard het nodige spul voor m'n neefje en nichtje (dat holografische Atom Boy-shirt zal voorlopig echter nog wel een beetje te groot zijn...). En voor de rest van alles wat ik gewoon niet kon laten liggen. En dat was stiekem toch best wel veel. Sowieso is de reis niet over voordat je thuis bent, ook de overstap in Moskou heb ik nuttig besteedt :biggrin:

Glaswerk dat ik deze reis bijeen heb verzameld: linksboven varkentje van Okinawa, rechtsboven een clione uit Abashiri gemaakt van TL-buizen(!), de rest afkomstig uit Otaru:

Afbeelding

Uniek souvenirtje van Okinawa, er werd even een fotootje met een mobieltje gemaakt, en de rest wordt erbij verzonnen en geheel met de hand getekend:

Afbeelding

Zuisen Kabuchii-likeur en Otokoyama sake:

Afbeelding

Shinzato-Shuzo awamori-koffie likeur, awamori van een onbekend/onleesbaar merk, Tahei Awamori, Nantosyuzo habushu (slangenwijn, de slang past helaas niet in zo'n klein flesje):

Afbeelding

Abashiri Okhotsk Blue bier (inderdaad, blauw bier!) en Coca-Cola ter gelegenheid van het Sapporo Yuki Matsuri:

Afbeelding

En tot slot nog een typisch Russisch souvenir gekocht op het vliegveld in Moskou:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 10 mar 2015 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 10 mar 2015 00:12

WizardOfOss schreef:Het heeft even geduurd, maar dan toch eindelijk foto's van de souvenirs. Allereerst een overzicht, "We're gonna need a bigger table!":
Gonna need a bigger picture !! (nee, ook wanneer ik er op klik) Ik kan het kleine spul niet goed zien. En als ik al geen chocola kan maken van wat voor smaak KitKat dat is... bovendien wil ik die neusfluit op rechts beter in het vizier krijgen. :P Ik hou altijd van die prijzentafels van jou, leuk man.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 mar 2015 00:41

Tsja, groter dan dit laat Imgur niet toe (of wel, maar dan wordt het automatisch verkleind). Maar we zijn niet voor één gat te vangen, dus even elders de onverkleinde versie geplaatst. Klik nu nog maar eens op die foto...

KitKat: doosje is met azuki-bonen, de losse zijn met beni-imo.

Neusfluit? Dat blauwe stuk plastic bedoel je denk ik? Dat was een nieuwe poging een origineel stuk keukengerei te vinden voor m'n moeder, in dit geval een handige klem voor op een pak spaghetti, en met die gaten kan je mooi de juiste hoeveelheid voor één of twee personen afmeten. En in tegenstelling tot de de inklapbare vergiet van de vorige keer had ze deze niet al eens in een rommelbak bij de Blokker gezien...

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 10 mar 2015 02:03

WizardOfOss schreef:Klik nu nog maar eens op die foto...
Perfect, dankjewel !

Nee, dat blauwe stuk plastic bedoel ik niet, nee... hoe moet je daar met je neus op blazen ? Maar ik zie het al, het is een tandenborstel op een zuignap. Moet je ook niet in je neus steken, daar niet van.

Heb je een schaalmodel bouwpakket van een Space Battleship Yamato 2199 links bovenaan ?

Hey, dat ben jij ! :D
Afbeelding
Wat gaaf zeg. Ik haal je er wel uit hoor
WizardOfOss schreef:KitKat: doosje is met azuki-bonen, de losse zijn met beni-imo.
Interesting. Smaakt dat nog een beetje ?

Er ligt ook een intrigerend foliepakje zonder opdruk naast de Go-Ya chips... (wat is dat dan, Go-Ya, augurkenchips?)

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 mar 2015 09:33

Weet ik veel hoe een neusfluit eruitziet. Dus maar gegoogled, en kreeg toen een stukje plastic te zien. Ik heb ook geen idee hoe je op een tandenborstel zou moeten fluiten :-?
(maar de 100 yen-winkels bleken weer eens levensgevaarlijk...)

Dat is inderdaad Yamato 2199. Hoe komt dat jij dat kent (en ik eigenlijk alleen omdat je het in Japan vrij veel ziet)?

Andere manga/anime-goodies: Nanoblock Evangelion Unit-01 (rechtsboven, 500+ kleine kloteblokjes), One Piece L-map (vooral uit praktische gronden gekocht, maar dan mag het toch ook best een beetje leuk eruitzien?), One Piece curry, Astro Boy shirt en speldje (beiden holografisch, shirt is voorlopig alleen nog wel flink te groot voor m'n neefje) en tot slot wat Yokai Watch snoepjes (de mega-hype van dit moment).

De azuki-KitKat had ik nog niet geprobeerd. Azuki-Pocky's wel, maar daarbij proefde je er nauwelijks iets van. Heb nog wel azuki-soep op, erg lekker. En voor de duidelijkheid: die bonen zijn knap zoet...

Goya, "bittere meloen" maar doet meer denken aan een wat stevigere en licht-bittere komkommer, is een populaire groente op Okinawa, en samen met de Shisa en Orion-bier een van dé symbolen van Okinawa.

En dan dat geheimzinnige pakje: in Kushiro was er bij het lokale ijsfestival ook een soort beurs waar allerlei regionale bedrijven en scholen zich presenteerden. Waaronder ook een fabrikant van reddingsvlotten en dergelijke. En dit is dus een zowat eeuwig houdbaar noodrantsoen. Altijd praktisch op reis :D

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 10 mar 2015 14:33

Wat een hoop spul. :o Ik was anderhalve week in ZK en niets meegenomen. O+ Ik wilde wel maar er was gewoon amper tijd om echt te shoppen. Ook geen souvenier winkel gezien. 1 keer een middagje vrij gehad maar de stad is gewoon te groot om zomaar even rond te kijken. Afijn, ik kwam wel een interessante markt tegen maar dat was alleen maar eten en kleding. Ik had nog wel ergens een fles Soju kunnen kopen maar die heb ik uiteindelijk thuis bij de Aziaat in Rotterdam gekocht.

Ik zie een autoblad in het Russisch. Is dat nog een beetje te lezen? :8

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 mar 2015 15:15

Dat is eigenlijk nog het maffe: van echt shoppen is nauwelijks sprake geweest. Alleen voor één van de boekjes en voor die twee Okinawa-shirts ben ik echt op zoek geweest (leuke shirts genoeg, maar ik ga echt geen €30 voor een kindershirtje betalen. O wacht, wat kostte dat Astro Boy-shirt ook alweer...), de rest ben ik min of meer toevallig "tegengekomen". Nu scheelt het ook wel: in Japan is absoluut geen gebrek aan souvenirwinkels...

zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door zvorod » 10 mar 2015 17:10

WizardOfOss schreef:Afbeelding
Чебурашка en Krokodil Гена!

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 10 mar 2015 19:00

De Nederlandse import is dit jaar zo te zien flink aan het stijgen. :P

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 mar 2015 19:35

zvorod schreef:Чебурашка en Krokodil Гена!
Jep! Ooit een filmpje ervan gezien als alternatief voorprogramma bij Eels, en in Japan is de serie (of in ieder geval de merchandise) ook zeer populair. Dit spul (matroesjka, magneet en boekje) heb ik echter allemaal op het vliegveld van Moskou gekocht.
Vleeshaak schreef:De Nederlandse import is dit jaar zo te zien flink aan het stijgen. :P
En de Japanse economie trekt ook weer flink aan. Ze zullen wel in paniek raken als ik een keertje ergens anders op vakantie ga :P

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 10 mar 2015 23:09

WizardOfOss schreef:Weet ik veel hoe een neusfluit eruitziet. Dus maar gegoogled, en kreeg toen een stukje plastic te zien. Ik heb ook geen idee hoe je op een tandenborstel zou moeten fluiten :-?
Moet je eens proberen te fluiten met een tandenborstel in je mond...
WizardOfOss schreef:(maar de 100 yen-winkels bleken weer eens levensgevaarlijk...)
:D Je moeder is vast heel blij met je.
WizardOfOss schreef:Dat is inderdaad Yamato 2199. Hoe komt dat jij dat kent (en ik eigenlijk alleen omdat je het in Japan vrij veel ziet)?
Nou, een Chinook kon het niet zijn, hè, en het enige wat wel te lezen is werd direct automatisch aangevuld en uitgebraakt door Google. Da 's niet alleen maar jouw beste vriend :wink: (die van Zvorod ook, dat zie je... Я никогда не слышал, как он так хорошо российских Дикс) :lol:
WizardOfOss schreef:En dan dat geheimzinnige pakje: in Kushiro was er bij het lokale ijsfestival ook een soort beurs waar allerlei regionale bedrijven en scholen zich presenteerden. Waaronder ook een fabrikant van reddingsvlotten en dergelijke. En dit is dus een zowat eeuwig houdbaar noodrantsoen. Altijd praktisch op reis :D
Aha. Geen zorgen maar liefde voor de bom. Daar kom je de tijd in de mijnen wel mee door.

Plaats reactie