WizardAwayFromOss (a.k.a. reisverhalen)

Bar is open!
zvorod
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: WizardAwayFromOss (a.k.a. reisverhalen)

Bericht door zvorod » 11 mar 2015 01:39

Touchwood schreef:Я никогда не слышал, как он так хорошо российских Дикс) :lol:
Dat moet inderdaad wel een goede vriend zijn, als je zomaar zijn complete onzin overneemt :P

Nee, serieus: "Ik heb nooit gehoord, hoe hij zo goed..." en wat had je hem laten vertalen voor die laatste 2 woorden?

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 11 mar 2015 02:38

'Russisch kon lullen...' maar ik had al zo'n flauw vermoeden dat Koekel vooral met het laatste woord zoiets had van:
ja, en toedeledokie ! Afbeelding

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 mar 2015 11:37

Ik kon er al geen chocola van maken....maar daarvoor kan je dan ook maar beter naar Japan gaan:

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 11 mar 2015 13:58

Wat leuk dat je een filmpje hebt bij dat chocoladekoetje op een stokje ! Gezondheid trouwens. 3:12 :D

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 mar 2015 22:11

Jaja, anderhalve week in die kou van Hokkaido gaat je niet in de warme kleren zitten :D

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 30 mar 2015 16:44

Het lijkt erop dat ik wellicht naar Japan ga deze zomer. :D :o Het is alleen nog niet 100% zeker dus ik ga er nog even vanuit dat het niet doorgaat om mezelf niet onterecht enthousiast te maken. (het hangt nog even af van iemands budget) Niet verder vertellen dus. :wink: Als we zouden gaan, zou het voor anderhalve week zijn, misschien twee weken.

Maar ik heb wel alvast wat vraagjes aan onze Japan expert:
- Wat moet je echt gezien hebben als je 1 keer naar Japan gaat en een relatief beperkt budget hebt? Of wat is waarschijnlijk het meest de moeite waard? Ik zal dus niet zo snel naar Sapporo of Okinawa gaan maar bijvoorbeeld Osaka zou nog net kunnen.
- Verder wat kost OV daar? Zeg dat je 1 uitstap maakt naar bijvoorbeeld Osaka en verder gewoon in Tokyo blijft? Vergelijkbaar met Nederland? Als treinenliefhebbers willen we sowieso nog 1 keer the High Speed meepakken maar dat hoeft natuurlijk niet helemaal naar Sapporo bijvoorbeeld?
- Wat kost eten daar in vergelijking met Nederland?

Alvast bedankt Wiz! :+

Overigens zijn anderen ook zeer welkom om te antwoorden. :8 :wink:

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 30 mar 2015 19:23

Kijk, mooi plan :T

Wel iets om rekening mee te houden: de zomer is niet de meest ideale periode voor Japan. Ongeveer van juni tot half juli is het het regenseizoen, weliswaar regent het dan echt niet elke dag, maar als je pech hebt heb je een flink verregende vakantie. Daarna volgt een drogere periode, maar dan is het wel bloedheet en benauwd, temperaturen boven de 35 graden zijn dan niet ongewoon en de luchtvochtigheid loopt 's avonds op tot boven de 90%. Zwemmen op land...

Door de ligging is het juist op Hokkaido en ook in het noordelijkste deel van Honshu dan wat aangenamer, iets minder warm en vooral minder benauwd, al weet ik uit ervaring dat het ook daar verre van aangenaam kan zijn. Maar ook de Japanners weten dat het daar 's zomers beter toeven is dan in de rest van Japan, dus het kan er op de toeristische plaatsen best druk zijn. En juist in de zomer (vooral begin augustus) zijn er dan massa's festivals, voor mij de afgelopen twee jaar de reden om die ellendige zomerhitte toch te trotseren.

Afgezien daarvan, voor anderhalve week zou een combinatie van Tokyo en Kansai (o.a. Osaka en Kyoto) ideaal zijn, daar valt meer dan genoeg te zien. Je zou het in beide regio's ook makkelijk de hele vakantie volhouden, maar zeker voor een eerste keer is het toch wel leuk om wat meer te zien.

Vanuit Tokyo kan je dan ook dagtrips maken naar bijvoorbeeld Yokohama, Saitama (enorm spoorwegmuseum!), Hakone, Kamakura of Nikko. In Kansai heb je naast Kyoto en Kansai o.a. ook nog Nara, Kobe en Himeji.

En wellicht nog een interessante tussenstop halverwege: in en rond Nagoya heeft Toyota het een en ander te bieden, zoals een fabriekstoer en een geweldig automuseum. Daarnaast is er ook in Nagoya een groot spoorwegmuseum (SCMaglev) waar ik nog niet geweest ben. Ook doorreizen naar Hiroshima kan voor wat betreft auto's interessant zijn, daar heeft Mazda ook een (veel kleiner) museum waar een fabriekstoer ook onderdeel van uitmaakt.

Nadeeltje is wel dat snel vervoer over langere afstanden behoorlijk prijzig is. Je betaalt een basistarief over de afstand, daardoor zijn lokale treinen vrij goedkoop, maar daar bovenop komt een express-toeslag: hoe sneller de trein, hoe hoger die toeslag. Een enkele reis Tokyo - Kyoto per shinkansen (513km, 137 minuten) kost dan ook ongeveer 14.000 yen, oftewel met de huidige koers 106 euro. Met de goedkoopste lokale treinen kan het voor iets meer dan de helft daarvan, maar dan ben je bijna 9 uur onderweg...

De goedkoopste railpass kost je 29.110 yen en is geldig voor 7 dagen, als je dus ook weer terug gaat is dat al snel voordeliger dan losse kaartjes. Maar wellicht is het praktischer/voordeliger om terug te vliegen vanaf Kansai, en met alleen een enkele reis zal je zo'n railpass niet snel terugverdienen. Vliegen kan overigens ook een voordelige optie zijn, er zijn talloze lowcost airlines, maar met de reistijd van en naar het vliegveld erbij ben je dan sowieso langer onderweg.

Wat betreft eten: als je écht goedkoop wil doen heb je voor minder dan 500 yen al een flinke kom gyudon (rijst met rundvlees), en voor tussen de 800 en 2000 yen heb je de restaurants echt voor het uitkiezen. Daarbij krijg je altijd gratis thee of water, voor een pul bier moet je wel al snel op zo'n 500 yen rekenen. Als ik het zo'n beetje moet inschatten denk ik dat ik bij zeker driekwart van de maaltijden onder de 1500 yen ben gebleven, en zonder biertje vaak zelfs onder de 1000. Qua eten hoeft Japan echt niet duur te zijn. Het kan uiteraard wel...

Nog even wat nuttige links:
  • Japan Guide bevat een schat aan informatie over het land, daar kan geen reisgids tegenop.
  • Hyperdia is een online reisplanner voor treinen, trams, metro's en soms ook een bus of boot, heeft wel een paar eigenaardigheden maar is absoluut onmisbaar.
  • En even spammen: op Wereldwijzer beheer ik sinds enige tijd het Japan-forum.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 30 mar 2015 21:04

Thanks voor de snelle en uitgebreide reactie Wiz! _O_

Wat betreft het weer, ik ben niet zo fan van regen maar warmte kan ik goed hebben in tegenstelling tot jij weet ik. :wink: In Seoul/Busan was het vorig jaar eind augustus prima te doen, rond de 30 graden. Ligt toch op dezelfde hoogte ongeveer als Tokyo, zeker Busan. Busan wel 1 dag flink rotweer gehad overdag maar gelukkig zaten we toen binnen. Wat wel zo was, ik kwam net uit Vietnam en daar is het een tropisch klimaat met 40 graden en luchtvochtigheid maximaal. En zelfs daar liepen we, tegen onze zin in, in pak rond. :o

DIe Shinkansen is inderdaad duur maar goed, hij is wel ziek snel en het is ook wel een flinke afstand. Misschien even kijken of we er een stukje korter mee kunnen reizen. 9 uur reizen is ook lang maar met het uitgespaarde geld kan ik wel gemakkelijk een dagje extra aan de vakantie plakken. Vliegen is leuk maar je ziet wel minder van het land en als je helemaal naar Narita moet wordt je ook niet blij. (al is Haneda volgens mij wel meer gericht op domestic) Afijn, ook dat is iets om uit te zoeken.

Qua bestemmingen dus niet heel specifiek iets wat er tussenuit steekt begrijp ik? Die musea klinken tof. Maar helemaal naar Hiroshima voor een klein Mazda museum lijkt mij wat overdreven. :8 Alsof ik daarvoor vanaf hier helemaal naar Wenen zou vliegen/treinen. :o Die Mazda s200 is echt een vet ding om te bezitten maar verder heb ik niet zo heel veel met dat merk. Al maken ze de laatste tijd wel mooie auto's. Ik zie trouwens dat ze ook in een ver verleden wat moois gemaakt hebben. Maar dat museum is toch meer voor als ik er toevallig in de buurt ben.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 30 mar 2015 22:21

40 graden in pak? O+

Wat anders ook een optie kan zijn: highway bussen. Heb daar zelf nog geen ervaring mee, maar het is goedkoper dan de trein (en sneller dan de goedkoopste/traagste treinen). En als je dan ook nog een nachtbus kan nemen dan spaar je er ook nog een hotelovernachting mee uit.

Eventueel is er ook een buspas van Willer Express waarmee je voor 10.000 yen 3 dagen of voor 15.000 yen 5 dagen kan reizen. En in tegenstelling tot de Japan Rail Pass hoeven dit geen aaneengesloten dagen te zijn, maar gaat het om 3 of 5 reisdagen binnen een periode van 2 maanden.

Wat betreft bestemmingen, er is uiteraard volop meer te zien, maar anderhalve week is maar kort. En voor een eerste reis zou ik me dan toch vooral op Tokyo en Kyoto/Osaka richten, daar is zo ontzettend veel op een relatief klein gebied te zien. Om het even tot het stuk daartussenin te beperken, je zou dan nog via de Alpen kunnen gaan, dan heb je eerst Fuji Five Lakes en vervolgens Matsumoto, waarna je nog via Nagoya verder kan reizen.

Een heel andere optie zou kunnen zijn om vanuit Tokyo juist naar het noorden (Aomori) te gaan, en de eerder genoemde festivals in die regio mee te pikken. Hou er dan echter wel rekening mee dat de afstanden vrij groot zijn, en de meeste plaatsen maar een beperkt aantal bezienswaardigheden hebben, dit in tegenstelling tot Kansai waar je je makkelijk een paar weken zou kunnen vermaken. Een railpass zal hier dan ook praktischer zijn dan een buspas.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 31 mar 2015 09:50

WizardOfOss schreef:40 graden in pak? O+
Jep en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. :D

Die bus is inderdaad ook een goede optie. Ook goede ervaringen met busreizen. MT. Fiji beklimmen zal er wel niet in zitten met het zomerweer hehe.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 31 mar 2015 10:22

Als je Mt. Fuji zou willen beklimmen moet je er juist in de zomer zijn. Het officiële klimseizoen (reken op file-lopen...) is in juli en augustus,en ook dan kan het op de top nog flink spoken. Buiten die twee maanden zijn de voorzieningen een stuk beperkter, en van oktober tot juni wordt sowieso vanwege de weersomstandigheden afgeraden de berg te beklimmen.

Heb me er zelf nog niet aan gewaagd, maar ooit.....grootste nadeel is dat het je sowieso twee dagen kost (tenminste als je de zonsopkomst vanaf de top wilt zien), en dat ik met mijn conditie daarna waarschijnlijk nog een week gesloopt ben...

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 31 mar 2015 10:53

Ja, ik zat te denken aan 30/35 graden + hoge luchtvochtigheid en dan klimmen. Is meestal niet geen ideale combi. Ideale klimtermperatuur is 20 graden. Maar het is natuurlijk een berg in berggebied dus het zal daar wel een stuk koeler zijn dan in het lagergelegen Tokyo.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 31 mar 2015 17:05

Wat ik zelf wel leuk vond was de Tsukiji vismarkt, hoe die gasten met soort zwaarden die tonijn aan stukken snijden. Moe je wel fucking vroeg op maar was wel cool. Mt. Fuji wil ik ook nog wel een keer beklimmen, heb alleen foto's gezien van bejaarden die met rolatortempo die shit op lopen, weining zin in om dat in het hoogseizoen te doen.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 31 mar 2015 19:13

Voor Tsukiji moet je niet te lang meer wachten, eind 2016 zou die nu toch eindelijk gaan verkassen naar de nieuwe locatie in Toyosu.

Zelf ben ik er in 2008 voor het laatst geweest, toen waren er nog geen echte restricties voor bezoekers. Tegenwoordig worden er schijnbaar nog maximaal 120 bezoekers per dag toegelaten bij de veiling (in twee groepen tussen 5.25u en 6.15u), en is de binnenmarkt pas vanaf 9u toegankelijk. Uiteraard is er dan altijd nog de buitenmarkt met de vele sushi-tentjes, maar dat is toch niet het echte spektakel.

Wat betreft Mt. Fuji, het schijnt er zeker in de weekenden tijdens het hoogseizoen inderdaad wel een tikje druk te kunnen zijn:

Afbeelding

Maar ondanks de drukte schijn je het toch zeker niet te moeten onderschatten, je moet vanaf het beginpunt toch zo'n anderhalve kilometer verder omhoog, de lucht is aanmerkelijk ijler en boven de 3km blijft hoogteziekte een reëel risico, en zoals gezegd kan het ook 's zomers nog flink spoken. En als je dus de zonsopkomst wilt zien moet je in het donker klimmen over onverharde paden. Zoals het spreekwoord ook luidt: "A wise man will climb Mt. Fuji once; a fool will climb Mt. Fuji twice."

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 31 mar 2015 19:25

Als Aston nog naar die vismarkt wil gaan, gewoon om een uur of 0600 stukje doorlopen en bij die expeditie tussen de vrachtwagens naar binnen gaan, dan kan je gewoon over die markt lopen zonder gids ofzo. Kwestie van schijt hebben aan alles :)

Plaats reactie