FT Culinair

Bar is open!
Plaats reactie
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

FT Culinair

Bericht door emperor » 05 jun 2006 14:32

met dank aan JafJoe voor het idee.. :T

Voor al je tips en (simpele) recepten op zoals het topic al aangeeft Culinair gebied,wat maak je zelf thuis,waar ben je dol op,heb je een lekker recept,deel het hier!
Natuurlijk kunnen daar ook altijd drankjes bij,coctails,mixen enz.
Zelf vindt ik gebakken tomaat en ui op brood erg lekker,

je snijdt de (vlees) tomaten in kleine stukjes (zonder schil) en hakt de uien,in kleine stukjes en die gooi je in de beboterde koekepan,als de boter goudgeel bruin is,niet teveel boter gebruiken,even roerbakken,en op je witte boterham,even wat gemalen zwarte peper erover en een beetje zeezout..erg lekker!

Als je erg sappige tomaten hebt,krijg je later een heerlijk soort jus in de pan,waar je je boterham kan in dopen. :8
Met een goed glas rode wijn erbij een feestmaal..simpel en lekker.
Zo,dus als je even niet weet wat je moet smikkelen onder het film kijken,of zelfs wanneer je niet meer weet wat je nu weer moet eten,kun je vanaf nu hier terecht!
Laatst gewijzigd door emperor op 05 jun 2006 14:45, 5 keer totaal gewijzigd.

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 05 jun 2006 14:38

Hee ja, een topic over lekker en goed eten, top idee!

Ik heb laatst een salade gemaakt met een vriendin.. erg goed te eten en erg gemakkelijk. Misschien wat prijzig voor de studenten onder ons;

rode paprika
gele paprika
ijsbergsla
augurk
komkommer
feta (in blokjes)
(appels en/of tomaten zijn optioneel)
blokjes bacon (ik laat ze er vaak uit, maar ze zijn best lekker)

dressing;
Daar varieer ik altijd mee, is eigen keus denk ik. De volgende keer maak ik hem met honing in plaats van suiker.. en natuurlijk een beetje zout, peper, mosterd.. en meestal gebruik ik rijstazijn in plaats van gewone.

Echt een aanrader.:)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jun 2006 14:48

Gebakken bloedworst:

Haal dikke plakken bloedworst,bak ze op een laag vuurtje,tot het korstje bruin is,en de bloedworst stevig is (zo'n 7 - 10 min op een laag vuurtje,wel om en om bakken,allebei de kanten) daarna op je boterham..heerlijk!
De overgebleven jus kan je ook een beetje over je bloedworst op het brood gieten,niet te veel,anders wordt je brood te slap.

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 05 jun 2006 15:07

Bloedworst is een van de dingen waarvan ik twijfel of ik het wel kan eten. Geen idee waarom niet.. maar ik heb soms moeite met vlees eten. hehe..

Nog een leuke (met dank aan een boekje van Looi);
Udon noedelsoep

nodig;
noedels (zonder ei ingredienten)
bouillonblokjes
tempurabeslag (optioneel, maar zeker proberen)
Ongeveer een halve biefstuk per persoon, in blokjes
lente-uitjes (bosuitjes)

Noedels los bereiden (doh);
bouillon maken;
tempurabeslag aanmaken met water en dan koken tot het klonterig word (maak niet teveel!)
de Lente-uitjes snij je ondertussen klein

Als alles kookt gied je de noedels af, noedels in de bouillon, mik je de blokjes biefstuk in de bouillon (word de buitenkant gaar), doe kleine beetjes tempurabeslag in de bouillon, strooi de lente-uitjes er over en voila, lekkere soep.

Niet te moeilijk en erg smakelijk. Eventueel serveren met een bordje rijst erbij.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jun 2006 15:21

Chrissus schreef:Bloedworst is een van de dingen waarvan ik twijfel of ik het wel kan eten. Geen idee waarom niet.. maar ik heb soms moeite met vlees eten. hehe..
..goeie bloedworst bestaat voor een groot gedeelte niet uit vlees.. :wink: ..maar als je het goed bakt,is het erg lekker.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 05 jun 2006 16:12

emperor schreef:
Chrissus schreef:Bloedworst is een van de dingen waarvan ik twijfel of ik het wel kan eten. Geen idee waarom niet.. maar ik heb soms moeite met vlees eten. hehe..
..goeie bloedworst bestaat voor een groot gedeelte niet uit vlees.. :wink: ..maar als je het goed bakt,is het erg lekker.
Dan moet je wel eerst nog een slager zien te vinden die nog de echte ouderwetse bakbloedworst heeft, en niet van dat gelatine-spul, dat bij het bakken veranderd in een hoop ondefinieerbare pulp. Maar inderdaad, goede bloedworst is zeer smakelijk.

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 05 jun 2006 16:16

Dieu! Heeft mijn vegetarische propaganda dan toch invloed gehad? :o

Een van mijn favo recepten: tagiatelle met ratatouille in roomsaus
Nodig:
-Tagiatelle
-Ratatouille groenten
-Gorgonzola
-Crème Fraîche
-Pijnboompitten

Bereiding:
-Je kookt de tagiatelle.
-Tegelijkertijd roerbak je de Ratatouille groenten.
Als die gaar zijn brokkel je de gorgonzola over de groenten en schept er à 50 ml crème fraîche doorheen. Goed roeren zodat er een romig sausje ontstaat en vervolgens het vuur laag zetten zodat het romig blijft.
Vervolgens bak je de pijnboompitten goudbruin, die kun je lekker als garnering over de saus gooien.

Errug lekker! :Y

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 05 jun 2006 16:39

Eligius schreef:Dieu! Heeft mijn vegetarische propaganda dan toch invloed gehad? :o
Bah! :D

Tagiatelle met gerookte zalm in roomsaus

- Tagiatelle
- Gerookte zalm (snippers of zelf snijden)
- uien, champignons en brocoli-hartjes
- slagroom
- pesto (uit een potje)

Bereiding:
- Je kookt de tagiatelle, afgieten en laten staan.
- roerbakt de ui, champignons en de brocoli. Je mag natuurlijk ook andere groentes erin donderen. Is niet boeiend.
- Slagroom en schep pesto erbij en doorroeren
- De zalmsnippers erbij en doorroeren/opwarmen. Hoeft niet lang, zalm is immers al gerookt.
- de tagiatelle erbij en doorroeren (anders krijg je van die plak-shit op je bord)

Eets!!

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 05 jun 2006 16:45

Mja bloedworst bestaat voornamelijk uit bloed? Dat lijkt me nog moeilijker te eten. Al moet ik toegeven dat ik het voor zo ver ik mij kan herinneren nog nooit geproefd heb.

Nu we toch pasta met groenten noemen, ik heb van het weekend met mijn vader een hele lekkere pastasalade gemaakt;

vooraf
salade (gemengd gekocht)
olijven (zwart, in stukjes)
walnoten
Geitenkaas;
De geitenkaas was in ronde (vierkante kan natuurlijk ook, ziet er minder leuk uit) plakjes op een bakplaat gelegd, er werd een dun laagje vloeibare honing overheen gesprenkeld en toen hebben ze drie minuten in de grill(oven) gelegen. het smelt dan niet, maar de kaas word erg zoet en zacht.
(je favoriete dressing hier, gebruik honing!)

die geitenkaas met honing maakt het natuurlijk bijzonder.

hoofdgerecht;
gorgonzola (dat is die jonge kaas, right.. iig niet mozarella) in een pan, aanmaken met witte wijn, parmezaanse kaas er door.. op smaak brengen.. ta da heerlijke saus
random pasta (vers)
peultjes
broccoli
-------------+

MJAM

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 05 jun 2006 17:51

Ik ga jullie binnenkort verblijden met het huisrecept van onze familie. Stevige prei-pompoensoep met kaas....

Ik hoop dat ik jullie lekker heb gemaakt. Het recept volgt binnenkort.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 jun 2006 18:04

..een klein beetje vers citroensap over je schnitzel heen...komt de smaak zeer ten goede!

Chrissus
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Chrissus » 05 jun 2006 18:28

Preipompoensoep... klinkt interessant. Pompoensoep uit zichzelf vond ik een vrij sterke smaak hebben... de combinatie vraagt om mogelijkheden.:D

Ik heb laatst een met groentespul gevulde inktvis gegeten... dat doe ik nooit meer.:D

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 06 jun 2006 12:28

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar wil binnenkort toch is Mama Scorsese's Meatballs gaan maken. Hier is het recept uit Empire Movie Almanac (in Engels, sorry)

The Sauce

Singe an onion and a pinch of garlic in oil.
Throw in a piece of veal, a piece of beef, some pork sausage and a lamb neck bone.
Add a basil leaf.
When it (the meat) is brown, take it out.
Put in a can of tomato paste and some water.
Put a quart of packed whole tomatoes through a blender and dump it in.
Let it boil.
Add salt, pepper and a pinch of salt. Let it cook for a while.
Throw the meat in, cook for one hour.

The Meatballs

Put a slice of bread without crust, two eggs, a drop of milk, ground veal and beef, salt, pepper, some cheese, and a few spoonfuls of sauce into a bowl.
Mix it with your hands.
Roll them (the meatballs) up, throw them in the sauce.
Let it cook for another hour.

Afbeelding

HornBlower
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door HornBlower » 07 jun 2006 11:26

Kijk dit is nou een topic waar ik mn ziel en zaligheid in kwijt kan.

Tagliatelle Caprese
Voor 2 personen

Nodig:
- 300 (/400) gram tagliatelle
- 1 bol mozzarella
- 1 bakje cherry tomaten (het liefst de roma-variant)
- 1 grote handvol verse basilicum
- 1 potje pesto genovese
- +/- 350 gram kipfilet

Bereiden
Kook de tagliatelle en laat en uitlekken. Ondertussen de kip in een (wok) pan gaar bakken. Voeg de pesto toe en roer het geheel door mekaar. Snij de cherrytomaatjes en mozarella in kleine stukjes. Voeg de tagliatelle toe aan de kip samen met tomaatjes en mozzarella. Als laatste voeg je wat geschreurde basilicum blaadjes toe. Roer het geheel goed door mekaar zadat de mozzarella begint te smelten door de warmte van de pasta en de kip.

More to follow! :D
Laatst gewijzigd door HornBlower op 08 jun 2006 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 07 jun 2006 13:26

Heel simpel (en klaar in nog geen 15 min) maar oh zo lekker

Ik ken het gerecht als ratjetoe. Zo stond het ooit op de menukaart van het terras waar ik het at:

Ingr:
- champignons
- ui in blokjes
- lapjes ham in stukjes gesneden.
- lappen kaas.

Bak de champignons in 'n pan en voeg daarna de uit toe. Als die glazig wordt de ham togevoegd en laat het dan nog even lekker bakken. Leg het wanneer het klaar is op een ruim bord en dek alles af met de lappen kaas.zorg dat je geen openingen laat.

Ondertussen dat je bovenstaande doet verwarm je de oven voor (100 a 150 graden is genoeg). Zet het bord dan in de oven voor een minuut of 5 tot de kaas goed gesmolten is. Heerlijk met een paar goede sneden brood erbij.

Plaats reactie