Het krachttraining/fitness topic

Bar is open!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12747
Lid geworden op: 05 jun 2007 09:29
Locatie: Gouda

Re: Uw barman vanavond!

Bericht door Sha » 16 apr 2015 19:19

Ach, op internet kun je zijn wie en wat je wilt ;)

Maar goed, zo'n sportschool die nog meer geld uit je probeert te zuigen dan een normale dus... pas.

Gebruikersavatar
Aston
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9265
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:27
Locatie: Delft

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Aston » 16 apr 2015 23:58

airbender schreef:Vraag aan jou Aston, zijn squats ook goed voor buikspieren dan?
Zeker. Met name om het gewicht te stabiliseren. De oefening heeft niet voor niets 'the king of all exercises', puur omdat het heel veel spiergroepen traint.
Sha schreef: Nog goede voedseltips trouwens Aston?
Heb zelf al maanden geen tijd meer om naar de sportschool te gaan, enige wat ik nog vol heb weten te houden qua tijd is m'n hardloop rondje... Maar ook het juiste eten schiet er nog wel eens bij in omdat het allemaal 'even snel' moet :o
Goed eten kost tijd om te bereiden, kant en klaar voedsel gooien ze vaak veel zout en suiker in. Maar tips zijn er zeker.

- Mijd suiker. Vermijd met name energy drink/frisdrank/Cruesli als de pest. Probeer toetjes te vermijden. Eet havermout ipv muesli tenzij je duidelijk op de achterkant kan lezen dat er weinig suiker in zit.
- En ja fruit bevat veel suiker maar dat is al beter omdat het eerst omgezet moet worden. Daarnaast bevat fruit uiteraard de belangrijke vitamines.
- Eet bruine rijst en volkoren pasta ipv de standaard. Beiden hebben een betere glycochemische waarde maar het effect is niet extreem (koolhydraten zijn ook suikers maar van de minder erge variant). Bovendien zit bijvoorbeeld bij bruine rijst de kolf er nog aan waardoor je veel meer behoud van enzymen, mineralen en vitamines hebt. Bruine rijst is daarom een stuk gezonder.
- Ook met brood: neem de volkoren variant. Bruin is niet altijd gezonder dan wit omdat soms suiker wordt toegevoegd als kleurstof.
- Vermijd ongezonde vetten. Chips, patat is not done. Bevat ook veel zout wat je wilt.
- Eet gezonde vetten als dat kan. Visolie, noten, olijfolie. NIet mis mee! Overdrijf daarentegen ook niet.
- Bier met mate. Bier bevat veel snelle suikers en dat wil je niet.
- Geloof niet in light producten. In het gunstigste geval heb je een beetje vetwinst maar het is vaak een stuk prijziger. In het ergste geval wordt het vet vervangen door suiker en wordt je dus dubbel genaaid.
- De gouden regel is: eet unprocessed food. Hoe minder er door de industrie mee gerommeld is, des te beter het is. Maar vaak kost het dan vaak meer tijd om te bereiden.

Dit is een goed begin maar voor echt op maat advies moet ik weten wat je budget is. :wink:

Gebruikersavatar
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12747
Lid geworden op: 05 jun 2007 09:29
Locatie: Gouda

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Sha » 17 apr 2015 06:31

Met het budget zit het wel goed, veel overwerken de laatste tijd...

Wat doe jij met drinken dan?
Frisdranken/energie drankjes/alcohol vermijden snap ik, maar wat drink je dan? Water, sapjes?

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Uw barman vanavond!

Bericht door Straka » 17 apr 2015 08:02

Aston schreef:
Sha schreef:Een topic met 9 jaar aan stof... filmkijkers en fitness gaan niet echt samen, of wel? :)
Nja, als je een hometrainer hebt. :lol:
Meestal ga ik op de fiets naar de bioscoop, ook wanneer het naar de bioscoop een uurtje fietsen is. Geen auto meer hebben helpt best om je fitness-level te verhogen.

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Straka » 17 apr 2015 08:05

Met de sapjes moet je dan weer oppassen om de suikers, lijkt dat water en kopjes thee de enige opties zijn.

Gebruikersavatar
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12747
Lid geworden op: 05 jun 2007 09:29
Locatie: Gouda

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Sha » 17 apr 2015 09:30

Moet nog wel een beetje smaak hebben toch? :)

Gebruikersavatar
Aston
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9265
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:27
Locatie: Delft

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Aston » 17 apr 2015 09:32

Wat Straka zegt. Ik drink alleen maar water. En af en toe wijn, thee, koffie en bier en nu ik met krachtsport ben begonnen ook melk. Maar wij hadden vroeger bij mijn ouders ook bijna altijd alleen maar water. Dus dat scheelt, aangezien ik daar dus mee opgevoed ben. Voor mij is het dus ook raar als mensen geen water lusten. :8

Als je budget goed is, dan kan je advocado eten (gezonde vetten) bijvoorbeeld en vis uiteraard (is ook relatief duur). Verder kan je dan naast de goedkopere pinda's ook wat duurdere pinda's eten zoals walnoten, hazelnoten, amandelen. Die bevatten meer onverzadigde vetten en zijn dus nog gezonder. Alhoewel wat tips voor goedkoop en gezond eten is nooit verkeerd lijkt me (tenzij je rijk bent). Ten eerste, koop havermout! Is heel goedkoop en veel beter dan cruesli (curesli wordt soms ook onder de naam muesli verkocht dus pas op) zoals ik eerder vermelde. Ikzelf koop graag winterpeen en ui. Kost echt niets, beide circa 15 à 20 cent per stuk. En tezamen met een teentje knoflook heb je al je groente voor de dag. Als ik pastasaus maak zitten die drie er bij mij in ieder geval altijd in.

Leuk weetje, feitelijk zijn ui en knoflook zo gezond omdat ze giftig zijn. Het stimuleert het afweersysteem. Het helpt tegen heel veel. Als je vaak ziek bent zou ik zeker meer knoflook en ui gaan eten, het verlaagd de kans hart- en vaat ziektes, hersenbloeding, hartaanval, kanker, dementie en diabetes. Het helpt tegen infecties en schimmels en is anders dan pharmaceutische antibiotica niet slecht voor je darmflora.

Nog een leuke weetje over knoflook: Het verminderd overlast door muggen (ze houden niet van de geur).

En oja, geef geen knoflook aan je hond of kat want voor hen is het levensgevaarlijk.

Gebruikersavatar
Aston
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9265
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:27
Locatie: Delft

Re: Uw barman vanavond!

Bericht door Aston » 17 apr 2015 09:37

Haha ja, dat zeker. Wij staan wereldwijd op de derde wat suiker en vet inname betreft. Maar qua overgewicht staan we dan weer op plek 21. Ik denk dat fietsen daar toch een belangrijke rol in heeft. Maar misschien zijn Nederlanders daarnaast ook sowieso wel sportief bezig.

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Uw barman vanavond!

Bericht door Straka » 17 apr 2015 10:16

Sinds een jaar heb ik geen auto meer en dat helpt echt enorm. Ik fietste toch al veel, maar een twijfelachtige weersvoorspelling was al genoeg om toch de auto te pakken. Nu is het ook gewoon 2x per dag een kilometer of 14 fietsen, van en naar het werk. Naast je die file zien is dan altijd wel een prettig gezicht.

Vandaag wel een vreemde situatie toen mijn zadel onderweg brak.

Gebruikersavatar
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12747
Lid geworden op: 05 jun 2007 09:29
Locatie: Gouda

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Sha » 17 apr 2015 10:22

Veel knoflook maak je ook geen vrienden mee denk ik ;)
Maar zoals jij zegt... ik maak pastasaus ermee, het mijne komt gewoon uit een potje...

Wat vind je trouwens van de bekende merken sportdrankjes dan? De Gatorades etc, is dat niks dan?

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Straka » 17 apr 2015 10:24

Die dranken zijn niet per definitie gezond. Het zijn drankjes die ofwel veel suikers voor de energie bevatten, ofwel mikken op een osmose effect (de klassieke Gatorade) om een korte boost te krijgen. Dus als duursporter of explosieve sporter kun je het gebruiken, maar lijkt me weinig nut hebben binnen een gezond dagelijks dieet.

Gebruikersavatar
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12747
Lid geworden op: 05 jun 2007 09:29
Locatie: Gouda

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Sha » 17 apr 2015 11:11

Mja ik wil nog wel eens bij het hardlopen zo'n sportdrank achterover slaan, maar volgens mij bevatten die dingen net zoveel troep als een Red Bull o.i.d.

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Straka » 17 apr 2015 11:14

airbender schreef:
Straka schreef:Met de sapjes moet je dan weer oppassen om de suikers, lijkt dat water en kopjes thee de enige opties zijn.
Thee zonder suiker he!
Uiteraard zonder suiker en zonder melk (ik vind dat niet eens lekker), bij voorkeur groene thee.

Gebruikersavatar
Straka
Regisseur
Regisseur
Berichten: 3968
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:57

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Straka » 17 apr 2015 11:18

Sha schreef:Mja ik wil nog wel eens bij het hardlopen zo'n sportdrank achterover slaan, maar volgens mij bevatten die dingen net zoveel troep als een Red Bull o.i.d.
Tenzij je ongeveer een marathon loopt zal het positieve effect vrijwel nul zijn.

Gebruikersavatar
Aston
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9265
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:27
Locatie: Delft

Re: Het krachttraining/fitness topic

Bericht door Aston » 17 apr 2015 11:37

@Sasha, wat straka zegt. Maar ik zou het sterker willen zeggen. Buiten het sporten vooral NIET gebruiken. Het zijn snelle suikers die bijna altijd als vet worden opgeslagen.

Ik neem zelf wel snelle suikers in na het sporten om de glucogeenreserves in mijn spieren weer snel op peil te brengen. Dat bevordert goed en snel herstel. Maar dat is dan ook het enige moment. Ik eet dan zelf honing op witbrood en dan later gewoon een maaltijd met genoeg koolhydraten. Dan heb ik tenminste ook profijt van de gezonde ingredienten van de honing. Maar je kunt ook gerust een paar Donuts, ijs, koekjes, etc. eten. Ongeveer tot een paar uur na je training. Maar voorwaarde is dus wel dat die training zware krachttraining is (dus niet met 2 kg gewichtjes). Waarom dit kan is omdat de suikers dan worden opgenomen door de spieren en niet als vet worden opgeslagen.

Bij hardlopen heeft het inderdaad vooral nut als je langer loopt (>45 min ongeveer). Maar je lichaam heeft op zich ook wel energie nodig na het sporten dus energiedrank is zeker niet rampzaling. Je moet sowieso koolhydraten eten na het sporten. Maar ik zou dan gaan voor honing/banaan/witte rijst/wit brood.

Plaats reactie