Op jezelf wonen

Bar is open!
Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Op jezelf wonen

Bericht door Jusjuh » 14 aug 2007 13:17

Sinds een tijdje begin ik het serieus te overwegen. Ik met een goede vriend en een derde persoon, willen wij een appartementje in Tilburg gaan zoeken in een flatje ergens. Huur rond de 800 euro per maand, woonkamertje, plekkie om te koken en een badkamertje. Tips aan ouders vragen is natuurlijk makkelijk, maar die gingen toch echt zo'n 25 jaar geleden op kamers.

Tips, ervaringen, roept het maar. Waar moet ik op letten, wat moet ik doen, wat moet je niet doen? En vooral, hoe en waar vind ik het?

(als ik niet een beetje wist dat er volgens mij meer mensen met kamerdrang rondlopen had ik dit wel als Snelle Vraag gesteld)

:)

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 14 aug 2007 14:24

Ik woon zelf niet op kamers, maar 3/4 van mijn klas wel. Ik denk dat als je uitgaat van 800 pp per maand, je toch behoorlijk wat kan regelen.
Tja, waar je op moet letten geen idee echt. Je bent tenslotte toch student tegen die tijd.
Een huis zullen jullie er niet voor krijgen. Maar ieder een kamer, en een gemeenschappelijke badkamer en keuken, moet goed te doen zijn :T
Ik zou eens rondvragen hoeveel huur mijn vrienden betalen voor hun kamer/appartement.

Wel een handige tip, als je denkt geld te kort te komen leen dan van de IB groep. Je hebt er alle tijd voor om het jaren later zelfs nog af te lossen. Je kan het in delen aflosse of in een keer. Maar ga niet van een bank lenen, als je leent zou ik IB groep doen. Dat vertelde ze op een ander forum, en dat schijnt helemaal zo slecht nog niet te zijn. Plus je tijd zat hebt om het af te lossen.

Je moet gewoon kijken waar ze plaats hebben, en met hoeveel mensen je er moet wonen in een huis. En of je de lokatie best vind(bijvoorbeeld dicht bij het centrum) waarschijnlijk wat duurder, dan als je buiten het centrum een kamer vindt.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 14 aug 2007 14:39

Nu ik uitgestudeerd ben ga ik ook het huis uit, over 2 weken verhuis ik naar Amersfoort. Waar je op moet letten? Weet ik veel, ik moet het zelf ook allemaal nog ontdekken...

Sta je ingeschreven bij een woningstichting, of ga je particulier huren? Ik zelf heb dat laatste gedaan. Dat is wel wat duurder, maar dan kun je ook tamelijk snel (of ik moet net geluk gehad hebben) een woning van je gading vinden. Ook moet je even opletten wat voor eisen de gemeente stelt. Zo moet je bijvoorbeeld om in Amersfoort een woning onder een bepaald bedrag te kunnen huren (zo'n 625 euro), ook in Amersfoort of omgeving werken. In ieder geval succes met je plannen!

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 14 aug 2007 14:42

Goed nieuws Justus !. Ik hoor net dat je op een kamer in het centrum zeker wel 300-350 euro per maand pp moet rekenen. Als je 800 te besteden hebt kan je een appartement nemen, dat wordt dan ook aangeraden :T

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 14 aug 2007 14:44

Kyrill, heb je nu werkelijk voor Justus zitten uitzoeken wat de prijzen in Tilburg zijn, of heb je het over Rijswijk?

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 14 aug 2007 14:48

Colonel_Kurz schreef:Kyrill, heb je nu werkelijk voor Justus zitten uitzoeken wat de prijzen in Tilburg zijn, of heb je het over Rijswijk?
Dude. Nee dit was Delft, centrum van Delft. Daar is Tilburg denk wel vergelijkbaar mee, en de prijzen in Den Haag zijn ongeveer het zelfde :wink:

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 14 aug 2007 14:53

Ik heb zojuist even op google gezocht voor Tilburg:

Dit vind ik persoonlijk een handige site op het eerste gezicht:

http://www.kamertje.nl/kamers_in_tilburg

Voor €410 excl heb je al 35m2

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 14 aug 2007 15:37

Als je 800 euro per maand te besteden hebt, kun je ook overwegen om een appartement te kopen. Dat kan op de lange termijn veel gunstiger uitpakken.
Mocht je toch willen gaan huren, dan zul je wel particulier moeten gaan, want de wachttijden bij woningbouwverenigingen lopen op tot jaren, zeker in studentensteden (in Nijmegen maak je na 5 jaar op de wachtlijst nog geen schijn van kans).

De site die jij aanhaalt is trouwens alleen voor studentenkamers Kyrill, die zijn meestal maar voor 1 persoon bedoeld. 35 m2 is voor 3 mensen trouwens helemaal niks (sterker nog, ik zou er in mijn eentje nog niet op gaan zitten maar gezien het feit dat ik fulltime werk mag ik misschien wat hogere eisen hebben, als student is het een gigantische ruimte).

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 14 aug 2007 16:16

Volgens mij is het in dit geval erg makkelijk; er zijn genoeg (zelfstandige) appartementen te vinden, het probleem hiervan is dat ze te duur zijn voor 1 persoon. Als je gewoon een groot appartement vindt met inderdaad een huur van 800 euro (dat moet niet te moeilijk zijn) dan kun je daar met z'n drieeen gaan wonen. Krijg je ook nog eens huursubsidie. Kopen zou ik niet doen, omdat je met meerdere mensen bent.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 14 aug 2007 16:19

Maar huursubsidie is weer niet als je particulier huurt (toch?), dus dat zou je dan weer niet in kunnen calculeren.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 14 aug 2007 16:49

AngelEyes schreef:Maar huursubsidie is weer niet als je particulier huurt (toch?), dus dat zou je dan weer niet in kunnen calculeren.
kan wel als je particulier huurt, maar als je onder 23 bent, mag je huis/appartement niet boven iets van €360 in de maand zijn.

Met z'n drieeen op een appartement wonen is erg gaaf, drie vrienden van mij hebben een compleet huis voor henzelf, ideaal. Maak wel goede afspraken over schoonmaken, dat gaat anders geheid een probleem worden. En idd, leen bij, kan je later nooit meer zo goedkoop doen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 14 aug 2007 17:04

Niet lenen!..als je het niet kan betalen doe het dan niet..zo'n lening hang je jezelf aan op..kopen niet doen, nu gaat het goed, maar als je met 'vrienden' echt samen gaat wonen kan er van alles gebeuren..1tje kan een meisje krijgen, en bij die meid gaan intrekken bijv...er kan ruzie ontstaaan..enz enz...mijn advies is zolang je het thuis goed hebt, blijf daar dan..probeer wat geld weg te leggen, en wat later iets voor jezelf te kopen...just my two cents..
En wat betreft de topictitel..met 2 vrienden/bekenden is niet echt op jezelf.
Laatst gewijzigd door emperor op 14 aug 2007 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 14 aug 2007 17:06

Emperor hier ben ik het helemaal mee eens, vandaag beste vrienden, morgen vijanden en als je dan met een lening zit mag het wel héél goed zwart op wit staan. Later alleen huren kan ook, maar zorg dat je de baas blijft over je kamer, appartement of huis.

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 14 aug 2007 17:17

Inderdaad Megalomaniac, dat was ik even vergeten. 343 euro was het maximum volgens mij. Een lening bij IB-groep kan trouwens wel, dan krijg je in ieder geval een voordelige rente. Als je dat besluit te doen dan kan ik misschien helpen; ik verstrek zelf leningen. :wink:

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 14 aug 2007 17:20

Ik heb altijd gekozen voor zekerheid, zonder afhankelijk te zijn van iemand..en ik moet zeggen..heerlijk!

Plaats reactie