Op jezelf wonen

Bar is open!
Zombie
Filmster
Filmster

Bericht door Zombie » 15 aug 2007 13:12

Ik blijf thuiswonen totdat ik financieel onafhankelijk ben en een goede woning kan vinden. Ondertussen betaal ik dan wel kostgeld (als ik een permanente baan heb gevonden). Maar het is nu niet echt handig met school en andere verplichtingen... maar ik heb geen haast hoor. :D

Psycho-M
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Psycho-M » 15 aug 2007 14:59

Tja, ik werk bij een woningcorporatie.
Ik heb niets te maken met het verhuurproces, maar weet er toch wel het nodige vanaf.

Er is namelijk nog steeds zoiets als de sociale huursector.
Je betaalt dan (hier in Maastricht) voor een appartementje met 2 slaapkamers, badkamer, huiskamer, ruime berging ongeveer 400 euro. En dat is zonder huursubsidie.
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je ingeschreven staat.
Hoe langer je ingeschreven staat hoe meer kans je hebt om snel een woning te vinden.

Er is ook een bedrijf dat leegstaande woningen tegen een spotprijs verhuurt. Een soort anti-kraak.
Nadeel is wel dat je kans hebt dat je na een tijdje er ook weer uit moet.
http://www.camelotproperty.com/home.php ... /home/Home

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 15 aug 2007 17:39

je inschrijven bij een woningcorporatie kan natuurlijk geen kwaad...ik heb 14 jaar op de wachtlijst gestaan voor deze woning..en ik was nog 6de kandidaat..

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 15 aug 2007 19:10

Meszahline schreef:
Lumière schreef:
Meszahline schreef:Ik wil ook al tijden op kamers, vanaf mijn vijftiende roep ik al "op mijn achttiende ben ik het huis uit". Dat is nooit gebeurt en het kan ook nog wel een jaar of twee duren, maar dan zal ik toch echt naar Amsterdam moeten.
Ik vertrek over twee jaartjes ook naar Amsterdam. Kan niet wachten.
Lekker, kun je een kamertje vrijhouden?
Ik ben van plan na mijn studie (4 jaar hopelijk) ook naar Amsterdam te gaan. Van plan als in, film- en televisieacademie. Mogelijk zelfs pas over 5 jaar omdat ik een wereldreis wil maken, en niet vast wil zitten aan vakantietijd. Dan werk ik de rest van het jaar wel.

(Rusland > India > China > Australië > Nieuw Zeeland > Zuid Afrika > Argentinië > Peru > VS > Canada > Ijsland > Scandinavië)

En inderdaad Theodoor, waarom niet gewoon nu al? Je bent 18, nothin' is gonna stop ya now. Ik wil juist al vroeg weg, ik ben 17 als ik hopelijk weg ben, zodat ik niks mis en al vroeg op mijn eigen benen kan staan. Ik zie behalve financieele voordelen geen voordelen om nog langer thuis te blijven.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 15 aug 2007 19:34

Ik heb geen werk, ik heb geen geld, en mijn ouders dreigen de financiele kraan dicht te draaien als ik nu uit huis ga. :}

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 15 aug 2007 19:36

Dat had ik wel gedacht en daarom heb ik maar niets gezegd, gollum erg jammer maar je zult nog een tijdje door moeten knokken, eerst je studie maar afmaken. :Y

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 15 aug 2007 20:20

Jusjuh schreef:Mogelijk zelfs pas over 5 jaar omdat ik een wereldreis wil maken, en niet vast wil zitten aan vakantietijd. Dan werk ik de rest van het jaar wel.

(Rusland > India > China > Australië > Nieuw Zeeland > Zuid Afrika > Argentinië > Peru > VS > Canada > Ijsland > Scandinavië)
Ik ga mee... goed voor de ontwikkeling en visie op dingen.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 15 aug 2007 20:40

Jusjuh schreef:(Rusland > India > China > Australië > Nieuw Zeeland > Zuid Afrika > Argentinië > Peru > VS > Canada > Ijsland > Scandinavië)
Damn, ik vind de voorbereidingen op een reis naar één enkel land al tijdrovend, ben nu aan het kijken of een combinatie van Zuid-Korea en Japan (Kyushu) tot de mogelijkheden behoort, dat weet me nog net niet tot waanzin te drijven. Maar ja, ik ga dan ook graag goed voorbereid op pad, liever een te vol programma dan dat ik ter plekke nog dingen moet uitzoeken...

Hoe lang zou je voor zo'n reis willen uittrekken? Een half jaar lijkt me toch wel het absolute minimum, als je tenminste niet alleen maar de hele tijd onderweg wil zijn.

the catfishman
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door the catfishman » 15 aug 2007 22:01

Toen ik alweer bijna een jaar geleden op kamers ging in Groningen voor mijn stage in het UMCG beviel het me veel beter dan verwacht, ik had het dan ook veel eerder moeten doen. En nu ik ook mijn afstudeeronderzoek in het UMCG ga doen blijf in ieder geval nog een jaar zitten. Het is in een studentenhuis met 3 anderen, het zijn aardige mensen maar verder heb ik niet zoveel met ze. De kamer heb ik gevonden via kamernet, en dat is vooral gegaan op locatie, ik wou dicht bij het ziekenhuis in de buurt zitten, enig nadeel is dat het nogal een kleine kamer is... maar je betaalt ook erg veel voor een ruime kamer op een goede locatie in Groningen.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 15 aug 2007 22:01

gollum36 schreef:Ik heb geen werk, ik heb geen geld, en mijn ouders dreigen de financiele kraan dicht te draaien als ik nu uit huis ga. :}
Kom je niet in aanmerking voor studiefinanciering? Dan kun je bijlenen en daarvan je huur betalen. Je zult waarschijnlijk een parttime baantje moeten nemen maar het kan wel.

the catfishman
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door the catfishman » 15 aug 2007 22:02

ash_ schreef:
gollum36 schreef:Ik heb geen werk, ik heb geen geld, en mijn ouders dreigen de financiele kraan dicht te draaien als ik nu uit huis ga. :}
Kom je niet in aanmerking voor studiefinanciering? Dan kun je bijlenen en daarvan je huur betalen. Je zult waarschijnlijk een parttime baantje moeten nemen maar het kan wel.
als je bijleent dan lukt het ook wel zonder bijbaantje, als ik aanneem dat je in Zwolle op kamers gaat.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 15 aug 2007 22:09

ash_ schreef:
Het probleem is dat ik wel wil werken maar erg veel moeite heb een baan te krijgen.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 15 aug 2007 22:10

the catfishman schreef:
ash_ schreef:
als je bijleent dan lukt het ook wel zonder bijbaantje, als ik aanneem dat je in Zwolle op kamers gaat.
En ik ben niet zo van het lenen. Wat je leent moet ook weer terugbetaalt.

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 15 aug 2007 22:23

ash_ schreef:
En collegegeld (+boeken) dan? Als je ouders helemaal niks betalen dan is 1519 euro collegegeld per jaar best veel. Zeker als je kunstacademie doet, want die studie heeft veel materiaalkosten. Uitwonende basis studiefinanciering is niet zo heel veel, maar als je aangeeft en bewijst dat je ruzie met je ouders hebt en bijna al het (financiële) contact is verbroken, dan krijg je - relatief gezien - gigantisch veel studiefinanciering.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 15 aug 2007 22:52

Darko schreef:
ash_ schreef:
En collegegeld (+boeken) dan? Als je ouders helemaal niks betalen dan is 1519 euro collegegeld per jaar best veel. Zeker als je kunstacademie doet, want die studie heeft veel materiaalkosten.
Vandaar dat ik ook aangeef dat je waarschijnlijk een parttime baantje erbij moet nemen. Ik had zelf het geluk dat mijn ouders af en toe financieel bijschoten maar ik heb in ieder geval twee vrienden die altijd alles zelf hebben betaald; daarvoor leenden ze bij bij hun studiefinanciering en namen een parttime (16u/week) baantje. Collegegeld betaal je dan niet in een keer maar in vier termijnen. Van hun studiefinanciering betaalden ze de kamer en spaarden ze voor het collegegeld, van het geld van hun bijbaantje (zo'n 600 euro per maand) spaarden ze voor hun boeken en leefden ze. Je kunt natuurlijk niet heel ruim leven maar ze konden er rustig nog een sociaal leven op na houden (lees: de kroeg).
Darko schreef:Uitwonende basis studiefinanciering is niet zo heel veel, maar als je aangeeft en bewijst dat je ruzie met je ouders hebt en bijna al het (financiële) contact is verbroken, dan krijg je - relatief gezien - gigantisch veel studiefinanciering.
Klopt, dat was ik vergeten. Maar ik herinner mij dat het proces om dat geld ook daadwerkelijk toegewezen te krijgen best lastig is, ik geloof dat je zelf een verklaring van je ouders moet hebben.

Plaats reactie