Welke software kan jij niet zonder?

Bar is open!
Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 05 apr 2011 16:35

McMurphy schreef:Idd! Enige nadeel wat ik vind aan VLC is dat hij bij mij niet onthoud waar de film gebleven is als hij onderbroken is :}.
Waarschijnlijk fixen ze dat nog wel een keer. Volgens mij zijn de makers van VLC constant bezig dit programma te verbeteren.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Welke software kan jij niet zonder?

Bericht door Touchwood » 05 apr 2011 17:05

Hadiederk schreef:Met Paintshop en Corel Draw is niets mis, het zijn de gebruikers die er een bende van maken en dat frustreert mij nog dagelijks wanneer ik iets in een Corel pakket aangeleverd krijg. Vooral Duitsers zijn erg, die zweren bij Corel.
Wat moet je dan aangeleverd krijgen, en waarom kan de gebruiker in Corel PaintShop dat dan niet net zo aanleveren als de gebruiker van Adobe photoshop ? Waar zit 'm dat dan in ? Moet ik dat mss zoeken bij de rasters en vectoren?

(even voor Patrob: is dat mss hetzelfde euvel/geval waar ik initieel tegenaan liep met het logo voor Shine ?)

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 05 apr 2011 21:24

Touchwood schreef:
Hadiederk schreef:Met Paintshop en Corel Draw is niets mis, het zijn de gebruikers die er een bende van maken en dat frustreert mij nog dagelijks wanneer ik iets in een Corel pakket aangeleverd krijg. Vooral Duitsers zijn erg, die zweren bij Corel.
Wat moet je dan aangeleverd krijgen, en waarom kan de gebruiker in Corel PaintShop dat dan niet net zo aanleveren als de gebruiker van Adobe photoshop ? Waar zit 'm dat dan in ? Moet ik dat mss zoeken bij de rasters en vectoren?

(even voor Patrob: is dat mss hetzelfde euvel/geval waar ik initieel tegenaan liep met het logo voor Shine ?)
Laat ik een voorbeeld geven. Stel, je maakt een advertentie waarin een foto is verwerkt. Je wilt niet de hele foto laten zien maar slechts een klein deel. Je kunt dan in een fotobewerkingspakket een uitsnede maken die je gebruikt in de advertentie.Je kunt dan niet meer schuiven met je kader want de uitsnede ligt vast. Beter is om je foto af te maskeren zodat je dan naderhand je kader nog eventueel kunt vergroten of verkleinen maar bovendien ook nog je uitsnede kunt verplaatsen. (b.v ik wil toch iets meer lucht op de foto of dat huisje links op de achtergrond wat nu achter ket masker wegvalt wil ik er toch bij hebben) Afmaskeren is een universeel begrip wat elke professionele gebruiker aangeleerd wordt. Iemand anders die het bestand moet bewerken ziet direct hoe het bestand technisch in elkaar zit. Corelgebruikers zijn vaak hobbyisten die zichzelf het gebruik van het pakket aangeleerd hebben. Als ze een foto al afmaskeren doen ze dat niet met de daarvoor bestemde functie omdat ze die domweg niet kennen. Wat ze niet willen zien van de foto dekken ze vaak af met witte vlakken of andere ongebruikelijke truukjes. Als je dat doet met meerdere pixelbeelden in een bestand word het een zootje en is voor iemand ander die het bestand moet bewerken niet meer te doorzien.
Een ander hardnekkig misverstand is menen dat een foto scherper wordt door pixelvermeerdering toe te passen. In alle fotobewerkingspaketten kun je de resolutie van een foto "opwaarderen" van bv 100 dpi naar 300 dpi. Heeft totaal geen nut want de foto wordt er niet scherper door maar het bestand word wel pakweg 10x zo groot. (Pixelvermeerdering heeft alleen nut wanneer je daarna een filter wilt toepassen) Ik heb wel eens bestanden van 2 gigabyte toegezonden gekregen die zonder kwaliteitsverlies waren terug te brengen to 50 mb.
Nog een ongeschreven regel is is dat je "zware" foto's niet fysiek in je bestand plaatst maar "koppelt" Je plaatst dan een verwijzing naar een apart mapje waar je deze foto's heb opgeslagen. Je bestand wordt dan veel minder groot en als je dan iets aan een gebruikte foto wilt wijzigen hoef je alleen de foto maar op te roepen, wijzigingen aan brengen en opnieuw opslaan. De wijzigingen worden automatisch overgenomen in het bestand waarin je de foto gekoppelt hebt.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden maar ik kan nog wel uren doorgaan en dan hebben we het nog niet eens over gebruik van lettertypes, kleur, verloopjes, filters e.d.
Zwartwit gesteld zijn deze zaken veel beter op orde bij de vaak professionele Adobe gebruiker in vergelijking met de Corel hobbyist.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 07 apr 2011 15:33

Een uitvoerig antwoord, waarvoor dank hadiederk. Zo te lezen brengt het een hoop ergernissen teweeg bij de echte beroeps, en dat kan ik me ook wel voorstellen, je bent zelf druk met andermans fouten nav een gebrekkige kennis, te herstellen, terwijl je zelf je handen wss al vol genoeg hebt.

Maar dan denk ook even aan de ‘ouwe rotten’ in het (reclame)vak, die altijd gewoon maar met schetsen hebben gewerkt en die de overstap naar de computer hebben moeten maken - ik ken zo’n ‘ouwe rot’, die daar nog steeds erg veel moeite mee heeft, maar altijd een zeer succesvol en gewild freelancer is geweest. - Worden zij dan nu afgerekend op hun gebrek aan kennis met de computer in het algemeen en photoshop in het bijzonder ? - of heb jij in jouw branche niet te maken met reclametekenaars? -
Het lijkt me toch dat talent, hetzij van een ontluikende aard of van zo'n ouwe rot in het vak, gekoesterd moet worden...

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 13 apr 2011 16:53

Tip voor een progje waarmee je eenvoudig en controleerbaar afbeeldingen verkleint: Riot
Het is klein, zowel als regulierinstallatiebestand als portable programma te downloaden.

Het werkt heel simpel maar ik zou wel willen adviseren om 's naar de helpfile te kijken voor wat betreft de verschillende opties om het e.e.a. te bereiken.
Maar het hoeft niet, recht-toe recht-aan kan ook. Je ziet het effect Voor en Na qua kwaliteit/scherpte en grootte.
Alleen het omzetten van .jpg naar .gif of .png (en vice versa) heeft al een behoorlijk effect op de bestandsgrootte.

Afbeelding

To the loo !

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 18 apr 2011 17:55

Met stip in de top 5 binnengekomen !

DVDFab

Well, I tried DVDFab ! To be precise: the rip functionality.
And I f*cking love it !

It is soo easy !

Pro's:
- Selection of codec of rip
- Quality option - 1-pass or 2-pass
- Easy selection of desired output size
- Options menu enable deactivation of unnecessary codec formats
- Subtitles (also called subpictures) can be hard coded (burned in) or put into separate subtitle file. Perfect, for a not-native English speaker as I am, I like my (English) subtitles !

Con's:
- Unable to check job settings when job is running; so check carefully beforehand if all the settings are to your wishes.
- Unable to enter exact start/ending times, but one can select chapters.
- Program does not remember (all of my) last codec settings. Check them carefully before running next job. (1-pass vs 2.pass and generic.avi.divx.mp3 vs generic.avi.divx.audiocopy
- Monkey icon of program is butt-ugly! ;-)

Output quality as I observe is suberb and - contrary to several other converters - no video/audio-synching problem at all.
All in all, it is a great piece of software which I recommend strongly !

AWESOME !
Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove op 18 apr 2011 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 18 apr 2011 18:55

Die gebruik ik ook sinds enige tijd. Ik heb lang gezocht naar een dvd-ripper waarbij je naar keuze dingen aan en uit kunt vinken, en dit is de eerste die in alle behoeften voorziet.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 04 mei 2011 21:29

Ik heb vandaag TuneUp Utilities 2011 geh.. èh.. gedownload :) Ik had last van dat het blauwe scherm vóór het welkom scherm in Windows XP bleef hangen. Maar nou ik dit heb laten draaien is ie snél! Wow... en niet alleen bij het opstarten. Hij checkt, ruimt en doet nog veel meer.

Heerlijk, zo'n schone pc. :8

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 04 mei 2011 22:11

Ubuntu 11. Geil!

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 04 mei 2011 22:38

Wat is Ubuntu dan weer? :-?

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 05 mei 2011 10:17

Duikboot schreef:Wat is Ubuntu dan weer? :-?
Antwoord: http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 05 mei 2011 11:16

Hmm, m'n periscoopje deed het gister blijkbaar niet zo goed O+

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 09 aug 2011 16:28

EphPoh, om liedjes op je iPod te backupen op je PC. Werkt erg snel en duidelijk.

MargotTenenbaum
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door MargotTenenbaum » 05 jul 2012 16:47

Office, OpenOffice, Filezilla, iPhoto, PhotoBooth, bittorrent, iTunes, enzovoort... niet zoveel bijzonders dus. Ik zou FileMaker Pro willen hebben maar dat kost 420 euro. Doei!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 jul 2012 16:48

MargotTenenbaum schreef:OpenOffice,
:T

Plaats reactie