FT Creatief

Bar is open!
Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: FT Creatief

Bericht door Chimichanga » 10 feb 2017 23:33

*trekt broek uit*

Goed, ik heb deze avond een script geschreven voor een korte strip.

Ik heb de nadruk willen leggen op het schrijven van echte en interessante dialogen, waarin de verschillende stemmen van de personages goed merkbaar zijn.

Het stuk is een combinatie van twee van mijn favoriete onderwerpen: slife of life en de dood.

Nu aan jullie om te oordelen over mijn geleverde werk.

*broek zakt nog harder naar beneden*

Robbie: Hey, heb jij dat ook gelezen?
Emma: Wat?
R: Dat mens dat Princess Leia speelde laat haar assen bewaren in een gigantische Prozac-pil.
E: Zalig!
Vincent: Cool.
E: Als ik doodga, wil ik dat mijn kinderen mijn assen in de tuin planten. Dan kan er vervolgens een plantje groeien waarin ik doorleef.
R: Schitterend idee. In dat geval wil ik dat mijn assen worden gemengd in de koffiepot!
E: Ugh, niet grappig!
R: Wat, ik drink graag koffie!
V: Maar wat als dat plantje dan doodgaat, dan rouwen ze twee keer over jou.
E: Hmm. Dan kunnen ze dat plantje weer opnieuw planten. Dan leef ik voor eeuwig verder.
V: Wat denk jij?
R: Vergaan onder de grond of uw laatste resten laten bewaren in de woonkamer van enkele ondankbare kinderen. Ik weet het nog zo niet.
V: Hihi!
R: Dan is er nog de, minder gebruikelijke derde optie. Misschien, als we een milieuvergunning aanvragen, kan men mijn assen uitstrooien op het strand, verspreid tussen het zand om uiteindelijk tussen de tenen van wat snotneuzen terecht te komen. Fan-tas-tisch!
E: Grappig...
R: En jij, Vincent?
V: Ik geloof eigenlijk niet dat we echt doodgaan. Ik weiger dat dit alles, alles wat ik denk of voel, zomaar stopt. Ik denk gewoon dat we wakker blijven, maar onze lichamen afsterven en ons nog steeds bewust blijven van hetgene rond ons heen.
(Doodse stilte)
Laatst gewijzigd door Chimichanga op 11 feb 2017 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 11 feb 2017 00:13

Leuke dialoog, Jimbo! Het enige wat ik je mee zou willen geven: creëer context :) Een dialoog op zichzelf staand is namelijk niet zo bijzonder als je het mij vraagt; wat er om de dialoog heen gebeurt maakt het interessant. En ik denk dat de dialoog die jij hier geschreven hebt heel goed kan werken wanneer het verpakt zit in een goeie en passende context.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 feb 2017 00:23

Het is natuurlijk maar spielerei, wat geklooi met sprekende dialogen. Ik heb er wel beelden bij, in de zin van een setting (een kampvuur, avond, een groep jonge mensen, wat gepor in het vuur, er komt ook drank aan te pas) en uiterlijk van de personages, zelfs de stijl hoe ik het zou tekenen.

Ik ben het alleen niet eens met "Een dialoog op zichzelf staand is namelijk niet zo bijzonder als je het mij vraagt; wat er om de dialoog heen gebeurt maakt het interessant.". Dan bedoel ik niet mijn dialoog (dat is maar literair restafval) maar de status van dialoog in het algemeen. Persoonlijk ervaar ik dialoog als de motor van het verhaal, waar de personages de benzine zijn waarop die motor draait. Zeker als experimenterd kort verhaal vind ik gewoon dialoog wel werken.

Het ligt uiteraard waar jezelf de nadruk op legt. Alhoewel ik een discussie over het opbouwen van een verhaal wel zie zitten. :)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 11 feb 2017 00:37

Chimichanga schreef:Persoonlijk ervaar ik dialoog als de motor van het verhaal, waar de personages de benzine zijn waarop die motor draait.
Ik denk dat je mijn punt verkeerd interpreteerde, Jimbo. Waar ik op doelde was dat een dialoog op zichzelf staand niet zo bijzonder is in de zin van dat enkel woorden geen emotie opwekken. Het is de context (wat er om de dialoog heen gebeurt) wat ervoor zorgt dat een dialoog een emotionele lading krijgt of een dialoog interessant maakt om naar te kijken / luisteren.

Laat ik jouw dialoog even als voorbeeld nemen (en dit wil ik je meegeven als tip, het is absoluut niet bedoelt als kritiek. Wat je plaatste was een dialoog zonder enige context. Het was simpelweg small-talk tussen drie vrienden. Op zich niks mis mee natuurlijk, maar wanneer je enkel tekst schrijft is het niet zo interessant om te lezen. Vervolgens zei je dat je de volgende setting had: "een kampvuur, avond, een groep jonge mensen, wat gepor in het vuur, er komt ook drank aan te pas." Door zoiets simpels toe te voegen maak je de dialoog een stuk interessanter om te lezen :) Simpelweg omdat er nu een context / setting is.

En ik ben het niet met je eens dat enkel dialoog werkt als experimenterend kort verhaal. In elk verhaal moeten je personages namelijk een "dramatic need" hebben; iets wat je personages najagen. Wat de "dramatic need" van je personages is kan je natuurlijk duidelijk maken doormiddel van dialoog, maar een verhaal dat bestaat uit enkel dialoog zal denk ik niet werken.

En een discussie over het opbouwen van een verhaal lijkt mij zeker interessant en leerzaam, maar ik weet niet of het daar nu het tijdstip voor is :D

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 feb 2017 00:50

JamesBond schreef: Ik denk dat je mijn punt verkeerd interpreteerde, Jimbo. Waar ik op doelde was dat een dialoog op zichzelf staand niet zo bijzonder is in de zin van dat enkel woorden geen emotie opwekken. Het is de context (wat er om de dialoog heen gebeurt) wat ervoor zorgt dat een dialoog een emotionele lading krijgt of een dialoog interessant maakt om naar te kijken / luisteren.

Laat ik jouw dialoog even als voorbeeld nemen (en dit wil ik je meegeven als tip, het is absoluut niet bedoelt als kritiek. Wat je plaatste was een dialoog zonder enige context. Het was simpelweg small-talk tussen drie vrienden. Op zich niks mis mee natuurlijk, maar wanneer je enkel tekst schrijft is het niet zo interessant om te lezen. Vervolgens zei je dat je de volgende setting had: "een kampvuur, avond, een groep jonge mensen, wat gepor in het vuur, er komt ook drank aan te pas." Door zoiets simpels toe te voegen maak je de dialoog een stuk interessanter om te lezen :) Simpelweg omdat er nu een context / setting is.
Uiteraard ervaar ik dit niet als kritiek. Dit is leerzaam. Ik dacht eerst dat je bedoelde dat dialoog ondergeschikt is aan het grote plot. Nu begrijp ik je punt helemaal, en ben ik het nog met je eens ook.
JamesBond schreef:En ik ben het niet met je eens dat enkel dialoog werkt als experimenterend kort verhaal. In elk verhaal moeten je personages namelijk een "dramatic need" hebben; iets wat je personages najagen. Wat de "dramatic need" van je personages is kan je natuurlijk duidelijk maken doormiddel van dialoog, maar een verhaal dat bestaat uit enkel dialoog zal denk ik niet werken.
Ik ben het er mee eens dat een verhaal een "dramatic need" nodig heeft. Maar zelf beschouw ik het niets eens als een echt verhaal, eerder een soort momentopname van een gesprek tussen verschillende jongeren. Nu klinkt dat wat ontwijkend, maar de bedoeling is gewoon om een levendige dialoog te schrijven en niet echt het verhaal van deze personages te vertellen.
JamesBond schreef:En een discussie over het opbouwen van een verhaal lijkt mij zeker interessant en leerzaam, maar ik weet niet of het daar nu het tijdstip voor is :D
Dat begrijp ik, maar ik heb morgen tijd :D (nu ook, ik kan niet slapen).

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 11 feb 2017 10:00

Chimichanga schreef:Ik ben het er mee eens dat een verhaal een "dramatic need" nodig heeft. Maar zelf beschouw ik het niets eens als een echt verhaal, eerder een soort momentopname van een gesprek tussen verschillende jongeren. Nu klinkt dat wat ontwijkend, maar de bedoeling is gewoon om een levendige dialoog te schrijven en niet echt het verhaal van deze personages te vertellen.
Ah, maar door deze dialoog maak jij wel duidelijk hoe je personages over iets denken (dat "iets" zijnde wat zij willen dat er met hun as / lichaam gebeurt als zij overlijden). Dus doormiddel van deze dialoog maak jij iets duidelijk over je personages aan de lezer en dat is één van de belangrijkste functies van een dialoog; het moet óf het verhaal voortduwen, óf iets over je personages vertellen. Als een dialoog geen van die twee dingen doet, moet je het schrappen. Maar aangezien deze dialoog iets over je personages vertelt kan je het gerust in je script (laten we voor de sake of argument zeggen dat het een script is) laten :)

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 feb 2017 10:10

Misschien was het duidelijker geweest dat als ik niet het woord "experiment" maar "leerervaring" had gebruikt. De focus lag bij dit op een levendige dialoog te schrijven en vooral, die later overtuigend te kunnen brengen in tekeneningen.
Voor de rest ben ik het op alle punten met je eens. :)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 11 feb 2017 10:36

En in die zin denk ik dat je zeker geslaagd bent! :)

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 feb 2017 10:57

Haha, bedankt James! :+

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 feb 2017 18:07

Bij nader inzien moet er nog grondig gewerkt worden aan de dialoog van Robbie. Ik essentie zit het goed, maar de uitwerking laat de wensen over.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 19 feb 2017 16:27

Voor een schoolopdracht moeten wij de schrijfstijl van een schrijver van een boek dat op een boekenlijst staat (zeg dat maar even 5 keer snel achter elkaar) imiteren. Op deze lijst stond het boek Profoundly Disturbing: Shocking Movies That Changed History! van Joe Bob Briggs. Een film dat ontbrak in dit boek was voor mij Eraserhead, dus voor mijn opdracht ga ik over deze film een essay schrijven in de stijl van Briggs. Ik ben de hele middag een beetje bezig geweest met de lay-out van de opdracht en deze wilde ik even met jullie delen. Stiekem ben ik er heel erg trots op! :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JamesBond op 19 feb 2017 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 19 feb 2017 16:30

Ik zie niks, Bond.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 19 feb 2017 16:31

Ja, ik merkte dat het verkeerd ging :) Moest het even anders doen!

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 19 feb 2017 20:45

Na nog een paar uurtjes aankloten is dit het uiteindelijke resultaat geworden :)

Afbeelding

Dre
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Dre » 19 feb 2017 21:08

persoonlijk vind ik je eerste ontwerp wat rustiger. :oops: maar mijn smaak is meestal toch verouderd of verkeerd :D

Plaats reactie