Google Chrome Goodies

Bar is open!
Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Google Chrome Goodies

Bericht door Touchwood » 21 okt 2010 11:32

Verkocht.

Ik zal 'm dan eens gaan installeren en proberen. Ik houd je op de hoogte van mijn bevindingen, Captain Major.Afbeelding

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Google Chrome Goodies

Bericht door Touchwood » 03 nov 2010 09:49

Okay, ik zou nog even rapport uitbrengen aan Major, The. Afbeelding

Mouse gestures is een heel grappige feature voor erbíj, maar aangezien ik voor het bladeren naar de volgende pagina met de extensie: fastestChrome - browse faster helemaal geen handeling hoef te doen behalve het naar beneden scrollen (de volgende pagina in een reeks wordt automatisch geladen), is zo'n mouse gesture daarvoor een extra handeling. Ik gebruik mouse gestures wel soms voor andere zaken zoals het sluiten van een tab, springen van één tab naar links of naar rechts, vernieuwen vd pagina, nieuwe tab enzovoort. Maar voor het gaan naar de volgende pagina van een reeks, is het prettige van fastestChrome juist dat je helemaal níets hoeft te doen.

Well, and you can't beat that now can you... :wink:

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Google Chrome Goodies

Bericht door TheMajor » 03 nov 2010 11:18

Je gebruikt mouse gesturen zo te zien al voor meer dan alleen 'volgende pagina'.
Het sluiten van een tab of het openen van een tab, gaat een stuk sneller dan helemaal met je muis naar het kruisje/plusje.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Google Chrome Goodies

Bericht door Touchwood » 03 nov 2010 11:49

Ja, dat is ook zo, maar de 'discussie' ging meen ik over het feit wat nu sneller en gemakkelijker in gebruik was bij het gaan naar een volgende pagina in een reeks: fastestChrome of mouse gestures. En in dit specifieke geval is dat voor mij de eerste. Maar verder eet ik gewoon nu verder van twee walletjes and take the best of both worlds.

Ik doe overigens ook vrij veel met de combinatietoetsen van het toetsenbord en laat daarbij de muis links liggen (of rechts in mijn geval)

But other than that houd ik die mouse gestures er gewoon in als funny gadget, happy feature. :+

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Google Chrome Goodies

Bericht door TheMajor » 03 nov 2010 12:07

Ik heb dat 'fasterchrome' ook even getest, en het werkt ideaal op het filmtotaal-forum. Maar helaas niet op alle fora waar ik kom.

Bij de extensie 'Smooth gestures' voor Chrome, merk je wel dat het om een extensie gaat en geen native feature is. Hij werkt bijvoorbeeld niet op een nieuwe tab.
Maar voor de rest werkt hij goed.

Hoe ga je momenteel naar de vorige pagina? Met een gesture, of met een knop op je muis?

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Google Chrome Goodies

Bericht door Touchwood » 03 nov 2010 12:45

Bedoel je een of meerdere pagina's terug in de geschiedenis of een vorige pagina in een reeks van oplopende paginanummers.

In het eerste geval, voor één pagina terug: het pijltje van Google Chrome zelf en voor het raadplegen van de geschiedenis pijltje langer ingedrukt houden. En... als ik me herinner dat ik het erop heb zitten, via mouse gestures. :wink:

In het tweede geval kan ik met behulp van fastestChrome - browse faster gewoon een stukje naar boven scrollen.

Maar je ziet wel dat ik de mouse gestures puur als zijnde vermakelijk gebruik, toepas. Het valt dus ook niet uit te sluiten dat hier in de loop der tijd nog een soort van automatisme in zal kruipen waardoor het wellicht onmisbaar wordt.

Maar zover is het nog niet.

♪ ... nog lange niet, nog lange niet :P

FastestChrome pas ik trouwens niet alleen op dit forum toe, maar ook op Google afbeeldingen, photobucket en allerhande overige sites met dia-shows en afbeeldingen waarbij je normaalgesproken op 'next' zou moeten klikken. Voor mijn specifieke browsergebruik dus uitermate geschikt. Maar dat zal heus persoonlijk zijn en onderhevig aan je surfgedrag.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Google Chrome Goodies

Bericht door Touchwood » 03 nov 2010 13:11

Wat ook een heel fijne Chrome extensie is, is Apture Highlights:
Apture Highlights is a free tool, built from the ground up to let you take the power of Google search, and the richness YouTube, Flickr, Twitter, and Wikipedia with you to any site. Just highlight a phrase on any site to reveal the web’s best content without ever leaving the page. Fast, powerful, and fun.
Dat highlighten resulteert dan hierin:
Afbeelding
klik erop en dan is dit je beloning:
Afbeelding
Tips & Tricks
+ Want a shortcut? Just type Control+Shift+L to search
En dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Zonder de pagina te verlaten tik je dus bij wijze van shortcut: Ctrl+Shift+L en er verschijnt een zwevende balk bovenin beeld, waarin je bijvoorbeeld iets op kunt zoeken zonder een nieuwe tab te hoeven openen of/en de pagina te verlaten. Highlighten van een woord of stuk tekst geeft hetzelfde resultaat.

Handig !

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Google Chrome Goodies

Bericht door Duikboot » 04 nov 2010 00:39

Ik hou het bij de screenshot optie en de mailchecker :) Werken beide ideaal...

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Google Chrome Goodies

Bericht door Touchwood » 07 feb 2013 14:30

Even deze topic een schop in de kont geven, niet omwille van het kontschoppen an sich, :8 maar ik zit in de Chrome web store naar een extensie te zoeken waarbij je door middel van rechts/klik op een bestaande (web)afbeelding deze direct kunt aanpassen qua grootte en weer uploaden. Via url mag eventueel ook, maar het liefst in zo min mogelijk handelingen.

Ik had dit gevonden IMGit uploader, easy and fast image uploading from a simple right click, maar het ding werkt niet.

Heeft iemand misschien een tip ? :)

bobocad
Regisseur
Regisseur

Re: Google Chrome Goodies

Bericht door bobocad » 07 jun 2013 13:33

Een kleine tipje voor wie niet vies is van experimenteren.

Een verborgen Chrome goodie:
chrome://flags

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 08 aug 2013 09:28

Geen Chrome Goodie, maar meer een Chrome probleempje/waarschuwing.
Chrome geeft wachtwoorden prijs

Gebruikers van de Chrome browser doen er verstandig aan niet zomaar iedereen onbeheerd achter hun scherm te laten zitten. Het is namelijk kinderlijk eenvoudig om door de browser opgeslagen wachtwoorden op te zoeken.

Tijdens het internetten vragen de meeste browsers of ze wachtwoorden van bepaalde sites moeten opslaan. Veel gebruikers beantwoorden deze vraag positief, omdat dat wel zo handig is bij een volgend bezoek. Je zou denken dat deze wachtwoorden versleuteld opgeslagen worden, zodat niemand ze kan zien, maar bij Chrome is dat niet het geval.
De wachtwoorden zijn in Chrome op te zoeken door in het instellingenmenu naar geavanceerde instellingen te gaan en vervolgens naar Opgeslagen wachtwoorden beheren. Hier verschijnt een lijst met alle opgeslagen wachtwoorden. Door met de muis op een wachtwoord te staan, verschijnt de mogelijkheid in beeld om het wachtwoord weer te geven. Op die manier kun je alle opgeslagen wachtwoorden laten zien.

Nadat softwareontwikkelaar Elliot Kember in zijn blog schreef over de vreemde veiligheidsstrategie van Chrome, heeft het nieuws zich razendsnel verspreid. In een reactie heeft Justin Schuh van het Chrome beveiligingsteam laten weten dat Google niet van plan is iets te veranderen. Hij wijst erop dat de beveiliging van je Chrome account het wachtwoord is van dat account, waarna je eenmaal bent ingelogd is het volgens hem niet nodig om nog meer gegevens te versleutelen.
Deze reactie heeft op internet al veel kritiek opgeleverd. Dus mogelijk dat Google in een volgende Chrome update de wachtwoorden toch gaat verbergen. Tot die tijd is het verstandig niet zomaar iedereen zijn gang te laten gaan in je browser of geen wachtwoorden meer op te slaan.

bron: Telegraaf
Google: hoofdwachtwoord geeft vals gevoel van veiligheid

Google Chrome gebruikt geen hoofdwachtwoord om in de browser opgeslagen wachtwoorden te beschermen, omdat dit gebruikers een vals gevoel van veiligheid geeft. Browsers zoals Firefox geven gebruikers de mogelijkheid om opgeslagen wachtwoorden via een 'master password' te beschermen, in het Nederlands een hoofdwachtwoord genoemd. Iemand die toegang tot de browser heeft kan daardoor niet meteen alle opgeslagen wachtwoorden zien.
Webontwikkelaar Elliott Kember ontdekte dat Google Chrome geen hoofdwachtwoord gebruikt. Opgeslagen wachtwoorden zijn direct zichtbaar voor iedereen die toegang tot de browser heeft. Volgens Kember zou Google dit duidelijker naar gebruikers toe moeten communiceren. "Elke dag slaan miljoenen gebruikers hun wachtwoorden op in Chrome, dit is niet oké", aldus Kember.

Google engineer Justin Schuh, tevens beveiligingschef van Google Chrome, verklaart op Hacker News waarom de ontwikkelaars bewust hebben gekozen om een hoofdwachtwoord achterwege te laten. De enige beveiliging van de opgeslagen wachtwoorden is het account van de gebruiker. Chrome gebruikt de versleutelde opslag die door het besturingssysteem wordt geboden om wachtwoorden te beschermen. Alle overige beveiligingsmaatregelen worden door Schuh "theater" genoemd.
Een aanvaller die toegang tot het account krijgt kan alle sessiecookies van de gebruiker dumpen, zijn cookies en surfgeschiedenis stelen, maar ook bijvoorbeeld kwaadaardige extensies installeren om alle surfactiviteiten te onderscheppen. Ook kan de aanvaller monitoringsoftware op het account installeren.
Vals gevoel van veiligheid

"Zodra de aanvaller toegang tot je account heeft is het voorbij, omdat er gewoon teveel vectoren voor hem zijn om te krijgen wat hij wil", merkt Schuh op. De Google-ontwikkelaars zouden regelmatig hebben afgevraagd of ze geen hoofdwachtwoord moesten implementeren. "Zelfs als we denken dat het niet werkt", gaat Schuh verder. Uiteindelijk kwamen de ontwikkelaars altijd tot de conclusie dat het gebruikers een "vals gevoel van veiligheid geeft" en risicovol gedrag aanmoedigt.
Eerder werd er al naar de veiligheid van opgeslagen wachtwoorden gekeken. Toen bleek dat Google Chrome en Internet Explorer de minste weerstand tegen een aanvaller bieden. Het master password van Firefox zou echter lastig te kraken zijn als de gebruiker een sterk wachtwoord kiest.

bron: security.nl

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 08 aug 2013 11:57

Okay, dat doet Firefox dan beter. Maar aan de andere kant is het opslaan van een wachtwoord in IE of Chrome optioneel. Als Chrome (en IE) gebruiker heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt omdat ik die geboden optie niet veilig acht. Zelfs op de tablet (waar ik gebruik maak van de Boat browser app), heb ik bewust hiervoor gekozen omdat er onder andere een password manager bij zit.

Bij Chrome gebruik ik daar LastPass voor. 't Is als gebruiker toch ook een beetje zaak om zelf na te blijven denken en eventuele risico's mee te wegen, vind ik.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 08 aug 2013 17:34

Mee eens dat de gebruiker zijn/haar hersenpan eens gebruikt. Helaas is het zo dat men in deze maatschappij vooral niet denkt! De meeste mensen zijn wel erg makkelijk aan het worden. Met risico's alom. Waarom is Apple dan zo populair, omdat ze gebruikvriendelijk zijn. Betekent ook dat ze voor jouw ook bepalen wat veilig is. Dan hoeven "domme" gebruikers daar niet voor op te letten.

Dit zegt toch al genoeg.
http://www.dit24.nl/3179/gooi-je-iphone ... door-apple

En vroeger keek men op een landkaart om de weg te vinden. Tegenwoordig kunnen de meeste mensen niet zonder StomStom de weg op. Ach zo zijn er nog meer voorbeelden van onze InternetAppGamesInthecloudtijdperk.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 08 aug 2013 23:16

bobocad schreef:Dit zegt toch al genoeg.
Afbeelding
Wow. Wie gaat er nou zo stom zijn. :lol:

• Soms is het echter bittere noodzaak...

Mobieltjes gooien in Oekraïne
    "Bogdan uit Oekraïne woont in een afgelegen dorpje waar geen gsm-masten staan. Voor contact met zijn moeder moet hij op verzenden klikken en zijn telefoon de lucht in gooien. Met een beetje mazzel vindt de telefoon dan ergens signaal en wordt Bogdans berichtje verzonden."

Maar nou raken we een beetje van 't onderwerp af :wink:

Plaats reactie