Akira Kurosawa anyone?

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 27 apr 2007 11:19

I'm shocked de gemeente een hele week dicht, nou nou, gebeurt niet vaak :o
Maar is je gegund hoor Rich Art, daalijk mag je echt aan het werk :P

Maar on-topic, ik heb nu al zoveel positiefs over deze man gehoord dat ik toch maar het 1 en ander ga aanschaffen.

Mirocube
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mirocube » 27 apr 2007 12:10

jacq schreef:Maar on-topic, ik heb nu al zoveel positiefs over deze man gehoord dat ik toch maar het 1 en ander ga aanschaffen.
Ge kunt allicht blindelings de drie boxen aanschaffen :D

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 27 apr 2007 13:02

Megalomaniac schreef:Ik heb Rashomon uit kunnen zitten, maar dat ging niet van harte. Het verhaal was interessant and all, maar jezus, kon die dief nóg irritanter lachen?
Ik zou er maar aan gaan wennen, Mifune doet dat wel vaker :P

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 27 apr 2007 15:16

handig deze post. eindelijk eens verzamelen welke ik gezien heb:

Nora Inu
Yoidore tenshi
Kumonosu Jo
Tsubaki Sanjuro
Ran
Ikiru
Kakushi-toride no san-akunin
Dersu Uzala
Kagemusha
yojimbo
Rashômon
Hakuchi
Shichinin no samurai
Tengoku to jigoku

en deze heb ik op de schappen staan en moet ik nog zien: (weinig tijd voor want het zijn vaak verrek lange films)

Warui yatsu hodo yoku nemuru
Akahige
Donzoko

Van alle films vond ik Hakuchi (the idiot) het minste, de beste... Ran, Dersu Uzala, Nora inu.. ach.. de rest allemaal geniale films

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 27 apr 2007 19:27

jacq schreef:I'm shocked de gemeente een hele week dicht, nou nou, gebeurt niet vaak :o
Maar is je gegund hoor Rich Art, daalijk mag je echt aan het werk :P

Maar on-topic, ik heb nu al zoveel positiefs over deze man gehoord dat ik toch maar het 1 en ander ga aanschaffen.
Ik weet niet genoeg van je smaak, maar je moet er rekening mee houden dat de samuraifilms weliswaar laagdrempelig qua inhoud zijn, maar door de (historische) setting misschien niet voor iedereen makkelijk wegkijken. Voor mij goldt dat bijvoorbeeld. Iets als Ikiru zou ik een veel betere instapper vinden. Dit is een drama en dus minder entertainend, maar staat verrassend dicht bij de hedendaagse Westerse kijker, waardoor de drempel toch niet erg hoog is.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 28 apr 2007 08:12

Ik moet eigenlijk bekennen dat ik nog niks van deze meneer heb gezien. Laat mijn oom nou een stuk of twee/drie films van hem hebben, die ik dus ga lenen.

Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Bericht door Tasslehoff_Burrfoot » 05 mei 2007 18:29

Ik heb inmiddels 12 films van deze fantastische regisseur gezien en heb er ook nog 2 op dvd die ik nog moet kijken. Ik vind ze tot nu toe allemaal op z'n minst goed. Shichinin no samurai, Ikiru, The Bad Sleep Well, Ran en High and Low steken er voor mij denk ik het meeste uit met Shichinin no samurai nog steeds als favoriet.

Veel van z'n films zijn trouwens erg duur op dvd, vooral Dersu Uzala. Ik heb er niet echt heel goed naar gezocht, maar bij de 3 winkels waar ik heb gekeken is hij tussen de 30 en 35 euro!

Gezien:

Yoidore tenshi (Drunken Angel)
Rashômon
Ikiru
Shichinin no samurai
Kumonosu jô (Throne of Blood)
Kakushi-toride no san-akunin (The Hidden Fortress)
Warui yatsu hodo yoku nemuru (The Bad Sleep Well)
Yojimbo
Tsubaki Sanjûrô
Tengoku to jigoku (High and Low)
Kagemusha
Ran

Ongekeken op dvd:

Nora inu (Stray Dog)
Akahige (Red Beard)
Laatst gewijzigd door Tasslehoff_Burrfoot op 16 mei 2007 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 14 mei 2007 07:00

Ik heb van mijn oom een aantal films geleend, van Kurosawa. Ik ben van plan ze deze week te kijken en ik zal hier de desbetreffende film wel even kort recenseren (net als ik het laatste film topic). Rashomon heb ik al gezien maar dat doe ik vanmiddag/vanavond/morgen wel even.

Degene die ik heb:

Rashômon
Seven Samurai
Throne of Blood
Ran
The Hidden Foretress
Yojimbo

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 14 mei 2007 07:12

AngelEyes schreef:Iets als Ikiru zou ik een veel betere instapper vinden. Dit is een drama en dus minder entertainend, maar staat verrassend dicht bij de hedendaagse Westerse kijker, waardoor de drempel toch niet erg hoog is.
Minder hoog was beter geweest, want Ikiru was mijn instappertje en ondanks zijn top 10 positie had ik erg veel moeite met het bekijken ervan. Het duurt en het kabbelt, positief, maar toch, het duurt en kabbelt.
Op dit moment is Ikiru de enige Kurosawa die ik zag, maar daar moet binnenkort toch eens verandering in gaan komen.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 14 mei 2007 17:26

Afbeelding

Rashômon - Akira Kurosawa, 1950
Mijn eerste van Kurosawa, en ook zeker geen onprettige film. Als je het mij vraagt een film die er prachtig uit ziet. Maar wat er natuurlijk echt uitspringt is het verhaal, want dit zit goed in elkaar. Op de achterkant van de dvd stond dat deze film een inspiratiebron was voor films als The Usual Suspects, ik kon de link wel leggen. Toch was Rashômon niet helmaal mijn ding, want hoewel de dramatische soundtrack perfect gepast was, vond ik het dramatische acteren af en toe wat irritant, niet he-le-maal mijn ding. Het verhaal is natuurlijk razend knap, en de mysterieuze sfeer wordt nog eens een treedje hoger getild door het knappe camerawerkt. Verschillende interpetaties en beschuldegingen zijn mogelijk en het is daarom ook niet helemaal duidelijk wie het nou heeft gedaan. Rashômon biedt alle aspecten van een ijzersterke film, maar omdat het acteerwerk me af en toe toch wist te storen stijgt die film niet uit boven de 8, het gejank van mevrouw kwam me op een gegeven moment de strot uit (nou ja, zo erg was het natuurlijk ook weer niet, maar je snapt wat ik bedoel). Wel een bijzondere ervaring, met prachtige beelden, een sterke soundtrack en een ijzersterk verhaal, maar het is het toch niet. Maargoed, de deur staat open en ik ga verder op mijn Kurosawa-tocht.
8.0/10

En nu had ik nog een vraagje, is dat dramatische acteerwerk in veel films van Kurosawa?

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 14 mei 2007 21:51

Ik ga voor Ikiru :Y

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 16 mei 2007 15:06

Kakushi-toride no san-akunin / The Hidden Foretress - Akira Kurosawa, 1958
Het eerste wat opvalt bij The Hidden Foretress is de grootheid ervan. Niet zo gek, want ik zag eergister Rashômon. Deze films is immers een stuk langer en straalt ook grootser uit. De film is ook nog eens beter, al zeg ik het zelf. Het echte over-acting merkte ik hier niet erg op, behalve bij de prinses, die wel erg vaak met haar stem omhoog ging aan het eind van de zin. Het verhaal daarentegen zit dan weer niet zo ingewikkeld in elkaar. Al met al het ik bij deze film stukken meer genoten. Mede dankzij de humor, die je wel doet lachen, en het duo was ook erg grappig. Een ruime voldoende, voor wederom een film die er prachtig uit ziet.
8.5/10

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 17 mei 2007 11:25

Yojimbo - Akira Kurosawa, 1961
Wat meteen opvalt bij Yojimbo is dat er een stuk meer geweld in zit als bij de twee voorgaande films die ik zag van Kurosawa. Zo zie je wel eens een lichaamsdeel of wat bloed en zitten er meer gevechten in. Het verhaal is erg geestig en ik zat daarom ook wel constant met een lach op mijn gezicht. Aan de vaste hoofdrolspeler Toshirô Mifune heb ik niks op te merken, want tot nu toe is hij erg sterk in al de films. De gevechten zien er natuurlijk wel een beetje knullig uit, maar ach, daar moet je natuurlijk niet naar kijken. Voor de rest is Yojimbo een sterke film, maar voor mij helaas geen meesterwerk.
8.0/10

Gezien:
Rashômon
Kakushi-toride no san-akunin / The Hidden Foretress
Yojimbo

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 27 jun 2007 07:44

Seven Samurai vond ik hééééél erg goed. :Y

Creeper