Federico Fellini

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Federico Fellini

Bericht door gert » 25 aug 2004 13:04

Federico Fellini (1920-1993), befaamd Italiaans regisseur, maakte tussen 1950 en 1990 24 films, waaronder een aantal wereldberoemde.

Ik heb tot nog toe maar 2 films van hem gezien: La Dolce Vita en Otto e Mezzo. Bij beide valt het mij op dat niet zozeer het verhaal als wel de sfeer mij enorm aangreep. De sfeer wordt gekenmerkt door iets mystieks, iets intrigerends; de creativiteit lijkt van het scherm af te spatten. Zijn personages zijn stuk voor stuk behoorlijk neurotisch (to say the least), wat ze nogal echt en sympathiek maakt.
Oftewel ik vind hem geniaal en ik heb erg veel zin om La Strada te gaan kijken, die ik onlangs aangeschaft heb.

DarkoDonnie
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door DarkoDonnie » 25 aug 2004 13:09

8 1/2 nog niet gezien?

Ook een meesterwerk van Fellini. Marcello Mastroianni is fantastisch als een regisseur waarbij zijn leven en wereld langzaam in elkaar stort. De film is echt magisch mooi. Aanrader.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 25 aug 2004 13:11

DarkoDonnie schreef:8 1/2 nog niet gezien?

Ook een meesterwerk van Fellini. Marcello Mastroianni is fantastisch als een regisseur waarbij zijn leven en wereld langzaam in elkaar stort. De film is echt magisch mooi. Aanrader.
gert schreef:Ik heb tot nog toe maar 2 films van hem gezien: La Dolce Vita en Otto e Mezzo.
Otto e Mezzo... wat zou dat betekenen? :wink:

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 25 aug 2004 13:17

Ik heb 8½ gisteravond gekeken; vandaar m'n inspiratie voor dit topic.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 25 aug 2004 13:21

De enige die ik ooit heb gezien is trouwens La Strada... mooie film hoor, maar volgens mij was ik toen te jong om hem goed te waarderen.

Oh, en Roma heb ik ook gezien, maar daarvan kan ik me alleen de geweldige kerkelijke modeshow herinneren. :D
Afbeelding

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 25 aug 2004 13:23

Dat lijkt me ook een belevenis, Fellini in kleur. Zijn licht gebruik is sowieso al erg goed en zijn oog voor schoonheid ook.

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 25 aug 2004 13:32

Op de middelbare school hebben we verplicht moeten kijken naar een aantal Fellini's, maar daar staat me niet veel meer van bij. Ik weet zeker dat Roma en 8 1/2 er tussen zat maar verder? Deze manmoedige poging van een paar leraren (ze hadden ook baarden!) om de puberende schooljeugd verantwoord cinematografisch op te voeden was destijds volgens mij weinig succesvol. Sterker nog, er is nog steeds een klein afwijzend jongetje in mij die om voorrang strijdt met de culture snob; met als resultaat dat ik Fellini nooit meer echt aandacht heb gegeven.

Maar dat gaat veranderen: ik heb laatst nog een lading videobanden van mijn vader meegejat, namelijk zijn felliniverzameling, en die ga ik op de herfstige weekenden die nog gaan komen eens duchtig bekijken.

DarkoDonnie
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door DarkoDonnie » 25 aug 2004 13:38

Bolo schreef: Otto e Mezzo... wat zou dat betekenen? :wink:
Die alternatieve titel kon ik nog niet.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 25 aug 2004 14:02

Ik ben totaal onbekend met Fellini maar maandag krijg ik mijn eerste kennismaking. Otto e Mezzo draait dan in het filmhuisje alhier. Ik heb er na Gerts lovende woorden nog meer zin in gekregen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 aug 2004 15:28

DarkoDonnie schreef:
Bolo schreef: Otto e Mezzo... wat zou dat betekenen? :wink:
Die alternatieve titel kon ik nog niet.
Het is de originele, Italiaanse titel. :)

Van Fellini ben ik op basis van La Dolce Vita niet zo dol op... soms erg mooie individuele scènes, maar als totaal te fragmentarisch en gekunsteld... en die scène met Anita Ekberg in de fontein is ook wat overschat naar mijn mening...

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 25 aug 2004 16:27

Volgens mij gaan de films van Fellini over de doorbreking van de middelmatigheid van het bestaan, over het vinden van levenslust en het leren waarderen van de genoegens van het bestaan (waarin sommige personages erg ver gaan; wat natuurlijk leuke beelden oplevert).
Hierdoor lijkt het misschien fragmentarisch en gekunsteld maar het thema blijft simpel (misschien zou hij het zuiver noemen) en uit het dagelijks leven gegrepen.

De Trevi-scene vond ik ook wat tegenvallen, hoewel het de mooiste fontein blijft zijn. De Trevifontein is trouwens ook erg onwerkelijk als er geen hordes mensen bij staan...

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 25 aug 2004 17:43

Bukowski schreef:Ik ben totaal onbekend met Fellini maar maandag krijg ik mijn eerste kennismaking. Otto e Mezzo draait dan in het filmhuisje alhier. Ik heb er na Gerts lovende woorden nog meer zin in gekregen.
Ik ga er misschien ook heen. Heb hem al een keer gezien (jaar geleden?)en ik wil hem nog eens zien.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 25 aug 2004 20:39

gollum36 schreef:Ik ga er misschien ook heen. Heb hem al een keer gezien (jaar geleden?)en ik wil hem nog eens zien.
Dan nu de gelegenheid om hem op het grote doek te zien en die mogelijkheid heb je niet iedere dag.

Straka
Regisseur
Regisseur

Re: Federico Fellini

Bericht door Straka » 02 jun 2013 14:46

Vanaf 30 juni in EYE ‘Fellini: The Exhibition’
Hoewel nog niet aangekondigd lijkt het me dat er ook een retrospectief bij zal komen.

(Wordt een dergelijk oud topic ook nog eens gebruikt)

Straka
Regisseur
Regisseur

Re: Federico Fellini

Bericht door Straka » 23 jun 2013 14:50

Inmiddels heeft EYE ook het retrospectief aangekondigd dat het de Fellini-tentoonstelling zal omlijsten. Vanaf 30 juni is er de mogelijkheid om niet alleen de bekende meesterwerken op het grote doek te zien, maar ook de vrij unieke mogelijkheid om de minder bekende films in de bioscoop te zien. Op 30 juni zal Anita Ekberg aanwezig zijn bij de opening van het retrospectief, voorafgaand aan de vertoning van La Dolce Vita vindt een gesprek plaats. LINK

Plaats reactie