Andrei Tarkovsky: Film als kunst

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 25 apr 2005 21:25

KoenZ schreef: Verder is er nog altijd het filmgenre: Art-House
Dit begrip kwam een paar keer tegen de laatste tijd. Wat wordt er precies onder verstaan en welke films vallen daar dan onder. Ook Tarantino? Want wat oT zegt ben ik het wel mee eens. Zijn films zijn wel een beetje kunst.. :Y

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 apr 2005 23:09

dannyB schreef:
KoenZ schreef: Verder is er nog altijd het filmgenre: Art-House
Dit begrip kwam een paar keer tegen de laatste tijd. Wat wordt er precies onder verstaan en welke films vallen daar dan onder. Ook Tarantino? Want wat oT zegt ben ik het wel mee eens. Zijn films zijn wel een beetje kunst.. :Y
De letterlijke betekenis? Films die in het 'art house' draaien. Praktische hetzelfde als 'filmhuisfilms', die hun naam ontlenen aan het feit dat ze, je raad het al, in filmhuizen werden vertoond en niet in de grotere bioscopen die populairdere films draaiden.

Sai
Filmster
Filmster

Bericht door Sai » 25 apr 2005 23:21

Volgens mij is dit topic absoluut niet meer te reanimeren. We komen niet meer van het wattiskunst af en, oh vergeef mij, ik denk zoiezo niet dat er een heel topic te vullen valt met vertel-hier-je-diepe-spirituele-ervaringen-na-het-zien-van-een-Tarkovsky.

Vroegâh, toen ik nog mod was... :(

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 apr 2005 23:43

Sai schreef:Volgens mij is dit topic absoluut niet meer te reanimeren. We komen niet meer van het wattiskunst af en, oh vergeef mij, ik denk zoiezo niet dat er een heel topic te vullen valt met vertel-hier-je-diepe-spirituele-ervaringen-na-het-zien-van-een-Tarkovsky.

Vroegâh, toen ik nog mod was... :(
Ben je dat hier ooit geweest dan? Onder je huidige naam?

Sai
Filmster
Filmster

Bericht door Sai » 25 apr 2005 23:45

Colonel_Kurz schreef:Ben je dat hier ooit geweest dan? Onder je huidige naam?
Vroegâh, toen FT nog FoTV was, ik nog Simon was en de wereld bezaaid was met huizen van chocolade en er dropstengels uit de fonteinen kwamen. Mooi was die tijd. :( .

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 25 apr 2005 23:46

Sai schreef:
Colonel_Kurz schreef:Ben je dat hier ooit geweest dan? Onder je huidige naam?
Vroegâh, toen FT nog FoTV was, ik nog Simon was en de wereld bezaaid was met huizen van chocolade en er dropstengels uit de fonteinen kwamen. Mooi was die tijd. :( .
En toen verdween je van het toneel... met je recensiemap.

Sai
Filmster
Filmster

Bericht door Sai » 25 apr 2005 23:55

Colonel_Kurz schreef:En toen verdween je van het toneel... met je recensiemap.
Het is niet zo simpel als je denkt! De recensiemap werd bij een rondleiding in de Hoogovens gebeten door een radioactieve vleermuis en begon langzaam bovennatuurlijke krachten te krijgen. Zo werd ik op een dag wakker, en voila, hij had mijn FoTV password veranderd! Maar dat was nog niet alles, na verloop van tijd lagen er steeds als ik thuiskwam lijken in de huiskamer, geheel leegezogen door de map! Ik probeerde het onder controle te houden, maar kreeg de FBI, die geheel ten onrechte míj verdacht, achter me aan en moest vluchten naar Bolivia. De map volgde mij en ik kreeg steeds meer de indruk dat ik zijn volgende slachtoffer zou zijn. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: met hulp van Fidel Castro kon ik uiteindelijk de map verslaan.
De filmrechten zijn inmiddels verkocht aan Paul W.S. Anderson en ik zal waarschijnlijk gespeeld worden door Richard Gere. Uma Thurman is momenteel in onderhandeling voor de rol van de map.

Slotje? :P .

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 26 apr 2005 00:02

Laat me raden: Alle beschrijvingen van kunstwerken, architectuur, documenten en geheime rituelen in het bovenstaande verhaal zijn waarheidsgetrouw?

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 26 apr 2005 00:56

Colonel_Kurz schreef:Laat me raden: Alle beschrijvingen van kunstwerken, architectuur, documenten en geheime rituelen in het bovenstaande verhaal zijn waarheidsgetrouw?
:D Moet haast wel, het klinkt waarheidsgetrouw :D Dit is duidelijk van de hand van Sai Brown.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 26 apr 2005 08:34

Sai schreef:
Colonel_Kurz schreef:En toen verdween je van het toneel... met je recensiemap.
Het is niet zo simpel als je denkt! De recensiemap werd bij een rondleiding in de Hoogovens gebeten door een radioactieve vleermuis en begon langzaam bovennatuurlijke krachten te krijgen. Zo werd ik op een dag wakker, en voila, hij had mijn FoTV password veranderd! Maar dat was nog niet alles, na verloop van tijd lagen er steeds als ik thuiskwam lijken in de huiskamer, geheel leegezogen door de map! Ik probeerde het onder controle te houden, maar kreeg de FBI, die geheel ten onrechte míj verdacht, achter me aan en moest vluchten naar Bolivia. De map volgde mij en ik kreeg steeds meer de indruk dat ik zijn volgende slachtoffer zou zijn. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: met hulp van Fidel Castro kon ik uiteindelijk de map verslaan.
De filmrechten zijn inmiddels verkocht aan Paul W.S. Anderson en ik zal waarschijnlijk gespeeld worden door Richard Gere. Uma Thurman is momenteel in onderhandeling voor de rol van de map.

Slotje? :P .
Sorry, maar dat van Fidel geloof ik niet.

En vanaf nu gaat dit topic gewoon over (de films van) Andrei Tarkovski/Andrej Tarkowsky/André Tsaar Kofschip, en mag het van mij zijn oude dag slijten in Cast & Crew.
Een topic vol definities van 'arthouse' en ludieke ansichtkaartkunst zie ik niet zo zitten.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 26 apr 2005 15:40

Bolo schreef:
en ludieke ansichtkaartkunst zie ik niet zo zitten.
:D _O_

Even on-topic: Stalker is een van de mooiste maar moeiliikjkst te doorgronden films die ik ooit heb gezien. Ik was net als bij Solyaris helemaal stil en versteend aan het eind van de film. Dit zijn jammer genoeg ook de enige films die ik van Tarkovski volledig heb gezien. Prachtige spirituele films..

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 26 apr 2005 15:50

Solaris staat nog steeds ongezien bij mij in de kast. Andrei Rublyev vond ik een wonderschone, maar (uiteraard) niet zomaar te doorgronden film. Vooral het schitterende segment over het gieten van de grote klok en het (als enige in kleur gefilmde) einde, waarin we alles wat voorafging uitgekristalliseerd zien in één van Rublyev's ikonen, zijn adembenemend.

Moet wel toegeven dat ik er niet van in een enorm filosofische bui raakte. :}

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 26 apr 2005 15:52

Bolo schreef:Solaris staat nog steeds ongezien bij mij in de kast. Andrei Rublyev vond ik een wonderschone, maar (uiteraard) niet zomaar te doorgronden film. Vooral het schitterende segment over het gieten van de grote klok en het (als enige in kleur gefilmde) einde, waarin we alles wat voorafging uitgekristalliseerd zien in één van Rublyev's ikonen, zijn adembenemend.

Moet wel toegeven dat ik er niet van in een enorm filosofische bui raakte. :}
Ik wel.... :oops:

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 22 okt 2009 08:45

Ik heb een tijd geleden een viertal films van Tarkovsky aangeschaft, maar na het zien van Stalker ben ik tot de conclusie gekomen dat ik... er nog niet klaar voor ben (ofzoiets). Zware doordachte films, je moet er zeker voor in de stemming zijn.

De pracht en intelligentie van de films stel ik zeker niet ter discussie hoor. Maar voor de diepe lagen achter en in de films zou ik deze zeker meermalen moeten kijken. Echter... die uitnodiging schuif ik nog steeds voor me uit.

Het is in deze tijd moeilijk een "nieuwe Tarkovsky" aan te wijzen. Dit heeft vooral te maken met (ja alweer...) geld. Veel regisseurs met een duidelijke eigen visie, moeten veel hiervan inleveren om hun product gefinancieerd te krijgen.

Je ziet ook aardig wat regisseurs die naam maken met een geweldige film voor een klein publiek, dan groot worden met een film voor een groot publiek, maar dan moet je vaak concessies doen.

Vaak volgt daarna dan een terugkeer naar de kleinere film... die dan vaak weer groot wordt doordat óf grote acteurs staan te trappelen óf het publiek automatisch na een kassucces de regisseur volgt.

Goed voorbeeld vind ik persoonlijk Christopher Nolan en David Fincher. The Prestige zou een kleinere film worden, en de eerste berichten omtrent Inception meldden dit ook. Maar grote acteurs staan in de rij, de financiers ook... moderne klassiekers volgen

Maar zie wat er gebeurt... ik denk dat het publiek de gemakkelijke blockbuster, waarvan er iedere zomer wel eentje wel was waarnaar met uitkeek (Independance Day/ Armageddon bijv.), een beetje zat is. Men wil diepzinniger vermaak.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 22 okt 2009 09:02

Axeqlusive schreef:Ik heb een tijd geleden een viertal films van Tarkovsky aangeschaft, maar na het zien van Stalker ben ik tot de conclusie gekomen dat ik... er nog niet klaar voor ben (ofzoiets). Zware doordachte films, je moet er zeker voor in de stemming zijn.
Ook binnen Tarkovsky's oeuvre kunnen films je wel of niet liggen. Stalker vond ik zelf ook tamelijk slaapverwekkend, maar Andrej Rublyov vond ik dan wel weer geweldig. Neemt niet weg dat het tempo ook in die film traag is en dat de film vol filosofische bespiegelingen zit.

Plaats reactie