Stanley Kubrick

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Slemper
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Slemper » 19 jan 2002 22:11

Okay, ik ga vanavond voor de 5e keer naar the Shining kijken en ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die zo vrolijk worden van de films van meneer Kubrick. Ik vind A Clockwork Orange, 2001: A Space Oddisey en The Shining het best, maar heb eigenlijk nog geen slechte film van hem gezien.

Ik vroeg mij af of iemand hier Barry Lindon, Lolita of een van zijn pre-Spartacus films heeft gezien, want die moet ik nog....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Slemper op 2002-01-19 22:12 ]</font>

Goodfella
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Goodfella » 20 jan 2002 01:20

De films van Kubrick die ik tot nu toe gezien heb vond ik erg goed. 2001 vind ik steeds beter en beter worden. Het eerste deel van Full Metal Jacket is de beste oorlogsfilm ooit. The Shining is de engste film ooit. (maar dan ook écht eng) A Clockwork Orange is gewoon extreem cool. De rest heb ik niet gezien...

saol
Bijrol
Bijrol

Bericht door saol » 20 jan 2002 02:14

ik vond die "2001 Space" toch maar niks hoor...wat ging die film traaaaggggggg....halverwege afgehaakt. maar misschien was ik niet in de juiste stemming ofzo

Headz
Figurant
Figurant
Contacteer:

Bericht door Headz » 20 jan 2002 14:13

Ik wacht tot ik eindlijk geld genoeg heb voor die DVD-box van Stanley Kubrick.. Jammer dat die schijfjes maar niet goedkoper worden. :sad:

Slemper
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Slemper » 20 jan 2002 21:08

Het tempo van 2001 is erg laag en je moet er ook zeker voor in de stemming zijn. Maar als je er de tijd voor neemt is het echt heel bijzonder (en de tweede helft is ook beter dan de eerste).
Ik moet toegeven dat het feit dat ik hem een keer knetterstoned gezien heb het beeld dat ik van de film had behoorlijk veranderde. :smile:

Goodfella
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Goodfella » 21 jan 2002 23:50

2001 is een geweldige film. Er zitten zo ontzettend veel dubbele lagen en diepere betekenissen in de film, het is echt een fantastische kijkervaring. (als je de tv tenminste niet vantevoren uitzet...) En als je bekijkt dat tijdens het maken van de film er vergeleken met nu nauwelijks iets bekend was van de ruimtevaart maakt dat de film des te knapper/mooier.

Mza
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Mza » 22 jan 2002 21:01

2001 en Dr Strangelove staan in mijn top 10 allertijde, fantastische regisseur dus. Het mooie van Stanley Kucrick is ook dat hij zoveel verschillende genres heeft geprobeert. Horror, oorlog, SF, komedie, liefde, episch, en ga zo maar door en het zijn allemaal klassiekers geworden.

Adder1979
Bijrol
Bijrol

Bericht door Adder1979 » 09 feb 2002 21:24

Ik ben niet echt zo'n liefhebber van 'n films. Toegegeven hij heeft wel een paar goeie gemaakt, maar dat mensen steeds 2001 aanhalen als een van de beste films allertijden snap ik niet. Het is heel traag, te experimenteel en mist een lopend verhaal. Ik snapte wel wat de grote lijn was, maar ik had na afloop echt het gevoel dat ik 2 1/2 uur van m'n leven had weggegooid.
En dat Full Metal Jacket de beste oorlogs film zou zijn is zwaar overschat. Ik vraag me dan af of mensen wel eens van Apocalypse Now, Schindlers List, The Bridge Over The River Kwai of Saving Private Ryan hebben gehoord.
Ik denk ook dat de meeste mensen Kubrick films gelijk als klassieker bestempelen omdat hij zo weinig met lange tussenpozen heeft gemaakt.
In vergelijking met Spielberg (die ook bijna alle genres heeft verkend) vind ik Kubrick toch de mindere van de twee.

Goodfella
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Goodfella » 10 feb 2002 01:11

Op 2002-02-09 21:24, schreef Adder1979:
Ik ben niet echt zo'n liefhebber van 'n films. Toegegeven hij heeft wel een paar goeie gemaakt, maar dat mensen steeds 2001 aanhalen als een van de beste films allertijden snap ik niet.
Niet een van de beste films allertijden, wél een zeer goede film als je een spanningsboog iets groter dan 30 seconden hebt.
Het is heel traag, te experimenteel en mist een lopend verhaal. Ik snapte wel wat de grote lijn was, maar ik had na afloop echt het gevoel dat ik 2 1/2 uur van m'n leven had weggegooid.
Lees maar 's wat over de film (het boek bijv.?), dan zul je zien hoe ontzettend veel metaforen en beeldspraak er in de film zitten. Echt, alles heeft een diepere betekenis! (niet dat ik dat direct zag... :wink: )
En dat Full Metal Jacket de beste oorlogs film zou zijn is zwaar overschat. Ik vraag me dan af of mensen wel eens van Apocalypse Now, Schindlers List, The Bridge Over The River Kwai of Saving Private Ryan hebben gehoord.
Full Metal Jacket. Natuurlijk moet ik nu ook gaan spreken over 'het 1e deel' en 'het 2e deel'. Nou... het 1e deel is geniaal. Kan niet beter. Het 2e deel, waar altijd veel kritiek op is (ten onrechte, naar mijn mening) geeft de waanzin van de oorlog op zo'n ontzettend goede manier weer... Tot nu toe heeft nog geen enkele film mij dit gevoel gegeven.
Ik vraag me dan altijd af wat mensen nou zo goed vinden aan Apocalypse Now.
Ik denk ook dat de meeste mensen Kubrick films gelijk als klassieker bestempelen omdat hij zo weinig met lange tussenpozen heeft gemaakt.
In vergelijking met Spielberg (die ook bijna alle genres heeft verkend) vind ik Kubrick toch de mindere van de twee.
Kubrick en Spielberg zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Spielberg maakt films voor het grote publiek, Kubrick zorgde voor het wat meer artestiekere werk. Naar mijn mening zuigt Spielberg trouwens de pan uit. Ik vergeef het 'm nooit hoe hij Kubrick's A.I. heeft verkracht. (sommige delen van die film dan...)

Theran
Figurant
Figurant

Bericht door Theran » 08 apr 2002 19:29

Ik vind The Shining erg goed, maar ik vind Eyes Wide Shut dan bijvoorbeeld weer erg slecht. Overigens, Goodfella, je moet een keer naar 'Duel' van Spielberg kijken, wat een echt geniale film is (volgens mij dan he).

Goodfella
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Goodfella » 08 apr 2002 22:51

Eyes Wide Shut vond ik wel erg goed. Prachtige film die je helemaal meevoert in een lekker dromerig sfeertje. Heerlijk!

Duel was laatst op tv, maar toen heb ik 'm gemist. Zal 'm nog wel 's een keer kijken, beloofd. :smile:

Memento
Filmster
Filmster

Bericht door Memento » 16 apr 2002 11:54

Heho people
Beste film van Kubrick ooit: Dr. Strangelove. Beter dan alle anderen. Spielberg kan trouwens niet meer Kubrick vergeleken worden. Je kan bij A.I. precies zien waar Spielberg het scenario verandert (waar het sentimenteel gezeur wordt).
Goodfella, die quote is uit The Usual Suspects of niet?

Goodfella
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Goodfella » 16 apr 2002 23:28

Yep, een van de beste films ooit. :smile:

Dr. Strangelove heb ik -helaas- nog niet gezien, door gebrek aan betere videotheken. Maar hij staat al een tijdje genoteerd op m'n (steeds langer wordende) 'nog zien-lijstje'. :grin:

saol
Bijrol
Bijrol

Bericht door saol » 17 apr 2002 21:59

Damn ja..ik moet Dr. Strangelove ook nog steeds kijken!

mr Petit
Bijrol
Bijrol

Bericht door mr Petit » 07 jun 2002 23:47

Op 2002-04-08 23:51, schreef Goodfella:
Eyes Wide Shut vond ik wel erg goed. Prachtige film die je helemaal meevoert in een lekker dromerig sfeertje. Heerlijk!
over deze film kan ik mijn mening nog niet helemaal vormen:
het samenspel tussen beeld en geluid is werkelijk subliem (toch ook wel 1 van kubrick's handelsmerken) maar de film heeft geen echt einde (wel ironisch natuurlijk... kubrick was toen dood)

owja, keb ook een hekel aan nicole kidman.

voor de rest is (was) kubrick mijn favoriete regisseur

Plaats reactie