Stanley Kubrick

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
T2
Bijrol
Bijrol

Bericht door T2 » 12 jun 2002 09:37

Stanley Kubrick, ja. Leuk onderwerp. Werkelijk bizar nauwkeurig hoe hij volgens een exponentiele functie meer tijd tussen zijn films neemt (0.25x2 -1.25x + 1953, ja een beetje nerderig). Maar dat komt z'n films ten goede. Die voor Saprtacus zijn inderdaad 'not heard of' en daarna allen cult in de zin dat ze omstreden of zelfs mijlpalen zijn. In ieder geval origineel. En inderdaad geen genre twee keer. Misschien dat hij daarom steeds meer tijd nam: om een uitdaging te vinden.
Persoonlijk vind ik Shining absolute top (moest maar eens in mijn top vijf).
FMJ viel me inderdaad tegen als oorlogsfilm, door eerste helft, maar dit vond ik wel de goede helft.
2001 heb ik echter nooit begrepen. De sfeer is prachtig neergezet en de boodschap is duidelijk (IBM), maar het 'open einde' overviel me als een teleurstelling. Ik had een toegankelijkere afsluiting verwacht. Maar wellicht heb ik hem gewoon nog niet helemaal begrepen. :???:
Ik hoor graag van jullie wat een 'diepere betekenis' is van de clou.
Volgens mij is het namelijk zo dat die kwestie buitenaardse oudere beschaving losstaat van de machtgrijpende HAL.

Galahad
Figurant
Figurant

Bericht door Galahad » 18 jun 2002 21:12

Hm.

Maar goed dat iemand anders al op die Spielberg vergelijking heeft gereageerd.

Maar goed, voor een - lange - bespreking van 2001, lees deze link:

http://www.filmsite.org/twot.html

berten60
Figurant
Figurant

Bericht door berten60 » 18 nov 2002 20:25

saol schreef:ik vond die "2001 Space" toch maar niks hoor...wat ging die film traaaaggggggg....halverwege afgehaakt. maar misschien was ik niet in de juiste stemming ofzo
Dan moet je zeker *niet* het Russische "antwoord" op die film,
"Solaris" gaan bekijken.Ook die film heeft bijna drie uur nodig om zijn
verhaal te vertellen,en toch vond ik het helemaal niet vervelend...

howitzer
Figurant
Figurant

Bericht door howitzer » 17 dec 2002 21:54

uit de pre-spartacus periode vond ik The Killing bijzonder geslaagd. Lang geleden dat ik hem gezien heb, en het enige dat ik mij er eigenlijk van herinner is dat ik hem heel goed vond :). Jammer dat ik hem nergens in de videotheek vind...

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 18 dec 2002 12:58

Dan moet je zeker *niet* het Russische "antwoord" op die film,
"Solaris" gaan bekijken.Ook die film heeft bijna drie uur nodig om zijn
verhaal te vertellen,en toch vond ik het helemaal niet vervelend...
Solaris is een Amerikaanse film, gemaakt door (als ik het me goed herinner) Stephen Soderberg (sp?). Het 'Russische antwoord' op 2001, is al voor 2001 gemaakt, door een filmer wiens naam ik ben vergeten, er was laatst een heel aardige documentaire over hem op tv.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 18 dec 2002 13:17

Berten60 bedoelt Solyaris van Tarkovski; Soderbergh's film is weer daarop gebaseerd.

berten60
Figurant
Figurant

Bericht door berten60 » 18 dec 2002 22:09

>Solaris is een Amerikaanse film,
>gemaakt door (als ik het me goed herinner)
>Stephen Soderberg (sp?).
>Het 'Russische antwoord' op 2001,
>is al voor 2001 gemaakt,
>door een filmer wiens naam ik ben vergeten,
>er was laatst een heel aardige documentaire over hem op tv.

Ik bedoelde dus de Tarkovski film.
En u bedoelt waarschijnlijk Klusantchev,
de filmer die zo'n tien jaar voor Kubrick
bezig was met gelijkaardige trucages
zoals die in 2001 gebruikt werden...

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 19 dec 2002 14:16

:oops:
sorry, foutje

Morgoth
Figurant
Figurant

Bericht door Morgoth » 28 dec 2002 17:41

over deze film kan ik mijn mening nog niet helemaal vormen:
het samenspel tussen beeld en geluid is werkelijk subliem (toch ook wel 1 van kubrick's handelsmerken) maar de film heeft geen echt einde (wel ironisch natuurlijk... kubrick was toen dood)
Eyes Wide Shut geen einde? Eyes Wide Shut heeft absoluut wel een einde! Met dat Nicole Kidman aan het einde van de film zegt dat ze iets moeten gaan doen als ze thuis komen en Tom Cruise vraagt wat dat is en zij antwoordt "fuck" staat dat ontzettend symbool voor waar het in de film over gaat. Het gaat duidelijk in deze film over de betekenis van sex in onze huidige maatschappij. Je zou kunnen zeggen dat Tom Cruise zich gedraagt zoals een vrouw zich zou gedragen indien ze zich conformeert aan de eisen die onze maatschappij stelt aan hoe een vrouw met sex om moet gaan en Nicole Kidman gedraagt zich als een man. Nicole Kidman is degene die openlijk durft toe te geven dat ze wel is gefantaseerd heeft over vreemdgaan en Tom Cruise is daar helemaal van slag, enz enz.

Zie ook de reviews van mensen op imdb.com, als je dat leest wordt je misschien een hoop duidelijk. Eyes Wide Shut is een van de beste films van kubrick die ik gezien heb (en ik heb 2001, a clockwork orange, paths of glory, full metal jacket, the shining en lolita van hem gezien).

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 29 dec 2002 12:25

Goodfella schreef:
Full Metal Jacket. Natuurlijk moet ik nu ook gaan spreken over 'het 1e deel' en 'het 2e deel'. Nou... het 1e deel is geniaal. Kan niet beter. Het 2e deel, waar altijd veel kritiek op is (ten onrechte, naar mijn mening) geeft de waanzin van de oorlog op zo'n ontzettend goede manier weer... Tot nu toe heeft nog geen enkele film mij dit gevoel gegeven.
Ik vraag me dan altijd af wat mensen nou zo goed vinden aan Apocalypse Now.
Een van de beste aspecten van Apocalypse Now is juist dat het de totale waanzin van oorlog weergeeft. Geen enkele film die dat zo intens weergeeft as AN. En vergeten jullie hier niet ook nog een andere zeer goeie oorlogsfilm in acht te nemen? Wacht dacht men van The Deer Hunter?

Over Stanley Kubrick heb ik voor de rest eigenlijk bijna alleen maar iets positiefs te zeggen. 2001 is voor mij een van de mooiste beschouwingen over de mens als wezen, plus "A trip you'll never forget", The Shining de engste film, Clockwork Orange een van de gruwelijkste films (niet in negatieve zin, maar toch wel letterlijk) en het eerste deel van FMJ is inderdaad subliem.
Wat ik wel mindere films van hem vind zijn Spartacus, want vreselijk geromantiseerd en feitelijk gewoon onjuist, en Eyes Wide Shut, maar wat er precies mee mis is kan ik niet zeggen, het raakte mij gewoon totaal niet.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 02 mar 2003 17:37

Dames en Heren,

Dr. Strangelove or: how I learned to stop worrying and love the bomb is echt een schitterende film.

Zwarte humor, geweldige acteerprestaties, prachtige teksten, beelden, verhaal...

Oh ja, hij is 100% z/w en soms ouddated maar desalniettemin een absolute topper !

Ik ben de trotse bezitter van de DVD (was in de aanbieding bij V&D) en is echt een must voor alle filmliefhebbers. KIJK DIE FILM.

Eh...ja, mijn pseudoniem komt dus inderdaad van deze film..

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 mar 2003 17:41

Dr. Strangelove schreef:Eh...ja, mijn pseudoniem komt dus inderdaad van deze film..
Noooooo, really?

Daan
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Daan » 16 sep 2003 10:10

Dr. Stranglove vond ik erg goed. EWS ook, net als Clockwork Orange (die ik echt intrigerend vind)... het goede nieuws is dan ook dat ik van mijn baas op m´n verjaardag de boxset van Kubrick krijg! Ben heel benieuwd naar de rest!

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 16 sep 2003 11:06

Daan schreef:Dr. Stranglove vond ik erg goed. EWS ook, net als Clockwork Orange (die ik echt intrigerend vind)... het goede nieuws is dan ook dat ik van mijn baas op m´n verjaardag de boxset van Kubrick krijg! Ben heel benieuwd naar de rest!
Zoekt je baas nog mensen? :wink:

Gimli, Son of Gloin
Bijrol
Bijrol

Bericht door Gimli, Son of Gloin » 16 sep 2003 19:58

Vond Lolita wel een goede film, wel gedurft dat ie die film durfde te maken. Is toch iets waar meeste mensen niet echt openlijk over praten en hij maakt er gewoon een film van.

Verder is Clockwork Orange natuurlijk een bijzondere film.
Misschgien dat ik wel meer films van hem heb gezien maar dat ik niet wist dat ie van hem was.

Wist bijvoorbeeld niet dat Eyes wide shut van hem af kwam, ik dacht eerder Tom Cruise en kidman, die film kan ik dus overslaan, zal wel nilks wezen. dus vandaar dat ik hem niet gezien heb.

Plaats reactie