Scenarioschrijver: ondergewaardeerd vak?

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Scenarioschrijver: ondergewaardeerd vak?

Bericht door AngelEyes » 16 mar 2006 22:13

Namen als Kaufman en Haggis doen bij de meeste mensen nog wel een belletje rinkelen, en de meeste filmliefhebbers weten ook nog wel te vertellen dat de doe-het-zelfers onder de regisseurs, zoals Orson Welles en Woody Allen, vaak, zo niet altijd, hun eigen (al dan niet originele) screenplay schrijven. Maar ga je dieper op het onderwerp in, dan moeten de meesten, ik in ieder geval wel, al snel afhaken.

Sta ik daar alleen in? Waardeer ik de professie daarmee te weinig? Zijn er mensen voor wie een script geschreven door die of die scenarioschrijver de doorslag kan geven een film wel of niet te kijken? Of reikt de importantie van een scenarioschrijver niet veel verder dan die van de koffiejuffrouw op de set en is het dus terecht dat ze, in vergelijking met de regisseurs en acteurs/actrices, achter de schermen blijven?

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 16 mar 2006 22:24

Ik let eerlijk gezegd nooit op de scenarioschrijver van een film voordat ik bepaal of ik de film wel of niet kijk.
Voor mij zijn het vooral de acteurs en regisseur dat de doorslag geeft.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 16 mar 2006 23:04

En klinkende naam van een scenarioschrijver vindt ik meestal nog wel een argument om een film te kijken. Maar dan zijn het idd namen als Haggis en Kaufman bijvoorbeeld.

bovendien wordt er vaak op een poster vemeld: "Van de schrijver van Snatch!". Vaak gaat het dan echter om de film titel op de poster te kunne vermelden.

Vindt ze idd dus ondergewaardeerd... Maarja, hoe wil je zoiets omdraaien dan?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 mar 2006 23:10

Ze worden inderdaad ondergewaardeerd. Wordt de kijkervaring van de meeste mensen niet voornamelijk beoordeeld op het verhaal van de film?

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 16 mar 2006 23:11

Absoluut! Maar ik vind het eigenlijk wel een vorm van kunst als je een knap verhaal in elkaar weet te zetten wat niet alleen werkt op papier, maar ook op het scherm.

Stok
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Stok » 16 mar 2006 23:12

Ik denk dat ze op de loonlijst goed gewaardeerd worden :wink:

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 16 mar 2006 23:17

Scenarioschrijvers worden vast en zeker ondergewaardeerd. Maar ook door mij. Ik let er amper op. Namen die mij weten te overtuigen een film te gaan kijken zijn, zoals je al aangeeft, Haggis en vooral Kaufman.
Maar vaak wordt d.m.v. scenarioschrijvers de gulzige kijker misleid."Van de schrijver van <goede titel>, komt nu <slechte titel>". Dat is vervelend, en zorgt ervoor dat de wel goede scenarioschrijvers minder gaan opvallen, tenzij ze er echt uitspringen, neem bijvoorbeeld mijn held Charlie Kaufman.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 mar 2006 23:43

Ik zie eigenlijk vrij weinig dat films worden gemarket op schrijvers... regisseurs en producenten kom je veel vaker tegen. Kan iemand een paar (recente) voorbeelden noemen?

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 16 mar 2006 23:51

Tsjah, ik ben het wel met je eens. Het is dat de schrijvers nooit zo duidelijk in de schijnwerpers komen, anders had ik veel meer gekozen op schrijver dan op regisseur. Producer vind ik dan weer overgewaardeerd. Maar een schrijver kan een film doen breken, of hem geweldig doen zijn. Zo is Reservoir Dogs eigenlijk een belabberd geregisseerde film, maar geweldig geschreven. Tot Kill Bill waren Tarantino's films nooit echt goed geregisseerd, wél geschreven. Dat lijkt me een duidelijk voorbeeld van een scenarist die de film kan redden.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 mar 2006 23:57

Jusjuh schreef:Tsjah, ik ben het wel met je eens. Het is dat de schrijvers nooit zo duidelijk in de schijnwerpers komen, anders had ik veel meer gekozen op schrijver dan op regisseur. Producer vind ik dan weer overgewaardeerd. Maar een schrijver kan een film doen breken, of hem geweldig doen zijn. Zo is Reservoir Dogs eigenlijk een belabberd geregisseerde film, maar geweldig geschreven. Tot Kill Bill waren Tarantino's films nooit echt goed geregisseerd, wél geschreven. Dat lijkt me een duidelijk voorbeeld van een scenarist die de film kan redden.
Om niet offtopic te gaan heb ik mijn reactie op je uitspraak over Tarantino hier gezet.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 17 mar 2006 09:14

Colonel_Kurz schreef:Ik zie eigenlijk vrij weinig dat films worden gemarket op schrijvers... regisseurs en producenten kom je veel vaker tegen. Kan iemand een paar (recente) voorbeelden noemen?
Volgens mij is het zelfs zo dat ze dan zeggen 'van de maker(s) van X', wanneer enkel de schrijver heeft meegewerkt...

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 17 mar 2006 09:19

Colonel_Kurz schreef:Ze worden inderdaad ondergewaardeerd. Wordt de kijkervaring van de meeste mensen niet voornamelijk beoordeeld op het verhaal van de film?
Maar in hoeverre is het voor jou een factor van belang wanneer besloten moet worden een film wel of niet te kijken, of anders gesteld: kijk jij uit naar film X omdat schrijver Y het script heeft geschreven?

Wat jij zegt ben ik het overigens wel met je eens. Aan de andere kant zijn er meer factoren die een verhaal goed of slecht maken. Denk alleen al aan het bronmateriaal bij boekverfilmingen.

HAL.
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door HAL. » 17 mar 2006 11:01

Naar de scenario's van Charlie Kaufman kijk ik altijd wel uit. Meestal is het de combinatie regisseur/scenarist die meer opvalt. Jim Jarmusch schiet me te binnen.
Het is een van de laatste ambachten in de filmwereld en het meest verwant aan het toneelschrijven, misschien dat het daarom in de schaduw staat van andere processen in het filmmakersvak zoals regie en montage. Wat eerder met film geassocieerd wordt, omdat het een visueel medium is.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 17 mar 2006 13:37

Heeft Hitchcock niet ooit eens gezegd dat goede scenario's goede films opleveren, maar dat je van een middelmatig scenario nooit een meesterwerk kan maken? (Iets van die strekking in ieder geval)

Weet iemand toevallig de letterlijke uitspraak van Fredje?

Evertdv
Filmster
Filmster

Bericht door Evertdv » 17 mar 2006 13:48

Bukowski schreef:Heeft Hitchcock niet ooit eens gezegd dat goede scenario's goede films opleveren, maar dat je van een middelmatig scenario nooit een meesterwerk kan maken? (Iets van die strekking in ieder geval)

Weet iemand toevallig de letterlijke uitspraak van Fredje?
de precieze uitspraak weet ik niet, maar ik weet wel dat toen ik me dit jaar inschreef bij de NTFA voor richting scenario dat ik het volgende te horen kreeg:

Een goede film heeft altijd een goed scenario, een goed scenario kan echter wel een slechte film opleveren.

en dat kan ik alleen maar beamen :)

Plaats reactie