Bruce Lee

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Plaats reactie

Wat vinden jullie de beste Bruce Lee film?

Enter The Dragon
3
25%
Fist Of Fury
5
42%
The Big Boss
1
8%
The Way Of The Dragon
3
25%
The Game Of Death
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 12

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bruce Lee

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 14:55

Al vanaf ik begonnen ben met het kijken van films van het Martial Art genre ben ik altijd het meest gefascineerd geweest door 1 persoon BRUCE LEE. De man die het Martial Art genre heeft laten doorbreken over heel de wereld.

Bruce Lee is geboren onder de naam van Lee Jun Fan in het jaar van de draak (volgens de Chinese astrologie). Hij werd geboren in San Francisco maar groeide op in Hongkong. Zijn ouders waren filmacteurs waardoor hij al op jonge leeftijd in verschillende films voorkwam. Nadat hij in 1953 in elkaar geslagen was door een straatbende is hij begonnen met Wing Chun Kungfu te beoefenen.

In 1959 keerde Lee terug naar Californië om zijn middelbare school af te maken. Hij haalde een diploma aan de Edison Technical School en ging hierna filosofie studeren aan de University of Washington. Aan deze universiteit leerde hij zijn toekomstige vrouw Linda kennen.

Afbeelding

Lee heeft in zijn leven verschillende stijlen van gevechtsporten geprobeerd zoals Karate, Judo, Jiujitsu, Wing Chun en andere Wushu stijlen. Uiteindelijk was Lee daar niet tevreden mee omdat hij vond dat de stijlen teveel beperkingen hadden. Dus heeft hij zelf een gemodificeerd Concept in een gestoken genaamd JEET KUNE DO: The Way Of The Intercepting Fist. De basis van het concept vloeide voort van Wing Chun Kungfu (Lee's originele stijl), Boksen en het hedendaagse Kickboksen. Het is een vloeiende en praktische vechtkunst waarin de beoefenaar ervan vooral zichzelf is en uitdrukt. Dit brengt met zich mee dat de filosofische aspecten zeker niet verwaarloosd mogen worden en is daarmee onlosmakelijk verbonden met het JKD.

Afbeelding

Lee overleed in het Queen Elizabeth Hospital te Hongkong. De oorzaak van zijn dood is omstreden. De officiële verklaring beschrijft het als een allergische reactie (anafylaxie) op pijnstillers - hersenoedeem - oftewel het onderdrukt raken van de hersenen door vochtophoping er rondomheen. Zijn lichaam is begraven op het Lakeview Cemetery te Seattle.

Afbeelding

Na het doorlopen van de universiteit kreeg Lee een rol van Kato in de televisieserie The Green Hornet. Jammer genoeg werd deze serie een grote flop, door het feit dat Kato die een bijrol speelde belangrijker werd dan de hoofdrolspeler in de serie. Na deze serie keerde Lee terug naar Hongkong waar hij zijn films begon te maken, dat zijn bekendheid zou opleveren.

Hoewel Lee enkel een handjevol films heeft gemaakt is zijn invloed onweerlegbaar. Hij is de man die de vechtsport in het Westen in de schijnwerpers wist te krijgen. Zijn toewijding aan de vechtsporten, zijn fysieke en mentale kracht, en zijn energieke uitstraling dragen bij aan zijn roem.

Bruce lee's grootste films: (Van Oud Naar Nieuw)

1) The Big Boss - 1971
2) Fist Of Fury - 1972
3) The Way Of The Dragon - 1973
4) Enter The Dragon - 1973
5) The Game Of Death - 1978
Laatst gewijzigd door GREAT martial art fan op 28 feb 2010 16:09, 6 keer totaal gewijzigd.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 16 feb 2010 15:00

Je hebt in je verhaal twee keer een zelfde stuk tekst staan (over zijn doodsoorzaak en over zijn invloed). Verder netjes :Y

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 15:01

Remon schreef:Die laatste foto is ietwat...breed :wink:

Verder heb je in je verhaal twee keer een zelfde stuk tekst staan (over zijn doodsoorzaak en over zijn invloed). Verder netjes :Y
Ja heb het net gewijzigd. Bedankt voor de reactie. Voor de rest

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 16 feb 2010 15:05

Leuk topic!

Ik heb zelf de 30th Anniversary Commemorative Box Set, en dan los Enter The Dragon... erg vet!

Ik vind Way of the Dragon de beste film, met name vanwege het eind gevecht in het Colosseum...

De beste man op de top van zijn kunnen...

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 15:07

Ja dat is een wereld gevecht. Echt fantastisch tegen Chuck Norris.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 15:09

Zelf heb ik alle films van Bruce + nog een paar documentaires.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 16 feb 2010 15:15

Ik vind Enter the Dragon zijn beste film. De volgende scène vind ik elke keer weer magistraal, Bruce is zo enorm snel, niet normaal:

"Boards don't hit back" :D

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 15:23

ErikSchierboom schreef:Ik vind Enter the Dragon zijn beste film. De volgende scène vind ik elke keer weer magistraal, Bruce is zo enorm snel, niet normaal:

"Boards don't hit back" :D
Een legendarisch gevecht is dat in Enter The Dragon tegen O'harra (Bob Wall). Hier zie je inderdaad hoe snel Bruce was. De eerste 3 slagen dat hij doet zijn grotendeels af geleidt van zijn originele gevechtskunst Wing Chun dat ik nu sinds kort ook ben aan het beoefenen. Voor ik is Enter The Dragon ook het ware meesterwerk van Lee (dat vond hij zelf ook).

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 16 feb 2010 15:27

Oke... maar qua verhaal zijn alle films natuurlijk redelijk gelijk en verschillen ze niet veel van de gemiddelde (forgive me) van Damme of Seagal storylines. En als ik dan die setting zie in het Colosseum... easy picking. Maar daarbij is de film wel echt om die scene heen gebouwd lijkt het bijna.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 15:30

Axeqlusive schreef:Oke... maar qua verhaal zijn alle films natuurlijk redelijk gelijk en verschillen ze niet veel van de gemiddelde (forgive me) van Damme of Seagal storylines. En als ik dan die setting zie in het Colosseum... easy picking. Maar daarbij is de film wel echt om die scene heen gebouwd lijkt het bijna.
ja je hebt daar gelijk in. Qua verhaallijn is het inderdaad grotendeels in dezelfde lijnen zoals de gewone actie-martial art films.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 15:32

Ik ga dan in de toekomst ook nog een keer een eigen mening en review schrijven van elke grote film van Bruce Lee apart. Oké.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 16 feb 2010 15:33

GREAT martial art fan schreef:Ik ga dan in de toekomst ook nog een keer een eigen mening en review schrijven van elke grote film van Bruce Lee apart. Oké.
Goed bezig Kenneth :)

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 15:35

Sha schreef:
GREAT martial art fan schreef:Ik ga dan in de toekomst ook nog een keer een eigen mening en review schrijven van elke grote film van Bruce Lee apart. Oké.
Goed bezig Kenneth :)
Dank u.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 16 feb 2010 15:51

Ik kijk er naar uit.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 16 feb 2010 15:52

ErikSchierboom schreef:Ik kijk er naar uit.
Oké, ga Misschien er vanavond nog werk van maken.

Plaats reactie