Rem's Christopher Nolan topic

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Rem
Regisseur
Regisseur

Rem's Christopher Nolan topic

Bericht door Rem » 04 aug 2010 14:28

Er is, tot mijn verbazing, nog niet eens een apart Christopher Nolan topic. Dat werd eens tijd. Ik ga de komende weken alle films van Christopher Nolan in dit topic recenseren. Ik houd daarbij deze lijst aan als richtlijn van Imdb. Christopher Nolan is één van de beste regisseurs van deze tijd. Hij maakte tot nu toe zeven speelfilms. Zijn eerste films waren films die hij met lage budgetten maakte en al erg gewaardeerd werden door het publiek en de pers. In 2005 liet hij met Batman Begins zien dat hij ook met grote budgetten een film kan maken die succesvol is bij zowel het publiek als de pers. Nu is er zijn nieuwe film, Inception. De vraag is dus of Nolan met Inception nu, het beste uit alle Nolan films naar boven haalt met spectaculaire actie en een sterk verhaal die nog tot lang na de aftiteling stof tot nadenken geeft.
Afbeelding

De verplichte introductie achter de rug hebbende volgt hier een kort profiel van Christopher Nolan:

Christopher Nolan is zowel Brits als Amerikaans. Hij studeerde Engelse literatuur aan de University College in Londen. Hij maakte daar in zijn vrije tijd al korte films. Zijn speelfilmdebuut was in 1998. Hij maakte een de zwart-film Following die hij ook zelf schreef. Zijn eerste 'grote' film was slechts 69 minuten lang. De film was commercieel gezien nog niet een echt groot succes en was vooral te zien in de filmhuizen. Hij won al wel enkele prijzen, onder andere op het Rotterdams International Film Festival. Daarna maakte hij het enorme succes Memento in 2000. De film werd zowel bij het publiek als bij de pers goed ontvangen. Na dit succes, waarin hij al met Guy Pearce en the Matrix acteurs Carrie-Anne Moss en Joe Pantoliano werkte, maakte hij in 2002 Insomnia. Hiervoor werkte hij samen met Oscarwinnaars als Al Pacino en Hilary Swank. Robin Williams speelde de psychopaat in de film, waarvoor hij voor de tweede keer dat jaar in de huid kroop van een slechterik, in plaats van de komedie's waarin hij daarvoor te zien was. Na Insomnia bracht Christopher Nolan weer leven in de Batman reeks na de ultieme Batman & Robin flop. Het werd een groot succes. In 2006 maakte hij The Prestige met Christian Bale en Hugh Jackman. In 2008 maakte hij het vervolg op Batman Begins dat zijn grootste commerciële succes werd. De film is een van de beste vervolgen ooit gemaakt en heeft de prachtige rol van Heath Ledger als the Joker. Nu, in 2010, is Nolan terug met Inception. De film is nu al een groot succes en wordt erg goed ontvangen.
Afbeelding

De films nog eens onder elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rem op 26 aug 2010 13:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Rem
Regisseur
Regisseur

Re: Rem's Christopher Nolan topic

Bericht door Rem » 04 aug 2010 14:35

Morgen ga ik maar eens beginnen aan een (korte) recensie van de short Doodlebug. Hij duurt 3 minuten en staat hieronder. Voor wie hem dus nog niet heeft gezien en 3 minuten van de dag over heeft...

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 aug 2010 14:59

Toppie! Ondanks ik slechts 6 films van de man heb gezien (Following en Insomnia niet), staan er toch 4 Nolan's in mijn top 50! Ik ben vooral benieuwd naar jouw mening en conclusies over Inception.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 04 aug 2010 15:00

Leuk topic! Ben benieuwd naar je recensies.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 04 aug 2010 17:47

Remon schreef:Toppie! Ondanks ik slechts 6 films van de man heb gezien (Following en Insomnia niet), staan er toch 4 Nolan's in mijn top 50! Ik ben vooral benieuwd naar jouw mening en conclusies over Inception.
Ja, ik ben er ook erg benieuwd naar. Nog steeds niet gezien.

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 04 aug 2010 22:58

Leuk topic!

Vandaag de overgebleven Nolans gezien (Doodlebug en Following). Waar Doodlebug nog een Arty studentenfilmpje lijkt, is Following al een sterke film. Following heeft net als Memento een redelijk standaard plot, maar door de a-chronologische vertelwijze werkt hij sterk en verrassend.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 05 aug 2010 16:33

Doodlebug (1997)

Bevat Spoilers!

Een man staat in zijn appartement en achtervolgt 'iets'. Wat het is zie je als kijker later pas in deze short. Het achtervolgen van dit onbekende wordt de missie van de man. Hij geeft het contact met de buitenwereld op en vindt het achtervolgen belangrijker. Hij verliest zichzelf hier en ziet nog maar één doel voor ogen. Hij moet en zal deze stoorzender te pakken krijgen. Uiteindelijk blijkt de man zichzelf te achtervolgen. Hij maakt een einde aan zijn verkleinde versie en uiteindelijk ziet ook hij het einde tegemoet in een nog grotere versie van zichzelf.

Deze surrealistische short heeft al meteen wat bekende elementen die we later terugzien. Een personage die helemaal doordraaft in een bepaalde emotie, hier woede, zien we in zo'n beetje elke film van Nolan terug. Ook weet Nolan er in een paar minuten al weer flink voor te zorgen dat het brein van de kijker al flink uitgedaagd wordt. De conclusies die je uit Doodlebug kunt halen zijn er namelijk velen. Of eigenlijk, de vragen die over blijven. Draaft de man te ver door? Ja. Maar wat valt er uit het einde te halen? Was hij zo gedreven om de stoorzender te verslaan, dat hij zo ver doorgaat, dat hij uiteindelijk het contact met de buitenwereld verliest en uiteindelijk ook zichzelf verliest, door deze gestoorde zoektocht. En wat zoekt hij? In het begin van de film zien we nog niets en zou het object dus nog te klein zijn voor een versie van hem. In het midden van de film valt het ondergoed van de man te zien en daaronder zit een verkleinde versie van zichzelf. En dus verliest hij zichzelf in deze doordravende manier om iets te pakken te krijgen waarin alles om hem heen bijzaak wordt? Een ander element wat we van Nolan zien is dat hij vaak met dezelfde acteurs samenwerkt. Jeremy Theobald, die hier de man speelt, heeft later in Nolan's speelfilmdebuut Following ook de hoofdrol.

Nolan's korte lowbudget film roept dus al meteen zijn vraagtekens op en weet in 3 minuten een indrukwekkend resultaat te maken, wat je als kijker meteen met een aantal vragen achterlaat. Zonder al teveel geld, laat Nolan hier op een simpele en effectieve wijze zien dat hij wat in zijn mars heeft. Daardoor is Doodlebug ook een prima en zeer interessante short.
Afbeelding
7,5/10

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 15 aug 2010 16:49

Leuk! Kijk erg uit naar de recensie van the following. Dat lijkt me een bijzondere film. Nolan is momenteel samen met Snyder mijn favoriete echt moderne regisseur.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 18 aug 2010 10:31

Top Remco :T Ga binnenkort eens alles lezen en feedback geven.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 18 aug 2010 10:38

Interessante short. Ik heb zelf Following alweer een jaartje of wat op dvd en heb hem nu een drietal keren bekeken. De film zit zwaar ingenieus in elkaar en is een soort stijloefening voor wat later Memento zou worden. Erg interessant om te zien!

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 18 aug 2010 14:57

Zeker een interessante short. Het ademt ook absoluut een beetje een Nolan sfeertje uit.

Ik heb zelf eigenlijk alles van Nolan vanaf Memento gezien, Following dus nog niet. Ik zal me er eens aan wagen. Dan kan ik tenminste de recensie lezen zodra Rem die heeft gemaakt :)

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 18 aug 2010 15:33

Thnks allemaal, ik probeer Following snel te gaan kijken en wordt steeds benieuwder . :T

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 19 aug 2010 23:33

Leuk. Dit topic ga ik zeker volgen. Met Memento en The Dark Knight als favoriet ben ik wel een liefhebber van zijn films. Ben alleen nooit ergens Following tegen gekomen. Is die makkelijk verkrijgbaar?

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 23 aug 2010 18:36

@DannyB: Ik heb hem nog nooit ergens zien staan. Misschien een PB'tje aan Axe? Die heeft hem wel op dvd.
Following staat voor deze week op de planning en de recensie dus ook. Ik wil er wel wat vaart in hebben aangezien mijn recensie van Inception ook al geschreven is. :P

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 23 aug 2010 19:56

Plaats reactie