Nicolas Winding Refn

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Plaats reactie
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Nicolas Winding Refn

Bericht door Remon » 26 jan 2012 17:40

Nicolas Winding Refn
Afbeelding

Nicolas Winding Refn staat bekend om zijn gewaagde en visueel stimulerende films. Zijn eerste film, die hij schreef en regisseerde op de jonge leeftijd van 24, was de extreem gewelddadige en niets aan de fantasie overlatende ‘Pusher’. ‘Pusher’ werd een cult fenomeen en Refn kreeg internationaal erkenning in 1996. Dit jaar zijn in London de filmopnames begonnen van de Engelstalige remake van de ‘Pusher’ trilogie. Nicolas Winding Refn is uitvoerend producent voor deze remake.

Na het succes van zijn debuut, schreef, produceerde en regisseerde zijn volgende film ‘Bleeder’. De première van ‘Bleeder’ was in 1999 bij het Film Festival in Venetië. Refn’s derde film, ‘Fear X’, was zijn eerste inval met Engelstalige films. De film ging in première op het Sundance Film Festival.

Na ‘Fear X’ keerde Refn terug naar Denemarken om ‘Pusher’ II en III te schrijven en regisseren. ‘Pusher’ II en III werden net zo succesvol als het eerste deel, en werden samen het internationaal befaamd als de ‘Pusher trilogie’.

In 2006 schreef en regisseerde Refn ‘Bronson’, een gewelddadige, onwerkelijke, escapistisch film. De film ging in première op het Sundance Film Festival in 2009, waarna de media Refn ‘the next great European auteur’ noemde. Refn schreef en regisseerde ‘Valhalla Rising’, geïnspireerd door een verhaal wat zijn moeder hem voorlas toen hij jong was. De film ging in première bij het Film Festical in Venetië in 2009, waarna Refn’s stijl werd verfijnd tot ‘Refn-esk’.

De documentaire ‘Gambler ‘ ging tevens in 2005 in première bij het Film Festival in Rotterdam. Refn heeft al twee ‘lifetime achievement awards’ (één uit Taipei International Film festival in 2006 en de tweede van Valencia International Film Festival in 2007) in ontvangst mogen nemen. Hij won de ‘Emerging Master Award’ bij het Philadelphia International Film Festival in 2005.

Refn is nu bezig met het regisseren van de film ‘Only God Forgives’ (met Ryan Gosling en Kristin Scott Thomas), wat momenteel in voorbereiding is in Thailand.

Filmografie:
Only God Forgives (2012)
Drive (2011)
Valhalla Rising (2009)
Bronson (2008)
Pusher III (2005)
Pusher II (2004)
Fear X (2003)
Bleeder (1999)
Pusher (1996)
Laatst gewijzigd door Remon op 30 jan 2012 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Nicolas Winding Refn

Bericht door Remon » 26 jan 2012 17:43

Deze maand 2 films van hem gezien (Drive en Bronson) en bij beide films werd ik aangenaam verrast. Drive eindigde bovenaan de lijst voor 2011 en is volgens mij de enige film die ik binnen 2 maanden opnieuw heb gekeken. Bij beide films erg genoten door de cinematografie en vooral de gekozen muziek. De film Bronson deed me eigenlijk een beetje denken aan A Clockwork Orange...kan deze man in de voetsporen treden van Kubrick, in mijn ogen de beste regisseur aller tijden? Mijn interesse is in ieder geval gewekt, en ik ga de komende tijd eens wat meer kijken van deze man.

Wat denken jullie van hem?

DrMabuse
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door DrMabuse » 30 jan 2012 06:32

Remon schreef:........kan deze man in de voetsporen treden van Kubrick, in mijn ogen de beste regisseur aller tijden? Mijn interesse is in ieder geval gewekt, en ik ga de komende tijd eens wat meer kijken van deze man.

Wat denken jullie van hem?

Ik denk dat hier je persoonlijke gevoel spreekt. Hij is 41 heeft een 8tal films gemaakt en ik ben niet onder de indruk van hem. Drive was zo mooi, film zo als film bedoeld is maar de rest van zijn oeuvre. Ik draai je wensdroom hier de nek om maar een Kubrick zal hij nooit worden.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 30 jan 2012 09:07

Nounou..wensdroom? Maar de 2 films ik gezien heb waren beide best bijzonder. Als ik dan lees dat Valhalla Rising en de Pusher-trilogie best goed ontvangen is hier en daar ben ik in ieder geval wel benieuwd. Plus...Kubrick begon ook met mindere films.

DrMabuse
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door DrMabuse » 30 jan 2012 18:27

Remon schreef:Nounou..wensdroom? Maar de 2 films ik gezien heb waren beide best bijzonder. Als ik dan lees dat Valhalla Rising en de Pusher-trilogie best goed ontvangen is hier en daar ben ik in ieder geval wel benieuwd. Plus...Kubrick begon ook met mindere films.

Welke twee? Ik heb er 6 gezien en afgezien van Drive vond ik alleen Pusher (1996) goed.

Kubrick maakte ook mindere films maar er was een stijgende lijn. Kubricks mindere films waren beter dan Refn zijn films. Zoals het er nu uitziet is hij een middelmatige regiseur die af en toe eens uitschieter heeft.

En dat van die wensdroom, je kwam wel erg enthousiast over. :)

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 30 jan 2012 21:59

Cool die links naar IMDB, Remon !

Inmiddels ben ik al bezig met Bronson te bekijken.

Ik was bezig met het zoeken naar een torrent van Bronson en omdat er verschillende keren geen director bij vermeld stond, wist ik niet of het de juiste was.

Maar een eenvoudige klik op jouw handige link stelde me snel helemaal gerust !

TOP ! :D (Ook al was daar een discrete PM voor nodig. Hahaha !)

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 31 jan 2012 02:42

Holy shit !
Het is wel een apart geval dat Charles Bronson.

De film begon met de aankondinging 'based on a true story' waarop ik dacht "Yeah, right !" maar het blijkt dus echt gebaseerd te zijn op een het leven van Michael Gordon Petersen a.k.a. "Britain's most violent prisoner Charles Bronson.
Ooit veroordeeld tot zeven jaar maar dankzij zijn vele geweld in de gevangenis veelvuldig en langdurig in eenzame opsluiting uigegroeid tot een beruchte gevangene.
        • Afbeelding
Een bizar verhaal en ik begrijp dat Remon het linkt aan Kubrick en A Clockwork Orange.
The ol' ultraviolence, klassieke muziek, bizarre uitdossingen en uitspattingen, theatrale settings en overdrijving, verwrongen humor, plat Engels milieu, armoede en verval, straf, vertraagd geweld bij bombastische klassieke muziek, het zit er allemaal in.

Bij Bronson zwalk je van genietende maar vreemde humor naar afstotelijk geweld.
Ook meer dan voldoende volledig van Kubrick afwijkende zaken hoor.

Maar. waarschijnlijk niet helemaal toevallig, is de Director of Photografy Larry Smith, iemand die ook meegewerkt heeft aan Kubrick's Eyes Wide Shut (en The Shining en Barry Lyndon).

Je kunt er wellicht wel een paar puike avatars uithalen. Quotes trouwens ook.
Het is door het platte Engels niet altijd woordelijk te volgen en een volledig uitgewerkte ondertiteling heb ik zo gauw niet weten te vinden.

Charles Bronson wordt met overgave gespeeld door Tom Hardy. Hij heeft zich ook extreem ingeleefd en ingewerkt in de rol. Zo heeft hij tientallen kilo's spieren erbij getraind. En ook, bewust, het nodige vet.
Dat belooft wat voor zijn rol in de aanstaande Batman, The Dark Knight Rises !

Als 'opwarmertje' hiervoor morgen lezers van Remon's topic deze film dan wellicht ook niet overslaan.
Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove op 31 jan 2012 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 31 jan 2012 08:45

Bronson was een zeer interessante film inderdaad, maar mij persoonlijk lag hij niet zo. Valhalla Rising heb ik ook gezien, die vond ik dan wel weer fenomenaal. En als het goed is komt later dit jaar een dvd uit met de drie Pusher films, die lijken me ook gaaf.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 04 feb 2012 00:23

Vooral Pusher II is erg goed.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 04 feb 2012 02:11

De Pushers waren prima films, maar Bronson wist mij pas echt te overtuigen van het talent van Refn.

Heeft iemand misschien Bleeder gezien, dat is de enige film die ik nog niet gezien heb.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 04 feb 2012 02:29

Bleeder is een beetje Pusher maar dan met wat meer stijl, maar ik herinner me er weinig van.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 11 feb 2012 17:53

Drive, Valhalla Rising en Bronson gezien van hem. Stuk voor stuk prima films.

Plaats reactie