Brian De Palma

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Plaats reactie
ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Brian De Palma

Bericht door ruben » 20 mar 2014 15:32

Colonel_Kurz schreef:Ik ben De Palma juist ontzettend gaan waarderen de afgelopen jaren. Dat heeft dan weer niet zo heel veel met The Untouchables te maken, als ik een toplijst zou maken van zijn films komt die pas op plaats 17. Hij deed 'm duidelijk voor het geld, om zijn volgende project gefinancierd te krijgen. Dat gezegd hebbende zitten er nog steeds een paar sterke sequenties in.
Ik vind 'm een vuige regisseur, dat vind ik 'm :). Kijkend naar zijn oeuvre, zie ik 3 films die ik wel kan waarderen: Carlito's Way, Carrie en Mission Impossible. Maar zelfs dat zijn geen meesterwerkjes. Blow Out en Scarface? Zwaar overgewaardeerde pulp. Hij haalt weinig uit zijn acteurs, hij heeft geen onderscheidende stijl, vaak ondermaats camerawerk en regelmatig gaat hij écht onderuit (Mission to Mars, Femme Fatale).

Dus, dat.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door McMurphy » 20 mar 2014 15:55

Oef noem je nu het door een aantal geadoreerde Femme Fatale..... ik herinner me zelfs een item over de 25 beste films van het afgelopen decennium bij, ik dacht SalonIndien, waar deze in de top 5 stond :lol:

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 20 mar 2014 15:59

Top 5? Say it ain't so...
Serenity now! Serenity now!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 20 mar 2014 16:36

ruben schreef:Ik vind 'm een vuige regisseur, dat vind ik 'm :). Kijkend naar zijn oeuvre, zie ik 3 films die ik wel kan waarderen: Carlito's Way, Carrie en Mission Impossible. Maar zelfs dat zijn geen meesterwerkjes. Blow Out en Scarface? Zwaar overgewaardeerde pulp. Hij haalt weinig uit zijn acteurs, hij heeft geen onderscheidende stijl, vaak ondermaats camerawerk en regelmatig gaat hij écht onderuit (Mission to Mars, Femme Fatale).

Dus, dat.
Geen onderscheidende stijl? Ondermaats camerawerk? O+ En dan noem je Femme Fatale als voorbeeld van hoe hij onderuit gaat? :N De fantastische openingssequentie van twintig minuten alleen al is stilistisch qua overdonderend camerawerk en ijzersterke montage typisch herkenbaar De Palma. De Palma is al decennia lang bij uitstek een regisseur in Hollywood die daadwerkelijk met beelden communiceert, oftewel echt films aan het maken is in plaats van gefilmd theater of het simpel vastleggen van wat er op papier in de scripts staat (en daar zijn toch niet heel veel van).

Net als Rear Window goed is omdat het een film over cinema is, zoals Truffaut het ooit scherp zei, is Blow Out een fantastische film over film en de kracht van de film - die de creatie van film letterlijk als dramatisch hoogtepunt gebruikt, als
Spoiler
Travolta bewegende beelden en zijn geluidsband combineert om erachter te komen wat er gebeurd is
en mede daardoor interessanter is dan de twee ideeën/films die De Palma inspireerden (Blow Out en The Conversation). En als je Sisters, Obsession, Carrie, Blow Out, Body Double, The Fury, Femme Fatale, Passion, Raising Cain, Carlito's Way, Snake Eyes en Dressed To Kill naast elkaar legt en niet de uniforme stijl ziet, waarvan het ongewone camerawerk (dubbele focus, lange steadicam takes, splitscreen, veel overhead shots) een belangrijk en vaak betekenisvol onderdeel van is, dat snap ik niet. Mocht die stijl je in het geheel niet aanstaan, dat zou wat anders zijn, maar ondermaats en niet onderscheidend? Dat is je reinste onzin.

Scarface is net als The Untouchables een film waarbij hij zich stilistisch inhield overigens, en ik ben ervan overtuigd dat de grootste problemen van die film eerder in het script van Oliver Stone (dat is nou eens een overschatte regisseur...) zitten en dat De Palma de film beter had kunnen maken door juist meer zijn typerende stijlmiddelen in te zetten in plaats van te denken dat zich inhouden tot meer succes zou leiden of dat hem te laten opleggen door de studio... nu is het wel een redelijk geslaagde film die de alternatieve Amerikaanse droom van de gangsterfilm tot in het negatieve excessieve doorvoert, maar het was vermoedelijk een sterkere film geweest als De Palma dat excessieve ook meer in de stijl had laten terugkomen dan alleen in de voor hem typische kleurcodering.

Wat Mission to Mars betreft, die zag ik vorig jaar voor het eerst en hoewel die zeker gebreken heeft was ik er op een Amerikaans forum redelijk positief over:
Colonel Kurz schreef:There is a scene here where Tim Robbins and Connie Nielsen dance weightlessly inside their spaceship, waltzing to Van Halen of all bands, just because they can. Earlier, they discussed him not being able to dance, but thanks to the lack of gravity he has a grace and coördination now that he normally wouldn't. To me, that's what this film is all about. Man attaining a higher state of being, lifted up from “normal”, earthly existence. The camera floats in and out of the spaceship in several sequences (as it did in the opening scene around the house, though fittingly more grounded) turning round and round as if floating in space. There's a giddy sense of freedom to these parts. The film does come with a dosage of cheesiness, from certain sentiments to the not-so-funny one-liners and some unfortunate design choices, but for the most part fittingly rises above that to a higher state and the ending fits that theme. Morricone's score perfectly rises with it.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 20 mar 2014 17:02

Hè fijn, net als vroeger zijn we het weer eens niet met elkaar eens.

Maar kom nou. Een beetje smoezelige Hitchcock imitator, met een voorliefde voor camp en kitsch. Meer kan ik er niet van maken. Hij heeft geen eigen stijl. Hij veinst dramatiek en diepte. En grappig dat je Stone noemt (misschien inderdaad ook overschat): ik heb kort naar elkaar JFK en The Untouchables gezien, maar dan wordt de - beetje gechargeerd gezegd - onkunde van De Palma als verhalenverteller pijnlijk duidelijk.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 20 mar 2014 18:02

Over dat oneens zijn: volgens mij zijn er ook heel wat films/regisseurs waar jij ooit voor pleitte die ik inmiddels wel ben gaan waarderen. In ieder geval The Village en Wong Kar-wai. :P

Veinst dramatiek en diepte? Hoe dan? Wat bedoel je daar überhaupt mee?

Wat betreft Hitchcock: ik zie De Palma als een jazz artiest, die oude evergreens als basis neemt omdat hij weet hoe sterk en elementair die zijn, en door daar op te variëren er nieuwe, prachtige nummers mee maakt. Hij past als geen ander de lessen van Hitchcock toe over hoe films in elkaar zitten en hoe je visueel vertelt zonder dat je dingen met dialoog hoeft duidelijk te maken. Maar zelfs in films als Sisters, Obsession, Dressed To Kill en Body Double, die nog het meest op Hitchcock lijken, is duidelijk te zien hoe De Palma Hitchcock's filmtaal heeft toegeëigend en er zijn eigen draai aan geeft. Zonder context kan ik een scène uit die films of de andere films die ik in mijn vorige bericht noemde vermoedelijk heel snel herkennen als zijnde De Palma.

Nou heeft hij ook films gemaakt waarin zijn hand nauwelijks te herkennen is en die mede daarom ook mindere films in zijn oeuvre zijn. The Untouchables en Scarface zijn daar de meest voor de hand liggende voorbeelden van, en om De Palma alleen daarop te beoordelen is wat mij betreft niet echt eerlijk - het zijn in sommige opzichten nauwelijks De Palma's te noemen - films waarbij hij zijn stijlkenmerken en thematiek aan de kant zette onder commerciële druk of incalculerend dat hij met een succesvollere film makkelijker persoonlijkere films kon maken. Het is ook geen toeval dat die andere films allemaal over seksuele obsessies en voyeurisme gaan, om maar enkele thema's te noemen. En dat is niet slechts imiteren van Hitchcock - De Palma stalkte toen hij zestien was eens wekenlang zijn vader met een camera, om vast te leggen dat zijn vader vreemdging. Zijn films van voor 1973 zijn overigens bijna geheel vrij van Hitchcock invloeden, dwarse komedies met jaren '60 politieke bedoelingen die een andere stijl hebben, maar samen ook weer duidelijk van dezelfde hand komen.

Tja, en die vergelijking... als ik The Untouchables naast Alexander of W. leg, wie komt er dan als onkundig uit de bus?

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Brian De Palma

Bericht door Ed Crane » 23 mar 2014 14:55

Hè Kurz kom op nou, je kunt ook te ver gaan en met het opnemen voor Mission To Mars maak je de rest niet geloofwaardiger. Je had juist moeten zeggen "ja die film is genant, maar elke topregisseur faalt wel een keer hard, dus M2M bewijst door zijn enorme falen juist DePalma's grootheid".

Want ff serieus, heel leuk wat je boven zegt als je't voor die film opneemt, maar nergens zeg je dat het allemaal duidelijk een goedkope, zwakke kopie is van 2001; Júist dat 'dansen in de ruimte' en de mensheid die boven zichzelf uitstijgt. Schaamteloos jatwerk, zoals ook dat ruimteschip een kopie is etc. En de grootste fout is ironisch genoeg dan weer juist dat wat DePalma dan juist niét overneemt van 2001, maar juist verandert: DePalma laat de aliens wél zien en mijn god wat zat ik met plaatsvervangende schaamte in de bios. Zit je anderhalf uur in de bios, worden de aliens eindelijk onthuld, zijn het Efteling-elfjes. Hoe kun je nou zo falen in de climax met zoiets lachwekkends?

En Oliver Stone overgewaardeerd? Je zult toch maar weinig mensen tegenkomen die de stelling zullen bestrijden dat hij na JFK of Natural Born Killers enorm downhill is gegaan :?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 24 mar 2014 14:32

Er zitten zeker enkele verwijzingen en/of hommages naar 2001 in de film, maar goedkoop jatwerk zou ik het toch echt niet noemen. Maar ik heb dan ook een heel andere interpretatie van 2001, waarbij de mens helemaal niet boven zichzelf uitstijgt maar vanaf de eerste aanraking met het buitenaardse wordt gedefinieerd door gewelddadigheid en uiteindelijk de eigen creatie symbolisch moet doden om te overleven in plaats van boven zichzelf uit te stijgen. En de beweging van het ruimteschip lijkt in combinatie met de muziek wel op een wals, maar het is een parallel met de menselijke wals op aarde, niet iets wat de mens op aarde niet kon maar in de ruimte opeens wel - de mensen in het ruimteschip bewegen zich net als op aarde en zodra ze dat niet doen is dat eerder een hindernis dan dat ze daarmee boven zich uitstijgen. Voor de één betekent het de dood, de ander moet dus die menselijke creatie onschadelijk maken.

Ja, die aliens zijn behoorlijk cheesy, dat gaf ik in dat andere stukje ook toe, alleen ik noemde dat niet bij naam om het einde niet meteen te onthullen voor iemand die 'm nog niet had gezien... en dat is even pijnlijk maar ik vond het toch niet zo'n dealbreaker, het is maar even en niet echt waar de film over gaat. Maar goed, ik zag de film niet toen in de bios maar vorig jaar met de hoop op een De Palma die zijn slechte reputatie niet verdient en ik was gewaarschuwd voor een cheesy einde, dat maakt wellicht uit in de verwachting en dat ik het niet zo erg vond. Daarnaast, als we toch aan die vergelijking bezig zijn, het gedateerde einde van 2001 met twintig minuten vliegende kleurtjes waar je volgens jouwzelf LSD of iets vergelijkbaars voor op moet hebben om "de trip" volledig te kunnen waarderen is nou ook niet bepaald het sterkste aspect van de film. Als Mission To Mars een schaamteloze kopie zou zijn, waar ik het dus absoluut niet mee eens ben, dan ben ik blij dat deze ellenlange imitatie van een trip niet meegenomen is.

Maar goed, Mission To Mars is heus geen meesterwerk, o.a. door bepaalde aspecten van het einde, dat ik 'm desalniettemin redelijk te genieten vind neemt niet weg dat 'ie bij mij net pas de top 15 van De Palma zou halen, waar The Untouchables, daar net buiten valt... wat mij betreft dus niet bepaald de films die hem zo goed maken.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 25 mar 2014 16:48

Kurz schreef:Daarnaast, als we toch aan die vergelijking bezig zijn, het gedateerde einde van 2001 met twintig minuten vliegende kleurtjes waar je volgens jouwzelf LSD of iets vergelijkbaars voor op moet hebben om "de trip" volledig te kunnen waarderen is nou ook niet bepaald het sterkste aspect van de film.
Waar je volgens mij LSD voor op moet hebb... hé hoho, wat voor een woorden leg je me hier in de mond man :-?

lordmistery
Bijrol
Bijrol

Bericht door lordmistery » 01 apr 2014 12:19

Ik ben het wel met Ruben eens. Laat ik nou net zelf een voorstander zijn van Caarrie (2013) en niet van de originele. Als regisseur moet je idd ook wel wat uit je acteurs halen en dat zie ik niet bij hem terug.

bt2
Bijrol
Bijrol

Bericht door bt2 » 17 apr 2014 15:37

ruben schreef:
Colonel_Kurz schreef:Ik ben De Palma juist ontzettend gaan waarderen de afgelopen jaren. Dat heeft dan weer niet zo heel veel met The Untouchables te maken, als ik een toplijst zou maken van zijn films komt die pas op plaats 17. Hij deed 'm duidelijk voor het geld, om zijn volgende project gefinancierd te krijgen. Dat gezegd hebbende zitten er nog steeds een paar sterke sequenties in.
Ik vind 'm een vuige regisseur, dat vind ik 'm :). Kijkend naar zijn oeuvre, zie ik 3 films die ik wel kan waarderen: Carlito's Way, Carrie en Mission Impossible. Maar zelfs dat zijn geen meesterwerkjes. Blow Out en Scarface? Zwaar overgewaardeerde pulp. Hij haalt weinig uit zijn acteurs, hij heeft geen onderscheidende stijl, vaak ondermaats camerawerk en regelmatig gaat hij écht onderuit (Mission to Mars, Femme Fatale).

Dus, dat.
Ehm ik zie een paradox. Ik lees Scarface gevolgd door de frase 'weinig halen uit zijn acteurs.'
Terwijl als ik aan Scarface denk, ik toch aan een onnavolgbare Al Pacino denk. Vooral de restaurant scene; "U need people like me. So you can point your f*ckin' fingers and say that's the badguy!".

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 17 apr 2014 20:31

Volgens mij is Scarface de meest overschatte film ooit. Compleet verkeerd geïnterpreteerd in bepaalde (minder frisse) kringen heb ik wel eens gehoord. Ik moet hem misschien nog maar weer eens opzetten, maar wat ik me herinner is enorme overacting van Pacino. Eigenlijk haast karikaturaal, zeker ook dat morele kompas van die man. Het is alsof Pacino een klein jongetje is, dat op het schoolplein alle dingen uitprobeert die hij helemaal niet mag doen. Meester zegt niets, Pacino weet van geen ophouden. Meest belachelijke rol in tijden. Als je het als komedie bekijkt, valt het allemaal vast mee. :r Oh ja, incest.

Plaats reactie