De film is nooit uitgekomen... is het dan nog een debuut?gollum36 schreef:Maar het is een debuut....Mister Pink schreef:Met 69 minuten is het dan ook niet echt een noemenswaardig debuut te noemen.WizardOfOss schreef:Prima recensie van een prima film, echter één correctie, 't was niet zijn debuut: http://imdb.com/title/tt0359715/
Iedereen, inclusief hijzelf op de poster van Kill Bill, probeert deze blijkbaar te vergeten...
Lumière's Filmrecensies
- Colonel_Kurz
- Walk of Fame
- Berichten: 30492
- Lid geworden op: 29 dec 2002 11:59
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Klopt. Alle scenes waren wel geschoten maar bij een brand in het filmLab is er materiaal verloren gegaan. het overgebleven spul is wel een keer vertoont maar nooit officieel uitgebracht. Ttemiste dat las ik een keer ergens op IMDB waarschijnlijk.Lumière schreef:ik meende toch dat die "eerste" film niet compleet wasLumière schreef:Reservoir Dogs is Tarantino’s eerste volledige film
Hoe dan ook. Reservoir Dogs is z'n debuutfilm. (vind ik)
Pagina 3
01. ****** Requiem for a Dream (Darren Aronofsky)
02. ****** Jian Gui (de Pang broers)
03. ****** The Passion of the Christ (Mel Gibson)
04. ****** Zeburaaman (Miike Takashi)
05. ****** O Primeiro Dia (Walter Salles)
Pagina 4
06. ****** Natural Born Killers (Oliver Stone)
07. ****** One Flew Over the Cuckoo's Nest (Milos Forman)
08. ****** Lost in Translation (Sofia Coppola)
09. ****** Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry)
Pagina 5
10. ****** Irréversible (Gaspar Noé)
11. ****** Schichinin No Samurai (Akira Kurosawa)
Pagina 6
12. ****** Ying Xiong (Zhang Yimou)
13. ****** Big Fish (Tim Burton)
14. ****** Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (F.W. Murnau)
15. ****** Reservoir Dogs (Quentin Tarantino)
Pagina 7
16. ****** Brazil (Terry Gilliam)
__________
* = zeer slecht
-
** = slecht
--
*** = redelijk
---
**** = goed
----
***** = zeer goed
------
****** = meesterwerk
01. ****** Requiem for a Dream (Darren Aronofsky)
02. ****** Jian Gui (de Pang broers)
03. ****** The Passion of the Christ (Mel Gibson)
04. ****** Zeburaaman (Miike Takashi)
05. ****** O Primeiro Dia (Walter Salles)
Pagina 4
06. ****** Natural Born Killers (Oliver Stone)
07. ****** One Flew Over the Cuckoo's Nest (Milos Forman)
08. ****** Lost in Translation (Sofia Coppola)
09. ****** Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry)
Pagina 5
10. ****** Irréversible (Gaspar Noé)
11. ****** Schichinin No Samurai (Akira Kurosawa)
Pagina 6
12. ****** Ying Xiong (Zhang Yimou)
13. ****** Big Fish (Tim Burton)
14. ****** Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (F.W. Murnau)
15. ****** Reservoir Dogs (Quentin Tarantino)
Pagina 7
16. ****** Brazil (Terry Gilliam)
__________
* = zeer slecht
-
** = slecht
--
*** = redelijk
---
**** = goed
----
***** = zeer goed
------
****** = meesterwerk
Laatst gewijzigd door Lumière op 16 okt 2004 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- WizardOfOss
- Walk of Fame
- Berichten: 15180
- Lid geworden op: 31 mar 2004 23:32
- Locatie: Hellsalem's Lot
- Contacteer:
Rooster schreef:Klopt. Alle scenes waren wel geschoten maar bij een brand in het filmLab is er materiaal verloren gegaan. het overgebleven spul is wel een keer vertoont maar nooit officieel uitgebracht. Ttemiste dat las ik een keer ergens op IMDB waarschijnlijk.Lumière schreef:ik meende toch dat die "eerste" film niet compleet wasLumière schreef:Reservoir Dogs is Tarantino’s eerste volledige film
Hoe dan ook. Reservoir Dogs is z'n debuutfilm. (vind ik)

even de trivia op IMDB lezen had inderdaad de nodige verwarring kunnen voorkomen...
Brazil (1985)
Regie: Terry Gilliam
Cast: o.a. Jonathan Pryce; Robert De Niro
Genre: Sci-fi
Speelduur: 131 minuten
Land: VK
Taal: Engels
Kleur: Kleur
IMDb: 8.0/10 (27,333 votes)

Brazil is een film van Terry Gilliam, bekend van andere films als Twelve Monkeys en Fear and Loathing in Las Vegas; maar natuurlijk vooral van Monty Phyton. Brazil is zijn achtste film en is een prachtfilm. Brazil is een lust voor het oog; met zijn erg bizarre, vreemde beelden.
Brazil speelt zich af in de nabije toekomst. De samenleving is niet menselijk meer, de techniek heeft veel menselijke handelingen vervangen. Terroristische aanslagen horen bij het dagelijks leven, en er wordt volop gebruik gemaakt van plastische chirurgie.
We maken kennis met Sam Lowry, een man met een saai baantje, die droomt dat hij een engel schuine streep superheld is. In zijn dromen vindt hij zijn ware liefde, en moet haar beschermen tegen het kwaad.
Sam Lowry komt een vrouw tegen, die wel erg veel lijkt op de vrouw uit zijn dromen. Ze heeft geen goede band met de overheid, en door Lowry’s goede bedoelingen, wordt dit echter alleen maar versterkt.
Lowry maakt tevens kennis met een door de overheid gezochte verwarmingsmonteur. Wanneer hij Lowry’s verwarmingssysteem illegaal repareert, barst de hel pas echt los.
Brazil is een geweldige film. Gilliam schetst een toekomst, waar techniek heerst over de wereld, maar tevens schetst hij een geweldig beeld van de totaal vernietigde maatschappij. Brazil is bizar, en visueel overdonderend. De film zit vol met vreemde objecten, maar die toch niet ver van de werkelijk af staan.
Het acteerwerk is ook geweldig. Pryce is geweldig als de wat sullige Sam, maar vooral De Niro’s kleine rol is erg leuk. Hij steelt de show als illegale verwarmingsmonteur, die via een touw, als een superheld, door de stad zwerft. Katherine Helmond heeft ook een geweldige rol, als de aan plastische chirurgie verslaafde moeder van Sam.
Brazil is tevens een film met veel humor. Af en toe wat momenten die aan Monthy Phyton doen denken, maar ook de bizarre dialogen zorgen voor veel gelach, maar alleen bij een bepaalde groep mensen. Het bizarre is, dat dit wordt gecombineerd met een ernstige ondertoon. Het is protest tegen de maatschappij, maar dat wordt bedekt met een dikke laag humor, die niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Daarom kan waarschijnlijk niet iedereen deze film waarderen.
Ik vind Brazil in ieder geval een geweldige film. Visueel overdonderend, sterk acteerwerk, goede humor, en een erg sterk neergezet thema. Brazil is vooral een erg mooie film, maar ik kan het begrijpen, dat niet iedere sul deze film kan waarderen.
*****
Regie: Terry Gilliam
Cast: o.a. Jonathan Pryce; Robert De Niro
Genre: Sci-fi
Speelduur: 131 minuten
Land: VK
Taal: Engels
Kleur: Kleur
IMDb: 8.0/10 (27,333 votes)

Brazil is een film van Terry Gilliam, bekend van andere films als Twelve Monkeys en Fear and Loathing in Las Vegas; maar natuurlijk vooral van Monty Phyton. Brazil is zijn achtste film en is een prachtfilm. Brazil is een lust voor het oog; met zijn erg bizarre, vreemde beelden.
Brazil speelt zich af in de nabije toekomst. De samenleving is niet menselijk meer, de techniek heeft veel menselijke handelingen vervangen. Terroristische aanslagen horen bij het dagelijks leven, en er wordt volop gebruik gemaakt van plastische chirurgie.
We maken kennis met Sam Lowry, een man met een saai baantje, die droomt dat hij een engel schuine streep superheld is. In zijn dromen vindt hij zijn ware liefde, en moet haar beschermen tegen het kwaad.
Sam Lowry komt een vrouw tegen, die wel erg veel lijkt op de vrouw uit zijn dromen. Ze heeft geen goede band met de overheid, en door Lowry’s goede bedoelingen, wordt dit echter alleen maar versterkt.
Lowry maakt tevens kennis met een door de overheid gezochte verwarmingsmonteur. Wanneer hij Lowry’s verwarmingssysteem illegaal repareert, barst de hel pas echt los.
Brazil is een geweldige film. Gilliam schetst een toekomst, waar techniek heerst over de wereld, maar tevens schetst hij een geweldig beeld van de totaal vernietigde maatschappij. Brazil is bizar, en visueel overdonderend. De film zit vol met vreemde objecten, maar die toch niet ver van de werkelijk af staan.
Het acteerwerk is ook geweldig. Pryce is geweldig als de wat sullige Sam, maar vooral De Niro’s kleine rol is erg leuk. Hij steelt de show als illegale verwarmingsmonteur, die via een touw, als een superheld, door de stad zwerft. Katherine Helmond heeft ook een geweldige rol, als de aan plastische chirurgie verslaafde moeder van Sam.
Brazil is tevens een film met veel humor. Af en toe wat momenten die aan Monthy Phyton doen denken, maar ook de bizarre dialogen zorgen voor veel gelach, maar alleen bij een bepaalde groep mensen. Het bizarre is, dat dit wordt gecombineerd met een ernstige ondertoon. Het is protest tegen de maatschappij, maar dat wordt bedekt met een dikke laag humor, die niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Daarom kan waarschijnlijk niet iedereen deze film waarderen.
Ik vind Brazil in ieder geval een geweldige film. Visueel overdonderend, sterk acteerwerk, goede humor, en een erg sterk neergezet thema. Brazil is vooral een erg mooie film, maar ik kan het begrijpen, dat niet iedere sul deze film kan waarderen.
*****
- Mister Pink
- Oscar nominatie
- Berichten: 834
- Lid geworden op: 13 sep 2004 22:53
Inderdaad, dat lijkt me toch een zeer belangrijk gemis.scher schreef:Goede recensie alleen jammer dat je geen linkt legt naar George Orwell's 1984
Evenals het feit dat je niet aangeeft dat het een overduidelijke protestfilm is tegen bureaucratie (belangrijkste thema van de film lijkt mij). De maatschappij is niet zozeer "vernietigd" zoals je stelt, alswel volledig verstrikt geraakt in haar eigen verstikkende regeltjes, formaliteiten en papierwerk. Robert DeNiro als "verzetsheld" vecht dan ook vooral tegen dit aspect van het regime en Sam Lowry probeert de verstikkende bureaucratie te ontvluchten door te vliegen in vrijheid in zijn dromen (maar zelfs hier komt de bureaucratie hem nog achterna).
Uh-huh, terwijl bureaucratie in Orwell's 1984 eigenlijk helemaal geen thema is. Dat boek gaat over totalitarisme en een een tot het uiterste doorgevoerde totalitaire filosofie. Bureaucratie is slechts een terloops belicht bijprodukt in 1984, terwijl het in Brazil inderdaad een hoofdthema is. Ik zie eigenlijk niet in waarom een recensie van Brazil incompleet zou zijn zonder verwijzing naar 1984; het zijn allebei dystopische toekomstvisies ja, maar aboluut niet met dezelfde invalshoek.Mister Pink schreef:Inderdaad, dat lijkt me toch een zeer belangrijk gemis.scher schreef:Goede recensie alleen jammer dat je geen linkt legt naar George Orwell's 1984
Evenals het feit dat je niet aangeeft dat het een overduidelijke protestfilm is tegen bureaucratie (belangrijkste thema van de film lijkt mij).
- Mister Pink
- Oscar nominatie
- Berichten: 834
- Lid geworden op: 13 sep 2004 22:53
Brazil... gemaakt in 1984 over een man die onderdeel is van het overheidsapparaat in een grauwe toekomst, die zich verzet tegen het regime en daardoor zijn eigen ondergang bewerkstelligd. Ik zie de overeenkomsten en inspiraties met George Orwells boek dus duidelijk wel, hoewel in de ene communisme is vervangen door bureaucratie. Het verhaal blijft in grote lijnen (en zelfs in een heleboel details) hetzelfde.Bolo schreef:Uh-huh, terwijl bureaucratie in Orwell's 1984 eigenlijk helemaal geen thema is. Dat boek gaat over totalitarisme en een een tot het uiterste doorgevoerde totalitaire filosofie. Bureaucratie is slechts een terloops belicht bijprodukt in 1984, terwijl het in Brazil inderdaad een hoofdthema is. Ik zie eigenlijk niet in waarom een recensie van Brazil incompleet zou zijn zonder verwijzing naar 1984; het zijn allebei dystopische toekomstvisies ja, maar aboluut niet met dezelfde invalshoek.Mister Pink schreef:Inderdaad, dat lijkt me toch een zeer belangrijk gemis.scher schreef:Goede recensie alleen jammer dat je geen linkt legt naar George Orwell's 1984
Evenals het feit dat je niet aangeeft dat het een overduidelijke protestfilm is tegen bureaucratie (belangrijkste thema van de film lijkt mij).

Ja, er zijn wel overeenkomsten, zeker in het narratief, maar ik blijf bij mijn twee standpunten: het hoofdthema van Brazil verschilt beduidend van dat van 1984, en een recensie van Brazil is zeker niet incompleet zonder verwijzingen naar Orwell's boek. Overigens gaat 1984 niet (alleen maar) over communisme, maar over alle vormen van totalitarisme, volgens mij.Mister Pink schreef:Brazil... gemaakt in 1984 over een man die onderdeel is van het overheidsapparaat in een grauwe toekomst, die zich verzet tegen het regime en daardoor zijn eigen ondergang bewerkstelligd. Ik zie de overeenkomsten en inspiraties met George Orwells boek dus duidelijk wel, hoewel in de ene communisme is vervangen door bureaucratie. Het verhaal blijft in grote lijnen (en zelfs in een heleboel details) hetzelfde.Bolo schreef:Uh-huh, terwijl bureaucratie in Orwell's 1984 eigenlijk helemaal geen thema is. Dat boek gaat over totalitarisme en een een tot het uiterste doorgevoerde totalitaire filosofie. Bureaucratie is slechts een terloops belicht bijprodukt in 1984, terwijl het in Brazil inderdaad een hoofdthema is. Ik zie eigenlijk niet in waarom een recensie van Brazil incompleet zou zijn zonder verwijzing naar 1984; het zijn allebei dystopische toekomstvisies ja, maar aboluut niet met dezelfde invalshoek.
- Mister Pink
- Oscar nominatie
- Berichten: 834
- Lid geworden op: 13 sep 2004 22:53
1984 is inderdaad een protest tegen alle vormen van totalitarisme, hoewel Big Brother natuurlijk nog het meeste weg heeft van Stalin. "Let's agree to disagree" wat betreft je twee standpunten.Bolo schreef: Ja, er zijn wel overeenkomsten, zeker in het narratief, maar ik blijf bij mijn twee standpunten: het hoofdthema van Brazil verschilt beduidend van dat van 1984, en een recensie van Brazil is zeker niet incompleet zonder verwijzingen naar Orwell's boek. Overigens gaat 1984 niet (alleen maar) over communisme, maar over alle vormen van totalitarisme, volgens mij.

Ja, is goed, als ik maar niet hoef toe te geven dat ik ergens ongelijk in had, okee?Mister Pink schreef:1984 is inderdaad een protest tegen alle vormen van totalitarisme, hoewel Big Brother natuurlijk nog het meeste weg heeft van Stalin. "Let's agree to disagree" wat betreft je twee standpunten.Bolo schreef: Ja, er zijn wel overeenkomsten, zeker in het narratief, maar ik blijf bij mijn twee standpunten: het hoofdthema van Brazil verschilt beduidend van dat van 1984, en een recensie van Brazil is zeker niet incompleet zonder verwijzingen naar Orwell's boek. Overigens gaat 1984 niet (alleen maar) over communisme, maar over alle vormen van totalitarisme, volgens mij.
