ik heb de discussie, als het dat is, ook een klein beetje gevolgd.
ik kreeg vorig jaar op school een video te zien met een gevangenis in nederlands, die daar binnen nog een gevangenis had.
de meest beveiligde gevangenis van nederland.
en daar lieten ze een paar criminele aan het woord over hun ervaring in deze gevangenis, omdat sommige mensen het niet eens waren met het beleid in deze gevangenis. te streng, te zwaar, te onmensselijk etc.
vandaar dat er toen een film is gemaakt om te kijken, hoe het daar daadwerkelijk aan toe ging..
ik kan het me nog maar amper herineren, maar ik geloof toen dat een woordvoerdster toen zij, Hogere straffen leiden tot grotere misdrijven.
neem een voorbeeld aan amerika, snelheids overtreders daar rijden door de het minst of gerinste. vele achtervolgingen, veel doden.
nederland, ik heb in heel mijn leven maar 1x gehoord dat iemand met een golfje door reed toen hij staande werd gehouden.
hoe hoger de straf, hoe meer mensen hun best gaan doen om die straf te ontlopen.
nou ik ben altijd een blaaskaak geweest die altijd zij, ZO weinig gevangenis straf, schiet iemand waar iedereen bijstaat dood, en ik krijg 12 jaar. (voorbedachte rade is volgens mij 16).
en ergens vind ik dat nog steeds, maar de misdaden zijn zo hier omdat mensen toch het nederlands rechtsysteem uitlachen.
als je het die Mohammed nu zou vragen, weet ik zeker dat hij zou zeggen.
als ik de kans had om overnieuw te beginnen, zou ik het nog een keer doen.
ik ben een voorstander van de doodstraf, sommige misdrijven kunnen er bij mij gewoon niet in. dat mensen die brutaliteit, wreedheid en zo onmenselijk kunnen optreden is voor mijn gemoedtoestand levenslang niet voldoende.
ik vind dat als je bereid bent iemand op klaar lichte dag op zijn fiets dood te schieten, en daarna een mes in zijn, nog levende, lichaam te steken.
je de gevolgen ook moet accepteren ! ik zou graag willen dat zo iemand vergast zou worden, of opgehangen op nationaal tv.
dat heel europa kan zien wat wa hier doen met dat soort mensen.
maar zonder twijfel zijn hier mensen die het daar niet mee eens zijn
daarom wil ik jullie mening over dit.....
zal de doodstraf onder hoge uitzondering, als het bewezen is dat hij niet onschuldig is, moeten mogen in nederland ?
maar zal dit leiden tot zwaardere misdrijven in nederland ?
worden wij dan net zon verrot land land als amerika ? ( waar elke 12 min iemand vermoord word)
zal dit invloed hebben op ons volledige rechtsysteem, en daarom ook op de zwaarte van onze misdrijven in nederland ?