Call me crazy

Precies!!! Voor jou heeft het die status, en daar ben jij ws. heel content mee. Voor anderen ligt die kwestie heel anders, en dat moeten ze dan ook zelf weten. Problemen ontstaan pas (net als in vrijwel alle geloofskwesties en - oorlogen trouwens) wanneer de ene partij niet wenst te accepteren dat de andere partij zijn geloof niet deelt, of liever vasthoudt aan een geloof dat die ene partij weer niet accepteert....ruben schreef:Natuurlijk mág je er wel in geloven, maar dit heeft voor mij de zelfde status als geloven in kabouters o.i.d.
En terecht, maar dat komt omdat je bent opgegroeid in een wereld die beter weet. Ik ook, en ik deel je mening over die idioten die Genesis willen onderwijzen in een biologieles. Daar hoort het niet thuis, wij hadden voor dat soort zaken op de middelbare school het vak 'Levensbeschouwing'. Lessen waar we deze mythen/visies/verhalen onderwezen/uitgelegd kregen en er van ons verwacht werd dat we er ook zelf een mening over vormden. Gek genoeg hadden degene die streng religieus waren opgevoed hier nog het meeste moeite mee, maar dat is weer een heel ander verhaal.ruben schreef:Ik heb b.v. geen enkele moeite met mensen die letterlijk in Genesis geloven. Maar zodra ze zeggen dat dit wetenschap is, en onderwezen moet worden in de biologieles, dan gaan m'n handen jeuken.
Nee, wetenschap is niet het probleem dat is de mens die af en toe niet lijkt te weten hoe er het beste mee kan worden omgegaan. Wat ik hierboven al gezegd heb, we moeten de wetenschap niet niet bedrijven, we moeten er misschien voorzichtiger mee omspringen en ook op andere manieren er tegenaan kijken. We kunnen wetenschappelijk gezien perfect vertellen hoe een atoombom werkt, maar de wetenschap vertelt niet of het goed is of slecht om hem gebruiken.ash_ schreef:Ik ben het niet helemaal met je eens Lucius. Je lijkt te beweren dat wetenschap mede verantwoordelijk is voor de problemen waar we op dit moment mee te maken hebben. Daar zal vast een kern van waarheid in zitten maar is dat een reden om maar niet meer aan wetenschap te doen? Om niet proberen alles te verklaren?
Waarom denk je dat er aan wetenschap gedaan wordt? Het heeft veel (zo niet alles) te maken met de Grote Vragen: wie zijn wij, waarom zijn wij hier en waar gaan wij naartoe? Wetenschap is gewoon een andere manier om verschijnselen te verklaren en gewoon de meest realistische, want in de realiteit geworteld. Niet zo maar zeggen dat iets niet verklaard kan worden maar proberen er een verklaring voor te vinden. Als mensen dat ontnuchterend vinden en er misschien zelfs ongelukkig door worden dan is wetenschap gewoon niets voor hen. Dan geloof je toch gewoon wat je wil geloven?
Het komt uiteindelijk neer op elkaars meningen respecteren. Discussies over zaken als leven na de dood kunnen dan ook nooit gevoerd worden door mensen van verschillende geloven (als we daar wetenschap ook even onder scharen) net omdat het geloven zijn. Rationele argumenten werken niet tussen geloven, alleen binnen een geloof.
Misschien ben ik dat ook wel.emperor schreef:..in de middeleeuwen zou je zeker als heks verbrandt zijn Ann..aldus wat ik gelezen heb in de Compendium Maleficarum...
Ach Lucius met de jaren slijt de licht ontvlambaarheid vanzelf, maar als iemand mij kwetst op een gemene manier laat diegene dan maar aan de kant gaan. Gister had ik een dag waarop ik bijna vanzelf in lichterlaaie stond.LuciusMalfoy schreef:En de vuurproef Ann? Je lijkt me niet bepaald licht ontvlambaar...