FilmTotaal's Best of 2005!!

Plaats reactie
ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 10 jan 2006 10:02

Bolo schreef:
ruben schreef:Grizzly Man in de bios?
Yep, vanavond in Kriterion.
he gezellig! Misschien drop ik ook wel even by.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 10 jan 2006 10:05

Lijkt me gezellig; ik heb je effe een PB gestuurd. :)

Steadicam
Regisseur
Regisseur

Bericht door Steadicam » 10 jan 2006 10:21

Wat een fantastisch filmjaar was 2005! De eerste maanden van het jaar werd ik overspoeld door films waarvan ik toen al wist dat ze in mijn toptien zouden komen. En inderdaad: vrijwel alle films uit mijn lijstje komen uit de eerste helft van het jaar. Zelden heb ik zoveel moeite gehad met het samenstellen van een toptien. Van het cinema.nl-lijstje dat Bolo heeft gepost heb ik er in totaal 95 gezien, waarvan ik er 16 in mijn toptien wilde zetten. Pijnlijk schrappend heeft dat uiteindelijk de volgende jaarlijst opgeleverd.

1. Million Dollar Baby
2. Garden State
3. Closer
4. Manderlay
5. Sin City
6. Mar Adentro
7. Lord of War
8. Sideways
9. Bin-Jip
10. Mysterious Skin

En als slechtste: Miss Congeniality 2: Armed and Fabulous

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 10 jan 2006 10:25

Steadicam, is er een reden waarom je je lijstje nu twee keer hebt gepost? Als het om een wijziging gaat heb ik liever dat je die in je oorspronkelijke post aanbrengt, meerdere lijstjes van één persoon wil ik hier graag vermijden (zie openingspost van dit topic). Met jouw welnemen haal ik je tweede lijstje dan ook liefst weer weg.

Steadicam
Regisseur
Regisseur

Bericht door Steadicam » 10 jan 2006 10:27

Bolo schreef:Steadicam, is er een reden waarom je je lijstje nu twee keer hebt gepost? Als het om een wijziging gaat heb ik liever dat je die in je oorspronkelijke post aanbrengt, meerdere lijstjes van één persoon wil ik hier graag vermijden (zie openingspost van dit topic). Met jouw welnemen haal ik je tweede lijstje dan ook liefst weer weg.
De reden is dat ik iets fout deed :oops: . De lijstjes zijn identiek, dus als jij kan verwijderen, dan mag je de eerste weghalen (dan staat mijn lijst tenminste nog even op de meest actuele pagina).

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 10 jan 2006 10:29

:T

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 12 jan 2006 03:13

Ik denk niet dat er nog wat bijkomt, dus hier mijn top-50 van 2005. Die op pagina 4 heb ik gewist.

1. Bin-jip (Ki-duk Kim)
Afbeelding
Buitengewoon originele film met heerlijke beelden, muziek en een even boeiend als absurd verhaal. Een magisch sfeertje waar je in mee gezogen wordt en pas lang na afloop van de film weer uitkomt. Weer een pareltje uit Zuid-Korea, dat de laatste jaren uitgegroeid is tot misschien wel het kwalitatief beste filmland.

2. Garden State (Zach Braff)
Afbeelding
Het regiedebuut van Zach Braff, die ook de hoofdrol vertolkt, heeft alles: fantastische subtiele humor, absurde personages, een geweldige soundtrack en Natalie Portman. En is nog eens herkenbaar ook.

3. Manderlay (Lars von Trier)
Afbeelding
Het nieuwtje van de setting is er af, maar inhoudelijk is Manderlay sterker dan voorganger Dogville. Von Trier snijdt weer diverse thema's (vrijheid, macht, vooroordelen, racisme) aan op een zeer intelligente manier. Fantastische cast ook. Een film die je niet meer vergeet.

4. Hotel Rwanda (Terry George)
Afbeelding
Zeer aangrijpend verhaal over de "vergeten oorlog" in Rwanda. Sterke hoofdrol van Don Cheadle en gruwelijke oorlogsbeelden die op je netvlies gebrand blijven.

5. 2046 (Kar Wai Wong)
Afbeelding
Een meesterwerk over liefde en herinneringen, met een Chinese topcast (Tony Leung Chiu Wai, Gong Li, Zhang Ziyi en Faye Wong) en adembenemende cinematografie van Christopher Doyle.

6. Saw (James Wan)
Afbeelding
Een slim plot en vreselijke gebeurtenissen zorgen voor de spannendste film van het jaar. Het was alweer even geleden, maar dit moeilijke genre heeft er weer een topper bij.

7. El Maquinista (Brad Anderson)
Afbeelding
Het was het jaar van Christian Bale; hij mocht schitteren in Batman Begins, maar zet hier een nóg sterkere rol neer. We zijn getuige hoe de compleet uitgemergelde Trevor Reznik langzaam zijn grip op de realiteit kwijtraakt.

8. Vera Drake (Mike Leigh)
Afbeelding
Vergeet Hilary. Die Oscar had dubbel en dwars naar Imelda Staunton moeten gaan. Vera "I'll just put the kettle on" Drake is zo'n fantastisch mens, daar moet je wel van gaan houden. Een emotionele voltreffer.

9. Hwal (Ki-duk Kim)
Afbeelding
De tweede film van deze Koreaanse meester in 2005, en even verderop volgt er nog eentje. In dezelfde stijl als Seom en Bom yeoreum... toont Kim prachtige beelden en zwijgende, getormenteerde personages.

10. Les Poupées Russes (Cedric Klapisch)
Afbeelding
De plezierigste verrassing van het jaar. Ontzettend hippe film met leuke personages, originele editing en vrolijke muziek. Mijns inziens beter dan het origineel L'Auberge Espagnole.

11. Mar Adentro (Alejandro Amenábar)

12. Taegukgi hwinalrimyeo (Je-gyu Kang)

13. The Woodsman (Nicole Kassell)

14. Sin City (Robert Rodriguez)

15. The Constant Gardener (Fernando Meirelles)

16. Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (Nick Park)

17. The Life Aquatic with Steve Zissou (Wes Anderson)

18. Ray (Taylor Hackford)

19. King Kong (Peter Jackson)

20. Bluebird (Mijke de Jong)

21. Crash (Paul Haggis)
22. Serenity (Joss Whedon)
23. Un long dimanche de fiançailles (Jean-Pierre Jeunet)
24. Grizzly Man (Werner Herzog)
25. Die Fetten Jahre sind vorbei (Hans Weingartner)
26. Cha no aji (Katsuhito Ishii)
27. Kiss Kiss Bang Bang (Shane Black)
28. Sideways (Alexander Payne)
29. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (George Lucas)
30. The Station Agent (Thomas McCarthy)
31. Kinsey (Bill Condon)
32. Broken Flowers (Jim Jarmusch)
33. Dear Frankie (Shona Auerbach)
34. La Marche de l'empereur (Luc Jacquet)
35. Closer (Mike Nichols)
36. Janghwa, Hongryeon (Ji-woon Kim)
37. The Aviator (Martin Scorsese)
38. Samaria (Ki-duk Kim)
39. Harry Potter and the Goblet of Fire (Mike Newell)
40. Lakposhtha hâm parvaz mikonand (Bahman Ghobadi)
41. Batman Begins (Christopher Nolan)
42. Dear Wendy (Thomas Vinterberg)
43. Salinui chueok (Joon-ho Bong)
44. Temporada de patos (Fernando Eimbcke)
45. Dare mo shiranai (Hirokazu Koreeda)
46. A History of Violence (David Cronenberg)
47. Cinderella Man (Ron Howard)
48. In Her Shoes (Curtis Hanson)
49. Shi mian mai fu (Yimou Zhang)
50. Mysterious Skin (Gregg Araki)

Daaronder volgt dan nog een hele rits films. De Oscarwinnaar is op 51 blijven steken, maar was nog altijd de moeite waard. Een aantal waren dit niet; misschien niet de slechtste film van 2005, maar voor mij wel verreweg de grootste tegenvaller: War of the Worlds.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 12 jan 2006 09:29

Mooi lijstje Sokolsky, mooie omschrijvingen ook. :T

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 12 jan 2006 14:19

Voor mij was 2005 toch een wat mager filmjaar, wat ongetwijfeld ook komt doordat ik vanwege andere beslommeringen bijna twee keer zo weinig films zag als in 2004. Hierdoor kon ik mijn top-10 niet eens vullen met films die ik allemaal zonder meer geweldig vond, wat me er natuurlijk niet van heeft weerhouden er eentje op te stellen. De rangschikking strookt niet helemaal met sommige van mijn recensie-ratings van het afgelopen jaar, maar zo gaat dat soms nou eenmaal. In omgekeerde volgorde:

10. The Aviator
Afbeelding
Niet van het niveau van de grote 'ouwe' Scorsese's, maar nog altijd een toonbeeld van klassieke Amerikaanse film- en vertelkunst. De camera is een onweerstaanbare gids door het leven van Howard Hughes, en Leo DiCaprio en Cate Blanchett spetteren van het scherm.

09. Wallace and Gromit in The Curse of the Were-Rabbit
Afbeelding
Gewoon ongebreideld, heerlijk knus filmplezier met het meest hartveroverende komische duo van deze tijd. Cracking!

08. Nobody Knows (Dare mo shiranai)
Afbeelding
De chronologie van een door hun moeder verlaten stel kinderen, die proberen hun eigen boontjes te doppen in het anonieme Tokio. Regisseur Koreeda toont op kalme, onsentimentele wijze het toenemende isolement en onvermijdelijke verval van hun microcosmos. Deed mij sterk denken aan Grave of the Fireflies.

07. Le conseguenze dell'amore
Afbeelding
Toni Servillo zet een onvergetelijk personage neer met de ongenaakbare, vreugdeloos elegante Titta di Girolamo, uitgebluste loopjongen voor de cosa nostra. Omdat hij geen idee heeft hoe hij zijn leven terug zou moeten claimen, grijpt hij een vage verliefdheid aan om zich rücksichtslos op de glijbaan van het noodlot te storten.

06. Manderlay
Afbeelding
Vileine nar die Lars von Trier is, laat hij nuanceringen en subtiliteiten graag aan anderen over. Hij prikt met groot plezier de opgeblazen Amerikaanse moraal lek, op een esthetisch adembenemende wijze.

05. Grizzly Man
Afbeelding
Zo'n film krijg je maar één keer in je leven te zien. Onthutsend, grappig, volkomen bizar. Timothy Treadwell is een mens die zichzelf op schrijnende wijze blootlegt met zijn pathetische maskerades. Wanhopig bedelt hij om liefde bij een eindeloos onverschillige Moeder Natuur.

04. King Kong
Afbeelding
Volslagen ongeremde blockbuster waarin Peter Jackson de grenzen van zijn kunnen verkent. Die blijken ver te liggen: het spektakel is mind-blowing, het drama overtuigt en Kong is verbluffend ontroerend voor een hoop pixels. De top van het avonturengenre.

03. Hotel Rwanda
Afbeelding
Niet omdat het hier zulke hoge filmkunst betreft, maar simpelweg omdat ik letterlijk de ogen uit mijn kop heb gejankt na de eerste keer dat ik hem zag. Don Cheadle is een absolute held in deze meest hartverscheurende film van 2005.

02. A History of Violence
Afbeelding
David Conenberg ontleedt op duivels subtiele wijze de aard en de rol van de menselijke gewelddadigheid in onze beschaafde maatschappij. De uitwerking van fysiek geweld bezit een gruwelijke aantrekkingskracht en appelleert aan onze duistere kant. Viggo Mortensen stijgt boven zichzelf uit, de vertolking van William Hurt is simpelweg onbetaalbaar.

01. Million Dollar Baby
Afbeelding
Een meesterwerk. Zonder pretentie, zonder ijdelheid smeedt Eastwood de elementen van een bedrieglijk simpel verhaal aan elkaar tot iets wat veel meer is dan de som der delen: een eerlijke, diepgravende kijk op wat het leven de moeite waard maakt. Deze film zal de tand des tijds glansrijk doorstaan en mogelijk uitgroeien tot één van dé Amerikaanse klassiekers van de 21e eeuw.

Oh, en de sof van het jaar was xXx: The Next Level/State of the Union. :)

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 12 jan 2006 16:54

Slechts 23 films uit 2005 gezien... :oops: Desondanks toch maar een top 10:

1. King Kong
Afbeelding
Waarom zou je genoegen nemen met middelmatige blockbusters als Batman Begins of The Island als Peter Jackson je gewoon alles weet te bieden? Een film die hoog scoort op alle fronten; de laatste keer dat we dat zagen was bij de vorige Peter Jackson-film. Het is jammer dat Jackson heeft aangekondigd wat kleinere films te gaan maken, want met nog één grote klapper zou zijn naam definitief gevestigd zijn.

2. Million Dollar Baby
Afbeelding
Clint Eastwood heeft mij voorheen nooit bijzonder weten te boeien. Hij beschikt over een goede dosis charisma, maar een echt goede acteur of regisseur vond ik hem niet. Vónd, want ergens halverwege 2005 zag ik Million Dollar Baby en kort daarna Mystic River. Eastwood heeft zijn machoman-jaren duidelijk achter zich gelaten en overtuigt en ontroert met dit aangrijpende drama.

3. The Woodsman
Afbeelding
Kevin Bacon... man, wat een held! Een gewaagde film, maar bijzonder knap gemaakt wat vooral te danken is aan Bacons prachtige hoofdrol. Ik begin de dames en heren van de Oscars steeds minder te mogen. Een nominatie was toch wel het minste wat Bacon had kunnen krijgen, al was het maar omdat hij altijd een kunststukje maakt van zijn rollen. Hoewel deze film niet echt veel bekendheid heeft bij het grote publiek, zou dit wel eens zijn beste rol tot nu toe kunnen zijn.

4. Harry Potter and the Goblet of Fire
Afbeelding
Deel 1 was oké, deel 2 een stuk beter en bij deel 3 begon de serie eindelijk een echt gezicht te krijgen. Het is echter het vierde deel waarbij de serie echt tot leven komt. Niet alleen in mate van volwassenheid (de personages zijn eindelijk een stuk menselijker en geen seksloze heiligen meer), maar vooral in verhaalstructuur: de dikte van het gelijknamige boek zorgt ervoor dat de scriptschrijver een hoop balast overboord heeft moeten gooien en dat werkt. Een hoop weggelaten verhaallijnen vallen niet eens op en het verhaal stoomt lekker door. Het kan nog wel eens wat worden met deze serie.

5. Sin City
Afbeelding
Vrij uniek in de manier waarop het gemaakt is, maar dat is geen garantie voor een goede film (zie Sky Captain and the World of Tomorrow). Het is echter het typische sfeertje, gecombineerd met de bizarre dialogen/monologen die deze film zijn gezicht geven. Een prachtige ode aan het volledige film noir-genre met een mooie cast.

6. Charlie and the Chocolate Factory
Afbeelding
Tim Burton blijft een van de boeiendste filmmakers van Hollywood, net zoals Johnny Depp een van de meest veelzijdige acteurs blijft. Lekker maf, kleurrijk en melig.

7. Saw
Afbeelding
Eindelijk een film die het horrorgenre weer wat vers bloed geeft. Misschien een beetje té veel bloed, maar ach, dat nemen we maar voor lief. Het verhaal zit namelijk sterk in elkaar. Het is nu alleen niet te hopen dat deze film de aanzet heeft gegeven voor een domme, uitgemolken serie.

8. The Aviator
Afbeelding
Leonardo DiCaprio's jacht op interessante personages zorgt wederom voor een interessante film. Het typische Martin Scorsese-sfeertje blijft achterwege... en dat bevalt wel. Hierdoor komt het personage Howard Hughes vrij goed uit de verf. Complimenten ook voor Cate Blanchett, Kate Beckinsale en de technische staff.

9. The Life Aquatic with Steve Zissou
Afbeelding
Wes Anderson is misschien wel de grootste excentrieking van het moment, en dat levert prima films op. Deze film barst van de bizarre humor, bizarre personages en bizarre situaties. Echt keihard lachen is het niet, maar bijzonder vermakelijk zeker.

10. Kingdom of Heaven
Afbeelding
Het is prettig om na King Arthur en Alexander te zien dat dit genre ook nog wel eens goede films oplevert. Het niveau van Gladiator wordt niet behaald, maar Ridley Scott overtuigt wederom in de veldslagen. Natuurlijk is Orlando Bloom geen Russell Crowe, maar hij doet zijn best en dat zijn rol niet helemaal uit de verf komt is meer te wijten aan het script. Minpunt is wel de tijdsduur... de film is gewoon te kort. Er is duidelijk veel in geknipt. Gelukkig komt er binnenkort een Director's Cut uit.

De film die mij het minst kon boeien het afgelopen jaar was Blade: Trinity.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Thiver op 24 dec 2015 00:33, 7 keer totaal gewijzigd.

HAL.
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door HAL. » 12 jan 2006 17:01

1. The Life Aquatic With Steve Zissou
2. Corpse Bride
3. Bin-jip
4. The Aviator
5. Mar adentro
6. Charlie and the Chocolate Factory
7. King Kong
8. Closer
9. House of Flying Daggers
10. Batman Begins

Dieptepunt:
Kung Fu Hustle

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 12 jan 2006 18:15

Wanneer ik door dit topic blader zie ik pas hoe vreselijk veel films ik gemist heb, maar die komen later nog. Zoals de twee (!) nieuwe Kim Ki-Duk films, Million Dollar Baby, A History of Violence en Hotel Rwanda bijvoorbeeld.
Toch hier een lijstje:

Afbeelding
1. Broken Flowers
Ik had wel eens wat van Jim Jarmusch gezien, maar door Broken Flowers heb ik pas echt interesse in zijn werk gekregen. Een super rol van Bill Murray zoals hij dat in Lost in Translation ook al neerzette. De film is een soort van Road trip langs oude geliefden.

2. Garden State
De ontdekking van 2005. Ik wist er vrij weinig van, maar was meteen verkocht. Een sfeervolle, vrolijke, feel-good movie zonder te zoetsappig te worden. Een goede kast ook trouwens (zelfs Method Man komt even voorbij :) ).

3. Lord of War
Gezien in de Sneakpreview en totaal verrast. Ik had nog nooit van de film gehoord tot ik hem zag. Een film met een duidelijke boodschap die met zoveel cynisme en zwarte humor gebracht wordt dat veel mensen de boodschap niet lijken te begrijpen, zonde. Overigens weer eens een erg goede rol van Nicolas Cage, waardoor hij per direct terug keert in mijn lijst met favoriete acteurs (voor zover ik daar een lijst van heb...).

4. King Kong
Top spektakel, helemaal op het grote scherm. Afwisselend en de volle drie uur boeiend.

5. Un long dimanche de fiançailles
Niet zo goed als Amélie, maar zeker geen enorme stap terug. Een indrukwekkende film die tussen al het leed van WO I toch nog ergens de vrolijkheid van de eerder genoemde film bevat.

6. Sin City
Een prachtige stijl en keiharde actie zoals je dat van een comic verfilming verwacht..... maar dan nog net iets meer.

7. Hotel Rwanda
Een aangrijpend drama dat mij toch naar het einde toe toch op een iets te zoete wijze dramatisch werd. Maar toch al met al erg sterk.

8. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
Naar mijn mening de beste van de laatste drie Star Wars (ep 1, 2, 3). Het verhaal wordt afgemaakt en is beter in balans dan de vorgaande twee delen, althans zo ervaarde ik het.

9. Charlie and the Chocolat Factory
Een erg goede overzetting van het boek naar een film. Ik heb vroeger alle boeken gelezen, dus het was leuk om het verhaal weer eens mee te krijgen. De decors waren ook erg mooi en Depp zet een ijzersterke Willy Wonka neer.

10. Cinderella Man
Een mooi boxers drama die op enkele momenten (wanneer Renée Zellweger aan het woord kwam bijvoorbeeld) wel wat zoetjes werd.

Als dieptepunt noem ik:
The Amityville Horror
Ik heb slechtere films gezien, maar deze film wist mij zelfs op het witte doek niet te boeien (wat soms nog wel enigszins positief uit wil vallen). Ik moest hier en daar aan The Shining denken, maar dan een stuk minder.

EDIT: 13/01
Bolo, ik hoop dat je nog niks geteld hebt, want ik heb nog een kleine verandering in mijn lijst aangebracht.
Laatst gewijzigd door Guido op 13 jan 2006 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 12 jan 2006 20:03

HAL. schreef:Dieptepunt:
Kung Fu Hustle
Hoeveel films heb je gezien van de lijst? :-?

HAL.
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door HAL. » 12 jan 2006 20:06

PUMA schreef:
HAL. schreef:Dieptepunt:
Kung Fu Hustle
Hoeveel films heb je gezien van de lijst? :-?
39. Dit was voor mij echt de slechtste, heb er niet om kunnen lachen.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 12 jan 2006 20:15

Kan ik best inkomen, als je die humor niet lust, dan schiet er immers niet al te veel meer over van de film.

Plaats reactie