The Incredible Hulk vs Hulk

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

The Incredible Hulk vs Hulk

Bericht door ruben » 12 jun 2008 11:37

Marketeers in Amerika buitelen in verkooppraatjes over elkaar heen met de boodschap dat de The Incredible Hulk op geen enkele manier lijkt op zijn voorganger, Ang Lee’s Hulk uit 2003. En inderdaad: de nieuwe film is licht van toon, is kindvriendelijk (wat natuurlijk goed is voor de omzet) en bevat een stuk meer actiescènes dan Lee’s versie van het groene monster. En dat is natuurlijk precies wat het grote publiek wil…

The Incredible Hulk is als fastfood: het is best binnen te houden, het hapt lekker weg, en iedereen houdt er wel van. Maar de film vertoont ook de nadelen van fastfood: zonder karakter, weinig bevredigend en tamelijk ‘forgetable’. The Incredible Hulk is een goedgemaakte, snelle, dertien in een dozijn actiefilm. Lekker om je popcorn bij weg te werken. Maar meer ook niet.

Wat schetst mijn verbazing dat ook recensenten deze nieuwe Hulk verkiezen boven Lee’s versie. Goed, Hulk was zeker niet foutloos, maar dat Lee een originele, frisse visie had op het uitgemolken superheldengenre staat buiten kijf. Hulk was meer dan een actiefilm, het was een Dionysisch drama, het was Shakespeare in een modern, groen jasje. Toegegeven, Lee struikelt hier en daar dramatisch, maar de beste man probeerde een interessante film te maken.

Dat kun je van de makers van The Incredible Hulk niet zeggen. Zij hebben een variatie afgeleverd van een actiefilm die we al talloze malen eerder hebben gezien. Een film die overweldigt door coole effecten en een hoop lawaai, maar die totaal niet uitdaagt en die je kunt wegslikken als de smaakloze frietjes van de McDonalds. Ang Lee’s Hulk ligt misschien wat zwaarder op de maag en is zeker niet voor iedereen, maar ik zal zijn versie blijven verdedigen, als een soort Don Quichot, tot het eind der dagen. :)

Hulk: 4 uit 5
The Incredible Hulk: 3 uit 5

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: The Incredible Hulk vs Hulk

Bericht door Colonel_Kurz » 12 jun 2008 12:41

ruben schreef:Hulk was meer dan een actiefilm, het was een Dionysisch drama, het was Shakespeare in een modern, groen jasje. Toegegeven, Lee struikelt hier en daar dramatisch, maar de beste man probeerde een interessante film te maken.
Correctie: Hulk probeerde meer dan een actiefilm te zijn en deed een mislukte poging tot Shakespeare. Daarvoor was de vaderfiguur toch te weinig uitgewerkt, en ontspoorde de film toch te veel in tanks gooien e.d. Wat je met Dionysisch drama bedoelt, snap ik even niet. Dat is toch de god van de wijn en het goede leven?

Niet dat ik overigens fiducie heb in de nieuwe film...

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 jun 2008 12:53

Colonel_Kurz schreef:
ruben schreef:Hulk was meer dan een actiefilm, het was een Dionysisch drama, het was Shakespeare in een modern, groen jasje. Toegegeven, Lee struikelt hier en daar dramatisch, maar de beste man probeerde een interessante film te maken.
Correctie: Hulk probeerde meer dan een actiefilm te zijn en deed een mislukte poging tot Shakespeare. Daarvoor was de vaderfiguur toch te weinig uitgewerkt, en ontspoorde de film toch te veel in tanks gooien e.d. Wat je met Dionysisch drama bedoelt, snap ik even niet. Dat is toch de god van de wijn en het goede leven?

Niet dat ik overigens fiducie heb in de nieuwe film...
volgens mij valt 't wel mee met de uitwerking met de vaderfiguur. Natuurlijk had er meer aandacht aan besteed kunnen worden, maar niet zozeer het personage staat centraal als wel het conflict. En dat conflict is tamelijk simpel, en daardoor zo krachtig.

Hoewel ik de eerste keer moest wennen aan de vorm van het laatste gevecht, kan ik je zeggen dat na de film meedere malen te hebben gezien, de confrontatie me oprecht ontroert.

En met dat ontsporen in tanks gooien valt wel mee. Die scenes zijn juist best kort. Overigens vond ik de actiescenes in Lee's versie wel mooier qua opzet dan in de nieuwe versie. Natuurlijk zijn de effecten in de nieuwe mooier, maar de dynamiek van dat gevecht in de woestijn wordt niet behaald.

Met dionysisch bedoel ik misschien wel meer mijn ervaring van de film dan de film zelf :) Da's niet eens echt dionysisch te noemen. Eerder een klassiek grieks drama.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 12 jun 2008 13:00

ruben schreef:Hoewel ik de eerste keer moest wennen aan de vorm van het laatste gevecht, kan ik je zeggen dat na de film meedere malen te hebben gezien, de confrontatie me oprecht ontroert.
Tja, ik vond ik de film eigenlijk na die eerste keer dat wij 'm ooit zagen (het eerste FT-uitje, of niet?) niet zo geweldig dat ik de behoefte had om 'm nog een keer te zien. Kan er eerlijk gezegd niet zo veel meer van herinneren, behalve de soms absurde montage en camerastandpunten (wat is de bedoeling van het bewust breken met de 180 graden as?).

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 12 jun 2008 14:02

Bedoel je niet Dionysisch in de Nietschziaanse zin van het woord, als tegenpool van Apollinisch? Eenvoudiger: Chaos (Dionysos) vs. orde (Apollo). Als je het zo bekijkt kan Hulk inderdaad best Dionysisch genoemd worden, maar dat is voor mij niet echt een positief gegeven.

Verder heb je wel gelijk in je openingspost dat die nieuwe Hulk op maat van het publiek is gemaakt. Ik wil de Hulk ook liever dingen in elkaar zien rammen dan hem zien worstelen met familierelaties. De psychologie mag er wel enigszins inzitten (en met een acteur als Norton moet dat lukken), maar blijkbaar is dit niet zo? (Help?) De enige film die er tot nog toe in is geslaagd om psychologie en actie perfect te mengen is Batman Begins. Maar als die nieuwe Marvel-films onderhouden popcorngeweld à la Iron Man worden, hoor je mij ook niet klagen. Er is nu eenmaal maar één Nolan en die kan niet alles doen.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 jun 2008 14:08

Had inderdaad Nietzsche in gedachte, maar Dionysus klopt dan toch niet helemaal (qua roes enzo), maar inderdaad wel wat betreft chaos :)

Het probleem met die actie-popcorn films is dat we 't nu wel hebben gezien. Althans, ik wel. Spetterende, maar zielloze actie, tja, daar word ik niet meer warm van. Inderdaad is Batman Begins de enige superheldenfilm waar zowel drama als actie in zit, en waar 't wél werkt. Maar Hulk neemt meer risico's. De film gaat daardoor wel harder onderuit, maar het maakt 't wel boeiender.
Laatst gewijzigd door ruben op 12 jun 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 12 jun 2008 14:29

Batman Begins de enige film waarin actie en drama goed gecombineerd worden? Er zijn toch wel wat films gemaakt waarin dit al eerder gebeurde, me dunkt. Ik denk aan bijvoorbeeld aan Seven Samurai, The Wild Bunch of Heat.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 12 jun 2008 14:36

Misschien de enige superhelden film?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 jun 2008 14:42

shateandar schreef:Misschien de enige superhelden film?
ja, bedoel ik ook. Niet zo op de woordjes zitten, kurz.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 12 jun 2008 15:26

ruben schreef:
Batman Begins de enige superheldenfilm waar zowel drama als actie in zit, en waar 't wél werkt.
Volgens mij zei je dat meteen al hoor. :D

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 12 jun 2008 15:28

remCOLLATERAL schreef:
ruben schreef:
Batman Begins de enige superheldenfilm waar zowel drama als actie in zit, en waar 't wél werkt.
Volgens mij zei je dat meteen al hoor. :D
heb t ff snel veranderd :)

(sssst...niet tegen Kurz zeggen hoor)

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 12 jun 2008 15:34

haha oke :D

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 14 jun 2008 11:28

Het lijkt erop alsof ik het gewoon verkeerd gelezen heb. :wink:
Anyway, ik heb persoonlijk niet zoveel interesse in deze film. Zeker niet nadat Norton geweigerd heeft om de film te promoten omdat hij een intelligentere, meer op karakterontwikkeling gerichte versie van de film voor ogen had waar de studio geen heil in zag.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 17 jun 2008 18:23

Ik heb de trailer gezien en ik word toch wel nieuwsgierig naar het resultaat.

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 18 jun 2008 09:27

Colonel_Kurz schreef:Het lijkt erop alsof ik het gewoon verkeerd gelezen heb. :wink:
Anyway, ik heb persoonlijk niet zoveel interesse in deze film. Zeker niet nadat Norton geweigerd heeft om de film te promoten omdat hij een intelligentere, meer op karakterontwikkeling gerichte versie van de film voor ogen had waar de studio geen heil in zag.
Sluit me hier bij aan. Nooit de charme en populariteit echt gesnapt van deze comic, soort neanderthaler op overdosis testosteron. Vond de Hulk film van een paar jaar geleden dan nog meevallen omdat het een redelijk psychologisch portret, nou ja relatief dan, bood naast de actie scenes die ik nogal lachwekkend vond en natuurlijk is aanhoudend bloot gesteld worden (I wish) aan Jennifer Connelly natuurlijk ook geen straf.
De trailer van de huidige vond ik niet veelbelovend en is me zeker geen bioscoopkaartje waard.

Plaats reactie