Nee, ik heb het niet over 3D.
Over 3D gesproken, die Spiderman attractie in Universal Studios, Florida is wel cool ! Een combinatie rollercoaster en Imax. Big Fun, Man !
Als ik nu op IMAX dot com ga kijken dan start geheel automatisch een the Dark Night filmpje op... en daarin verklaart men:
"from a tecnical standpoint imax is the absolute highest resolution you can achieve..",
"of unsurpassed quality",
"It's just larger than life",
"really knocks you out of your seat",
"You get an incredibly immersive experience",
"Extraordinary experience in the cinema",
"something special, you're on a incredible roller coaster".
Okayeeeeeh !
If that's all it is, suck on it !
Ik vind dat gezeik over resolutie niet zo interessant. Daar wordt een film niet goed van. Ietsjes beter hooguit.
Ik verwachtte dus inderdaad een min of meer roller coaster experience..
Maar ik bleef stabiel op de grond.
But, but, that is just mine two faced dime...

HIT ME !
Nog even gekeken bij Imax Den Haag:
"Omniversum is een grootbeeldfilmtheater. De films worden door een geavanceerde techniek op een enorm projectiescherm geprojecteerd. Het scherm heeft de vorm van een halve bol dat om het publiek heen staat en is zo groot als anderhalf voetbalveld. Overal om je heen ziet u het beeld van de film dat wordt ondersteund door een subliem geluidssysteem. Rondom Spectaculair dus!"
"IMAX maakt gebruik van het grootste filmframe: 10 keer groter dan een 35 mm frame en 3 keer groter dan 70 mm. De formule is simpel: hoe groter het filmframe, des te beter de beeldkwaliteit op grootbeeld. De afwijkende grootte van het IMAX-filmframe, in combinatie met de unieke IMAX-projectie vormt de sleutel tot de buitengewone scherpte en helderheid van de Omnimaxfilms.
De films in Omniversum gaan in tegenstelling tot bioscoopfilms, horizontaal door de unieke IMAX-projector. Elk filmbeeldje is 10 keer zo groot als dat van een bioscoopfilm en wordt 500 keer (!) vergroot om het op de reuzenkoepel te projecteren. Dit filmformaat is het IMAX formaat. De film wordt geprojecteerd door een fish eye lens m.b.v. een 15.000 Watt Xenon lamp, die watergekoeld is. De lamp is zo krachtig dat deze vanaf de maan te zien is. De film gaat met een snelheid van 100 meter per minuut door de projector. Een film van 3 kwartier heeft dan ook een lengte van 4,5 km. en een gewicht van 100 kg.
Om een Omniversum film te maken, maakt men gebruik van speciale IMAX camera's. In een camera gaat een filmmagazijn van maar 3 minuten. Het maken van een IMAX film is een tijdrovend project. Gemiddeld is men wel 2 jaar bezig met een film en lopen de productiekosten op tot wel 12 miljoen euro. Maar het levert de bezoekers aan de IMAX theaters wereldwijd elke keer weer een bijzondere ervaring!"
Door het speciale filmformaat en de bijzondere projectietechniek is de film een sensatie; je zit als het ware zelf in de cockpit en voert de stunts zelf uit! Een sterke maag is gewenst.
Die halve bol heeft Pathé dus niet... Dat bedoel ik...
Wáár de fuck is de reuzenkoepel ?
Wáárom de motherfucking fuck blijft mijn maag waar die is tijdens Pathé TDK ? HUH ?
Afijn:
Overigensch gaan we binnenkort in Tilburgh nog 's in zo enen ouderwetsche groote zaal van Tilburgh's Must See theater.
's Kijken hoe oubollig TDK dan wordt...