PascalE schreef:Meszahline schreef:Tja, een persoonlijke waardering blijft een persoonlijke waardering. En wat Rovo zegt, het is geen fantastische film, hooguit gewoon leuk om te zien en tof in elkaar gezet. Verder is ie erg vlak.
Ik
vond hem wel fantastisch

. Inderdaad het gevoel speelt mee, als je kan zeggen dat hij vlak is dan werd je waarschijnlijk minder meegesleept door de film (of je bent écht een objectieve recensent).
Ik geloof niet in objectiviteit.
Maar de eerste dat ik de film zag was ik er kapot van. Het vreemde narratief, de abstracte vertelstijl, de duistere toon, het acteren. Het was helemaal nieuw voor me.
Twee jaar later zag ik hem opnieuw, dit keer met vrienden die ademloos zaten toe te kijken. Binnen twee jaar had ik heel wat geleerd en op me af gekregen. Het voordeel was ook dat ik de film grotendeels niet meer herkende en in mijn hoofd slechts fragmenten naar boven kwamen bij het horen van de naam.
De tweede keer zag ik een film die op papier geniaal zou zijn, maar in de uitwerking toch net iets te vlak is. Het opgeknipte fungeert als een belangrijke rol, maar zodra de film begon kwam het indrukwekkende einde weer naar boven en zat ik me die twee uur eigenlijk een beetje te vervelen. Ik had het al gezien, er zit geen diepere laag in, whatsoever. Het is slechts de knipbeurt die de film zo apart maakt. Het werkte totaal niet voor me.
Niet dat ik het een kutfilm vind, nee, nog steeds is het een zeer innovatief geheel, alleen is het experiment net iets te duidelijk en konden de zwart-wit tussenstukken makkelijk weggelaten worden. De verwarring zou alleen maar groter worden als die er niet tussen zaten, en dat is toch wat Nolan wil verkrijgen van zijn publiek.