Remon's Stanley Kubrick Topic

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Plaats reactie
El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 14 nov 2009 20:30

Toch nog een beetje off-topic

mocht je The Killing & Paths of Glory ook nog willen, die worden vaak samen met Killer's kiss verkocht.

zoals hier

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 14 nov 2009 20:34

El Chivo schreef:Toch nog een beetje off-topic

mocht je The Killing & Paths of Glory ook nog willen, die worden vaak samen met Killer's kiss verkocht.

zoals hier
Lelijk boxje, maar ik heb 'm ook. Goede deal.

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 02 dec 2009 17:26

Zo hier nog wat van komen? Ik heb zojuist het topic doorgelezen en het is prima leesvoer. Het zou jammer zijn als het hierbij zou blijven.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 02 dec 2009 17:40

KoenZ schreef:Zo hier nog wat van komen? Ik heb zojuist het topic doorgelezen en het is prima leesvoer. Het zou jammer zijn als het hierbij zou blijven.
Uiteraard! Ik ben op dit moment ff druk met werken, maar zodra ik even de tijd heb, zal ik het vervolgen met The Killing.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 dec 2009 14:17

THE KILLING (1956)
Genre: Film-noir, misdaad, thriller, drama
Duur: 83 minuten
Aspect ratio: 1.37 : 1
Kleur/zw: Zwart-wit
Cast: Sterling Hayden (Johnny Clay), Coleen Gray (Fay), Vince Edwards (Val Cannon), Jay C. Flippen (Marvin Unger).

Afbeelding

Kubrick: regie, script.

Film locaties:
Bay Meadows renbaan, San Mateo, CA, VS
Los Angeles International Airport, Los Angeles, CA, VS
San Mateo County, CA, VS

Met de opbrengsten van Killer’s Kiss kocht Kubrick de rechten van het boek ‘The Snatch’. Omdat deze destijds niet mocht worden verfilmd werden de rechten omgewisseld met ‘Clean Break’, een boek van Lionel White. Nog voor het project af was toonde ook Frank Sinatra interesse in de rechten, maar Kubrick ging zelf aan de slag.

Het verhaal gaat over een crimineel die net uit de gevangenis is gekomen en meteen alweer plannen maakt voor een overval op de paardenrenbaan. Hij doet dit samen met een team van meedogenloze onderwereldfiguren. De overval moet tijdens een paardenrace van 1 mijl plaatsvinden, die slechts 60 seconden duurt. De film bestaat uit drie delen: eerst de voorbereiding op de overval, dan de uitvoering en daarna wat er met de overvallers verder gebeurt. Het eerste gedeelte laat op een realistische, bijna documentaire manier zien hoe de overvallers zich voorbereiden. Kubrick liet de overval vier keer zien, ieder keer precies 60 seconden en iedere keer gezien vanuit het standpunt van een andere overvaller. Eerst de man die met z'n geweer voor afleiding moet zorgen door een renpaard dood te schieten, daarna door een man die twee bewakers bij de deur van het kassaloket afleidt, daarna door het standpunt van de overvaller die het kassapersoneel bedreigt en uiteindelijk door de man die wegrijdt met het geld. Een bijzondere manier van vertellen waardoor onder andere Quentin Tarantino geïnspireerd werd voor het maken van Reservoir Dogs.

De traagheid die Kubrick’s films typeren wordt nog niet ondersteund met oogstrelende composities en gepaste klassieke muziek. Dat zou zich, ondanks een voorproef in Killer’s Kiss, pas later in zijn carrière ontwikkelen. De film is vooral rond het verhaal en de personages geconcentreerd, dat op een rustige, duidelijke manier wordt verteld. Elke rol wordt netjes uitgelicht, al missen we hier wel wat karakterontwikkeling. Hoofdrolspelers Sterling Hayden en Coleen Gray acteren niet op hun allerbest, maar dit wordt wel licht goedgemaakt door het sterke spel van Vince Edwards. Al met al blijft deze spannende film, die in de herkijk nauwelijks minder wordt, een aanrader voor fans van Kubrick, maar ook van film-noir en/of misdaadfilms want deze klassieker heeft voor vele films als voorbeeld gediend.

Verhaal: 8.0
Acteerwerk: 6.8
Geluid/score: 8.0
Cinematografie: 8.0

Cijfer: 7.8
IMDb: 8.2 (22,213 stemmen) (top 250: #181)

Afbeelding

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 04 dec 2009 14:42

Remondinho schreef:... want deze klassieker heeft voor vele films als voorbeeld gediend.
Helemaal waar, tot in de kleinste details, want deed het masker waarmee de overval werd gepleegd je nergens aan denken?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 dec 2009 14:44

Ik dacht aan The Dark Knight...jij? :)

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 04 dec 2009 14:48

Remondinho schreef:Ik dacht aan The Dark Knight...jij? :)
Precies:

Afbeelding

Het is geen 1-op-1 kopie, maar volgens mij wel degelijk een verwijzing:

Afbeelding

Het was in ieder geval het eerste waar ik aan dacht, en jij dus ook!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 dec 2009 14:56

Het schoot mij inderdaad meteen te binnen, en ik heb toen de film af was, ook meteen een foto gezocht van de betreffende scène in The Dark Knight!

Verder moest ik ook denken aan Dog Day Afternoon in verband met het geweer verstopt in de doos voor bloemen!

Viel jou verder nog iets bijzonders op?

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 04 dec 2009 15:03

Remondinho schreef:Verder moest ik ook denken aan Dog Day Afternoon in verband met het geweer verstopt in de doos voor bloemen!
Klopt ook, ja!
Remondinho schreef:Viel jou verder nog iets bijzonders op?
Eh ... het is alweer een hele tijd gelden dus je zal me effe moeten helpen.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 dec 2009 15:09

JB schreef:
Remondinho schreef:Viel jou verder nog iets bijzonders op?
Eh ... het is alweer een hele tijd geleden dus je zal me effe moeten helpen.
Nee, ik had verder niks opgemerkt. Vroeg me af of jij zo nog iets wist. :)

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 04 dec 2009 15:09

Remondinho schreef:Het schoot mij inderdaad meteen te binnen, en ik heb toen de film af was, ook meteen een foto gezocht van de betreffende scène in The Dark Knight!
Dat is exact wat ik ook deed! haha supertof!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 04 dec 2009 15:13

Remondinho schreef:Verder moest ik ook denken aan Dog Day Afternoon in verband met het geweer verstopt in de doos voor bloemen!
Net zoals in Terminator 2 en Hard-Boiled?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 dec 2009 15:14

Colonel_Kurz schreef:
Net zoals in Terminator 2 en Hard-Boiled?
Terminator 2 kan ik me niet herinneren! En Hard-Boiled...heb ik in geen jaren gezien! Daar ook dus?

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 05 dec 2009 12:26

Ja, in beiden films zit ook zo'n scene.

Plaats reactie