Remon's Stanley Kubrick Topic

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Plaats reactie
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 dec 2009 16:21

Ik weet niet of er überhaupt een DVD van is uitgekomen, ik zag een TV-rip van de Amerikaanse TCM.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 10 dec 2009 16:30

Colonel_Kurz schreef:Ik weet niet of er überhaupt een DVD van is uitgekomen, ik zag een TV-rip van de Amerikaanse TCM.
Ik kan hem tot nu toe nergens vinden inderdaad... Helaas.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 28 dec 2009 13:58

Ik ga ook maar eens verder met dit topic. Coming up: Spartacus!
Kan een van de mod's misschien de topicnaam even aanpassen? (Dinho weghalen :wink: )

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 28 dec 2009 14:06

Done, maar volgens mij kon je dat zelf ook, hoor (onderwerptitel in je eigen openingspost aanpassen)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 28 dec 2009 14:08

Oh pardon. Niet eens over nagedacht! Bedankt in ieder geval!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 30 dec 2009 14:12

SPARTACUS (1960)
Genre: Actie, drama, historisch
Duur: 184 minuten
Aspect ratio: 2.20 : 1
Kleur/zw: Kleur
Cast: Kirk Douglas (Spartacus), Laurence Olivier (Crassus), Jean Simmons (Varinia), Charles Laughton (Gracchus), Peter Ustinov (Batiatus)

Afbeelding

Kubrick: regie

Op Kubrick’s vorige film, Paths Of Glory, kwamen ondanks lovende recensies weinig mensen, waardoor zijn volgende projecten allemaal werden geannuleerd. The German Lieutenant, een WOII-film is bijvoorbeeld een film die Kubrick nooit wist te realiseren. Hij hapte dan ook snel toe toen hem in 1960 werd gevraagd de regie van het dure Hollywood spektakel Spartacus over te nemen van de ontslagen Anthony Mann, die ruzie kreeg met Kirk Douglas. Met Spartacus schreef Kubrick weer een klassieker op zijn naam, al zou hij dit zelf ontkennen. Omdat hij zich alleen met de regie mocht bemoeien, en dus niet met bijvoorbeeld de muziek, acteurs of cinematografie, was hij helemaal niet tevreden met het eindresultaat. Na deze film vertrok hij dan ook uit Hollywood om in Engeland, met alle vrijheid, zijn films te maken.

Spartacus was een Romeinse slaaf, die een grote slavenopstand leidde enkele tientallen jaren voor Christus. Hij ontsnapte met 70 à 80 anderen uit een school voor gladiatoren die het eigendom was van Lentulus Batiatus. Hij vluchtte naar de Vesuvius, waar hij een leger bouwde van ca. 70.000 ontsnapte slaven om in opstand te komen tegen de machthebbers destijds. De rebellen trekken van dorp naar dorp, op weg naar hun woonplaatsen in Zuid-Italië. In Rome wordt de slavenopstand ondertussen een beslissende factor in een machtsstrijd tussen twee senators. Zowel de republikein Gracchus als de militair Crassus proberen Spartacus en de zijnen voor hun eigen doeleinden te gebruiken.

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal schreef Dalton Trumbo een script waarin een liefdesverhaal wordt verweven met de onmenselijke wereld van de gladiatoren en de corruptie van de oude Romeinse machthebbers. Wat volgt is een film over vrijheid, en mensen die ervoor zouden sterven. Eerlijk is eerlijk, deze film voelt niet aan als een Kubrick film. De muziek is veel te bombastisch, en ook cinematografisch herkende ik weinig van de meester. Alleen de opmars van de slaven tijdens de veldslag is weergaloos gefilmd. Ondanks Kubrick baalde dat de cast al vast stond, is er niks aan te merken op de acteerprestaties van de grote cast. Douglas en Olivier creëren in elke gezamenlijke scène weer spanning en ook de kleinere rollen worden goed neergezet. Peter Ustinov kreeg zelfs een Oscar voor zijn bijrol, de enige Oscar ooit voor acteerprestaties in een Kubrick-film. Persoonlijk vind ik het eerste gedeelte, in de school, het beste van de film. De harde indrukwekkende training en de ontwikkeling van de liefde tussen Spartacus en Virinia worden perfect gemixt en de tijd vliegt dan ook voorbij. Het middenstuk is veel minder indrukwekkend, maar dat wordt later goed gemaakt door de superieure eindscène die je niet zomaar loslaat. De film is een klassieker, en ook een voorbeeld van hoe je zonder computers een fantastische film kunt afleveren.

Verhaal: 8.3
Acteerwerk: 8.0
Geluid/score: 7.0
Cinematografie: 8.3

Cijfer Remon: 8.0
IMDb: 8.0 (46,085 stemmen) (top 250: #232)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 11 feb 2013 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 30 dec 2009 14:21

Remon schreef:en ook cinematografisch herkende ik weinig van de meester. Alleen de opmars van de slaven tijdens de veldslag is weergaloos gefilmd. Cinematografie: 8.3
Toch zon hoog cijfer, terwijl je niet veel van Kubricks cinematografische stijl terugvond?
Tja wat ik me nog voor de geest kan halen is idd dat eindgevecht, dat was het enige stuk dat ik echt goed vond, voor de rest vond ik hem redelijk saai.
Heb je de versie uit 2004 ook gezien? Daar vond ik zelf al wat meer tempo in zitten. :T

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 30 dec 2009 15:04

remCOLLATERAL schreef:
Remon schreef:en ook cinematografisch herkende ik weinig van de meester. Alleen de opmars van de slaven tijdens de veldslag is weergaloos gefilmd. Cinematografie: 8.3
Toch zon hoog cijfer, terwijl je niet veel van Kubricks cinematografische stijl terugvond?
Tja wat ik me nog voor de geest kan halen is idd dat eindgevecht, dat was het enige stuk dat ik echt goed vond, voor de rest vond ik hem redelijk saai.
Heb je de versie uit 2004 ook gezien? Daar vond ik zelf al wat meer tempo in zitten. :T
Klopt, maar daarom is het nog niet slecht. Ik vind het alleen geen typische Kubrick-film. Het tempo ligt inderdaad wel aan de lage kant, voornamelijk door het liefdesverhaaltje. De 2004 versie heb ik niet gezien.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 08 jan 2010 23:13

LOLITA (1962)
Genre: drama, romantiek
Duur: 152 minuten
Aspect ratio: 1.37 : 1
Kleur/zw: Zwart-wit
Cast: James Mason (Prof. Humbert Humbert), Shelley Winters (Charlotte Haze), Sue Lyon (Dolores ‘Lolita’ Haze), Peter Sellers (Clare Quilty).

Afbeelding

Film locaties:
Albany, NY, Verenigde Staten
British Picture Studios/Elstree Studios, Hentfordshire, Engeland
Hilfield Castle, Hertfordshire, Engeland
Lake George, NY, Verenigde Staten
Gerrard’s Cross, Buckinghamshire, Engeland

Stanley Kubrick moet in de jaren '60 met dit echt wel geschokt hebben. Het verhaal bestond al in boekvorm (van de hand van Vladimir Nabokov), maar het in beeld brengen ervan is nog net iets anders. Voor Kubrick die beweerde alles te kunnen verfilmen vormde dat geen probleem. Om de vele critici en tegenstanders te sussen maakte hij de film "softer" dan het boek. Suggesties van seks en pedofilie krijgen we niet te zien. Kubrick creëert enkel vermoedens. En daarover valt te discussiëren.

We maken kennis met professor Humbert Humbert die tijdens de vakantie op zoek gaat naar een kamer dichtbij de instelling waar hij volgend academiejaar les zal geven. Bij het keuren van een van de huisjes zien we dat hij zich eigenlijk uit de voeten wil, maar dan leidt de huisbazin hem naar de tuin. Deze zonnebadende dochter Lolita lijkt hem toch te overtuigen. Humbert twijfelt niet langer en trekt bij hen in. In zo'n scènes merken we waar Kubrick moest toegeven aan de "preutsheid van zijn tijd". De regisseur toont Lolita keurig netjes, in tweedelig badkostuum op een dekentje zittend. Tijdens zijn verblijf kan professor Humbert het goed met zijn huisgenoten vinden. De huisbazin is duidelijk verliefd op hem, maar hij heeft meer oog voor de jonge Lolita. Wanneer Dolores op zomerkamp gaat, en Charlotte het geheime dagboek leest van Humbert beginnen de extreme verhaallijnen pas echt!

Lolita werd destijds bedolven onder kritiek, omdat de film pedofilie zou verheerlijken en vanwege de vele erotische scènes. In veel landen werd de film gecensureerd. Nergens komt seks echter expliciet in beeld en nergens zie je dan ook een stukje bloot. Heftiger dan de openingsbeelden, waarin professor Humbert de tenen van Lolita met nagellak beschildert, wordt de film niet. Toch laat dat juist de ruimte open om te speculeren. Je voelt immers de aantrekkingskracht tussen de twee. Dit komt overigens voornamelijk door het erg sterke spel van de destijds vrij onbekende, 14-jarige Sue Lyon. Lyon was er sowieso altijd vroeg bij, want ze trouwde net na de premiere op 17-jarige leeftijd met Hampton Fancher. Ondanks dat deze zwart-film 2,5 uur duurt, verveelt hij nergens, wat toch voornamelijk door de boeiende driehoeksverhouding komt van Winters-Mason-Lyon. Ook vond ik Peter Sellers eens leuk om naar te kijken.

Op cinematografisch gebied zijn er weinig bijzondere dingen, al zou iedereen het openingsshot wel herkennen. De film is zeker niet het beste werk van Kubrick, maar ook zeker niet zijn slechtste. Als je door het nog steeds zware onderwerp heen kunt kijken, kun je verrast worden met een boeiende romantische film vol met scherpe dialogen en zwarte humor.

Verhaal: 8.0
Acteerwerk: 8.0
Geluid/score: 7.5
Cinematografie: 7.5

Cijfer Remon: b]7.8[/b]
IMDb: 7.7 (25,173 stemmen)

Afbeelding

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 09 jan 2010 10:13

Leuke recensie weer. Kan niet wachten op de films die ik wel heb gezien (de films vanaf nu dus :) )

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 09 jan 2010 10:18

Ik vond zelf Lolita een van de minste Kubricks die ik gezien heb, vooral met de lengte van de film had ik een probleem. Het eerste uur wist het me nog prima te boeien, maar daarna verloor het voor mij zijn aantrekkingskracht.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 09 jan 2010 10:59

Het eerste uur vloog inderdaad voorbij. De resterende speeltijd komen er een paar aparte verhaallijnen, maar toen zat ik al zo in de film dat het alsnog boeide.

Volgende film: Dr. Strangelove. De film waar ik het minste zin in heb...
Daarna gelukkig 6 meesterwerken!

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 09 jan 2010 12:16

Remon schreef:Volgende film: Dr. Strangelove. De film waar ik het minste zin in heb...
}:

Shine
Regisseur
Regisseur

Bericht door Shine » 09 jan 2010 12:30

Remon schreef:Volgende film: Dr. Strangelove. De film waar ik het minste zin in heb...
Dat snap ik.

Ik was er ook niet wild van....

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 09 jan 2010 12:38

Begrijp me niet verkeerd: het is nog steeds een leuke film. Maar vergeleken met de 6 films die erna komen, is het zeker de minste! Ik heb hem ondertussen trouwens al gezien.

Plaats reactie