Remon's Stanley Kubrick Topic

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Plaats reactie
Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 23 jan 2010 14:25

Shine schreef:Deze film vond ik nou helemaal niets. Het duurde te lang, was totaal niet interessant en eigenlijk gewoon saai.

Ik heb na de tijd de uitleg nog wel gelezen (wat ik eigenlijk heel fout aan de film vind, ik vind dat je niet na het kijken van een film op zoek moet gaan naar een uitleg van die film, maargoed) en toen vond ik het nog steeds bagger.

Sorry, maar dit was echt helemaal geen film voor mij. En dat zal het ook niet worden.

Ik ben een grote fan van sf-films, maar absoluut niet van deze. :N
De uitleg is natuurlijk ook maar iemand anders zijn uitleg. Je moet het er zelf uithalen! Ik denk dat ik wel een week na heb zitten denken wat alles nou betekende, en dat is ook leuk :T

Goeie recensie Remon... maarre betekend dit dat EWS niet meer je favoriete Kubrick is?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 23 jan 2010 15:48

Dat is inderdaad het leuke aan deze film. Aangezien Kubrick zelf geen uitleg wou geven, is er geen recensie die alles verklaart. Wel vind ik het leuk trouwens dat Astonm de film nu meer waardeert door mijn recensie :)
Frank_Costello schreef:Goeie recensie Remon... maarre betekend dit dat EWS niet meer je favoriete Kubrick is?
Hmm, goede vraag! Voor ik aan dit topic begon was Eyes Wide Shut mijn favoriet en daarna pas A Clockwork Orange en 2001. Aangezien ik nu ook anders naar de film kijk, en ook probeer het goed te verwoorden, ontdek ik zelf ook andere dingen waardoor ik de films ook anders waardeer. Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat ACO zakt, maar of 2001 of Eyes Wide Shut bovenaan eindigt weet ik zelf nog niet.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 25 jan 2010 08:35

Remon schreef:Er gebeurt juist heel veel, maar je moet het er voornamelijk zelf uithalen :wink:
Oh, ongetwijfeld. Maar zoals Confused Matthew het al treffend verwoordt: dat alles wordt zo eindeloos uitgerekt dat het simpelweg dodelijk vervelend wordt. 2001: A Space Odyssey heeft een plot dat met gemak binnen anderhalf uur verteld had kunnen worden, maar in plaats daarvan krijgen we een extra uur dat gevuld is met "landscape", "landscape", "landscape", "crap floating in space"...
Shine schreef:(wat ik eigenlijk heel fout aan de film vind, ik vind dat je niet na het kijken van een film op zoek moet gaan naar een uitleg van die film, maargoed)
Exact mijn mening. Dat was dan ook mijn grote bezwaar met Mulholland Drive: twee uur lang zit je ergens naar te kijken waarvan je geen idee hebt wat het is en uiteindelijk moet je na afloop online gaan opzoeken wat het nu eigenlijk betekende. Ik hoef echt niet alles voorgekauwd te krijgen maar als filmmaker mag je je publiek best een beetje helpen. Film is in de eerste plaats entertainment, geen cryptogram.
Laatst gewijzigd door Thiver op 25 jan 2010 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine
Regisseur
Regisseur

Bericht door Shine » 25 jan 2010 12:07

Thiver schreef:2001: A Space Odyssey heeft ongetwijfeld een plot en dit had met gemak binnen anderhalf uur verteld kunnen worden en in plaats daarvan krijgen we een extra uur dat gevuld is met "landscape", "landschape", "crap floating in space"...
Haha, sorry, ik moest hier echt ontzettend om lachen! :D
Thiver schreef:Film is in de eerste plaats entertainment, geen cryptogram.
Amen to that! :Y

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 25 jan 2010 12:41

Cryptogrammen oplossen is puur masochisme. Die dingen worden enkel gemaakt om mensen te pesten.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 25 jan 2010 13:03

El Chivo schreef:Cryptogrammen oplossen is puur masochisme. Die dingen worden enkel gemaakt om mensen te pesten.
Waarmee je aan wilt geven dat Kubrick 2001: ASO gemaakt heeft om mensen te pesten?

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 25 jan 2010 13:08

Dat is wat ik jullie blijkbaar hoor beweren.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 25 jan 2010 13:58

Het zou wel een boel verklaren. :wink:

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 25 jan 2010 19:34

Shine schreef:Haha, sorry, ik moest hier echt ontzettend om lachen! :D
Ik lag dubbel toen-ie koffie ging halen. 'Aaaaah, that's some good coffee. All right, how far are we now?' :D
El Chivo schreef:Cryptogrammen oplossen is puur masochisme. Die dingen worden enkel gemaakt om mensen te pesten.
Zoals Theo van Gogh ooit zei: 'Liefde is als een cryptogram: geef me de oplossing erbij en ik snap er nog niks van.'

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 25 jan 2010 20:04

Remon schreef: LOLITA (1962)
Ha, een film die ik wel heb, maar nog nooit heb gezien. Een blinde aankoop. Nou bijna blind waar het niet voor de volgende mysterieuse shot met gelukkig een filmtitel (maakt het zoekwerk voor een film wat makkelijker).

Afbeelding
Remon schreef:Heftiger dan de openingsbeelden, waarin professor Humbert de tenen van Lolita met nagellak beschildert, wordt de film niet.
Aha, dus daar gaat het over. Wat betreft de rest van de film moet ik maar gewoon zien wat er gaat gebeuren nietwaar.
Remon schreef: Op cinematografisch gebied zijn er weinig bijzondere dingen, al zou iedereen het openingsshot wel herkennen.
[herhaling]Het is maar dat de letters Lolita in voorkomen, anders had ik het nog niet geweten. :wink:[/herhaling]

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 04 feb 2010 10:20

Ik zal eens kijken of ik dit weekend de volgende (A Clockwork Orange) kan kijken en een stukje kan pennen.

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 04 feb 2010 13:38

Remon schreef:Ik zal eens kijken of ik dit weekend de volgende (A Clockwork Orange) kan kijken en een stukje kan pennen.
Yes please _O_

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 04 feb 2010 14:46

Remon schreef:Ik zal eens kijken of ik dit weekend de volgende (A Clockwork Orange) kan kijken en een stukje kan pennen.
Ben benieuwd wat je daar van vind. Het is in ieder geval mijn favoriet van Kubrick. :)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 12 feb 2010 17:46

A CLOCKWORK ORANGE (1971)
Genre: Misdaad, drama, thriller
Duur: 136 minuten
Aspect ratio: 1.37 : 1
Kleur/zw: Kleur
Cast: Malcolm McDowell (Alex), Patrick Magee (Mr. Alexander), Michael Bates (cipier), Aubrey Morris (Deltoid)

Afbeelding

Kubrick: Regie, productie, script.

Na het grote succes van 2001: A Space Odyssey wilde Stanley Kubrick een compleet andere film maken. Na veel research wilde hij een film maken over Napoleon, maar deze film is er helaas nooit gekomen wegens geldgebrek. Hij ging op zoek naar een nieuw onderwerp en kwam aan bij een roman van Anthony Burgess uit 1962, A Clockwork Orange.
Kubrick nam de gehele film op in zijn eigen filmstudio en schoot slechts een paar buitenopnames in en nabij Londen. Voor de filmopnamen gebruikte Kubrick de Amerikaanse versie van Burgess' roman. Deze versie heeft 20 hoofdstukken tegenover 21 bij de Engelse uitgave. Het 21e hoofdstuk is namelijk een epiloog die zich enkele jaren na het verhaal afspeelt. Omdat Kubrick alleen de Amerikaanse versie kende ontbrak dus ook in de film de epiloogscène. Dit tot groot ongenoegen van Burgess, hij was namelijk van mening dat een epiloogscène de film juist extra krachtig zou hebben gemaakt. Kubrick zelf heeft altijd volgehouden dat hij tijdens de filmopnamen niets wist van een tweede Engelse versie.
A Clockwork Orange was meteen een gigantisch commercieel succes en werd door critici de hemel in geprezen, maar na enkele ongevallen die geinspireerd waren door de film werd de film zelfs een tijd verboden.

Het verhaal
Malcolm McDowell speelt op angstaanjagend overtuigende wijze de Alex DeLarge. Samen met zijn in witte kleding gehulde bende houdt hij zich bezig met zinloos geweld, verkrachting en andere criminele activiteiten. Op het moment dat de autoriteiten hem te pakken krijgen, wordt hij dan ook niet gespaard. In de onmenselijke gevangenis ondergaat hij een brute vorm van hersenspoeling, die als effect dient te hebben dat hij bij iedere neiging tot geweldpleging lichamelijk onwel wordt. De behandeling schijnt effect te hebben en Alex lijkt herboren. Maar je kan het geweld wel uit de man halen, maar de man niet uit het geweld.

Als het gaat om Kubrick’s visie horen we vaak dat hij geloofde dat de mensheid per definitie slecht is, en in deze film krijgen we dat dan ook goed voorgeschoteld. Het goede aan deze film is dat Kubrick het niet erger wil maken dan het is. Sterker nog, hij verheerlijkt het. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk de verkrachting waarbij Alex vrolijk Singin’ In The Rain zingt. De muziek is sowieso een belangrijk element in deze film. De soundtrack, bestaande uit klassieke muziek en elektronische synthetische muziek, weet elke weer de juiste sfeer neer te zetten. De muzikale begeleiding is dan ook één van de betere elementen in deze film maar ook visueel is dit één van zijn beste films. Het openingsshot bijv. waarin Alex in close-up in beeld is, en dan langzaam het beeld steeds wijder wordt is een staaltje vakwerk. Daarnaast kan denk ik iedereen nog wel vertellen hoe de scène met de zwerver eruit zag. Een ander geweldig onderdeel is de geniale montage van de vele cuts. Ondanks de bijzondere kostuums en decors is dit gewoon een tijdloos meesterwerk wat komt door de tijdloze problemen die de film aankaart. A Clockwork Orange is een film die je, net als bij vele Kubrick's, een paar keer moet zien voordat je hem echt kunt waarderen. Het is een sinistere film, die toch ook weer grappig is. Klein puntje van kritiek: waar de film in het begin juist perfect en niet te gehaast wordt verteld, komen aan het einde teveel toevalligheden samen.

Verhaal: 9.0
Acteerwerk: 8.3
Geluid/score: 9.3
Cinematografie: 9.3

Cijfer Remon: 9.3
IMDb: 8.5 (180,345 stemmen) (top 250: #47)

Afbeelding

Na het mislukken van de film over Napoleon wou Kubrick alsnog zijn historische film maken, en die kwam er in de vorm van Barry Lyndon, de volgende film in dit topic.
Laatst gewijzigd door Remon op 13 feb 2010 19:16, 6 keer totaal gewijzigd.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 12 feb 2010 17:47

Een kleintje deze keer..

Plaats reactie