Remon's Stanley Kubrick Topic

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Plaats reactie
sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 22 feb 2010 23:09

Thiver schreef:
Remon schreef::x
Landscape! Crap floating in space! :lol:
hmmm that was good coffee

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 01 mar 2010 23:01

Voor mijn topic doodbloedt...er komt een vervolg hoor! Zal eens kijken of ik deze week The Shining kan kijken.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 12 mar 2010 14:40

Vanavond of morgen staat The Shining online!

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 12 mar 2010 14:42

Remon schreef:Vanavond of morgen staat The Shining online!
Kom maar op!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 12 mar 2010 17:49

THE SHINING (1980)
Genre: Horror, thriller
Duur: 119 minuten
Aspect ratio: 1.37 : 1
Kleur/zw: Kleur
Cast: Jack Nicholson (Jack Torrance), Shelley Duvall (Wendy Torrance), Danny Lloyd (Danny Torrance), Scatman Crothers (Dick Hallorann).

Afbeelding

Kubrick: regie, productie, screenplay.

Film locaties:
Glacier National Park, Montana, VS
Yosemite NP, Californië, VS
Timberline Lodge, Mount Hood, Oregon, VS (hotel ext.)
Elstree Film And TV Studios, Hertforshire, Engeland (hotel int.)

Na Barry Lyndon, wat geen commercieel succes was maar wel gewaardeerd werd door de fans, kwam Kubrick in 1980 terug met een verfilming van The Shining, een boek van Stephen King. Kubrick vond King’s boek zwak geschreven, maar vond het idee van een spookhuis perfect om de slechtheid van de mens weer in weer te geven. Hoewel de film in het het begin gemengde reacties kreeg, en zelfs genomineerd werd voor 2 ‘Razzies’ (slechtste actrice en slechtste regisseur), wordt The Shining tegenwoordig beschouwd als een van de beste horrorfilms ooit. De ‘Here’s Johnnnnyyy’-scène werd zelfs verkozen tot engste scène ooit. Stephen King zelf was minder enthousiast, met name omdat het einde nogal afwijkt van het boek.

Voormalig alcholist en schrijver Jack Torrance krijgt een tijdelijke baan als huisbewaarder in het Overlook Hotel in de Rocky Mountains, dat in de wintermaanden gesloten is vanwege de extreme weersomstandigheden. De manager heeft Jack van toveren gewaarschuwd met het verhaal van een van de eerdere huisbewaarders die tijdens zijn verblijft krankzinnig is geworden, en zijn twee dochters met een bijl heeft vermoord. Als de familie haar intrek neemt krijgen ze nog een rondleidinig. Tijdens deze rondleiding komt Danny in contact met de chef-kok van het hotel, Dick Hallorann. Danny vertelt hem dat hij weet dat er iets gebeurd is in kamer 237, maar moet daar wegblijven van Dick. Terwijl Jack steeds agressiever wordt, wordt hem tijdens een ‘jaren 20’ stijl’ feestje verteld dat hij zijn familie eens moet corrigeren op wat voor wijze dan ook.

The Shining is weer echt zo’n Kubrick-film die heel simpel lijkt, maar zoveel lagen heeft die je na 1 kijkbeurt nooit meekrijgt. Buiten alle paranormale scènes, zijn er ook veel verwijzingen te vinden naar de maanlanding, waarvan gespeculeerd wordt dat deze geënsceneerd zou zijn door Kubrick! Ik zal niet het vele verhaal hier overpennen, maar de sceptici zeggen dus dat de beroemde maanlanding nooit plaats heeft gevonden, maar dat deze gefilmd is in een studio door Stanley Kubrick. Waarom dit gedaan zou zijn, zijn ook verschillende ideeën over. Kubrick zou het destijds gedaan hebben, om financieel onafhankelijk te worden, én om 2001: A Space Odyssey te maken. Pikant detail: een belangrijke adviseur van Kubrick voor die film was destijds werkzaam bij de NASA. Ook was de geavanceerde camera die Kubrick gebruikte voor Barry Lyndon, eigendom van NASA. Kubrick’s weduwe Christiane zou later nog verklaren dat ze ooit een brief met een ‘top secret’-stempel vond in haar man’s archieven. Afzender: het witte huis. In de film zelf vinden oplettende kijkers ook genoeg: 6 treetjes met 7 Up, wat zou verwijzen naar de 7 Apollo’s die naar de maan vertrokken, waar er slechts 6 terugkwamen. Ook zijn er op het wandkleed in de grote hal figuren te zien, die verdacht veel op space shuttle’s lijken. Iets wat iedereen kan zien is natuurlijk het truitje van Danny, waarop in grote letters staat: Apollo 11. In die scène staat hij op, en loopt hij naar kamer 237, waar uiteindelijk iets gebeurd wat niet te verklaren valt. Feitelijk gebeurt er niks. Het kamernummer is door Kubrick veranderd van 217 naar 237, omdat die kamer niet zou bestaan. Filmanalytici zouden later meldden dat kamer 237 vanaf het begin van het hotel al bestond, en dat niet geheel toevallig de afstand van de aarde naar de maan 237.000 mijl is. Terugkijkend naar die scène zien we dus feitelijk de Apollo opstijgen, en naar de maan gaan, om erachter te komen dat wat daar gebeurd helemaal niet echt is! Wie weet komt er 50 jaar na 2001: A Space Odessey, nog een stukje filmkunst boven water van Kubrick: de maanlanding.

Afbeelding

Verder over de film. Waar Kubrick altijd geinteresseerd was in de slechtheid van de mens, deed hij hier hetzelfde. Het werd geen standaard horrorfilm met schrikmomenten of gore, maar werd het een film over een vader die afgesloten werd van de wereld, en zo tot waanzin komt. Daarbij wou hij geen donkere film maken, maar gewoon een horrorfilm waarbij alle scènes licht van kleur zijn. Na de bewust statische cameravoering in Barry Lyndon, profiteerde Kubrick hier ten volle van de steadicam. De scènes dat Danny eindeloos rondjes fietst door het hotel zijn klassiek geworden.

Wat de acteurs betreft, heb ik alleen maar lof voor Jack Nicholson’s vertolking als Jack Torrance. Zijn personage heeft duidelijk vanaf het begin een steekje loszitten, maar dat was ook wat Kubrick wilde vertellen – het hotel dat een slechte man de vrijheid geeft om slecht te zíjn. Nadat het hotel ingesneeuwd wordt, keert hij terug naar zijn oude staat, die van een monster die geen echtgenoot of vader wilt spelen. Nicholson speelt hem wel zo angstaanjagend goed dat je nooit meer met je echtgenoot op vakantie zou willen. Shelley Duvall werd door Kubrick alleen maar vernederd, enkel omdat hij een gefrusteerde uitdrukking van haar wilde hebben. Ondanks haar gegil wat vervelend wordt, is ze wel overtuigend als uitgeputte moeder die haar zoon beschermt, en die Razzie-nominatie is dan ook niet terecht in mijn ogen. Wie de film de eerste keer ziet, blijft achter met behoorlijk wat vragen over de plot. Wat is het verhaal, en hoe steekt dat in elkaar? Het blijft een tekortkoming wat iedereen zal toegeven. Hoewel The Shining aanvankelijk dus zeer negatieve kritieken kreeg, is er in de loop der jaren toch een herwaardering gekomen, dat dit toch wel een heel bijzonder stuk is geworden.

Verhaal: 7.0
Acteerwerk: 8.3
Geluid/score: 7.8
Cinematografie: 8.8

Cijfer Remon: 8.3
IMDb: 8.5 (165,983 stemmen) (top 250: #48)

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 11 apr 2010 17:05

Geen reacties deze keer? :)

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 11 apr 2010 18:37

Remon schreef:Geen reacties deze keer? :)
Ik kon het hele topic niet meer vinden :oops:

De film: ik vind The Shining nog altijd de beste horrorfilm, en een van de beste Kubricks ooit. Mevrouw Torrance heb ik maar heel even irritant gevonden, en Jack was natuurlijk briljant. Daarnaast stopt de intrige niet als de film stopt met
Spoiler
de foto van Jack in de 20's.

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 11 apr 2010 18:39

Wie vraagt, wordt ... Maar oke dan. ;)

Dat er een adviseur van NASA was ingeschakeld voor 2001 lijkt me niet echt een pikant detail. Het is tenslotte een film over ruimte-exploratie en er waren wel meer mensen van NASA betrokken bij de productie.

Kubrick had er natuurlijk ook de grootste lol in om al die complot-theorieën te voeden en bewust allerlei verwijzingen in The Shining te stoppen om een loopje te nemen met al die verhalen. Naar verluidt moest hij er hartelijk om lachen dat mensen die 'aanwijzingen' serieus namen. Zegt verder niets over zijn betrokkenheid bij het filmen of eventueel in scène zetten van de maanlanding. Het aantal Apollo-vluchten, de afstand tot de maan. Niets geheim aan die informatie en zegt dus niets over zijn betrokkenheid. Jij en ik hadden het ook in een film kunnen stoppen.
Wie de film de eerste keer ziet, blijft achter met behoorlijk wat vragen over de plot. Wat is het verhaal, en hoe steekt dat in elkaar? Het blijft een tekortkoming wat iedereen zal toegeven.
Hoe is dat een tekortkoming? Achter blijven met vragen zie ik als een sterk punt. En is dat niet juist de reden waarom de film, zoals je zelf al aangaf, zo vaak bekeken kan worden?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 11 apr 2010 18:59

Had gekund, maar ik ben helaas geen regisseur. Of Kubrick echt betrokken was bij een geënsceneerde maanlanding weet ik natuurlijk ook niet, en eigenlijk geloof ik er ook niet in. Toch zijn alle aanwijzingen best verdacht.

Over je tweede punt. Als ik een film niet helemaal snap, of achterblijf met vele vragen waardeer ik de film automatisch minder. Zo heb ik Donnie Darko en Mulholland Dr. niet helemaal begrepen, en vond ik deze films dan ook niet super. 2001: A Space Odyssey ben ik steeds beter gaan begrijpen, en dat zie je ook terug in het cijfer wat bij elke kijkbeurt omhoog ging.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 11 apr 2010 21:00

Frank_Costello schreef:De film: ik vind The Shining nog altijd de beste horrorfilm, en een van de beste Kubricks ooit.
Helemaal mee eens _O_

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 11 apr 2010 21:18

Ik heb ook weinig met horrors maar die Jack NIcholson speelt toch zo'n heerlijke rol in die film. _O_
Wat was het einde van Stephen King dan? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 11 apr 2010 23:54

Nou ik had een heel verhaal getypt helaas kan ik weer overnieuw beginnen.

In het kort :D VInd zelf The Shining nog steeds een van Kubricks beste films. Heb het boek in het engels gelezen en snap dat mr. King niet helemaal tevreden was met het resultaat van Kubrick. Maar eerlijk is eerlijk. Het boek is duidelijk King en de film is Kubrick, lekker zo laten.
In het boek is het einde totaal anders.
Spoiler
Wendy is zwaar gewond door Jack en zoals ook in de film te zien was, moest Jack de boiler in de gaten houden, dit heeft hij door alle drukte niet gedaan, en het hele hotel wordt opgeblazen, Wendy en Danny worden gespaard. Jack however...

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 12 apr 2010 07:05

Misschien met je het laatste even in een spoiler-tag zetten Jacq...

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 12 apr 2010 07:56

jacq schreef:In het boek is het einde totaal anders.
Spoiler
Wendy is zwaar gewond door Jack en zoals ook in de film te zien was, moest Jack de boiler in de gaten houden, dit heeft hij door alle drukte niet gedaan, en het hele hotel wordt opgeblazen, Wendy en Danny worden gespaard. Jack however...
Dat klinkt als een heel raar einde :-?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 12 apr 2010 08:29

Het is wel zo. :Y

Plaats reactie