Remon's Stanley Kubrick Topic

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.
Plaats reactie
Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 12 apr 2010 08:41

Inderdaad. Vind het einde uit de film wel goed zo. :) Iets minder Michael Bay-achtig.

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 12 apr 2010 09:33

Remon schreef:Het is wel zo. :Y
Toch blij dat Kubrick voor dit einde is gegaan, i.p.v. een beetje een willekeurig einde. Wat was er gebeurt als
Spoiler
Jack wel op de boiler had gelet?
:-?

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 12 apr 2010 10:51

Rich Art schreef:Misschien met je het laatste even in een spoiler-tag zetten Jacq...
Oeps sorry :oops: raar einde, tjaa bij King kun je van alles verwachten :D

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 13 apr 2010 15:15

Ik heb je recensie van 2001 nog eens gelezen.

Dit vond ik wel een interessant stukje
Remon schreef: De film wordt pas echt interessant als HAL 9000 wordt geïntroduceerd, een computer die foutloos is, en de mens eigenlijk helemaal niet nodig heeft. De mens heeft eten en slaap nodig, en zijn eigenlijk verouderde wezens in de evolutie, net als wat de apen zijn voor ons.
Spoiler
Wil Kubrick met het overlijden van Dave, en de geboorte van het sterrenkind suggereren dat de mensheid gaat verdwijnen?
Mag ik uit dit concluderen dat (volgens Kubrick of volgens wie dan ook :) ) de aap de mens heeft gemaakt, of eigenlijk van aap dus naar mens geëvolueerd? En dat vervolgens duizenden jaren later de mens overbodig wordt door computers? Zou dit dan later ook als evolutie gezien worden? De mensen zijn toch zelf verantwoordelijk voor de maak van computers dus zou dat haar eigen ondergang zijn dan? En is dat dus eigenlijk de soort strijd die voor het einde der tijden (voor de mensheid) zou zijn zoals bijvoorbeeld ook wordt gesuggereerd bij de Terminator reeks?

Iid een leuke recensie en door het bovenstaande kreeg ik wel een nog ander beeld en-of theorie over de bedoeling van de film. :T

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 13 apr 2010 15:44

Of het net zo'n bloedbad wordt als bij Terminator weet ik niet, maar zo interpreteer ik het wel in ieder geval. Of Kubrick het ook zo bedoelt heeft is natuurlijk de grote vraag.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 21 apr 2010 12:11

Voor 1 mei komt in ieder geval nog Full Metal Jacket online te staan.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 21 apr 2010 12:14

Erg sterke Kubrick film en één van zijn beste.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 21 apr 2010 12:47

Ik heb laatst The Killing gezien. Dat was een fijn filmpje zeg.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 21 apr 2010 12:49

:Y Een van z'n onbekendere, maar zeker niet z'n slechtste.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 21 apr 2010 12:52

patrob schreef:Ik heb laatst The Killing gezien. Dat was een fijn filmpje zeg.
Agree! Heb die ook pas onlangs gezien, als een van mijn laatste Kubricks. Kreeg er gewoon spijt van dat ik hem nooit eerder had gezien!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 15 jun 2010 12:15

FULL METAL JACKET (1987)
Genre: Drama, oorlog
Duur: 116 minuten
Aspect ratio: 1.37 : 1
Kleur/zw: Kleur
Cast: Matthew Modine (Pvt. Joker), Arliss Howard (Pvt. Cowboy), Vincent D’Onofrio (Pvt. Pyle), R. Lee Ermey (Sgt. Hartman), Adam Baldwin (Animal Mother)

Afbeelding

Kubrick: regie, screenplay, productie,

Na het succes van The Shining in 1980 wilde Kubrick een film maken over de oorlog in Vietnam. Het Amerikaanse leger wilde niet meewerken, waardoor hij deze vervolgens geheel in Engeland opnam. Een leegstaande gasfabriek werd omgebouwd tot kapotgeschoten stad en Kubrick liet echte palmbomen en namaak rijstvelden overkomen om Vietnam na te bootsen. Hierdoor duurde het ruim zeven jaar voordat de film in 1987 in de bioscopen verscheen. Full Metal Jacket werd genomineerd voor een Oscar (beste bewerkte script), BAFTA Awards en een Golden Globe.

Net als het boek van Gustav Hasford, is de film opgedeeld in twee delen. Het boek gaf een duidelijk beeld van de onmenselijke training, iets wat Kubrick aansprak. In het eerste deel is te zien hoe een groepje Amerikaanse jongeren getraind wordt tot marinier. De training is zwaar en stelt hoge fysieke maar vooral mentale eisen aan de jonge militairen. Het tweede deel volgt de getrainde groep, inmiddels marinier, op hun weg door Vietnam.

Een van de redenen waarom deze film zo scoorde was een toevalstreffer: R. Lee Ermey, die schitterde als de drillsergeant, was aanvankelijk ingehuurd voor de training van de acteurs, maar bleek zo goed te passen dat hij ter plekke de rol kreeg. Dat is ook meteen het probleem van Full Metal Jacket. Het eerste gedeelte is zo sterk en goed geacteerd, dat het tweede gedeelte een stuk minder overkomt. Ondanks dit een typische Kubrick-film is, is dat niet echt terug te zien in de beelden. Het is duidelijk dat er geen amateur stond, maar het had ook maar zo een andere regisseur kunnen zijn. Full Metal Jacket is een sterke film, maar nu eens niet door Kubrick zelf. Het is vooral het briljante acteren van Vicent D’Onofrio en Ronald Lee Ermey in het eerste gedeelte wat de filmliefhebbers blij maakt.

Cijfer Remon: 8.5

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 06 mar 2013 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 15 jun 2010 12:16

Het duurde even, en hij is vrij kort, maar de recensie van Full Metal Jacket staat online.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 15 jun 2010 12:24

Ik heb de film vorige week gezien. Echt ontzettend genoten van het eerste deel en het tweede stuk was ook zeer vermakelijk. Alleen het middelste gedeelte was iets minder.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 15 jun 2010 13:07

Aspect ratio
1.37 : 1 (negative ratio)
1.66 : 1 (theatrical ratio, Europe)
1.85 : 1 (theatrical ratio, USA)

En ook de dvd's zijn gewoon breedbeeld. (voor het geval men denkt dat het zo'n vieze ouderwetse 4:3 film betreft...)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 15 jun 2010 13:11

Aston schreef:Ik heb de film vorige week gezien. Echt ontzettend genoten van het eerste deel en het tweede stuk was ook zeer vermakelijk. Alleen het middelste gedeelte was iets minder.
Hoe heb jij de film ingedeeld dan? Omdat de film eigenlijk overal als tweedelig wordt aangegeven.

Plaats reactie