Let the right one in vragen

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Plaats reactie
Edwinem
Hoofdrol
Hoofdrol

Let the right one in vragen

Bericht door Edwinem » 14 sep 2010 19:03

Gister de film "Let the right one in" gezien, en ik heb nu wat vragen daar over:

1.
Spoiler
Wie is de man die in het begin Eli helpt met bloed verzamelen? En waarom doet hij dat?

2.
Spoiler
Wat is er gebeurt met Eli (die snee tussen haar benen) en waarom zegt ze dat ze geen meisje is?

3.
Spoiler
Hoe is Eli in het zwembad gekomen (moordscene van de pestkoppen) zonder in te worden gelaten?
Laatst gewijzigd door Edwinem op 14 sep 2010 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Let the right one in vragen

Bericht door patrob » 14 sep 2010 19:38

Let een beetje op de spoilers a.u.b.?

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 15 sep 2010 09:07

Het is een tijdje geleden dat ik de film zag, maar toch:

1.
Spoiler
De vorige Oskar, althans zo vatte ik het op. Eli heeft iemand nodig om voor haar te zorgen, wanneer die in de problemen komt en uiteindelijk sterft, heeft ze iemand anders nodig om voor haar te zorgen

2.
Spoiler
Die snee kan ik mij even niet herinneren maar ze zal zeggen dat ze geen meisje is omdat ze een vampier is.

3.
Spoiler
Volgens mij geldt de regel van het binnenlaten alleen voor huizen, gebouwen die van mensen zijn. Maar daar kan ik mij vergissen

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 15 sep 2010 09:47

ash_ schreef:2.
Spoiler
Die snee kan ik mij even niet herinneren maar ze zal zeggen dat ze geen meisje is omdat ze een vampier is.
Nope.
Spoiler
Eli is ooit een jongetje geweest. De snee is het overblijfsel van een... volledige castratie zullen we maar zeggen.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 15 sep 2010 10:19

Colonel_Kurz schreef:
ash_ schreef:2.
Spoiler
Nope.
Spoiler
Eli is ooit een jongetje geweest. De snee is het overblijfsel van een... volledige castratie zullen we maar zeggen.
Ow kijk, dat was ik vergeten. Tijd om de film snel eens te herkijken.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 15 sep 2010 10:22

Het wordt trouwens slechts geïmpliceerd en niet echt expliciet gezegd in de film, maar er schijnt flink wat aandacht aan besteed te worden in het boek en daar zijn dit hints naar.

Edwinem
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Edwinem » 15 sep 2010 21:21

Ja ik heb dit even nagevraagd op het FOK! Forum omdat hier niet echt snel antwoord op kwam :oops:
Helaas colonel_kurz je hebt alle 3 de antwoorden fout.
Volgens de IMDBfaq bij die film heeft de schrijver heel wat anders bedoelt.
Ik denk dat ik het boek maar even ga lezen. :T

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 15 sep 2010 22:40

Dat doe ik dan toch knap, ik heb maar op één vraag antwoord gegeven en toch heb ik ze alledrie verkeerd beantwoord? :)

Op de IMDb FAQ vind ik trouwens exact hetzelfde antwoord als ik gegeven heb. Dit staat op IMDb:
Spoiler
She was born male but was castrated and turned at the age of 12 by another vampire for a seemingly sadistic ritualistic reason. This is only hinted at in the film, without any elaboration, however, she does mention to Oscar twice that she "is not a girl" and asks him if he would like her anyway if this were the case. Also, in a brief scene in which Eli is changing into a dress, there is a shot of her pubic area, revealing that she has neither a penis nor a vaginal slit, rather a large, ugly scar.

Edwinem
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Edwinem » 16 sep 2010 09:08

Colonel_Kurz schreef:Dat doe ik dan toch knap, ik heb maar op één vraag antwoord gegeven en toch heb ik ze alledrie verkeerd beantwoord? :)

Op de IMDb FAQ vind ik trouwens exact hetzelfde antwoord als ik gegeven heb. Dit staat op IMDb:
Spoiler
She was born male but was castrated and turned at the age of 12 by another vampire for a seemingly sadistic ritualistic reason. This is only hinted at in the film, without any elaboration, however, she does mention to Oscar twice that she "is not a girl" and asks him if he would like her anyway if this were the case. Also, in a brief scene in which Eli is changing into a dress, there is a shot of her pubic area, revealing that she has neither a penis nor a vaginal slit, rather a large, ugly scar.
hoooo
Ik bedoelde ash_ :D

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 16 sep 2010 09:16

Ja ik was degene met die drie antwoorden. Ik heb het even nagezochten op de Fok fora en mijn derde antwoord komt precies overeen met wat daar gezegd wordt :P Het antwoord van Kurz komt inderdaad ook overeen met wat er op de IMDB gezegd wordt.

Wat betreft de eerste vraag: zoals overal wordt aangegeven is dat een kwestie van interpretatie. In het boek is het misschien duidelijk, in de film wordt dat ambigu gehouden, zodat je er als kijker je eigen draai aan kunt geven. Vandaar ook het "zo vatte ik het op" in mijn antwoord. Dit is een bewuste keuze van de filmmakers geweest (zie het interview met de schrijver van het boek waaraan wordt gerefereerd op de IMDB FAQ pagina), dus feitelijk kun je niet zeggen "zo zit het". Je kunt natuurlijk het boek geloven maar als de filmmakers dit bewust openlaten, mag je er ook rustig een andere verklaring aan geven.

Edwinem
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Edwinem » 16 sep 2010 13:39

ash_ schreef:Ja ik was degene met die drie antwoorden. Ik heb het even nagezochten op de Fok fora en mijn derde antwoord komt precies overeen met wat daar gezegd wordt :P Het antwoord van Kurz komt inderdaad ook overeen met wat er op de IMDB gezegd wordt.

Wat betreft de eerste vraag: zoals overal wordt aangegeven is dat een kwestie van interpretatie. In het boek is het misschien duidelijk, in de film wordt dat ambigu gehouden, zodat je er als kijker je eigen draai aan kunt geven. Vandaar ook het "zo vatte ik het op" in mijn antwoord. Dit is een bewuste keuze van de filmmakers geweest (zie het interview met de schrijver van het boek waaraan wordt gerefereerd op de IMDB FAQ pagina), dus feitelijk kun je niet zeggen "zo zit het". Je kunt natuurlijk het boek geloven maar als de filmmakers dit bewust openlaten, mag je er ook rustig een andere verklaring aan geven.
en daarom zit ik ook te twijfelen of ik het boek zal lezen, zal de film (als ik die daarna nog een keer kijk) leuker op worden?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 18 sep 2010 19:48

Colonel_Kurz schreef:Nope.
Spoiler
Dat had ik nooit gedacht..in mijn beleving gaat het zo:
Spoiler
Eli vraagt aan Oskar of hij haar ook leuk zou vinden als zij geen meisje was een hint naar dat zij geen meisje, geen mens is maar een vampier..inderdaad is zij dus geen meisje maar een vampier, dat de geslachtskenmerken verdwenen zijn komt overeen met de veronderstelling dat vampieren geen geslachtsdeel meer hebben zodra ze geïnfecteerd zijn door een andere vampier.

tenminste zo heb ik het opgevat, en ik zat écht in de film..qua uiterlijk en in het doen en laten komt Eli toch echt 100% over als meisje.
Spoiler
Dat die man in het begin een oude vorige Oskar zou zijn komt wel in overeenstemming met wat ik me voorgesteld had..al kon ik dat in het begin helemaal niet plaatsen.

Fantastische film.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 07 jan 2011 13:42

emperor schreef:
Spoiler
tenminste zo heb ik het opgevat, en ik zat écht in de film..qua uiterlijk en in het doen en laten komt Eli toch echt 100% over als meisje.
Is toch niet heel vreemd?
Spoiler
Er zijn toch wel meer jongetjes die er meisjesachtig uitzien/ zich zo gedragen
, en trouwens
Spoiler
zo meisjes-achtig vind ik haar er nou ook weer niet uit zien, 100% is wat overdreven, dan zou ze echt een girly0girl moeten zijn

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 15 jan 2011 14:18

Ik heb de film nogmaals bekeken, als Eli geen meisje is van geboorte zou hij dus gecastreerd moeten zijn geweest of er is iets anders gebeurt, maar doet zich wel als meisje voor, wat weer zou kunnen betekenen dat hij/zij homo is wat de kus bevestigd tussen Eli en Oskar.
Komt nog bij dat Eli een shape-shifter is.
Of Eli is als klein meisje zo misbruikt dat het gewoon een zooitje geworden is daar beneden..maar dat beeld zie ik liever niet voor me, ik hou het er wel bij dat Eli gewoon een vampier is zonder genitaliën maar wel met gevoelens.

Stel dat de kijker de scene met de snee gewoon gemist zou hebben?..zou men dan niet in de veronderstelling zijn gebleven dat het om een meisje ging?
Of staat er in het boek expliciet wat anders?..ik heb het boek nooit gelezen.

Sublieme film overigens (de originele Zweedse versie)

Plaats reactie