Best of 2010

Plaats reactie
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Best of 2010

Bericht door Axeqlusive » 05 jan 2011 08:51

Ik heb er maar een top 50 van gemaakt... mijn top 3 bestaat uit films die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Mijn persoonlijke voorkeur en gemoedstoestand op het moment maakt deze volgorde.

Afbeelding

01. The American
02. Inception
03. Toy Story 3
04. Scott Pilgrim vs. The World
05. The Social Network
06. Shutter Island
07. The Town
08. Buried
09. El Secreto De Sus Ojos
10. Harry Brown

11. Kick-Ass
12. Up In The Air
13. Where The Wild Things Are
14. The Killer Inside Me
15. Cemetery Junction
16. Triangle
17. Un prophète
18. Mr. Nobody
19. Triangle
20. Letters To Juliet

21. Cemetery Junction
22. The Ghost Writer
23. The Imaginarium of Doctor Parnassus
24. Sherlock Holmes
25. Zombieland
26. The Lovely Bones
27. Leap Year
28. Remember Me
29. Green Zone
30. She's Out of My League

31. How to Train Your Dragon
32. The Hurt Locker
33. The Karate Kid
34. Robin Hood
35. Iron Man 2
36. Repo Men
37. Knight and Day
38. The A-Team
39. De Gelukkige Huisvrouw
40. Invictus

41. The Fantastic Mr. Fox
42. The Road
43. Dear John
44. From Paris With Love
45. Amored
46. Shanghai
47. Alice in Wonderland
48. Valentine's Day
49. The Book of Eli
50. The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 05 jan 2011 11:34

Mijn uiteindelijke top-10 van 2010! Misschien nog een wijziging als Winter's Bone en Another Year bekeken en bevallen zijn.

1. Inception
Afbeelding

2. The Social Network
Afbeelding

3. Up In The Air
Afbeelding

4. Shutter Island
Afbeelding

5. Tangled (Rapunzel)
Afbeelding

6. Toy Story 3
Afbeelding

7. Kick-Ass
Afbeelding

8. The Hurt Locker
Afbeelding

9. The Town
Afbeelding

10. The Ghost Writer
Afbeelding
Laatst gewijzigd door McMurphy op 05 jan 2011 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 05 jan 2011 12:31

Afbeelding

Mijn lijst van 2010:
1. Inception
De mooiste bioscoopervaring die ik ooit heb mogen ervaren; geweldig verhaal, uitstekende acteerprestaties en special effects, gewoon uitstekend.

2. Shutter Island
Een van de beste Scorsese's die zelfs in de herkijk overeind blijft. De film komt ook hoog in mijn top 100 aller tijden, maar moet door de uitzonderlijke goede #1 toch plaatsnemen op plek 2.

3. Toy Story 3
Pixar has done it again! Meteen het bewijs dat ze wel degelijk sequels kunnen maken daar. Leuk verhaal, en verbeterde doch herkenbare animatie t.o.v. de eerste twee delen.

4. Iron Man 2
De blockbuster van het jaar, die mij weer flink heeft vermaakt. Downey Jr. speelt weer overtuigend en mede door de uitstekende soundtrack is hij niet slechter dan deel 1.

5. Un Prophéte
De verrassing van het jaar. Indrukwekkende film dat precies de genres bevat waar ik wel van houd. Had van mij gerust de Oscar voor beste Buitenlandse film mogen winnen.

6. The Social Network
David Fincher bewijst eens te meer dat hij bij de beste regisseurs van deze generatie hoort. Na Fight Club, Se7en, Zodiac en Benjamin Button vertelt hij nu een 2,5 uur durende film over een internetsite zo dat hij nooit vervelend wordt. Ook ben ik zeer tevreden over de acteerprestaties van bijv. Jesse Eisenberg en Justin Timberlake.

7. Harry Brown
Prima film die mij nogal verraste. Caine was al een van mijn favoriete acteurs, maar in deze film bewijst hij nogmaals hoe goed hij is.

8.The Lovely Bones
Misschien niet het meesterwerk zoals veel mensen hoopten, maar wel een geweldige film met mooie special effects, prima acteren (zelfs van Wahlberg!) en drama dat je eens echt voelt.

9. The Town
Een film van overrated Ben Affleck met Jeremy Renner, de man in de meest overgewaardeerde film van het jaar. Toch is het resultaat verbluffend goed te noemen in deze misdaadfilm, die 2,5 uur spannend blijft.

10. Harry Potter And The Deathly Hallows; Part IOndanks er vrij weinig actie in zit, komt Harry toch weer in deze lijst terecht. Blijven uiterst vermakelijke films voor mij.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 05 jan 2011 12:52

Laatst gekeken films uit 2010, Loft en Machete, brengen geen verandering in mijn top 10.

01. Toy Story 3
02. Buried
03. Inception
04. Kick-Ass
05. Shutter Island
06. The Kids Are All Right
07. The Social Network
08. How to train your Dragon
09. Harry Potter and the Deathly Hallows part 1
10. Scott Pilgrim vs. The World

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 05 jan 2011 13:10

Van alle in 2010 uitgekomen films heb ik er 72 gezien, waarvan het merendeel in de bioscoop. Potentieel lijstmateriaal als The Ghost Writer, The Road, Winter’s Bone is jammer genoeg nog niet aan de beurt gekomen, Kick-Ass, Un prophète en A Serious Man deden mij niet zoveel en Buried, Cell 211 en How to Train Your Dragon vallen net buiten de boot. Mijn lijst:

1. Inception
Afbeelding
Een waanzinnig knappe film die zowel het heistgenre binnenstebuiten keert als tegelijk talloze andere genres erbij betrekt zonder tot een allegaartje te verworden. Met zowaar een nieuwe soort van spanning, uiterst inventieve actiescènes, verbluffende computereffecten (die echter nooit op de voorgrond treden) maar ook een plot dat je volle aandacht vereist met een menselijke tragedie als uitgangspunt, is Inception zowel een concentratie opeisende achtbaanrit als een intens beleefde legpuzzel tegelijk. Als kijker mag je na afloop nog allerlei theorieën op de film loslaten, maar ook zonder die eigen invulling staat Inception als een huis; regisseur en scenarist Christopher Nolan vraagt een hoop van de kijker maar geeft die ondertussen op alle fronten weer precies genoeg. Een instant klassieker en het (voorlopige) hoogtepunt in het oeuvre van Nolan.

2. Toy Story 3
Afbeelding
Waar een studio met minder integriteit van Toy Story een langlopende film- of televisieserie zou hebben gemaakt en die tot de laatste druppel had uitgemolken, besloot Pixar gelukkig dat het langverwachte derde deel tevens het emotionele slotstuk van een trilogie zou worden. Toy Story 3 speelt het klaar om zowel vertrouwd als vernieuwend aan te voelen, maar benadrukt nooit de bagage van de eerdere avonturen, noch komt de vernieuwing geforceerd over. Het mooi uitgewerkte plot biedt ruimte voor boeiende nieuwe personages en hun personale uitdieping, spannende situaties en weet zich zelfs te ontpoppen tot een eigentijdse ontsnappingsfilm. Tevens de beste komedie van het jaar: nooit eerder vroegen de mensen naast mij in de bioscoopzaal om wat minder hard te lachen.

3. El secreto des sus ojos
Afbeelding
De Argentijnse film die de Oscar voor beste buitenlandse film afsnoepte van titelfavorieten Das weisse Band en Un prophète, blijkt een boeiend geschreven, stevig acteerde en bovenal fantastisch regisseerde hybride van drama en thriller. Door de twee delen van het verhaal, die zich in verschillende tijdstadia afspelen, niet achter elkaar maar door elkaar te vertellen versterken de simultaan lopende verhaallijnen elkaars impact en geven extra diepte aan alles wat de personages doen en zeggen, of juist niet doen en zeggen. Sfeervol, subtiel, overtuigend in de fysieke en psychologische veroudering van de hoofdpersonages en voorzien van een even aangrijpend als onthutsend einde. Een prachtig stukje vakmanschap.

4. Rapunzel
Afbeelding
Kwalitatief gezien kende Disney in 2010 hoge pieken en diepe dalen. The Princess and the Frog was een geslaagde terugkeer naar de klassieke animatiefilm, Prince of Persia: The Sands of Time een ouderwets plezierig avontuur en over Toy Story 3 zal nog lang worden nagepraat. Daartegenover stonden debacles als Alice in Wonderland (die steeds slechter wordt naarmate je er langer over nadenkt) en The Sorcerer's Apprentice (welke ik tot nu toe gelukkig nog heb weten te ontwijken). In december werd gelukkig duidelijk dat Disney op animatiegebied eindelijk de succesformule voor de eenentwintigste eeuw heeft gevonden: Rapunzel is simpelweg een film op Pixar-niveau. De kleurrijke animaties zijn om van te smullen, de vaart in het verhaal is constant aanwezig en de zelfbewuste humor staat de klassieke Disneymagie geen moment in de weg. Het predicaat “Disney Classic” helemaal waard.

5. The Social Network
Afbeelding
Zelfs voor ondergetekende, die niets van sociale netwerksites moet hebben, was The Social Network zeer de moeite waard. Niet vreemd, aangezien David Fincher mocht plaatsnemen op de regisseursstoel, die zich zodoende weer eens kon bezighouden met de complexe verhoudingen tussen even zo complexe persoonlijkheden. De film biedt een grondige kijk op de recente geschiedenis en de huidige internetcultuur door de ogen van een persoon die iets in gang zette wat hem rijk en populair maakte en de wereld met elkaar verbond, terwijl hijzelf nooit iets gaf om rijkdom of status en de gebruikelijke sociale vaardigheden bij hemzelf nagenoeg afwezig lijken te zijn. Boeiend vanaf de bruisende openingsdialoog tot en met de van Baby, You’re a Rich Man voorziene aftiteling.

6. Fair Game
Afbeelding
Ik zag deze film in de week waarin WikiLeaks een toppunt qua media-aandacht had bereikt. En hoeveel ik ook had gelezen en gezien over de zaak Assange; een sterker en oprechter pleidooi voor openheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid zou ik niet gaan krijgen dan in de vorm van deze film. Fair Game koppelt een goedlopend plot (dat de zaken begrijpelijk maakt, zonder ze voor te kauwen) aan fantastisch acteerwerk (Naomi Watts en Sean Penn bewijzen maar weer eens tot de top van hun generatie te behoren) en vervalt hierbij nauwelijks in de zo voor de hand liggende Hollywoodclichés. De speech die Sean Penn aan het einde van de film geeft mag overigens de boeken in als een van de mooiste kippenvelmomenten van 2010.

7. The American
Afbeelding
Bij traagheid in films kan het met mij schijnbaar twee kanten op: wanneer het gedaan wordt op zijn Malicks raak ik snel verveeld, maar wanneer het gebeurt op Leone-achtige wijze raak ik juist enorm gefascineerd. Gelukkig dus dat The American in de laatste categorie valt, wat met alle openlijke verwijzingen naar de Italiaanse grootmeester geen verrassing is. Regisseur Anton Corbijn neemt zeer ruim de tijd voor het zo mooi mogelijk in beeld brengen van een ogenschijnlijk eenvoudig verhaal waarin de thema’s professionaliteit en identiteit constant met elkaar overhoop liggen. Goede hoofdrol van George Clooney, die prima tegengas krijgt van Thekla Reuten en de betoverend mooie Violante Placido.

8. Up in the Air
Afbeelding
Ondanks zijn jonge leeftijd en pas drie speelfilms op zijn cv heeft Jason Reitman nu al een volwassener oeuvre neergezet dan zijn vader Ivan. In Up in the Air weet Reitman op perfecte wijze de huidige tijdsgeest te vangen en speelt hij het klaar om met de effectieve humor en scherpe dialogen de tragiek van de hoofdpersonages sterk te accentueren. Ook haalt hij, net als in zijn eerdere films, het allerbeste uit zijn acteurs, wat voor George Clooney resulteert in waarschijnlijk zijn beste rol ooit: alles wat zijn personage aan zojuist ontslagen werknemers vertelt, zou je als kijker tegen de borst moeten stuiten, maar met zijn oneindige charisma slaagt Clooney er zelfs in om je als cynische kijker van zijn lulverhaal te overtuigen.

9. The Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans
Afbeelding
Het is bijna een soort traditie dat Nicolas Cage om de zoveel jaar een rol speelt, waarmee hij het publiek op het hart drukt dat hij - ondanks alle zouteloze blockbusters waar hij aan meewerkt - het talent om zichzelf op fenomenale wijze zichzelf onder te dompelen in een heerlijk gestoord personage nog niet lang niet is verloren. Deze nieuwste film van Werner Herzog vormt daarop geen uitzondering. New Orleans fungeert perfect als decor voor de totale psychologische instorting van Cages personage. Langzaam maar zeker wordt hij overmeesterd door zijn verslavingen en werkt hij zich door zijn compleet irrationale acties steeds dieper het morele moeras in. Krankzinnigheid was zelden zo fascinerend; Cage was zelden zo sterk.

10. Loft
Afbeelding
Mijn ervaring van deze film had er ongetwijfeld baat bij dat ik de gelijknamige Belgische film nooit heb gezien, want voor zover ik heb begrepen is dit een behoorlijk letterlijke remake. Wat ik echter wel zag, was een erg sterk geconstrueerde thriller waarin het spel met verschillende tijdlijnen nooit gekunsteld overkomt maar altijd op de juiste wijze het plot voortstuwt. Tevens goed acteerwerk van alle betrokkenen, zonder de overkill van bekende gezichten waar Nederlandse films zich zo vaak aan schuldig maken. Even vreesde ik dat de film tegen het einde een twist teveel op zijn publiek afvuurde, maar uiteindelijk bleek alles perfect in elkaar te steken en verliet ik de bioscoop met de gedachte dat zelfs een letterlijke kopie nog de indruk van creativiteit kan wekken.

En helemaal onderaan bungelt...

72. The Last Airbender
Afbeelding
Voor de slechtste film van 2010 was Knight and Day lange tijd favoriet, maar in de laatste maand moest dat misbaksel toch zijn mindere bekennen in The Last Airbender. M. Night Shymalans nieuwste heeft een vreselijk ongeïnspireerd plot dat veel te veel wil vertellen maar ondertussen juist veel te weinig doet in zijn korte speelduur. Alle clichés worden uit de kast getrokken, maar niet één werkt er. Over de lachwekkende invulling van de personages zal ik maar niet eens beginnen. Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik als irritanter heb ervaren: de vreselijke dialogen of de verschrikkelijke wijze waarop ze gebracht werden. De mooiste vijf minuten tijdens deze film ervoer ik door uit het raam te kijken naar een auto die vanwege de sneeuwval niet weg kon rijden. Wat ik daar zag, getuigde van een stuk meer menselijke emotie en creativiteit dan wat mijn televisiescherm liet zien.

Voorgaande edities: 2005, 2006, 2007, 2008, 2009
Laatst gewijzigd door Thiver op 15 jan 2016 20:05, 4 keer totaal gewijzigd.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 05 jan 2011 16:22

Ik heb van nog iemand een Best of 2010 lijst, ene Quentin Tarantino :wink:

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 05 jan 2011 16:30

Staat ook op de frontpage, he... :wink:

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 05 jan 2011 22:32

Ed Crane schreef:Ik heb van nog iemand een Best of 2010 lijst, ene Quentin Tarantino :wink:
I want Quentin to suck my toes.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 06 jan 2011 00:17

Ed Crane schreef:Ik heb van nog iemand een Best of 2010 lijst, ene Quentin Tarantino :wink:
Had de lijst ookal eerder gezien. Meest opvallende vind ik dat Machete er niet in staat. Die film van zijn grote vriend Rodriquez lijkt mij nou typisch een film voor Quentin.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 06 jan 2011 00:32

En Somewhere, de film die toch mede dankzij hem de Gouden Leeuw in Venetië won, had ik ook wel verwacht.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 06 jan 2011 08:25

Een top 20 zonder Inception kan en wil ik gewoon niet serieus nemen. :}

Sandro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sandro » 06 jan 2011 13:07

Colonel_Kurz schreef:En Somewhere, de film die toch mede dankzij hem de Gouden Leeuw in Venetië won, had ik ook wel verwacht.
http://nymag.com/daily/entertainment/20 ... oppol.html

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 06 jan 2011 13:42

Mmm... Volgens mij is hij hem gewoon vergeten...

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 06 jan 2011 17:16

Remon schreef:Een top 20 zonder Inception kan en wil ik gewoon niet serieus nemen. :}
Bij mij zal 'ie de top 100 niet halen, en toch meen ik het allemaal serieus.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 06 jan 2011 17:41

patrick_h schreef:Bij mij zal 'ie de top 100 niet halen, en toch meen ik het allemaal serieus.
Wow, heb je echt honderd films uit 2010 gezien die je beter vindt dan Inception?

Plaats reactie