Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 08 feb 2013 21:45

Jij doelt op Magnolia neem ik aan, maar die beschouw ik persoonlijk niet als een meesterwerk. Goede film hoor, maar deed me minder dan There Will Be Blood en recent The Master. Verhaaltechnisch goed in elkaar, maar misschien net wat teveel hooi op de vork. Ook visueel vind ik hem minder sterk. Punch-Drunk Love en Boogie Nights allebei pas één keer gezien, maar ook die vind ik niet hoogstaand tot nu toe.

Ben het wel met je eens wat betreft Temple Of Doom. Ben zelfs geneigd te zeggen dat ik Kingdom Of The Crystal Skull leuker vond dan Temple, ondanks het onrealistische alien-gebeuren.

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 08 feb 2013 21:53

Heb je ook Hard Eight gezien? Die vond ik ook best wel goed.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 08 feb 2013 22:00

Nee die nog niet! Staat wel hoog op mijn watchlist.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 08 feb 2013 22:25

K zag stiekem op WiW dat je Magnolia nog maar één keer gezien hebt, en bovendien bijna 4,5 jaar geleden duss ehh.. :P
Ik vind Magnolia persoonlijk nog beter dan There Will Be Blood. The Master heb ik deze week gezien en ik weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden. Als er ooit een film zou zijn waarbij ik geen score zou invullen, zou het willicht deze zijn.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 08 feb 2013 22:29

Haha, ja The Master moet ook zeker nog een paar keer bekeken worden. Mm, I see. Ik moet je dan alleen wel vertellen dat ik What I Watch blijkbaar niet zo nauwkeurig bijhoud, want ik heb Magnolia dit jaar nog gekeken (dat was de 2e keer).

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 09 feb 2013 00:35

bobocad schreef:Mijn take als Indiana Jones fan. :wink:

Persoonlijk vind ik dat The Last Crusade net Raiders overtreft. Toegeven Last Crusade heeft vele elementen die Raiders ook heeft. Weliswaar zijn enkele locaties, vriendinnetje & antieke Bijbelse voorwerp ingeruild voor andere. Maar wat Last Crusade wel uniek maakt is het samenspel wat Connery en Ford (als vader en zoon) levert. Tevens laat de introductie een flashback zien met River Phoenix als Indy. Totaal anders dan de befaamde rollende rots, maar zeker niet minder. Het geeft iig wat meer achtergrond info over de persoon Indiana Jones.
Daar kan ik me bij aansluiten :T

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 09 feb 2013 01:25

Nu ik erover nadenk was het beter gezegd om mijn post zo te eindingen. Dus bij deze nog een kleine update mbt mijn post van vr 08 feb 2013 18:05.

Om het makkelijker te begrijpen hoe ik over Raiders en Last Crusade denk zal ik voor deze ene keer wat sterrentjes lenen van Remon's Top-Pick.

Raiders: Afbeelding
Last Crusade: Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"Keep your friends close, but your enemies closer."

Bericht door Remon » 11 feb 2013 08:46

THE GODFATHER: PART II (1974)
Regie: Francis Ford Coppola
Cast: Al Pacino (Michael Corleone), Robert DeNiro (Vito Corleone), Robert Duvall (Tom Hagen), Diane Keaton (Kay)

Afbeelding

Al ten tijde van het filmen van deel 1 werden er plannen gemaakt voor een vervolg. Ondanks alle strubbelingen bij het eerste deel, besloot Coppola toch weer om als regisseur op te treden mits hij daarbij ook wat andere opdrachten kreeg. Problemen met Marlon Brando waren dit keer uitgesloten, daar waar hij niet geinteresseerd was in de aangeboden cameo.

De film toont parallel het leven van maffiabaas Michael Corleone, en een tweede verhaallijn over de jonge jaren van zijn vader, Vito Corleone. Nu Michael de leider van de familie is, schakelt hij zijn concurrenten uit. Hij wil de zaken uitbreiden naar het Westen van Amerika, maar is ongeduldig van aard en maakt daardoor veel vijanden. Er wordt een aanslag op zijn leven gepleegd en hij besluit om de leiding tijdelijk over te geven aan zijn halfbroer Tom. Michael gaat zelf op zoek naar de verrader van de familie in Cuba. De jonge Vito volgen we als hij als klein jongetje de overstap maakt naar de Verenigde Staten.

De eerste film is altijd mijn favoriet, en heb ik ook het vaakst gezien. Dit tweede deel kon mij altijd wel bekoren, maar mist net de juiste sfeer wat zijn voorganger wel had. Ook lijkt deel 1 volledig te bestaan uit legendarische scènes, en zijn er hier maar een handjevol. Ondanks de film dus minder is dan zijn voorganger, blijft het wel gewoon een topfilm. Al Pacino schittert als Michael, en speelt misschien wel zijn beste rol ooit. Ook De Niro, Duvall en John Cazale spelen prima. Het blijft dan ook jammer dat Cazale slechts 5 films gemaakt heeft voordat hij stierf in 1978. Een waardige opvolger dus, en wellicht wel de beste sequel ooit.

Afbeelding

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"I am a man, a hopelessly inquisitive man, just like you."

Bericht door Remon » 11 feb 2013 10:57

THE MASTER (2012)
Regie: Paul Thomas Anderson
Cast: Joaquin Phoenix (Freddie Quell), Philip Seymour Hoffman (Lancaster Dodd), Amy Adams (Peggy Dodd), Laura Dern (Helen Sullivan)

Afbeelding

Vijf jaar moesten we wachten op de nieuwe Paul Thomas Anderson, de maker van het magistrale There Will Be Blood en Magnolia. Een film met Phoenix en Hoffman, wat zou gaan over de scientology belooft dan heel veel goeds. Als je al jaren naar een film uitkijkt, kun je weleens hard teleurgesteld worden. Ook kun je precies op je wenken bediend worden en ademloos genieten van een stukje filmkunst.

Phoenix speelt Freddie Quell, een getraumatiseerde marinier die net terugkeert uit de Tweede Wereldoorlog. Nadat hij bij enkele baantjes weggestuurd wordt, komt hij terecht op een feestje van de charismatische sekteleider Lancaster Dodd. Bij hen eerste ontmoeting is het gelijk raak. Een minutenlange dialoog die luchtig begint, maar al snel in wanhoop overgaat waarbij Freddie zich indrukwekkend overgeeft aan Dodd. Er volgt een hechte vriendschap waarbij ze elkaar proberen te helpen. Inhoudelijk is het dan ook gewoon een echte Anderson-film, met een soort vader-zoon-relatie.

Dat de film uiteindelijk binnen de lijntjes blijft wat betreft de scientology zie ik als een pluspunt. We krijgen er veel meer voor terug. Zelden zie je een film die emotioneel zo inslaat als deze. Anderson zet met zijn weergaloze shots (in 70-mm) en een geweldige soundtrack een prachtwerk neer, maar deze film zal vooral onthouden worden door de masterclass acteren die we voorgeschoteld krijgen. Amy Adams is weergaloos als Peggy, de vrouw van de sekteleider, en ondanks concurrentie van Anne Hathaway zou een Oscar haar niet misstaan. Philip Seymour Hoffman speelt subliem de sekteleider, maar de echte credits gaan naar Phoenix. Vanaf de eerste seconde maakt hij indruk met zijn gehele mimiek als wanhopig en kwetsbaar personage. Bij de close ups is zijn gezicht vol expressie, maar ook zijn onzekere, ietwat kromme loopje maakt al indruk. Zijn rol is niet alleen de beste van dit jaar, maar de beste van de laatste jaren!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 17 apr 2013 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 11 feb 2013 12:39

Remon schreef:Vanaf de eerste seconde maakt hij indruk met zijn gehele mimiek als wanhopig en kwetsbaar personage. Bij de close ups is zijn gezicht vol expressie, maar ook zijn onzekere, ietwat kromme loopje maakt al indruk. Zijn rol is niet alleen de beste van dit jaar, maar de beste van de laatste jaren!

Nou sta en stond ik al te springen om deze te zien maar dit stukje prikkelt mijn nieuwsgierigheid wel heel erg. Je weet een mens wel lekker te maken met je top-pick, Remon. :8 Mooi geschreven.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 11 feb 2013 13:05

Ja, dat doe je goed. Na je recensie over Take Shelter heb ik deze gelijk opgezocht en ik ga hem heel binnenkort bekijken.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 11 feb 2013 19:13

Dankjewel voor de reacties! Fijn dat het in ieder geval gelezen wordt! :)

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"I think the world would be better without Dogville."

Bericht door Remon » 11 feb 2013 19:17

DOGVILLE (2003)
Regie: Lars von Trier
Cast: Nicole Kidman (Grace Mulligan), Paul Bettany (Tom Edison), Stellan Skarsgard (Chuck), James Caan ('Big Man')

Afbeelding

We bevinden ons in Dogville, een denkbeeldig dorpje ergens in de Verenigde Staten. Naast de bewoners komt er zelden iemand. Vandaar dat men flink opkijkt als er op een dag de knappe Grace verschijnt, vergezeld door het geluid van geweerschoten. Ze is op de vlucht voor een stel gangsters. De idealistische dromer Tom vangt haar op en overtuigt de bewoners dat Grace opgenomen moet worden in de gemeenschap. Als blijkt dat de politie haar zoekt worden de bewoners terughoudender. Men moet er nog eens over denken, en Tom suggereert dat Grace diensten aanbiedt om de acceptatie te vergroten. Aanvankelijk heeft niemand iets voor haar te doen, maar dat verandert al gauw. De diensten lopen uit op steeds flagranter vormen van uitbuiting en misbruik.

Het meest opvallend aan Dogville is het decor: de hele film werd namelijk in zes weken opgenomen in een afgelegen Zweedse studio, waar op de vloer met krijtstrepen de plattegronden van de huizen in Dogville zijn getekend. Dit ten top gedreven minimalisme roept eerst een bevreemdende sfeer op, en bij momenten lijkt 'Dogville' het absurdisme te prediken. We zien Grace zich verstoppen in een doorzichtige mijn, onbestaande deuren worden dichtgegooid en een onzichtbare hond die hard blaft. De complete cast werd geacht tijdens de opnamen op het toneel te blijven, en ook aan het eind van de werkdag zaten ze op elkaars lip vanwege de afgelegen locatie.

Ondanks topprestaties van de volledige cast, is het Von Trier die alle lof verdient. Om je verhaal op zo'n experimentele wijze te vertellen, doch diepgaand, dat kenmerkt deze echte kunstenaar. Je kunt de film op vele manieren interpreteren. Als kritiek op Amerika, als karakterstudie en zelfs als kritiek op de gelovigen. Kidman speelt een verpletterende rol, waarbij ze blijft vergeven, om met een duivelse wraakactie de zondaars terug te pakken, maar ook zichzelf verlaagd. Lars von Trier kan dan een vreemde eend in de bijt zijn, hij levert hier wel gewoon een prima film af. We wachten dan ook geduldig op het vervolg, Washington.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 11 feb 2013 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 11 feb 2013 19:17

Weer een topper :T

Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Orangey » 11 feb 2013 19:21

Sorry Remon, ik moet je verbeteren: deel drie heet Wasington, zonder de h. Maar de recensie: :T
Laatst gewijzigd door Orangey op 11 feb 2013 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie