Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 14 feb 2013 08:09

Ah, op die fiets. Vuze is ook gewoon een gratis torrentprogramma toch? Nja, als je hem maar kijkt!

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

"Dead men tell no lies."

Bericht door Remon » 14 feb 2013 08:13

RASHÔMON (1950)
Regie: Akira Kurosawa
Cast: Toshirô Mifune (Tajômaru), Machiko Kyô (Masako Kanazawa), Masayuki Mori (Takehiro Kanazawa)
Takashi Shimura (woodcutter)

Afbeelding

Ruim voor het succes van de eerder besproken Shichinin No Samurai had Kurosawa al succes met Rashômon. Hij baseerde film losjes op twee korte verhalen van Akutagawa, maar weet het uitgangspunt prima te verfilmen. Rashomon was zo vernieuwend dat films die nu, meer dan 60 jaar later, hetzelfde principe gebruiken, geprezen worden van voor hen originaliteit. Rashomon-effect is eigenlijk een soort synoniem geworden voor de relativiteit van de waarheid. Bestaat er eigenlijk wel objectieve waarheid?

De film opent met drie personages die voor de stromende regen komen schuilen onder de Rashomonpoort: een teneergeslagen priester en houthakker, en een schijnbaar zorgeloze derde man. De houthakker begint het verhaal te vertellen van een proces waarin hij als getuige betrokken was: Tajomaru, een beruchte bandiet, werd geëxecuteerd nadat hij een vrouw verkrachtte en haar man heeft vermoord. Of toch niet? Het begin is vrij duidelijk, maar al snel geven 4 verschillende personages hun eigen versie, die in niets op elkaar lijken. Zelfs de cast zelf snapte het verhaal niet, maar dat maakte Kurosawa ook weinig uit. In het leven is niet alles altijd even duidelijk.

Technisch en inhoudelijk gezien is het één van de beste films van grootmeester Kurosawa. We zijn gebonden aan slechts een paar locaties, maar dankzij het camerawerk blijkt het een hele energieke film. Het gebruik van flashbacks en de verschillende perspectieven waren baanbrekend in die tijd. Sommigen beweren zelfs dat Rashomon de reden was waarom de Academy een Oscar ging uitdelen voor Beste Buitenlandse Film. De acteerstijl kan als theatraal worden ervaren, maar is door de ervaren Kurosawa-fan al vaker gezien. Het lijkt een vrij simpel plot, maar na elke kijkbeurt lijk je weer nieuwe dingen te ontdekken. Een klassieke topfilm, die door het moderne thema, als tijdloos kan worden beschouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
JamesBond
Regisseur
Regisseur
Berichten: 5966
Lid geworden op: 07 feb 2011 10:16
Locatie: Rhenen

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door JamesBond » 14 feb 2013 08:33

Remon schreef:Ah, op die fiets. Vuze is ook gewoon een gratis torrentprogramma toch? Nja, als je hem maar kijkt!
Volgens mij wel, misschien dat ik hem vanmiddag nog even kijk. En anders doe ik dat op vakantie :)

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

"Oh... he didn't know. "

Bericht door Remon » 14 feb 2013 10:16

SE7EN (1995)
Regie: David Fincher
Cast: Brad Pitt (David Mills), Morgan Freeman (William Somerset), Gwyneth Paltrow (Tracy Mills), Ronald Lee Ermey (Chief)

Afbeelding

Een van mijn favoriete regisseurs is al een tijd lang David Fincher. Het begon allemaal vele jaren terug, toen ik voor het eerst Se7en opzette. Een donkere, slim uitgedachte thriller zoals er eigenlijk geen één was. Het regent vrijwel de hele tijd, en de donkere, schaduwrijke sets benadrukken de grimmige sfeer in deze film. Bijzondere aan de film is dat de moordenaar lange tijd buiten beeld blijft, waardoor je zelf eerder kunt spiegelen aan de gepleegde zonden. Iedereen maakt zich daar toch weleens schuldig aan?

In de film moet detective Somerset voor zijn pensioen nog de nieuweling David Mills inwerken. De twee rechercheurs moeten een gruwelijke moord zien op te lossen, waarbij een nogal stevige man vermoord is met behulp van een bord spaghetti. Na de volgende moord zien ze dat de moorden betrekking hebben op de 7 hoofdzonden: vraatzucht, hebzucht, luiheid, lust, ijdelheid, afgunst en wraak. Als ze denken dat ze de dader te pakken hebben, geeft hij zichzelf aan en wil hij ze naar de plek van de laatste moord brengen.

De relaties onderling worden misschien niet allemaal even goed uitgewerkt, maar is mijn inziens minder van belang hier. De grootste troeven zijn het verhaal en de gehele duistere sfeer. De sets met vrijwel geen lampen doen denken aan een hedendaagse film-noir. Als de moordenaar zich bekend maakt, verplaatsen we ons naar de open vlaktes waarin
Spoiler
de geweldige Kevin Spacey
eindelijk zijn visie deelt met ons. In een bizarre, afschuwlijke maar briljante eindscène valt alles samen, waarin
Spoiler
detective Mills uiteindelijk de 7e zonde pleegt
. Tenslotte maakt iedereen zich daar weleens schuldig aan.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 14 feb 2013 14:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Berichten: 8797
Lid geworden op: 15 mei 2004 18:32
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Vleeshaak » 14 feb 2013 10:36

Inderdaad een hele goede film, zeker één van de beste thrillers. En het einde _O_ .

Kleine aanmerking: de dikke man is niet verdronken in zijn bord spaghetti.
Spoiler
Hij is gedwongen om zich vol te eten en toen hij letterlijk op knappen stond, heeft hij een trap gekregen waardoor zijn maag open barstte

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 14 feb 2013 10:43

Ha, ja niet echt lekker verwoord. Klopt wat je zegt.

Gebruikersavatar
JamesBond
Regisseur
Regisseur
Berichten: 5966
Lid geworden op: 07 feb 2011 10:16
Locatie: Rhenen

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door JamesBond » 14 feb 2013 13:08

Top review! Naar mijn mening de beste thriller in de geschiedenis. Binnenkort nog maar eens kijken :)

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

"Put your drawers on, and take your gun off."

Bericht door Remon » 14 feb 2013 14:47

IL BUONO, IL BRUTTO, IL CATTIVO (1966)
Regie: Sergio Leone
Cast: Clint Eastwood (Blondie), Lee van Cleef (Angel Eyes), Eli Wallach (Tuco)

Afbeelding

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog hebben de gunfighter Blondie (‘The Good’) en de gezochte Mexicaanse outlaw Tuco (‘The Ugly’) een deal gesloten: iedere keer levert Blondie Tuco uit aan de politie waarna Blondie hem weer bevrijdt. Op die manier kan hij steeds weer opnieuw de premie voor Tuco opstrijken. Als Blondie Tuco een keertje in de steek laat, zint deze op wraak. Dan vernemen beiden van de stervende officier Bill Carson informatie over een gestolen geldkist met 200.000 dollar aan gouden munten. Onderweg maken Blondie en Tuco kennis met de meedogenloze premiejager Angel Eyes (‘The Bad’), die ook op zoek is naar de geldkist. Feitelijk is het een simpel plot, maar Leone gaf ook gewoon toe dat het verhaal ondergeschikt was aan de visuele ervaring.

The Good, The Bad And The Ugly is het laatste deel in Leone's drieluik over 'de man zonder naam'. Na de redelijke A Fistful Of Dollars en For A Few Dollars More is deze film het absolute hoogtepunt. Zo goed zelfs, dat hij zich moeiteloos kan meten met Once Upon A Time In The West. Prachtige woenstijnlandschappen worden weer afgewisseld met close-ups onder begeleiding van Ennio Morricone's legendarische soundtrack. Het enige kwalijke aan zijn muziek is dat hij zo goed is dat je hem inmiddels al te vaak heb gehoord, waardoor hij juist tegenwerkt. De 3 hoofdrolspelers doen zelf allen hen eigen ding. Clint Eastwood ís gewoon een westernheld, Eli Wallach is heerlijk irritant als de drukke bandiet Tuco en Lee van Cleef overtuigt als smerige bandiet.

Terwijl de vorige delen zich afspeelden in een niet nader genoemde periode, is deze film express neergezet in de burgeroorlog. Toch had Leone daar veel meer mee kunnen doen, of in ieder geval duidelijker kunnen laten zien. De vergelijking met Once Upon A Time In The West is natuurlijk onvermijdelijk. Qua entertainment kijkt hij een stuk makkelijker weg door het tempo, maar qua echte klasse doet hij net onder, al is dat geen schande. Ze staan al jaren sámen in mijn top 10.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

"Did I hurt you much, sugar?"

Bericht door Remon » 15 feb 2013 09:23

THE BIG SLEEP (1946)
Regie: Howard Hawks
Cast: Humphrey Bogart (Philip Marlowe), Lauren Bacall (Vivian Rutledge), John Ridgely (Eddie Mars), Martha Vickers (Carmen Sternwood)

Afbeelding

De Amerikaanse regisseur Howard Hawks biedt in 1944 Lauren Bacall de hoofdrol in de film To Have And Have Not. Het betekende haar doorbraak, en de ontmoeting met haar latere echtgenoot Humphrey Bogart. Hawks gebruikte het duo weer in zijn aankomende film, The Big Sleep, naar een detectiveroman van Raymond Chandler (de man achter Double Indemnity en Strangers On A Train).

Het verhaal begint als privédetective Philip Marlowe ingehuurd wordt door generaal Sternwood om zijn dochter in de gaten houden. Wat volgt is een complex plot met afpersing, verdwijning en een romantisch subplotje. Het is zo ingewikkeld dat zelfs regisseur Hawks contact zocht met auteur Chandler hoe bepaalde zaken nou in elkaar steken. Chandler wist het evenmin. Juist door niet alles op te lossen krijg je het gevoel dat je stiekem meekijkt in de corrupte wereld.

Hoe kan een onbegrijpelijk verhaal nou goed zijn? Dat komt voornamelijk door de fantastische dialogen en de chemie tussen Bogart en Bacall. Vrijwel elke scène beschikt over sterke one-liners waarbij Bogart de mooiste krijgt. De rol van Marlowe lijkt dan ook op het lijf geschreven van de altijd sterke Bogart, en hij zet dan ook een van zijn beste prestaties ooit neer. In het heerlijke genre film-noir blijft The Big Sleep één van de sterkhouders.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

"I've just always wanted you to be strong - to be your own m

Bericht door Remon » 16 feb 2013 23:17

THE TREE OF LIFE (2011)
Regie: Terrence Malick
Cast: Brad Pitt (Mr. O'Brien), Sean Penn (Jack O'Brien), Jessica Chastain (Mrs. O'Brien), Hunter McCracken (jonge Jack)

Afbeelding

Zoals ik in mijn openingspost al zei: film is kunst, je moet het beleven. Ik heb dit topic aangemaakt zodat ik kan proberen te verwoorden waarom ik films goed vind, maar soms kun je de juiste woorden niet vinden. The Tree Of Life bevindt zich in het rijtje visuele tripjes à la 2001: A Space Odyssey of Koyaanisqatsi. De één noemt het kunst, de ander noemt het pretentieuze rotzooi. In The Tree Of Life krijgen we vele factoren van kunst op ons afgevuurd; toneel, muziek, fotografie, architectuur. Ondanks sterren als Brad Pitt en Sean Penn is dit ook absoluut geen Hollywoodfilm en mensen die zo’n film verwachten zullen zwaar op de proef worden gesteld.

Zover je mag spreken van een verhaal, gaat het over de elfjarige Jack. Hij woont in de jaren '50 met zijn twee broers en bij zijn liefdevolle moeder en zijn strenge vader die hem klaar probeert te stomen voor de harde wereld. Op jonge leeftijd lijkt alles hem toe te lachen. Dat de wereld inderdaad geen prettige plaats is, leert Jack als hij in aanraking komt met ziekte, lijden en de dood. De film moet meer als een soort visuele en spirituele trip worden gezien. Schitterende overdonderende beelden worden begeleid door mijmerende voice-overs en prachtige muziek. Malick, poetisch als altijd, verlangt meer dan ooit een kijker die meedenkt en zijn eigen betekenissen kan toekennen.

Een verhaal over opgroeien, over familie wordt afgewisseld met grote vragen over het leven zelf, wat in deze film bestaat uit vragen aan God en uit beelden van de evolutie van het universum en onze aarde. Wat je ook gelooft, de constructie van het leven an sich valt sowieso wonderbaarlijk te noemen. Het acteren in de film komt prima uit de verf, al is dat niet verwonderlijk met sterren als Pitt, Penn en Chastain. Veel lof gaat ook uit naar kindacteur Hunter McCracken die een prima debuut maakt en wellicht een grote toekomst wacht. Het enige nadeel is dat de film zo bomvol symboliek en filosofie zit, dat ik minstens de helft niet doorgekregen heb. Bij een volgende kijkbeurt zou de film dan ook alleen maar beter worden. We kunnen alleen maar medelijden hebben dat veel critici dat nalaten.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Remon op 18 feb 2013 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Berichten: 1660
Lid geworden op: 28 jun 2012 19:01
Locatie: Vlissingen

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Orangey » 17 feb 2013 00:33

Mooie recensie, je bent er zowaar in geslaagd om een duidelijk beeld van de film te geven. Hoewel de ervaring toch voor iedereen totaal ander zal zijn :T

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 17 feb 2013 12:32

Haha, dankje! Was ook best een pittige!

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

"You're a burden. You're just dragging me down."

Bericht door Remon » 18 feb 2013 18:36

SHAME (2011)
Regie: Steve McQueen
Cast: Michael Fassbender (Brandon), Carey Mulligan (Sissy), James Badge Dale (David), Nicole Beharie (Marianne)

Afbeelding

Na het sterke Hunger (2008) sloegen regisseur McQueen en Fassbender de handen weer ineen voor Shame, een verhaal over een seksverslaafde. Zijn leven lijkt perfect, maar diep van binnen schuilt een destructief virus. Als zijn zus Sissy op bezoek komt wordt zijn leven overhoop gehaald. Waar hij amper emotie toont en niet lijkt te weten wat warmte tussen twee mensen inhoudt, is zij juist wanhopig op zoek naar tederheid en bevestiging. De reden wordt ons niet gegeven, maar McQueen laat ons zien dat beide levens niet stabiel zijn. McQueen geeft ons überhaupt weinig, maar laat enkel zien wat voor pijn erachter schuil gaat. Met langdurig stilstaande shots, afgewisseld met prima longtakes bewijst hij eens te meer dat we hem in de gaten moeten houden.

De film werd, vooral in de preutse Verenigde Staten, flink bekritiseerd, maar feitelijk staan alle seksuele scènes in lijn van het verhaal. Hij gaat ook om veel meer dan dat. Shame is een indrukwekkende film waarin Michael Fassbender zowel psychologisch als fysiek tot het uiterste wordt gedreven. Muziek speelt ook een belangrijke rol. Brandon heeft een fascinatie voor klassieke muziek, en de enige keer dat hij geraakt wordt door zijn zus is als zij prachtig ‘New York, New York’ ten gehore brengt.

Wat mij persoonlijk aanspreekt is dat we nergens echt te zien krijgen waarom Brandon, en Sissy, zo zijn. Zo blijft de aandacht bij de verslaving zelf, en wordt het geen aanval op iets wat in hen jeugd is gebeurd. Het is dan ook boeiend om te zien hoe Brandon als anonieme man door de donkere straten struint op zoek naar verlichting. Michael Fassbender laat fantastisch zien dat hij één van de beste acteurs is van de nieuwe generatie, en ook Carey Mulligan speelt prima als de extroverte zuster. Indrukwekkende film die ook technisch zeer goed in elkaar steekt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

“Don't you think the woman might have made a mistake?”

Bericht door Remon » 20 feb 2013 10:58

12 ANGRY MEN (1957)
Regie: Sidney Lumet
Cast: Henry Fonda (Jurylid 8), Lee J. Cobb (Jurylid 3), Joseph Sweeney (Jurylid 9), Martin Balsam (Jurylid 1)

Afbeelding

Een Puerto Ricaanse tiener wordt ervan beschuldigd zijn vader te hebben vermoord. Hij heeft alle schijn tegen: het moordwapen is van hem, de overbuurvrouw wijst hem als aan als dader en op de avond van de moord had de jongen ruzie met zijn vader. Wanneer de officier van justitie zijn aanklacht heeft afgerond, lijkt het lot van de jongen bezegeld. Ook de twaalf leden van de burgerjury lijken weinig twijfel te kennen, totdat jurylid nr. 8 kanttekeningen bij de bewijsvoering zet en de elf anderen met rationele argumenten probeert te overtuigen.

Met nog geen $350.000 dollar aan budget moesten Lumet en cinematograaf Kaufman wel ingenieus zijn om de ruimte tot leven te wekken. Zo werden talloze shots overgedaan omdat er te weinig verlichting was. Technisch is het ook boeiend om te zien hoe de shots veranderen naarmate de film vordert. Mensen zitten dichten bij elkaar, en ook lijkt de ruimte steeds kleiner te worden. 12 Angry Men is alweer ruim 50 jaar oud, maar heeft een onderwerp dat ons anno 2013 nog steeds aanspreekt. Bij de beslissing of iemand schuldig is of niet moeten alle feiten nagelopen worden en alle vooroordelen of eigen denkwijzen terzijde gelaten moeten worden.

Ondanks dat alles eigenlijk in één ruimte afspeelt, weet de film dan ook moeiteloos anderhalf uur te boeien. De beperkte bewegingsvrijheid versterkt alleen maar de confrontaties als de mannen het niet eens zijn met andermans standpunten. Het ogenschijnlijk simpele verhaal wordt dan ook interessant door de verschillende karakters die niet eens een naam krijgen, maar perfect uitgewerkt worden in dit psychologische schouwspel. Het acteerwerk is dan ook dik in orde, met een glansrol voor Henry Fonda. Een prima portret over het rechtssysteem, maar bovenal een ware klassieker.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remon
Regisseur
Regisseur
Berichten: 9666
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:49
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 26 feb 2013 19:53

Had ik net een stuk getypt over Once Upon A Time In America...ben ik het bestand kwijtgeraakt.. :x

Plaats reactie