Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Remon » 05 mar 2013 15:08

Haha oke. Nja, niet verwonderlijk, maar ook niet standaard toch.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2013 15:21

De intentie is overigens nooit geweest om "slechts een ode aan" te maken, geloof ik. Maar goed, volgens mij hebben we nu wel genoeg gezegd over dat ene zinnetje. :P Om nog trivialer te doen: een te laag cijfer!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 05 mar 2013 15:24

Haha mmm, vind je? Zag op WiW dat jij hem uiteindelijk een 10 had gegeven? Ach, heb 'm pas 1 keer gezien, voor mijn doen zijn 4 sterren en een plek in mijn top 100 dan vrij hoog. Wellicht in de herkijk! Potentie heeft hij zeker! Heerlijke rol van Nicholson.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2013 15:41

Ik zei al, triviaal. :) Aangezien ik jouw 8 dan kennelijk onderschat, als die ook in je top 100 staat.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 05 mar 2013 16:09

Ja, ben niet zo vrijgevig. Heb geloof ik pas 3 films een 10 gegeven.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mar 2013 16:11

Ik in 2013 alleen al meer. :D

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

,,It's a flesh wound! I bleed more when I jerk off!"

Bericht door Remon » 06 mar 2013 12:00

BLINKENDE LYGTER (2000)
Regie: Anders Thomas Jensen
Cast: Soren Pilmark (Torkild), Ulrich Thomsen (Peter), Mads Mikkelsen (Arne), Nikolaj Lie Kaas (Stefan)

Afbeelding

Vanwege de komende Battle ben ik de afgelopen tijd druk bezig geweest met het kijken van Scandinavische films, en daarbij werd ik meteen getrokken door het werk van Anders Thomas Jensen. Grote titels als Adam's Apples, The Duchess en Brothers pronken op zijn CV, maar aangenaam verrast werd ik door zijn debuut Blinkende Lygter. Het is een lange tijd geleden dat ik zo genoten heb van een schijnbaar simpele film.

Blinkende Lygter, of Flickering Lights, draait om 4 criminele vrienden die de opdracht krijgen om 4 miljoen kronen te stelen uit een landhuis. In plaats van het geld af te geven, vluchten ze en komen ze onderweg een oud vervallen restaurant tegen. Ze besluiten het restaurant op te knappen, maar het is natuurlijk wachten tot hen oude opdrachtgever hen vindt.

Het verhaal oogt dus simpel, maar wordt door Jensen prachtig gebracht in deze komische misdaadfilm, waarbij hij waarschijnlijk veel heeft gekeken naar Tarantino. Ook heeft de film veel weg van de oude Guy Ritchie films als Lock Stock & Two Smoking Barrels of Snatch. Dat is overigens puur verhaaltechnisch, want cinematografisch blijft Jensen vrij ingetogen. De personages zelf worden allemaal prima uitgewerkt en de zwarte humor past perfect bij ze. Dat Mads Mikkelsen een prima acteur is wisten we al, maar ook Soren Pilmark en Ulrich Thomsen zetten een goede rol neer in deze doldwaze film. Tuurlijk, de film is geen meesterwerk, maar goed genoeg voor een avond vermaak én een kanshebber voor de Battle.

Afbeelding

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"You talkin' to me?"

Bericht door Remon » 20 mar 2013 09:05

TAXI DRIVER (1976)
Regie: Martin Scorsese
Cast: Robert De Niro (Travis Bickle), Jodie Foster (Iris Steensma), Cybill Shepherd (Betsy), Harvey Keitel (Sport Matthew)

Afbeelding

Nadat ik de afgelopen jaren heb gemerkt dat mijn filmsmaak iets verder ontwikkeld was, besloot ik om Taxi Driver maar weer eens te bekijken. De laatste keer was al in 2008. Daar waar ik de vorige keer gegrepen werd door enkele scènes, maar ook veel niet kon waarderen, bleef ik nu bijna 2 uur geboeid kijken. Tegenwoordig kiest Scorsese vaak voor DiCaprio maar in zijn vroegere films was dat duidelijk DeNiro, en dat bleek een schot in de roos.

Ook hier oogt het verhaal weer simpel. Travis Bickle is net eervol ontslagen bij de marine en besluit zijn slapeloosheid te gebruiken om als taxi chauffeur te werken. Tegelijkertijd probeert hij afleiding te vinden bij Betsy, een knappe campagnemedewerker. Als hij haar na een mislukte date ook verliest, gaat hij steeds verder neerwaarts en komt hij in actie. De film is eigenlijk on-Hollywoods goed, en geeft een mooie kijk op het leven van de eenzaat.

Na Mean Streets zette Scorsese weer een indrukwekkende film neer, waarin hij liet zien wat hij kon. Prachtige shots met opvallende kleuren komen voorbij. Ook is het leuk om te zien hoe Scorsese soms speelt met de camera. Zo zien we Travis bellen, maar draait de camera opeens weg om een lege gang in beeld te nemen. Ondanks de geweldige cinematografische stijl van Scorsese en de aanstekelijke score van Bernard Herrmann is dit echt de film van De Niro. Om zich voor te bereiden heeft hij daadwerkelijk als taxi chauffeur door New York gereden. Ook improviseerde hij veel van zijn teksten, waaronder de beroemde spiegelscène die iedereen haast kent. Het zou leiden tot een legendarisch optreden dat hij nooit meer wist te overtreffen. Het is dan ook knap hoe je meeleeft met een psychopaat als Travis Bickle. Dit alles maakt deze film tot een mijlpaal in de filmgeschiedenis.

Afbeelding

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 21 mar 2013 10:54

Iemand nog suggesties voor een volgend stukje?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

"Wherever he goes, the silence of death follows."

Bericht door Remon » 29 mar 2013 13:05

IL GRANDE SILENZIO (1968)
Regie: Sergio Corbucci
Cast: Jean-Louis Trintignant (Silenzio), Klaus Kinski (Loco), Vonetta McGee (Pauline), Luigi Pistilli (Pollicut)

Afbeelding

Als we denken aan een Italiaanse western-regisseur kom je al gauw uit bij Sergio Leone, maar naamgenoot Corbucci maakte tegelijkertijd ook furore met films als Django en The Mercenary. Waar Leone vrij stille films maakte, stond Corbucci’s werk juist bekend als gewelddadig. Zijn bekendste werk is waarschijnlijk Il Grande Silenzio, oftewel The Great Silence. Het gerucht gaat dat hoofdrolspeler Trintignant geen zin had om teksten te leren, waardoor het personage maar doofstom werd.

De film draait om Silenzio, een revolverheld die wordt ingehuurd door Pauline om haar man te wreken. Hij werd vermoord door premiejager Loco, een van de meest iconische personages uit de westerngeschiedenis. Het verhaal blijft de gehele speelduur onderhouden, en is spannend van begin tot eind. Bijzonder aan deze klassieker is dat de western zich afspeelt in de sneeuw, iets wat ik nog niet eerder ben tegengekomen. De regie van Corbucci is bijzonder te noemen. Geheel in zijn eigen stijl brengt hij de landschappen vaak prima in beeld, al lijkt hij af en toe doorgeslagen te zijn met de focus.

Het acteerwerk in de film is prima. Jean-Louis Trintignant, die vorig jaar nog prijzen won voor Amour, zet de titelrol goed neer, al mist hij wel de charme van de echte westernhelden. Klaus Kinski steelt dan ook de show als de duivelse Loco. Ook in deze western is de muziek weer geregeld door legende Ennio Morricone en die valt eigenlijk nooit tegen. Als je de film nog niet gezien heb, is het een echte aanrader. Hij hoort wat mij betreft bij de beste westerns en het einde is werkelijk fantastisch. Ook Quentin Tarantino kon hem goed waarderen, afgaande op de vele verwijzingen in Django Unchained.

Afbeelding

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

-

Bericht door Remon » 05 apr 2013 23:14

I'M STILL HERE (2010)
Regie: Casey Affleck
Cast: Joaquin Phoenix, Casey Affleck, Antony Langdon

Afbeelding

Eens in de keer wat anders bespreken hier; In oktober 2008 maakte Joaquin Phoenix bekend te stoppen met acteren. Hij had op dat moment al wat prijswaardige optredens gehad in bijvoorbeeld Gladiator en het eerder besproken Walk The Line. Phoenix was klaar met acteren en zou zich toe gaan leggen op carrière als rapper. Wat volgt is een boeiend schouwspel over een man die weer wil doen wat hij leuk vindt, maar daarbij alles lijkt te verliezen.

Casey Affleck kondigde op de Amerikaanse première van I’m Still Here aan dat de film opgezet was. Met als gevolg dat iedereen zich realiseert dat wat er zich op het scherm afspeelt volledige onzin is. Twee jaar lang hebben Affleck en Phoenix het zo goed verborgen kunnen houden, dat het eigenlijk jammer is dat zij de mysterie rondom de film niet langer wilden of konden volhouden. Toch blijft het indrukwekkend dat een succesvolle acteur als Phoenix zich zolang in het openbaar heeft voorgedaan als een gevallen man, en zichzelf publiekelijk voor schut zette.

Het enige nadeel is dat de mockumentary eigenlijk nergens naartoe werkt. De pogingen tot het worden van een succesvolle rapper worden vervelend naarmate we maar niet bij een eindpunt komen. Waar de filmwereld destijds in shock was, vooral na het spraakmakende interview bij David Letterman, weten we inmiddels dat Phoenix weer volop acteert, en dat dit project eigenlijk één grote rol was; misschien wel de rol van zijn leven.

Afbeelding

Afbeelding

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

,,Nobody's safe with me."

Bericht door Remon » 10 apr 2013 19:59

TYRANNOSAUR (2011)
Regie: Paddy Considine
Cast: Peter Mullan (Joseph), Olivia Colman (Hannah), Eddie Marsan (James), Paul Popplewell (Bod)

Afbeelding

De naam Paddy Considine zal niet veel bellen doen rinkelen, maar toch speelde hij mee in producties als The Bourne Ultimatum en Hot Fuzz. Zijn eerste regieklus was een short van 16 minuten, Dog Altogether. Enkele jaren probeert hij het nog eens, met dezelfde cast, maar dan een lange speelfilm.

Weduwnaar Joseph is een agressieve, nare man die elke avond slijt in de plaatselijke kroeg. Zonder enig doel in zijn leven lijkt hij alles kapot te maken: in de openingsscène zienwe hoe hij met een rake schop zijn eigen hond doodschopt. Een reden wordt niet gegeven, maar de toon is gezet. Na de zoveelste woedeuitbarsting duikt Joseph een kledingzaak binnen, waar eigenaresse Hannah zich over hem ontfermt. Ze lijkt alles voor elkaar te hebben, maar langzaam komt hij erachter dat iedereen zijn of haar problemen heeft, in welke grootte dan ook. Het is een film, die nergens gas terug neemt, maar ondanks de vele actiescènes best makkelijk te verteren is.

Met Tyrannosaur heeft regisseur Considine een intens en rauw portret gemaakt van de samenleving in de Engelse achterbuurten, al dan niet geholpen door fantastische rollen van de cast. Peter Mullan krijgt het voor elkaar om sympathie op te wekken als een agressieve dronkaard, en Olivia Colman geeft haar karakter een fantastische ontwikkeling mee. Ook noemenswaardig is Eddie Marsan als gluiperige echtgenoot die zijn handjes ook niet thuis houdt. Tyrannosaur is een geweldig debuut, en het is dan ook te hopen dat acteur Considine vaker plaats neemt achter de camera.

Afbeelding

Afbeelding

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 10 apr 2013 22:07

Verrassing en film van het jaar voor mij afgelopen jaar. Wat een ongelofelijk sterk drama en wat een acteerwerk! Volgens mij is Considine in Engeland juist erg bekend. Speelde in een paar belangrijke drama's geloof ik voor Hot Fuzz en Bourne en zat ook later nog in Blitz. Erg krachtig en grauw drama en inderdaad zeker te hopen dat hij vaker op de regiestoel plaatsneemt!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 11 apr 2013 12:11

Beste film van het jaar weet ik zo net nog niet, met concurrentie van o.a. Shame, Skyfall en Jagten. Desondanks prima film!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

If you ride like lightning, you're going to crash like thund

Bericht door Remon » 17 apr 2013 10:05

THE PLACE BEYOND THE PINES (2012)
Regie: Derek Cianfrance
Cast: Ryan Gosling (Luke Glanton), Bradley Cooper (Avery Cross), Eva Mendes (Romina), Dane DeHaan (Jason)

Afbeelding

Ten tijde van de productie van Cianfrance's vorige film Blue Valentine vroeg hij hoofdrolspeler Gosling wat hij nog eens zou willen doen, en hij antwoordde: ,,een bankoverval plegen.'' Enkele jaren worden we getrakteerd op The Place Beyond The Pines. Ryan Gosling is een stuntrijder die in metalen kooien stunts uithaalt met zijn motor. Als hij een vriendin van vroeger tegen het lijf loopt, komt hij erachter dat hij een zoon heeft. Gewapend met vadergevoelens begint hij banken te overvallen om voor zijn zoon te zorgen. Dan verschijnt Avery Cross, en komen we terecht in een nieuwe 'film' waarin we de corrupte politie volgen.

Cianfrance neemt veel op zijn bord, door drie films in één film te willen vertellen, maar slaagt hier wonderwel in. Waar hij bij alle drie de aktes een totaal andere stijl gebruikt, blijft de film mooi één geheel, en heeft het experiment goed uitgepakt. Vrijwel de gehele cast zet een goede prestatie neer, waaronder een heerlijke Ray Liotta, en Dane DeHaan die weer eens laat zien dat we hem in de gaten moeten houden. Vergelijkingen met Drive lijken makkelijk gemaakt, maar wie de film gezien heeft komt daar gauw op terug. Gosling speelt een compleet andere rol, en bewijst eens te meer dat hij bij de beste acteurs van zijn generatie hoort. De soundtrack is zeer divers, maar zet in vrijwel alle scènes een goede sfeer neer.

Met 140 minuten is de film een lange zit, maar de film wordt nergens langdradig. Ondanks het eerder een dramafilm is dan een actie, is het een van de spannendste films die ik de laatste tijd gezien heb. Gezegd moet worden dat het eerste deel veruit het sterkste is, waardoor het einde als mosterd na de maaltijd is. Door de verhalen echter achter elkaar te presenteren weet de regisseur de aandacht echter goed vast te houden. The Place Beyond The Pines is een ambitieuze film dat bewijst dat het geheel meer is dan de som der delen.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie