Remon's Top-Pick

Schrijf en plaats hier je eigen filmrecensies.
Plaats reactie
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Remon's Top-Pick

Bericht door Axeqlusive » 06 mei 2013 13:08

Ik heb tot op heden best kunnen genieten van de films van Pieter Kuijpers, iedereen kent wel Van God Los, maar ook Off-Screen en TBS waren erg sterk. Dennis P. was zeer vermakelijk. Benieuwd wat zijn nieuwe gaat doen, Hemel op aarde.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 07 mei 2013 10:48

Had toevallig net Doodslag geleend, dus die kan ik vanavond ook wel eens proberen. Heb alleen niet zo'n hoge pet op van Theo Maassen.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 08 mei 2013 07:57

Remon schreef:Ik wil hier eigenlijk een soort special maken over een handvol Nederlandse films. Ik heb van de week al Spoorloos en de Van Warmerdam's bekeken; nu door met Verhoeven. Als iemand anders nog wat suggesties heeft zijn die van harte welkom!
De Johnsons
Theo en Thea en de Ontmaskering van het Tenenkaasimperium
Karakter

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 14 mei 2013 18:38

Karakter inmiddels gezien. Theo en Thea lijkt me niet echt wat...

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 16 mei 2013 18:20

Misschien anders Black-out. Ook met Van Warmerdam. Of films met Ton Kas. O.a. Plan C, Matterhorn & Lek.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

De Nederlandse Cinema

Bericht door Remon » 22 mei 2013 08:31

• Afbeelding
Verliefd Op Ibiza, Leve Boerenliefde, Valentino en Ushi Must Marry. Zomaar een greep uit het aanbod van de bioscopen dit jaar. Is het dan zo moeilijk om een kwalitatief hoogwaardige film neer te zetten, zoals de Belgen en Denen bijvoorbeeld wel doen. Anno 2013 krijg je bij het zien van een Nederlandse trailer eigenlijk al zo de kriebels, dat je vergeet wat er ooit gemaakt is in dit kleine landje. Dat was dan ook gelijk de aanleiding voor mij om eens wat klassiekers te herkijken. Onderstaande top 10 dient dan ook als een persoonlijk naslagwerkje, maar is wellicht ook een instap voor de mensen die niet zo bekend zijn met de films.

De Nederlandse cinema staat te boek als een kleine industrie waarvan ongeveer 20 films per jaar worden uitgebracht. In het begin werden er de bekende korte filmpjes gemaakt zoals Gestoorde Hengelaar en de oudst bewaarde Nederlandse film, De mésaventure van een Fransch heertje zonder pantalon aan het strand te Zandvoort (1905). In de daaropvolgende jaren bleef het rustig met veelal buitenlandse regisseurs en Joris Ivens met zijn beroemde documentaires. In 1936 werd de eerste Nederlandse tekenfilm gemaakt, De Moord Van Raamsdonk. Twintig jaar later werd het Productiefonds opgericht, en dit leek zijn vruchten af te werpen. Fons Rademakers begon zich als eerste serieus met fictiefilms bezig te houden, en werd gelijk genomineerd voor een Gouden Beer voor zijn film Dorp Aan De Rivier. Toen de films in kleur gemaakt konden worden, in het begin van de jaren '70 kende de Nederlandse filmwereld een opleving. Paul Verhoeven werd uiteindelijk wereldberoemd met films als Keetje Tippel, Wat Zien Ik!? en Soldaat Van Oranje. Zijn film Turks Fruit staat nog altijd bovenaan de lijst van best bezochte films. Hij werd door ruim 3,3 miljoen mensen bekeken in de bioscoop.

In de jaren tachtig dienden de volgende generatie zich aan met onder andere Alex Van Warmerdam en Dick Maas. Films als De Aanslag en Spoorloos wonnen over de gehele wereld prijzen. In het begin van de jaren negentig raakte de Nederlandse film in de slop. Eind jaren negentig kwam het publiek weer terug na successen als Antonia, Karakter en Kruimeltje. Ondanks kleine succesjes van onder andere Zwartboek en Komt Een Vrouw Bij De Dokter lijkt de Nederlandse film de laatste jaren helemaal de weg kwijt te zijn. Eerst worden de soapacteurs uit de kast getrokken voor films als Costa en Snowfever. Als dit uitgewerkt blijkt te zijn komen de even zwakke multiculturele films aan bod als Shouf Shouf Habibi en Het Schnitzelparadijs.

• TOP 10
    1. Karakter (Mike van Diem, 1997)
    Deurwaarder Dreverhaven is een gevreesd man, die zijn onwettige zoon Katadreuffe probeert dwars te bomen. Als Katadreuffe op een advocatenkantoor komt de werken wordt de strijd nog heviger. De film is met Jan Decleir en Fedja van Huet voorzien van een ongekend goed duo en baadt in een prachtige grauwe jaren '30 sfeer. On-Hollands goed!

2. Spoorloos (George Sluizer, 1988)
    De plot is vrij simpel, Rex en Saskia gaan op vakantie naar Frankrijk, als Saskia opeens spoorloos verdwijnt. De opbouw van de spanning is geweldig, en de eindscène is legendarisch te noemen. Een Hollandse Hitchcock.

3. De Vierde Man (Paul Verhoeven, 1983)
    Na de slechte kritieken op Spetters wilde Verhoeven bewijzen dat hij meer kon. Het werd De Vierde Man, een erotische thriller vol met christelijke symboliek. Het camerawerk van Jan De Bont is ongeevenaard.

4. De Jurk (Alex van Warmerdam, 1996)
    Tragikomische film die 4 vrouwen volgt die in aanraking komen met een blauw zomerjurkje. Zoals elke Van Warmerdam over the top en vol met vreemde personages die onverklaarbaar erg sterk overkomen. Mijn inziens zijn beste, al is het even afwachten op zijn nieuwste.

5. Ober (Alex van Warmerdam, 2006)
    Alex Van Warmerdam schittert in zijn eigen film als Edgar, een ober in een matig lopend restaurant. Na alle tegenslagen in zijn leven, gaat hij verhaal halen bij de scenarioschrijver van zijn leven. Absurd verhaal met de typische zwarte humor.

6. De Marathon (Diederick Koopal, 2012)
    Enkele jaren na het bejubelde Simon deed De Marathon het kunstje nog een keer. De setting is veranderd, en verbeterd. Wat begint als een hilarische komedie eindigt in een intens drama dat je achterlaat met een brok in je keel. De verrassing van de laatste jaren!

7. Simon (Eddy Terstall, 2004)
    Cees Geel verbaasde vriend en vijand met zijn titelrol in Simon. De film gaat over een onwaarschijnlijke vriendschap waarbij de ene ziek wordt. De film zette een maatschappelijk thema op de kaart door middel van een lach en een traan.

8. Soldaat Van Oranje (Paul Verhoeven, 1977)
    Volgens velen Verhoeven's magnum opus. Het prachtige verhaal wordt goed overgebracht door de fraaie decors en muziek, al zijn de dialogen soms van bedenkelijk niveau. Epische film die met een iets betere uitwerking eigenlijk op 1 hoort te staan.

9. Rembrandt Fecit 1669 (Jos Stelling, 1977)
    Jos Stelling's passie voor Rembrandt van Rijn mondde uit in een film over de laatste jaren van een van de bekendste kunstenaars die ons land gekend heeft. De typische trage, prachtige beelden met weinig dialoog zijn hier perfect op zijn plaats en de uitstekende muziek maakt het geheel af.

10. Flodder In Amerika (Dick Maas, 1992)
    Nederlands bekendste filmfranchise uit de koker van Dick Maas. De films en serie is eigenlijk een satire op de welvaartsstaat en politieke correctheid, maar ruim 20 jaar later staan de films bekend om de iconische personages en hen typische uitspraken.
      • Afbeelding
Uit bovenstaand lijstje van enkele namen op. Paul Verhoeven staat er tweemaal in en wordt dan ook alom beschouwd als beste regisseur van het land. Ook Alex Van Warmerdam staat er met twee films tussen, en ook zijn kwaliteiten worden gerespecteerd, al is hij minder bekend bij het grote publiek. Maar waar zijn dan Mike van Diem en George Sluizer gebleven? Spoorloos opende voor Sluizer de poort naar Hollywood, waar hij eerst begon met een Amerikaanse remake van zijn beste film. The Vanishing was een bescheiden succes en won een Saturn Award voor beste horrorfilm. Zijn volgende project kwam helaas nooit van de grond. De productie van Dark Blood lag al onder vuur na ruzies met castleden, en na het overlijden van hoofdrolspeler River Phoenix werd de film nooit afgemaakt. Het was pas het begin van dit jaar toen de film op enkele filmfestivals kon worden vertoond. Mike van Diem beleefde een droomdebuut met Karakter waarvoor hij, uit handen van Sharon Stone, de Oscar kreeg voor Beste Buitenlandse Film. Daarna bleef het angstvallig stil rondom Van Diem. Hij mocht een thriller maken met Robert Redford en Brad Pitt, Spy Game, maar Tony Scott ging hem voor. Ook enkele andere projecten, waaronder een actiekomedie met Wesley Snipes, liepen op niks uit. Het is 2010 als producent Paul Ruven bekend maakt dat Van Diem een film gaat maken over het bombardement op Rotterdam. 3 Jaar later weten we dat Ben Sombogaart hem voor was. Zelf zwijgt hij in alle talen, maar collega Pieter Kuijpers weet te melden dat er maar zo een nieuw project aan kan komen.

Dat de twee beste films te boek staan als on-hollands goed, en er meteen vergelijkingen gemaakt worden met internationale producties zegt eigenlijk al hoe de Nederlandse filmindustrie er voor staat. Des te fraaier is het dat er in Hollywood best wat Nederlands bloed is te vinden. Paul Verhoeven, Rutger Hauer en Jeroen Krabbé doen het al rustiger aan, maar Famke Janssen, Yorick van Wageningen, Carice van Houten en Michiel Huisman staan nog mondjesmaat in de belangstelling. De laatste twee overigens in succesvolle series, iets wat we in Nederland ook al moeten missen. Penoza was redelijk, Gooische Vrouwen is vermakelijk, maar een echte topserie hebben we nog nooit gehad. Misschien komt het wel door de taal. De beste series hebben eigenlijk allemaal een icoon in de hoofdrol, maar kijkend naar mijn top 10 van beste films kom je erachter dat bijna al die films goed zijn door het verhaal of de beelden, en slechts 1 door de personages, Flodder. Ook hier spelen de financiën weer een rol. Waar Reinout Oerlemans voor Nova Zembla een budget had van ca. 6 miljoen, kostte alleen seizoen 1 van Game of Thrones al 10 (!) x zoveel. Een goede film hoeft echter geen budget te hebben van tientallen miljoenen. Kwestie van de juiste mensen op de juiste plek. Een van de beste films van de laatste jaren, Shame, moest het ook doen met een schamele 6,5 miljoen dollar.

Er lijkt dus nog steeds toekomst te zitten in de Nederlandse filmindustrie. Eerder genoemde Van Houten, Van Wageningen, Janssen en Huisman kunnen nog jaren mee, en krijgen wellicht nog concurrentie van Robert de Hoog of Sylvia Hoeks. Waar Hollywood vervalt in remakes, reboots en andere onoriginele projecten kunnen wij nog putten uit een gigantische hoeveelheid literaire werken en wat historische figuren. Hiervoor dienen de weinige euro's wel op de goede plek te komen. Leve Boerenliefde wordt met gemak uit de grond gestampt, terwijl Alex van Warmerdam bijna geen film kon maken omdat hij € 100.000,- te kort kwam. Middels een prentenactie werden de laatste euro's bijeen gesprokkeld en kon hij zijn eigen project afmaken. Het resultaat mag er zijn. De jury van Cannes selecteerde zijn film om te concurreren met de nieuwe werken van onder andere Roman Polanski, Nicolas Winding Refn en de gebroeders Coen. Een opsteker voor Nederland, want zo blijkt, af en toe is er een klein lichtpuntje op het grote doek.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 22 mei 2013 10:04

Oei, dit schetst geen al te best beeld van de (recente) Nederlandse film en er zijn best een aantal zaken waar we trotst op kunnen zijn. De Nederlandse kinder- en jeugdfilm doet het zeer goed, bijvoorbeeld te zien aan het internationale succes van een film als Kauwboy. Ook opvallend is het relatief grote aantal vrouwen dat in Nederland op de regiestoel zit.
Over de kwaliteit valt te twisten, maar wanneer je een beetje beter zoekt zie je dat er heel aardige dingen worden afgeleverd. De afgelopen tijd prima genoten van films als De wederopstanding van een klootzak, Matterhorn, Plan C en 170Hz.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 22 mei 2013 10:18

Straka schreef: De afgelopen tijd prima genoten van films als De wederopstanding van een klootzak, Matterhorn, Plan C en 170Hz.
Valt mij op dat Remon ze niet in zijn lijstje heeft staan, maar wel Flodder In Amerika (de slechste deel in de trilogie imho). Maar goed ieder zijn eigen meug. :+

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 22 mei 2013 10:56

Ik heb juist wat betere titels gepakt zodat ik de Ushi's e.d. gauw kan vergeten. De 4 titels die Straka noemt heb ik tot op heden nog niet kunnen kijken.

Flodder is kwalitatief misschien niet het beste wat er te zien is, maar puur qua vermaak vind ik ze wel bij de top horen. Het deel in Amerika vind ik dan juist leuk vanwege de plekken in New York.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 22 mei 2013 11:30

Je moet De Zee Die Denkt eens kijken, een van de beste en origineelste Nederlandse films.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 22 mei 2013 12:14

Ah, daar kan ik wel iets mee! Dankje voor de tip.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 22 mei 2013 19:34

Heb trouwens meteen even de 'frontpage' bijgewerkt. Mooi lijstje dacht ik zo.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 22 mei 2013 19:36

Ziet er mooi uit! :T

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 22 mei 2013 20:52

Zeer imposant. Wat leuk dat je erbij zet van de behaalde plek bij de FT-Awards. Geeft net nog een beetje meer sjeu aan je Top-Pick. :)

Ow, en Matterhorn is zeker een aanrader. Maar nou heb ik toch al een zwak voor René van 't Hof. Die is zo goed. :8

(Succes NPS Short zou ik dan ook even meepikken)

Verder kan ik voor in je lijst misschien nog 'Gebroken Spiegels' en 'Het Debuut' noemen.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 22 mei 2013 21:43

Touchwood schreef: Ow, en Matterhorn is zeker een aanrader. Maar nou heb ik toch al een zwak voor René van 't Hof. Die is zo goed. :8
En als Telefilm is Matterhorn nog makkelijk via uitzendinggemist te kijken, er is dus geen excuus om die niet eventjes te zien.

Plaats reactie