*** ONDERBREKING VAN HUIDIG THEMA***
Bilbo's top 10 films van 2013
Beter laat dan nooit!
Ook in 2013 kwamen er films uit die zeker enige aandacht waard zijn, en nu het jaar dan tot zijn einde komt, is het tijd om mijn top 10 films van het jaar aan jullie te laten zien. Hierbij reken ik alleen films die we hier in Nederland (pas) in 2013 te zien kregen. Natuurlijk heb ik niet alle films dit jaar gezien, aangezien een paar films mij gewoon niet interesseerden (het zou dus best zo kunnen zijn dat men wat mist in dit lijstje). Maar van wat ik gezien heb dit jaar, is dit mijn top 10.
1. La grande bellezza
Nummer 1 op deze lijst is de Italiaanse film
La grande bellezza, van regisseur Paolo Sorrentino. Deze film wordt ook wel de moderne variant van Fellini's
La dolce vita genoemd, en dat is zeker niet slecht. Deze film is een prachtige zoektocht naar ware schoonheid. Tussen de scene's van het nachtleven in Rome zijn er prachtige shots ondersteund door prachtige muziek van wat je ware schoonheid zou kunnen noemen. Deze film bewijst ook weer dat je geen echte rode draad hoeft te hebben om een goede film te maken, enkel goede thema's en personages. Maar waarom is deze film nummer 1 op deze lijst? Omdat deze film je ademloos achterlaat, je aan het denken zet en je een tijd lang bijblijft. Het is moeilijk te verwoorden wat er precies zo fantastisch is aan
La grande bellezza, misschien zegt de titel al genoeg..
2. Inside Llewyn Davis
Nek aan nek met de nummer 1, maar de nummer 1 was voor mij nét iets magischer. Niet dat deze dat niet was, integendeel zelfs!
Inside Llewyn Davis sprak mij enorm aan omdat het meer was dan een film over een muzikant met de boodschap dat je hard moet werken om ergens te komen. Deze film was een vraag naar zin in het leven. Gooi daar onder andere geweldige personages die vertolkt worden door geweldige acteurs en prachtige muziek bij en je hebt een buitengewone film die zich waarschijnlijk in mijn favorietenlijstje zal werken.
3. The Hobbit: The Desolation Of Smaug
Hoe kan het ook anders? Jackson neemt veel vrijheid met het vertalen van boek naar film, maar is het er slechter op geworden? Nee. Jackson laat het boek
De Hobbit, waarin alles zeer kort beschreven is, ademen op het grote doek, en geeft het verhaal de tijd om te ontwikkelen. Nu dacht ik dat
An Unexpected Journey mij al compleet vastpakte, maar deze film doet dat helemaal goed. Na de enorme cliffhanger moest degene die naast me zat me even terughalen in deze wereld. En ook bij deze wilde ik steeds meer, meer, meer. Ik kan nu al niet wachten op wat
There and Back Again gaat worden, maar als Jackson zo doorgaat reken ik op een fantastische afsluiter!
4. The World's End
Na
Shaun of the Dead en
Hot Fuzz brengen Edgar Wright, Simon Pegg en Nick Frost ons het derde deel in de onofficiële Cornetto-trilogie. Zoals we gewend zijn van dit team zit
The World's End vol met fantastische personages die op een geweldige manier worden neergezet en heerlijke humor. Maar ook kent deze film, zeer onverwachts, zeer emotionele momenten die heel goed werken. En laten we niet de prachtig geschoten vechtscènes vergeten.
The World's End heeft alles wat je van een goede actiekomedie zou verwachten, en biedt zelfs nog meer dan dat.
5. Django Unchained
Jup, deze kwam (op de VS en Canada na) overal ter wereld in januari uit, dus ik tel 'm gewoon mee voor dit jaar. Quentin Tarantino brengt ons weer een heerlijk gewelddadige film met goede personages en heerlijk dialoog wat ervoor zorgt dat deze film nooit saai wordt, zelfs niet als er enkel geluld wordt. Ook deze film is typisch Tarantino, van de muziek tot de 15 liters bloed dat uit één knie komt. Ook is deze film weer het bewijs dat Tarantino waarschijnlijk een compleet winkelcentrum overhoop zou hebben geschoten als hij geen regisseur zou zijn.
6. Man of Steel
Deze film heeft gemixte reviews gekregen,
Man of Steel is zowel geprezen als compleet onderuit gehaald. Ikzelf vind deze film geweldig, omdat het een keer iets anders is dan wat we normaal te zien krijgen binnen het superheldengenre; een serieuze superheldenfilm, en niet zo kleurrijk als de Marvelfilms. Veel mensen hadden kritiek op de enorme omvang van de vernietiging in deze film en voor hen heb ik een vraag: als buitenaardse wezens die op onze aarde supermensen zijn de mensheid komen uitroeien, denk je dan echt dat ze uitkijken dat ze niet per ongeluk een raampje inslaan? Nee, ze vernietigen alles! Dat was het realistische aspect van de film, wat weinig mensen begrijpen. Ik vond
Man of Steel in ieder geval een geweldige film.
7. The Master
Waarschijnlijk een beetje vreemd om deze in het lijstje voor 2013 te zetten, maar zoals ik al zei staan hier films die in de Nederlandse bioscopen in 2013 zijn uitgebracht, en
The Master hoort daarbij. Deze prachtig geschoten film van Paul Thomas Anderson heeft een interessant concept en geweldig hoofdrollen voor Joaquin Phoenix en Philip Seymour Hoffman. Deze film bewijst tevens ook weer dat er meer met film gedaan kan worden dan men zou denken.
The Master heeft zich zeker bewezen om in dit lijstje te komen.
8. The Conjuring
Zelf ben ik geen fan van horrorfilms. Het is gewoon niet mijn genre. Dat ik genoten heb van deze film was voor mij dus zeer verrassend. Wat deze film weet te doen is zeer sfeervol te zijn, en ook zeer creatief (in mijn ogen dan). Deze film had een aantal gave momenten waarbij ik meerdere kleuren zou schijten zou het mij overkomen. Een van deze gave momenten was de
scene met het laken, als je de film hebt gezien weet je wat ik bedoel. Deze film heeft in ieder geval een diepe indruk achtergelaten bij mij.
9. Despicable Me 2
Niet de meest vanzelfsprekende film om op dit lijstje te hebben, maar toch ééntje die er van mij wel ophoort. Waarom? Om een simpele reden: vermaak. Ik heb me extreem vermaakt bij deze film, en dat telt ook. Ook is deze film niet, zoals dat vaak gebeurd, een slap vervolg zonder originele inbreng. Deze film weet verrassend genoeg geen herhaling te worden van het eerste deel en ook niet minder leuk. Ook zag deze film er gewoon oogstrelend uit, en voor de eerste keer in een lange tijd voegde de 3D weer eens wat toe.
Despicable Me 2 hoort zeker in dit lijstje thuis.
10. Escape From Tomorrow
Met een 5,5 op IMDB zou je niet zo snel verwachten dat deze film in deze lijst terecht zou komen (ook omdat hij niet in de Nederlandse bioscopen is uitgebracht), maar toch staat hij er. Ik moet toegeven, het acteerwerk is niet geweldig, maar wat deze low-budgetfilm goed doet is ambitieus zijn, en bovenal heeft deze film een zeer goede sfeer, die zorgt dat de film goed kan doorgeven wat deze wil doorgeven. Deze film is geen meesterwerk, maar wel een mooi stukje ambitieus filmmaken dat toch wel veel respect oproept, vooral als je nagaat dat deze film zonder toestemming in Disneyland is opgenomen.
--------------------------------------------
Niet eens met deze lijst? Dat kan, maar daarom heb je alle vrijheid om een eigen lijstje op te stellen. In ieder geval, bedankt voor jullie tijd!
*** ONDERBREKING AFGELOPEN ***
Naar de inhoudsopgave